• J och J

Pysseltråd med tips och idéer

Någon mer som känner hur det kittlar i fingrarna att få pyssla?!

Både jag och min blivande är pysselgalna. Vill alltid ha något projekt på gång. Så vi är glada att ha ett bröllop att planera där det då kan pysslas nästan huuur mycket som helst Skrattande Därav blir det mycket pyssel till bröllopet. Inte mest för att spara pengar utan för att det är såååå roligt o representerar oss. 

Tänkte det kunde vara roligt med en pysseltråd.
    Med tips, idéer, länkar, bilder. 

Vad ska ni pyssla till bröllopet? 

Just nu ser det ut så här för oss.
    Save-the-date kort - me tapet o kort på oss o knapp. KLART o skickat
    Inbjudningskorten - samma stil som ovan
    Servettringar - av toapappersrullar me tapet o snöre o knappar
    gåva till gäster - blir en figur i lera
    placeringskort - sitter på gåvan till gäster
    festhäftet - datautskrivet me lite snitsigare framsida, snöre/garn o knappar. 
    örhängen - knappar
    klänning och väst - ska brodera på dessa.

så långt har vi kommit me pyssel vi ska göra

någon som har tips på pyssel till dukning?

• Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer
  • Vingilot

Utöver inbjudningskorten gör jag bara bordsplaceringar (godispåse med namntag i band med vårt färgtema) och pyntar ljuslyktor till borden. Har bara limmat bomullsspets på dem. Samma spets fanns på inbjudningskorten.

• EmelieKarlsson

Nu är det tänkt att jag ska knopa ihop lite rispåsar här. Var och köpte organza tyg...Inte dåligt svårt det var att sy i. Nu är det så att vi har ett par marinblå gardiner (blå är temafärgen) i lite tjockare/stabbigare tyg. Tror ni detta funkar eller kommer det bara se "dumt" ut?

• georgialee

Behöver man sy i organza? Är det inte bara att klippa bitar och knyta med ett band runt?

Hur menar du med gardinerna? Om blått är temafärgen så blir de nog jättebra, hur stor lokal har ni - ni kommer säkert behöva fler?:) Vi byter lokalens blåa gardiner mot vita då vi kör på vitt och vi har 4 par, alltså åtta längder.:) 

• Vingilot
    EmelieKarlsson skrev 2012-06-14 23:54:45 följande:
    Nu är det tänkt att jag ska knopa ihop lite rispåsar här. Var och köpte organza tyg...Inte dåligt svårt det var att sy i. Nu är det så att vi har ett par marinblå gardiner (blå är temafärgen) i lite tjockare/stabbigare tyg. Tror ni detta funkar eller kommer det bara se "dumt" ut?
    Visst kan det bli bra, bara du är överens med just "stabbigheten" och tycker att den passar i ditt tema. En rispåse måste ju inte vara tunn o skir! Gör ett test o se vad du tycker.Glad
  • EmelieKarlsson
    georgialee skrev 2012-06-14 23:58:17 följande:
    Behöver man sy i organza? Är det inte bara att klippa bitar och knyta med ett band runt?

Hur menar du med gardinerna? Om blått är temafärgen så blir de nog jättebra, hur stor lokal har ni - ni kommer säkert behöva fler?:) Vi byter lokalens blåa gardiner mot vita då vi kör på vitt och vi har 4 par, alltså åtta längder.:) 
    Då jag vill ha typ fyrkanter (en påse som går att sluta igen) så var jag tvungen att sy..hade tänkt klippa sönder gardinerna till rispåsar :)
  • georgialee
    Vingilot skrev 2012-06-14 23:58:33 följande:
    Visst kan det bli bra, bara du är överens med just "stabbigheten" och tycker att den passar i ditt tema. En rispåse måste ju inte vara tunn o skir! Gör ett test o se vad du tycker.Glad
    Haha, nu fattade jag - du ska alltså använda gardinerna som rispåsar? *blivandebrudmedtusentankarihuvudethär* sorry!
  • moonias
    EmelieKarlsson skrev 2012-06-15 00:03:02 följande:
    Då jag vill ha typ fyrkanter (en påse som går att sluta igen) så var jag tvungen att sy..hade tänkt klippa sönder gardinerna till rispåsar :)
    Jag köpte rispåsar på ebay, något i stil med dessa (fast lila med fjärilar) http://www.ebay.com/itm/50PC-Blue-Gift-Bags-Organza-Jewelry-Packing-Pouch-Wedding-Favor-BAG-12X18CM-/180905135118?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a1ec94c0e#ht_1984wt_1037. Tycker priset var helt klart värt att slippa klippa o sy själv. Finns en uppsjö av påsar på ebay, sök på "organza bags" så hittar du :).
  • teddy

En fråga till er alla som e så duktigt på att syssla och pyssla... Angående ris o liknande till efter vigseln... Kan man bara ha en korg eller liknande med typ löst ris i så folk kan ta sig en näve, eller borde man dela ut en liten påse till alla? Hade det inte funkat?

• Vingilot

Jag har sett den varianten och den funkade helt OK såvitt jag minns. Är ju inte krångligare än att stå och pilla upp en påse, tvärtom.Glad De hade knutit nåt fint band runt korgens handtag har jag för mig.

Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer