• J och J

Pysseltråd med tips och idéer

Någon mer som känner hur det kittlar i fingrarna att få pyssla?!

Både jag och min blivande är pysselgalna. Vill alltid ha något projekt på gång. Så vi är glada att ha ett bröllop att planera där det då kan pysslas nästan huuur mycket som helst Skrattande Därav blir det mycket pyssel till bröllopet. Inte mest för att spara pengar utan för att det är såååå roligt o representerar oss. 

Tänkte det kunde vara roligt med en pysseltråd.
    Med tips, idéer, länkar, bilder. 

Vad ska ni pyssla till bröllopet? 

Just nu ser det ut så här för oss.
    Save-the-date kort - me tapet o kort på oss o knapp. KLART o skickat
    Inbjudningskorten - samma stil som ovan
    Servettringar - av toapappersrullar me tapet o snöre o knappar
    gåva till gäster - blir en figur i lera
    placeringskort - sitter på gåvan till gäster
    festhäftet - datautskrivet me lite snitsigare framsida, snöre/garn o knappar. 
    örhängen - knappar
    klänning och väst - ska brodera på dessa.

så långt har vi kommit me pyssel vi ska göra

någon som har tips på pyssel till dukning?

• Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer
  • Pluppe
    malli716 skrev 2012-05-31 20:30:01 följande:
    Prärieklocka! Där har du typ exakt en lila färgen du säker. Finns både som dubbel och enkel, dvs med olika många kronblad. Här har du ett exempel på en enkel:
    www.google.se/imgres?hl=sv&sa=X&biw=1366&bih=...:&imgrefurl=http://jagstamparpaditthjarta.blogspot .com/2009/10/infor-mandagens-prov.html&docid=H8VaF UM-9aryRM&imgurl=4.bp.blogspot.com/_cZbNl2E h8e8/StdGtm2EjCI/AAAAAAAABJo/u_MShu40KHU/s400/Eust oma_grandiflorum_purple_02.jpg&w=253&h=400&ei=T7jH T8_jGtT14QTxrPTFDg&zoom=1&iact=hc&vpx=535&vpy=229& dur=41&hovh=282&hovw=178&tx=119&ty=153&sig=1013256 38403091230383&page=1&tbnh=122&tbnw=77&start=0&nds p=26&ved=1t:429,r:12,s:0,i:108 
    Tack så mycket! Den färgen skulle ju funka perfekt!

Ingen som vet hur det fungerar det här emd att färga blommor. Tillexempel rosor, om man vill färga den lila, funkar det och hur mycket kan det kosta tro?
  • Pluppe

Var på auktion idag..

Ropade hem 50 stycken genomskinliga "tjocka" ljuslyktor (egentligen var det 48 st till men dem var i mörkgrönt, mörkblått och ljusblått/turkos) för endast 70 kronor!! Lyktorna ska målas i botten med lila färg för att få lite effekt på dem.

Fick även med mig en stor kartong med tändsticksaskar (det är 10 askar/förpackning och i kartongen ligger minst 100 förpackningar, så vi kommer nog aldrig mer behöva köpa tändstickor haha), detta kostade oss 30 kronor!!!

Och så lyckades vi ropa hem låga cocktail-glas, 48 stycken närmare bestämt, för 30 kronor! Dem ska vi använda som ljuslyktor (med ett mörklila sidenband runt foten) på speglarna som ska ligga på borden ihop med dem låga ljuslyktorna.

Hittills har jag hunnit med tändstickaskarna.. Det kommer ligga 3 stycken på varje bord bredvid ljusen så jag behövde bara "fina" till 15 stycken. Så här kommer en bild på hur dem blev :)

• teddy

En liten undran ang gästböcker.... jag har sett många fina gästböcker här som ni pyslat me själva, men själva har jag köpt en från ikea, ganska slät i cerise me nån slags svag bild av ett träd på... tror många vet vilken ja menar... men jag skulle nog vilja pimpa den lite... :) hur tycker ni att man ska göra? vad kan man göra? tips??

• Chicita
    teddy skrev 2012-06-02 22:39:11 följande:
    En liten undran ang gästböcker.... jag har sett många fina gästböcker här som ni pyslat me själva, men själva har jag köpt en från ikea, ganska slät i cerise me nån slags svag bild av ett träd på... tror många vet vilken ja menar... men jag skulle nog vilja pimpa den lite... :) hur tycker ni att man ska göra? vad kan man göra? tips??
    Ingen aning om vilken du menar faktiskt...
    Men kan du inte fylla i trädet lite och sen kanske klistra på några löv eller små blommor på lämpliga ställen?
    Kanske lite bling också.
    Det finns ju självhäftande snygga bokstäver också som du kunde använda för att skriva era namn och datum kanske?

Kolla på panduro eller liknande affär så får du säkert massor med inspiration Glad 
  • Äriqa

Dessa ljusstakar ska stå på borden. med vit spets istället. Kommer även göra servettringar i samma stil.

• knyttan
    teddy skrev 2012-06-02 22:39:11 följande:
    Hahaha jag gick in här för att få inspiration till exakt samma fråga, vi har fått ett fint fotoalbum från mamma som hon har haft i tid och evighet utan att använda, framsidan är cremevit och insidan är ljusgråa blad, jag skulle också vilja pimpa den lite och skulle gärna vilja se bilder om någon gjort ngt liknande!
    Vi tänkte att varje par skulle få varsin sida och sedan sätta in foton på dem också. Gärna skaulle det vara någon fråga de skulle svara på med...

Framsidan kan man säkert pimpa med lite fina band, spets och dekorpärlor... fast jag vill inte heller ha för mkt plotter!
  • teddy
    knyttan skrev 2012-06-03 11:32:06 följande:
    Hahaha jag gick in här för att få inspiration till exakt samma fråga, vi har fått ett fint fotoalbum från mamma som hon har haft i tid och evighet utan att använda, framsidan är cremevit och insidan är ljusgråa blad, jag skulle också vilja pimpa den lite och skulle gärna vilja se bilder om någon gjort ngt liknande!
    Vi tänkte att varje par skulle få varsin sida och sedan sätta in foton på dem också. Gärna skaulle det vara någon fråga de skulle svara på med...

Framsidan kan man säkert pimpa med lite fina band, spets och dekorpärlor... fast jag vill inte heller ha för mkt plotter!
    :)

problemet me den jag har är att den inte riktigt e slät på framsidan, liksom... så jag vet inte om klistermärken o sånna självhäftende grejer fäster... hum... 
  • teddy
    Äriqa skrev 2012-06-03 09:25:33 följande:
    Dessa ljusstakar ska stå på borden. med vit spets istället. Kommer även göra servettringar i samma stil.

så otroligt fina!!! är de "riktiga" pinnar/grenar/stubbar som du fixat hål i själv eller?
  • Fröken fantastisk
    Pluppe skrev 2012-06-02 18:58:15 följande:
    Var på auktion idag..

Ropade hem 50 stycken genomskinliga "tjocka" ljuslyktor (egentligen var det 48 st till men dem var i mörkgrönt, mörkblått och ljusblått/turkos) för endast 70 kronor!! Lyktorna ska målas i botten med lila färg för att få lite effekt på dem.

Fick även med mig en stor kartong med tändsticksaskar (det är 10 askar/förpackning och i kartongen ligger minst 100 förpackningar, så vi kommer nog aldrig mer behöva köpa tändstickor haha), detta kostade oss 30 kronor!!!

Och så lyckades vi ropa hem låga cocktail-glas, 48 stycken närmare bestämt, för 30 kronor! Dem ska vi använda som ljuslyktor (med ett mörklila sidenband runt foten) på speglarna som ska ligga på borden ihop med dem låga ljuslyktorna.

Hittills har jag hunnit med tändstickaskarna.. Det kommer ligga 3 stycken på varje bord bredvid ljusen så jag behövde bara "fina" till 15 stycken. Så här kommer en bild på hur dem blev :)

Men shit! VAR BOR DU? En sån auktion vill jag verkligen gå på, gud så skoj! Jag skulle verkligen vilja se bild på de genomskinliga (och färgade också såklart) ljuslyktorna, låter ju jättespännande. Släng upp en bild på cocktailglasen när du ändå håller på. Låter fantastiskt tycker jag
  • Äriqa

Tack! De är urborrat ur en björkstam. Sågar och borrat själv. Blev riktigt nöjd med dem.

Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer