• trend

Ytterligare en tråd om frieri :)

Hej!

Okej, jag antar att ni alla har fått sett ett antal inlägg om tips om frieri, men här kommer ytterligare ett ;) Jag själv har ju verkligen noll koll på hur man går tillväga gällande detta, men min tanke är som följer: snart ska jag och tjejen ut på planerad middag. Jag tror inte hon riktigt är med på att min tanke är att fria till henne - jag hade storartade planer en tid tillbaka om hur frieriet skulle gå till, men jag tror jag får slopa det eftersom vi har barn nu och det blir lite svårt att genomföra allt det. Istället tänkte jag göra något kul före eller efter middagen. Jag vill dock ha lite inspiration: gärna under middagen, eller före, eller efter.. min tanke är att vi ska välja ringar själv, trots allt.. är det bara att fråga, and that's it? Eller ska man ha någon slags.. hm.. tillfällig variant av ring?

Vore grymt med lite inspiration, vänner :)

• Svar på tråden Ytterligare en tråd om frieri :)
  • Semlorna

Det är ju en så individuell fråga hur man ska/vill göra med frieriet. Jag föredrar något enkelt och personligt som visar att min blivande vet vem jag är.

• trend

Absolut ska det vara personligt. Min fråga var väl mer om lite inspiration, tips; dvs, inte exakt hur man ska gå tillväga, utan snarare lite idéer..? Jag kan ju lika gärna fråga rakt ut, för det är vad det blir isåfall, och sedan blir det inte så mycket mer. Men det är väl lite tråkigt :)

• Semlorna

trend skrev 2010-11-29 12:21:28 följande:
    Absolut ska det vara personligt. Min fråga var väl mer om lite inspiration, tips; dvs, inte exakt hur man ska gå tillväga, utan snarare lite idéer..? Jag kan ju lika gärna fråga rakt ut, för det är vad det blir isåfall, och sedan blir det inte så mycket mer. Men det är väl lite tråkigt :)

Beror helt på hur ni/hon är. Jag hade inte velat få frågan på en restaurang (eller offentligt bland andra öht) så jag har svårt att ge inspiration kring det. Mitt råd är att tänka ut vad hon verkligen gillar (mat, blommor, nått ni kan göra efter eller innan middagen) och göra det.

För mig hade det perfekta frieriet varit en enkel picknick med jordgubbar och riktigt gott kaffe och sen helt enkelt fråga utan nått extra runtom. Vad tror du hon uppskattar mest?

• trend

Du har nog rätt där. Det kanske är dumt att göra det offentligt. Det är alltså definitionen av inspiration för mig: att höra sådant som man själv annars inte tänker på :)

Så egentligen, ja, nu jävlar fick jag en massa idéer här.. picnic. Snö ute. Kanske inomhus? Ingen dum idé tror jag!

• Semlorna

trend skrev 2010-11-29 12:41:53 följande:
    Du har nog rätt där. Det kanske är dumt att göra det offentligt. Det är alltså definitionen av inspiration för mig: att höra sådant som man själv annars inte tänker på :) Så egentligen, ja, nu jävlar fick jag en massa idéer här.. picnic. Snö ute. Kanske inomhus? Ingen dum idé tror jag!

Jag ska bjuda ut sambon på snöpicknick i veckan. Urmysigt med ljus, varm choklad/kaffe och termobrallor :)

Det behöver inte alls vara dumt att göra det offentligt, alla gillar ju olika. Men jag menar bara att du ska fundera lite på vad hon kan tänkas gilla, visa att du tänkt på HENNE och inte på hur ett frieri "ska se ut". Kanske gillar hon att det sker på restaurang med röda rosor och champange och då är det ju helt rätt :)

• Sebastiána
    Semlorna skrev 2010-11-29 12:50:34 följande:
      Jag ska bjuda ut sambon på snöpicknick i veckan. Urmysigt med ljus, varm choklad/kaffe och termobrallor :)Det behöver inte alls vara dumt att göra det offentligt, alla gillar ju olika. Men jag menar bara att du ska fundera lite på vad hon kan tänkas gilla, visa att du tänkt på HENNE och inte på hur ett frieri "ska se ut". Kanske gillar hon att det sker på restaurang med röda rosor och champange och då är det ju helt rätt :)
    Snöpicknick... vilken grej!!!
  • Fårävvör

Mitt råd är att inte vänta till frieriet tills efter middagen. Detta pga det är väl troligt att du är nervös och kanske inte riktigt som vanligt under hela middagen om du ska vänta tills efter, dessutom får ni mer tid "efter frieriet" så att säga. Om ni har någon plats som är "er" kanske du kan ta henne dit och fria till henne där och att ni efter det går på restaurang och äter gott? Kanske ha lite bubbel redo?

Om du vill fria med ring, kan man dels köpa/låna billigare ringar hos guldsmeden, att ha så länge, tills ni hittar de ni vill ha, men det går ju bra med en ring från godisautomaten eller någon smyckesbutik som Glitter också. Det beror ju så mycket på hur ni är som personer och vad hon skulle uppskatta...

Men som de andra sa, fundera på vad hon uppskattar. Det är du som känner henne bäst!

• trend

Bra! Tack!
    Men om man nu inte vill köra med ringar.. utan att man själv friar utan ringar.. hur lägger man fram det då? Är det någon slags .. etikett, ehm, eller något som man missat totalt om hur det går till? Jag menar, frågan räcker, and that's it?

• Semlorna

trend skrev 2010-11-29 12:57:15 följande:
    Bra! Tack!Men om man nu inte vill köra med ringar.. utan att man själv friar utan ringar.. hur lägger man fram det då? Är det någon slags .. etikett, ehm, eller något som man missat totalt om hur det går till? Jag menar, frågan räcker, and that's it?

Du behöver inga ringar. Vad du ska säga är också sådär personligt ;) Men typ "du är underbar/jag älskar dig, blabla, vill du gifta dig med mig?". Samma sak med att gå ner på knä, det kan du göra och du kan också låta bli. Det finns inga måste vad gäller frieri. Du kan göra det hur pampigt eller hur enkelt du vill.

• Semlorna

Sebastiána skrev 2010-11-29 12:52:50 följande:
    Snöpicknick... vilken grej!!!

I lööve snöpicknick! Så mysigt att sitta i kylan och mysa på en filt med levande ljus runtomkring och nått varmt att dricka.

• trend

Bra idé med snöpicnic. Synd att tjejen hatar kyla ;) Kanske köra nån variant inomhus istället? Lite tristare, så klart, men what can you do...

• Semlorna

trend skrev 2010-11-29 13:06:56 följande:
    Bra idé med snöpicnic. Synd att tjejen hatar kyla ;) Kanske köra nån variant inomhus istället? Lite tristare, så klart, men what can you do...

Inte alls tråkigt tycker jag. Då finns alternativ som musik, blommor och annat som inte går att fixa ute. Lättare att överraska också, lite svårt att motivera varför man ska klä på sig varmt och dras ut i kylan om man inte gillar det annars kanske.

• Lev idag

Men picknick inomhus på vardagsrums golvet är ju mysigt som helst.
    Att man gjort iordning nåt typ, filt, rosor, gott och dricka, mat osv och så har man levande ljus runt omkring osv..
    Låter ju huuuuur mysigt som helst! :)
    Jag skulle lätt ha gjort så!
    Nu har jag hundar så då måste jag ha hundvakt först innan jag kan duka något på golvet :P haha

Men det där låter ju huuuuur mysigt som helst.
    Ska fundera på de där tills på fredag.
    Då jag och min snubbe (hahah) ska förlova oss.
    Så de hade varit mysigt med något sånt.. :)
    Fast iofs, för honom så skulle de va mysigt med snöpicknick.
    Dock gillar jag inte kylan..:P haha

Hm..

• förlovadflicka

Min fästman friade spontant på piknik, det var så mysigt! :D Jag hade inte uppskattat att han gjort det in public men sånt är så olika :) 

• trend

Nä, rätt. Jag skiter i public. Bra att ni gav mig lite att tänka på där :)

• S2011

min fästman gick ner på knä och friade medan vi fotades på en broruin på greklandssemestern som gänget dragit ihop. han hade vänt ut och in på sig för att hitta en ring och allt var helt otroligt romantiskt (bättre än allt jag nånsin fantiserat ihop, och jag är ganska fantasifull vad gäller sånt:)).

det bästa var helt klart att det var så himla oväntat - formerna för det hela kändes inte alls viktigt då, men är helt klart otroligt härligt att tänka tillbaka på.

jag skulle råda dig att sätta dig själv i en situation där du känner dig bekväm, då riskerar du inte blackouts och nervös-skov på samma sätt, inbillar jag mig. sen är det förstås smidigt att tänka på hur hon uppfattar frieri - om hon tycker det är dödspinsamt med en man som går ner på knä under frieriet är det kanske inte nåt du ska satsa på.

min fästman sa så här (på ett ungefär, det snurrade lite där ett tag:)): "du, det är en sak till.. vi älskar ju varandra. och vi vill leva ihop för resten av livet. så jag tänkte att vi kunde göra slag i saken och därför undrar jag; Susanna, vill du gifta dig med mig?"

jag tror att det kan vara fint att tänka på att använda hennes förnamn, åtminstone så uppskattade jag det väldigt mycket själv.

lycka till och berätta hur det går!

• Aylas

Jag har kommit hem till "hemma-picknick" med rosor, levande ljus och champange.
    Det var en underbar överraskning!

• Fossing77

Jag friade till min sambo via ca 250 Aftonblads-affischer uppsatta kors och tvärs över västra Sverige. ;) Inte direkt privat kanske, men en otroligt rolig grej. Dock blev det riktiga frieriet hemma på altanen i solen framför min bästa vän och hennes kille. Jag visste inte ens om han ville ha ring på sig, men jag köpte 2 enkla silverringar, bara att ha som symbol liksom. Men det är ju absolut inte nödvändigt. :)

Jag tycker den där hemma-picnicen låter alldeles lysande. Supermysigt! :)

• trend

Det här blir grymt tror jag! Kommer köra en heldag med olika aktiviteter och sen på kvällen köra en liten surprise. Önska mig lycka till nu

Svar på tråden Ytterligare en tråd om frieri :)