• J och J

Pysseltråd med tips och idéer

Någon mer som känner hur det kittlar i fingrarna att få pyssla?!

Både jag och min blivande är pysselgalna. Vill alltid ha något projekt på gång. Så vi är glada att ha ett bröllop att planera där det då kan pysslas nästan huuur mycket som helst Skrattande Därav blir det mycket pyssel till bröllopet. Inte mest för att spara pengar utan för att det är såååå roligt o representerar oss. 

Tänkte det kunde vara roligt med en pysseltråd.
    Med tips, idéer, länkar, bilder. 

Vad ska ni pyssla till bröllopet? 

Just nu ser det ut så här för oss.
    Save-the-date kort - me tapet o kort på oss o knapp. KLART o skickat
    Inbjudningskorten - samma stil som ovan
    Servettringar - av toapappersrullar me tapet o snöre o knappar
    gåva till gäster - blir en figur i lera
    placeringskort - sitter på gåvan till gäster
    festhäftet - datautskrivet me lite snitsigare framsida, snöre/garn o knappar. 
    örhängen - knappar
    klänning och väst - ska brodera på dessa.

så långt har vi kommit me pyssel vi ska göra

någon som har tips på pyssel till dukning?

• Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer
  • georgialee
    pulmonate skrev 2012-05-31 14:19:55 följande:
    En killkompis till mig kom hem till oss igår och såg "allt" mitt pyssel. Han tyckte inte jag var riktigt klok! *suck* Såå mycket tycker jag inte att det är, och mycket mer ska göras! haha Är det bara killar det är fel på? ler
    Min kille hade också varit fullt nöjd med att det inte funnits något alls på borden. JAG tycker det är skoj iaf och tycker om när det är personligt.
    Han gillade i alla fall "fågelbo-et" som jag gjorde ur vit kartong. Den ska jag sätta i WISH TREE och där kan folk lägga ner lappar som vi ska läsa först om 5 år!
    Har även ritat en världskarta freehand på Poliplat (jag brukar använda det till att göra mini arkitektur-modeller) som folk kan sätta en nål i där de kommer ifrån eller bor. Vi har många utländska gäster så det är lite kul o se det på kartan tänkte jag. 
    Han på restaurangen tycker också jag är knäpp! När jag sa att jag gärna vill ha tårtorna på trästumpar...(det är en elegant restaurang...).  Så här nånting har jag tänkt mig...

Vill du dela med dig och berätta hur du vikit fågelboet?
  • kajsahn

Jag har litteraturvintage tema så i kväll knåpade jag ihop den första orgamiblomman. Bara 14 kvar, men så svårt var det inte. Jag tog sidor ur böcker men har man marint tema kan man ta kartsidor eller kanske temafärgen på bröllopet. Under blomman ligger även våra namnskyldar som är sidor ur poesi om kärlek av svenska författare.

Så gästerna kan inspireras till kärlek :) Jag har även pimpat de lite med en stämpel i umberfärg.

soderlya.blogg.se

• kajsahn
    pulmonate skrev 2011-10-26 14:57:09 följande:
    Här kommer lite ideer som vi tänkte ha på vårt bröllop nästa år. Vad tycker ni?

Som platskort och present får varje gäst en liten växt. Alternativt en kruka med ett stort frö invirat i tyg för våra utomlandsgäster. Namnet tänkte jag skulle stå på en tvättklämma.

Eller något sånt här.

Jag tänkte använda blommor istället för ris (man använder ris här i Italien, gör man det i Sverige med?) för ris är farligt för fåglar.. Så jag tänkte antingen använda torkade lavender blommor (men som verkar rätt dyrt..har någon nån idé..?) Det behövs tydligen ca 1L/10 gäster.
    Annars tänkte jag kanske ta dit en stor Lantana växt som man själv plockar av lite blommor och fyller sin kon innan paret kommer ut.
    Själva konen tänkte jag att man kunde använda en gammal bok med dikter i som har särskilld betydelse för oss som par.

Sen tänkte jag ha ett önskningsträd. Tänkte klippa små papperslappar som jag lägger antingen i en fågelbur eller liknande. Storleken på kortet blir antingen som ett foto, eller hälften av det så att man kan sätta in det i ett fotoalbum sen. Några andra ideer om hur man sparar lapparna efteråt?

Menyn tänkte jag skriva på ett gammalt fönster! Antingen en stor vid ingången på restaurangen eller små på varje bord. Tänkte även ha sånna vid open-bar bordet och eventuellt godisbordet (om vi kommer att ha det?).

Servetterna tänkte jag skulle se ut så här nånting. Förmodligen med ett annat mönster, men samma idé. Samma mönster virar jag även runt en stor rund kruka som är på varje bord med växter och blockljus i.

Så vad tycker ni? Fler ideér om hur man kan få det att hänga ihop?

Hej! Har tittat på alla dina inlägg och va fina saker du gjort. Lite samma tema som mig också så fick en massa inspiration! :)

Vi ska precis som du (Kanske?) ha lavendel i bokkoner till gästerna att kasta efter vigseln. Men jag har också upptäckt att lavendel är himla dyrt så fick då ett tips att blanda lavendel och ris. det blir billigare och nästan samma effekt.

• Pluppe

Idag har det pysslats lite..

Här är dem genomskinliga ljuslyktorna som vi ropade in på auktionen.. Har bara målat hälften ännu. För att ge lite effekt i dem färglade jag botten på dem och duttade även lite på kanterna så det blev lite prickigt.

Färdiga resultatet utan ljus

Med ljus i, prickarna syns lite och kanten på ljuslyktan speglas lite lila.. Vi ska ha dessa ljuslyktor ståendes på speglar på borden så förhoppningsvis blir det lite mer effekt då..

Provmålade även vaserna och gav dem lite lila effekter, tanken är att ha en vit ros i varje vas.

Och igår gjorde jag iordning "kuvert-lådan" för alla kuvert man (kanske) kommer få. Gjorde en liten sned girlang av scrapbooking blommor och lådan är rund i hård kartong, köpt i en decopage affär.
  • Nephele
    Äriqa skrev 2012-06-03 14:01:21 följande:
    Tack! De är urborrat ur en björkstam. Sågar och borrat själv. Blev riktigt nöjd med dem.
    Har du flamsäkrat dem? Björk är väl relativt lättantändligt? Funderade också på att göra egna såna björkljushållare förut, men orkade inte försöka få tag på medel för att flamsäkra (vad det nu heter?) på ett någorlunda miljövänligt sätt. Men himla fint blir det!
  • kajsahn
    malli716 skrev 2012-06-05 00:05:47 följande:
    kajsahn: Vilken fin blomma! Riktigt läckert!

Tack :) Har gjort 3 till idag och nu är jag nog mer på att det var ganska tidskrävande ändå :) Fast så känns väl alla projekt efter ett tag. Men är det bröllop så är det :)

soderlya.blogg.se

• JKA

Sitter och håller på med vårt festhäfte som kommer bli i form av en tidning. Rubrik på framsidan med "nätdejting, flugan som är här för att stanna" och "Bonnsäters kyrka -från dåtid till nutid" "horoskop" etc. 

En av sidorna kommer vara med typ annonser, tex en från en restaurang där det står dagens meny, en inforuta från hälsovårdsmyndigheten där det står att dans är bra för hälsan etc.  Där skulle jag också vilja skriva lite tips och traditioner under festen. Tex att man pussar brudgummen när bruden lämnar rummet, problemet är bara att jag inte minns vad man brukar göra. Någon som har förslag?  

• Äriqa
    Eireann skrev 2012-06-05 20:38:00 följande:
    Har du flamsäkrat dem? Björk är väl relativt lättantändligt? Funderade också på att göra egna såna björkljushållare förut, men orkade inte försöka få tag på medel för att flamsäkra (vad det nu heter?) på ett någorlunda miljövänligt sätt. Men himla fint blir det!
    Har haft den tänd flera gånger och länge. Aldrig några problem.
Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer