Det är väldigt olika vilken hjälp brudpar vill ha och vilken hjälp föräldarna vill/kan/orkar ge. Jag tror också att det är svårt för föräldrarna att veta hur mycket hjälp och vilken hjälp brudparet vill ha. Om ens egna föräldrar eller svärföräldrarna frågar mycket så kan det kännas som "för mycket" och om de inte frågar så mycket så kan brudparet känna att det är "för lite". Det är nog inte så lätt för föräldrar och svärföräldrar att veta hur mycket de "ska" engagera sig.
Jag tycker inte att man ska förvänta sig hjälp av ena eller andra slaget, utan utgå från att göra det själva och OM man får hjälp så är det en bonus. Sen är det klart att om man har syskon som är gifta och dom fick mycket hjälp så kanske man "förväntar" sig lika mycket hjälp när det är dags för ens eget bröllop men det är lite annorlunda egentligen. Jag kan ju säga att om jag bara fick frågan om jag VILL eller kan hjälpa till med praktiska saker som tex städning men jag inte "fått" vara med och göra "roliga" saker som att sitta o spåna om bröllopet så skulle jag nog tycka att jag bara "fick" tråkiga uppgifter.....Och om brudparet frågar familj, släkt och vänner om hjälp med praktiska saker och/eller pengar så måste ju brudparet kunna ta ett nej om familjen/vänner/släkten inte kan/vill hjälpa till.
Sen tror jag att en del i föräldragenerationen har glömt bort hur mycket det är att tänka på inför ett bröllop eller så överlät dom allt fixande till sina egna föräldrar och "vet" inte hur mycket det är att ordna. Eller så är det svårt för andra än brudparet att känna att det är "dags" att börja fixa med bröllopet. Brudparet kanske mer "lever" med planeringen i bakhuvudet hela tiden medans andra "på utsidan" inte tänker på det lika mycket och är inte lika "på". Och sen kan det också vara skillnad på hur mycket man funderar och tänker idag mot hur det var för 20-30 år sedan...Nu kanske det är att generalisera men ändå. Och en del föräldrar kan nog tycka att det "för mycket planerande" idag och en del av dom har nog fördomar och tror att "alla yngre" tror att det "måste" vara som i bröllopstidningar...
Och sen ÄR det ju så olika från brudpar till brudpar hur mycket tid/energi/pengar man lägger på sitt bröllop och hur mycket hjälp de vill ha. Vi gifter oss i juni 2011 och började planera i augusti i år och vi har gjort ganska mycket redan nu medans min syster och hennes man bestämde sig i slutet av juli och gifte sig i början av september samma år, deras planering var knappt en månad och det gick bra det med.