• pulmonate

Pysseltråd med tips och idéer

Här kommer lite ideer som vi tänkte ha på vårt bröllop nästa år. Vad tycker ni?

Som platskort och present får varje gäst en liten växt. Alternativt en kruka med ett stort frö invirat i tyg för våra utomlandsgäster.  Namnet tänkte jag skulle stå på en tvättklämma.

Eller något sånt här.

Jag tänkte använda blommor istället för ris (man använder ris här i Italien, gör man det i Sverige med?) för ris är farligt för fåglar.. Så jag tänkte antingen använda torkade lavender blommor (men som verkar rätt dyrt..har någon nån idé..?) Det behövs tydligen ca 1L/10 gäster.
    Annars tänkte jag kanske ta dit en stor Lantana växt som man själv plockar av lite blommor och fyller sin kon innan paret kommer ut.
    Själva konen tänkte jag att man kunde använda en gammal bok med dikter i som har särskilld betydelse för oss som par.

Sen tänkte jag ha ett önskningsträd. Tänkte klippa små papperslappar som jag lägger antingen i en fågelbur eller liknande. Storleken på kortet blir antingen som ett foto, eller hälften av det så att man kan sätta in det i ett fotoalbum sen. Några andra ideer om hur man sparar lapparna efteråt?

Menyn tänkte jag skriva på ett gammalt fönster! Antingen en stor vid ingången på restaurangen eller små på varje bord. Tänkte även ha sånna vid open-bar bordet och eventuellt godisbordet (om vi kommer att ha det?).

Servetterna tänkte jag skulle se ut så här nånting. Förmodligen med ett annat mönster, men samma idé. Samma mönster virar jag även runt en stor rund kruka som är på varje bord med växter och blockljus i.

Så vad tycker ni? Fler ideér om hur man kan få det att hänga ihop?
  • pulmonate

Föresten så gjord jag några stora liknande nätbollar i fjor. Det skulle vara en kopia av Mooi lampan vilken jag tycker är otroligt snygg. Jag la upp en tutorial på min blogg för er som är interesserade. Där är också lite blandat nu om bröllop.

Har ni några frågor så bara säg till.

pulmonate.blogspot.com/2011/02/my-moooi-lamp.html

• pulmonate
    BlomAnna skrev 2011-10-26 15:03:53 följande:
    Trevliga ideér men blir det inte väldigt trångt på borden om det skall stå en kruka med en växt vid vare plats?
    Ja kanske. Vi har valt ett lite större bord än vad som behövs. Vi kommer att ha 8 pers på ett bord som man brukar ha 10-12. Så det är tänkt att det ska stå en större rund låg kruka i mitten (ca 30 -  40cm diameter) och sen allas personliga lilla kruka som kommer att vara den minsta storleken. Jag hoppas att det inte blir för trångt iaf. Men jag får väl göra ett testförsök!
  • pulmonate

Hej  Chicita!
    Tack för informationen. Nu har jag kollat vidare och det verkar som att många tror på att det är en legend, precis som du sa! Jag som ville vara miljömedveten
    Jo jag förstår vad du menar med att det är lite motsägelsefullt att man själv har med sig de här grejorna. Men det känns som att man är tillräckligt "modern" för att ha med sig det själv *ler*. Man kan säga det om många grejor: slöjan till exempel. Det är ju få som har den för dens sanna symbolik nu för tiden. Själv tänkte jag bara ha en birdcage veil (om något). Egentligen borde man inte ens ha vit klänning!
    Havre, vete och korn låter ju som en rätt så trevlig idè faktiskt!

• pulmonate

Hej CorneliaApplehoff och Olga! 
    Man släpper helt enkelt ut luften. Man måste lämna ett hål i snöringen för att få ut den. Men den behöver faktiskt inte alls vara särskillt stor. Hålet var ungefär storleken på ens hand. Om ni tittar på sista bilden (innan ballongen har tagits ut) så ser ni hålet som jag har lämnat. Hålet har man sedan högst upp mot taket så att det inte syns. Det är också praktiskt att ha hålet för att kunna byta glödlampa i framtiden! Själva sladden kan man trä i var som helst och binda fast i snörena, men just för att ta ut glödlampan behövs hålet.
    Hoppas att detta var svar på era frågor!

Jag funderar starkt på att göra mindre bollar som dekoration. Vad använde ni för tråd och var köpte ni  det? Synd man inte är på samma plats för då hade man kunnat ordna en pysseldag! 

Kramar! 

• pulmonate

Tänkte precis på en sak när det gällde min idè till att ha en växt som present till gästerna. Istället för att köpa krukor så kan man vira om en bit juteväv runten om. Juteväv är jätte billigt (29kr/m på Stoff och Stil i Malmö, till exempel). Man kan även göra söta små tygblommor att knyta runtenom. Jag kanske inte förklarar så bra så här kommer lite bilder!! 
    Blommorna tänkte jag att man kunde göra i 3 lager: dvs i färgerna som bröllopstemat går i: Champagne (eller natur-färg i det här fallet med materialet), mörkblått och vitt. 

Med tanke på att hälften av gästerna måste flyga hem sen så kan man ju bara ge frö till dem i en sån påse. Men jag behöver era råd med några saker: Var kan jag sätta personens namn? Var kan jag sätta en beskrivning av hur man ska sköta växten? Var kan jag sätta en flagga (då gästerna kommer från 3 länder ville vi göra en liten lek med det sen). Ska man binda alla dessa på bandet som man knyter runt kanske? Vad tycker ni? 

• pulmonate
    CorneliaApplehoff skrev 2011-10-30 15:49:00 följande:
    Tack så mycket för svaret!

Jag har gjort mindre bollar .. använde först steksnöre och tänkte spreja de vita, men hittade nu en tunn vit tråd på billighetshörnan på Citygross så fick 300 m för 10 kronor... Blir nog bra det.. :)
    Det var ju verkligen jätte billigt! Tror jag betalade 10kr för 100 meter bara! Jag behövde 400m till min stora boll. Ja jag funderar lite på "bolltema" just nu... En av mina favoritblommor är Allium, vilket är som en boll i ljuslila eller blå färg. Sen kan man göra "blom-bollar" och sånna hära trådbollar. Rislampor är ju också fint. Dock finns redan snygg belysning i vår restaurangslokal. Åh vad det är kul o fixa! yay
  • pulmonate
    Krissem skrev 2011-10-31 08:27:20 följande:
    Ååååååh, besvikelse! Jag gav mig på att göra en snöre-lampa i helgen, blev så inspirerad av den här tråden. MEN det är tydligen lätt att råka ta för lite klister, för dagen efter var bollen torr men inte alls hård. Så nu får den stå och vänta nån vecka tills jag hinner köpa mer klister att slabba på...
    Ah vad synd Krissem! Ja köp tapetklister som är detsamma som paper-mache klister. Man kan även köpa i pulverformat som man blandar med vatten som är lite billigare har jag för mig. Man kan köpa det både i färgbutiker men även på i stora livsmedelsbutiker som ICA, COOP, mm. Finns även i hobby affärer men är rätt mycket dyrare. Hoppas det går bra!
    Ps. Jag fick också köpa mer klister och slänga på första gången! jag väntade 2 dagar, så det är ingen fara! Men du borde kanske inte vänta så länge, för börjar luften gå ur ballongerna så tappar den sin form! Kram! 
  • pulmonate

Ville bara tipsa om Martha Stewarts hemsida. Ni kanske redan har varit där o tittat. Men hon har MASSOR med pysselideer och en del som är speciellt till bröllop! Här kommer några saker hon har på sin sida.

• pulmonate

Sen har jag  bestämt mig för att ge små växter till mina gäster! Jag tror jag tar utan kruka och virar in de i några lager tyg. Sen gör jag sånna här blommor i 2 olika färger (beige och grå/blå) med en knapp i mitten.

Jag tänkte även göra vigselprogram som är en fläkt som de ovan. Vi kommer ju att vara utomhus och det blir nog lite varmt i Augusti i Italien. Så det tyckte jag var en rolig idè. 

Vet någon var man får tag på en massa billiga knappar? (olika..de behöver inte vara likadana). Synd att inte mormor finns längre för hon hade värsta lager knappar hemma!  

Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer