LillieMae skrev 2010-12-09 09:48:59 följande:
Tack för bra råd o fina ord, jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv. Jag kommer ju läsa på komvux till våren o till hösten vill jag komma in på min utbildning. Jag vill börja nu. Det är det som är problemet, jag vill inte skjuta på det mer. Gu jag har så mkt tankar så jag kan inte solla mellan dem. Ibland är det bra o jag känner att vi klarar det, ibland känner jag mig så ynklig.Känns bra att jag iaf har öppnat mig här så man kan få råd o stöd av människor som varit i samma situation.
Jag blev oplanerat gravid när vi varit tillsammans i 10 månader och jag var 21 år och var mitt uppe i sjuksköterskeutbildningen. Vi valde att behålla och självklart har vi ju aldrig ångrat det. Jag tog ett litet uppehåll en termin när jag skulle föda , men tentade av släpande tentor under tiden jag var gravid och när min dotter var nyfödd. Gick hur bra som helst. När hon var 2 månader började återupptog jag mina studier på programmet igen och det gick också bra. Blev färdig sjuksköterska när min dotter var 1,5 år. På kvällarna gick jag med henne i bärsele och istället för att nynna sånger så läste jag anatomi och olika vårdämnen (hon kanske blir expert på det när hon blir stor) ja det lugnade henne och jag kunde plugga. Såklart blev det lite extra pyssligt och så att få ihop det men det gick. Jag blev mer strukturerad och missade inte en tenta sedan hon föddes, studierna gick alltså tom bättre. Och hon var ju självklart min drivkraft att klara detta, bli färdig och få ett jobb.
Nu har jag 3 barn och min äldsta är 6 år, mellersta är 3 och minsta är 1,5. Den yngsta var oplanerad och kom kanske inte jättelägligt precis när jag fått min fasta tjänst, men vi behöll även henne och det blev kanon det med. det ledde till att jag omplacerades visserligen men jag fick istället möjlighet att plugga vidare nu i efterhand en betald utbildning pga min fasta tjänst, med garanterat jobb efteråt. och att plugga med 3 småttingar är lite av en utmaning men det går hur bra som helst.
Och då när jag trodde att det var den sämsta tajmingen så visade det sig att det i själva verket var precis det bästa som kunde ha hänt.
Så jag tycker inte du behöver oroa dig för dina studier, det är genomförbart ändå! Det gäller att våga och tro på att man klarar det. Mitt motto har blivit att allt går om man verkligen vill, på ett eller annat sätt så går det fast det kanske inte går den enklaste, spikrakaste vägen men det går!
Ville bara dela med mig om mina erfarenheter som oplanerad överraskad studerande mamma =)
Lycka till TS!