• pulmonate

Jag pysslade lite igår! Det blev:

Tyg blommor i Filt (heter det så?...Felt på engelska) i olika sorter: "rosor", "kallor", mm Burkar med ett lager ljus naturfärgad juteväv samt naturfärgat bomullsspets och 2 knappar (olika på varje burk). Burkarna kommer att ha ett ljus i, sen kommer det även att finnas 1 glas mjölkflaska på varje bord med en riktig blomma i, samt en liten flaska som den man ser längst bak med tygblommorna.  Ett diadem till flowergirl med en blomma i Filt o en knapp Min garter med samma bomullsspetts som är använt lite överallt i dekorationerna med invävt champagnefärgat snöre o gummiband på insidan.
    Vad tycks? 
    Idag håller jag på att sy några extra lager tyll i underkjolen (som redan är fastsydd på klänningen) vilket inte är helt lätt. Min pyttiga symaskin har inte riktigt plats o ha allt tyg. Men det går. Den hade bara 2 lagar från början och det räckte inte riktigt. Det ska bli 2-3 lager till tänkte jag. Men nu tog tråden slut och affärerna har siesta fram tills 15.30. *frustrerande* 

Mer info finns föresten på bloggen! 

• pulmonate

Idag blev det mer pyssel! 
    - Cake toppers av Cernit Clay
    - Ring Pillow i naturvitt juteväv och naturbomullsspets.
    - 70st flaggor i juteväv på pinne som gästerna kan vifta med när vi kommer ut.

Samma stuk som sakerna jag visade för inte så länge sen. Som iof ingen kommenterade så det kanske är jätte fult..Förvånad

• pulmonate

Hehe, vad bra att ni gillade dem! Skrattande 
    Här kommer de senaste sakerna.

Cernit cake toppers är nu "färdiggräddade". Dessa fotona var iof tagna innan jag satt in dem i ugnen. Killen blev lite böjd sidledes så han ser lite kortare ut nu, men det är fortfarande ok. Den lille hunden är vår Chihuahua, Peanut. Så dom är heller inte lika glansiga nu. Det är första gången jag försöker göra något sånt.

För de som vill göra egna caketoppers kan jag tipsa om FIMO soft istället för Cernit. Cernit var så hårt att arbeta med. Men det kan finnas en mjuk version av den med, är inte säker.  
    Ett armband gjort av ett av mormors gamla pärlhalsband samt ett annat smycke i silver som var hennes. Det blir "something blue" och "something old". Plus ett sätt att hedra henne. Har även testat här hur det skulle se ut med en enkel slät vigselring tillsammans med min förlovningsring i vitt guld. Vad tycks?  Ringkudden

• pulmonate
    Solstice skrev 2012-05-22 21:36:53 följande:
    Nudax- smart!!

Pulmonate- shit, du är superduktig på allt pyssel och pill!!!

Jag har haft en tanke på att skapa en gång fram till där vi ska vigas (ska ha trädgårdsbröllop) men känner inte för blomblad då vi behöver göra det dagen innan eller på morgonen och blåser det då lite så kommer de ju flyga all over the place. Funderade lite blomkrukor men så såg jag sådana där vindsnurror som är enkla att göra och sätta i ner i gräsmattan så det blir som en gång- vad tror ni om det???
    Tack ska du ha! :)

Vindsnurror är jätte fint. Det funderade jag också på. Till slut gjorde jag istället små flaggor (snabbare). Jag klippte helt enkelt avlånga trianglar i juteväv, utan att sy kanter eller nåt. Sen tog jag en längre spettpinne och bara trädde egenom 3ggr i tyget. Så det blev 70st sådanna (det blir ca 100 gäster). Men detta är mer för när man går ut.
    Som tipps att ha längs gången:
    - Blombollar där man inte behöver ha riktiga blommor utan kan göra tygblommor eller pappersblommor.
    - Pompom i tyll (finns längre bak här i denna tråd).

Vill även tipsa om att det finns en annan tråd om trädgårdsbröllop där det finns massor med idèer! 
  • pulmonate

En killkompis till mig kom hem till oss igår och såg "allt" mitt pyssel. Han tyckte inte jag var riktigt klok! *suck* Såå mycket tycker jag inte att det är, och mycket mer ska göras! haha Är det bara killar det är fel på? ler
    Min kille hade också varit fullt nöjd med att det inte funnits något alls på borden. JAG tycker det är skoj iaf och tycker om när det är personligt.
    Han gillade i alla fall "fågelbo-et" som jag gjorde ur vit kartong. Den ska jag sätta i WISH TREE och där kan folk lägga ner lappar som vi ska läsa först om 5 år!
    Har även ritat en världskarta freehand på Poliplat (jag brukar använda det till att göra mini arkitektur-modeller) som folk kan sätta en nål i där de kommer ifrån eller bor. Vi har många utländska gäster så det är lite kul o se det på kartan tänkte jag. 
    Han på restaurangen tycker också jag är knäpp! När jag sa att jag gärna vill ha tårtorna på trästumpar...(det är en elegant restaurang...).  Så här nånting har jag tänkt mig...

• pulmonate
    georgialee skrev 2012-06-04 23:25:49 följande:
    Vill du dela med dig och berätta hur du vikit fågelboet?
    Såg detta nu... Fågelboet var väldigt enkelt att göra egentligen, eftersom själva kartongen jag hittade var ganska bra i storleken redan. Det viktigaste är att motsatt sida är lika stor. Alltså, om det är en rektangel eller fyrkant gör inte så mycket. På 2 av de motsatta sidorna ritar man en likvinklig triangel (vinkeln högst upp är 90*). Sen behöver man en fyrkantig kartongbit som är aningen större än själva "huset". Vik den i mitten och lägg ovanpå huset. Jag gjorde själva huset i vit kartong och taket är i vanlig naturlig kartongfärg. Sen klippte jag ett runt hål i fram väggen.

Nu har jag pysslat lite igen:
    Tärnornas hårblommor är vanliga silkesblommor. De finns väldigt lika på H&M för 29kr. Sen köpte jag pärlor (2 paket för 10kr på Tiger, TGR...eller vad heter det?). Jag fäste en genomskinlig tråd (typ fiskartråd) med en knut bak och sen trädde på 4st pärlor, virade runt mitten och sen egenom översta blad och tillbaka igen. 4 pärlor till, osv. Sammanlagt är där ca 12 pärlor, kanske mindre. 

Sen har vi flaggorna som några av er efterfrågade. Alltså otroligt enkla och väldigt snabba och billiga att göra. Av juteväv (29kr/m på stoff och stil, till exempel) skar jag remsor ca 5cm breda och 30cm långa. Varje remsa klipps sen diagonalt, så det bildas en triangel där 2 sidor är raka. I och med att juteväv redan har hål, så kan man bara trä egenom en grillspettspinne (jag hittade lite extra långa, också ganska billigt, typ 15kr för 100st). Alltså med bara en halv meter juteväv kan man göra ca 100stycken flaggor! Till en kostnad av ca 30kr! Det kallar jag en bra deal!  
    Det är ju ändå inget man sparar. Det ska ju bara viftas med en kortare stund ju Kan medela att tyget stannar på pinnen bra, den ramlar inte av. 

Sen har det gjorts armband av pärlor. Den är inte helt ihopsatt på denna bild, så den är lite snurrad. Jag kan heller inte bestämma mig ifall den blåa bollen är snygg eller ej. Var ärlig tjejer! Ser det ut som en julgranskula?? Blå och champagne är bröllopets färger, men det har inte blivit så mycket blått på andra ställen..Ska jag låta det vara så, eller är det snyggare med ett enkelt pärlarmband??
    Själv kommer jag göra ett smycke av mormors pärlhalsband och ett gammal-silver och blå sten. Det var alltså meningen att det skulle vara lite likt där...

Sen gjordes en "AMORE" skyllt. Ett billigt tips här är att klippa upp en vanlig disk...(ja vad heter det...usch vad min svenska har blivit dålig!!!! Ni får ursäkta mig!). Jag köpte textilfärg, men så här i efterhand märkte jag att det hade kvittat. Textilfärg behövs bara om man har tänkt tvätta dem (eller om man har dem ute och det regnar). 

That's all folks!

• pulmonate
    vinterfrost skrev 2012-06-08 07:59:25 följande:
    Tack, det var jag som frågade om vimplarna. Jättefina, men har nog bestämt mig för tomtebloss då vi gifter oss i december o då kommer det vara mörkt ute.. :)

Jag gillade dn stora blå pärlan :)
    Ja Tomtebloss är också jätte fint. Det tänkte vi ha när vi skär tårtan istället! (kanske). 

Hej Kajsan!
    Vad kul att vi har liknande idéer och att du kunde inspireras utav det jag har gjort! Anledningen till varför vi tänkte ha lavendel istället var för att jag trodde att ris var farligt för fåglar, men tydligen är det en skröna. Vi har den turen iaf att vi bor i Italien och det finns massor av Lavendel växandes här. Det är jätte dyrt om man köper det, precis som du säger.
    Med ris ska man tänka på att det inte är hel-vitt ris som har typ puder på. Alltså typ att man ska ha paraboiled ris eller nåt. Annars är killens kostym helt vit efteråt. 
    Vi ska fortfarande göra sånna koner i alla fall. Förmodligen av Shakespears Romeo & Juilet mest för att vi trots allt gifter sig i området där det utspelar sig. 
    kajsahn skrev 2012-06-05 00:02:17 följande:

Hej! Har tittat på alla dina inlägg och va fina saker du gjort. Lite samma tema som mig också så fick en massa inspiration! :)

Vi ska precis som du (Kanske?) ha lavendel i bokkoner till gästerna att kasta efter vigseln. Men jag har också upptäckt att lavendel är himla dyrt så fick då ett tips att blanda lavendel och ris. det blir billigare och nästan samma effekt.

• pulmonate

Teddy_ ett annat tips för ett enkelt och billigt alternativ är att göra koner av en bok. Boken kan vara vad som helst eller någon som är betydelsefull. Vi kommer att ha riset löst sen fyller alla var sin kon. På så sätt är det lätt att kasta, billigt, o snyggt

Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer