• Snigel Bee

Adoption

Har varit en del babyprat nu här på tråden. Om när man blir för gammal, någon som inte vill ha, medans någon annan längtar. Om provrörsbefruktning och hur man gör om man inte kan få.
    Jag undrar om det är någon som kan det här med adoption? Tittade lite på kostnader och det verkar vara SJUKT dyrt. Vem har råd med det?! Har vanliga människor råd med det!? Kan man adoptera från alla länder?

• Svar på tråden Adoption
  • 1700tal
    Snigel Bee skrev 2011-01-04 14:53:13 följande:
    Det behöver det inte alls vara! En som inte har 200 000 kan vilja ha lika mkt som en som har.
    Jag förstår hur du tänker, det är mkt pengar. Nu är nog 200 000 en ganska tilltagen slutsumma men 100 000 är nog mer realistisk.

Tyvärr är det nog så att socialnämnden och adoptionsförmedlingar bedömer det så att kan man inte skrapa ihop den summan (har blivit nekad adoptionslån och därmed förmodligen har anmärkningar hos kronofogden, har barskrapat bankkonto osv) så får man blankt nej. Men är man så i klistret att de ger ett nej pga ekonomin, då kanske man bör lägga krutet på att komma på fötter ekonomiskt innan man ansöker om adoption.

Likaså, har man haft psykisk ohälsa och blivit behandlad för det - får man ofta nej.

Har någon av de ansökande föräldrarna en enda anmärkning i brottsregistret - då får man sannolikt nej.
  • Snigel Bee

Läste att bidraget är 40 000 kr! Inte mkt om de kostar upp mot 200! Sen är det väl inte alltid att man vet om tidigt att man vill adoptera. Tex såna som inte kan få barn vet väl inte alltid det tidigt. I dagens samhälle så får man ju barn allt senare. Jag är 30 snart 31 och ja vet ju inte, kanske är det så att ja inte kan få barn och de får ja ju reda på när d väl blir aktuellt. Så inte mkt tid att spara på. När man har sparat och kan så är man för gammal för att få adoptera. Få en unge på avbetalning känns verkligen märkligt också! :S

Undra om pengarna verkligen går till barnhemmet och itne andra saker och människor.

förlovadflicka skrev 2011-01-04 15:01:45 följande:
    Ja, det är klart! Men man betalar inte 200000 om man inte vill ha ett så mycket... Klart man kan vilja ha det även om man inte har så mycket pengar...
    Men de du säger är ändå lite pengarna bestämmer hur gärna man vill ha ett barn. Tycker att det ska vara andra kriterier som avgör det och inte pengar. För någon som är rik är 200 000 en skitsumma och inte alls sån uppoffring för att få ett barn.
  • 1700tal
    1700tal skrev 2011-01-04 15:03:45 följande:
    Jag förstår hur du tänker, det är mkt pengar. Nu är nog 200 000 en ganska tilltagen slutsumma men 100 000 är nog mer realistisk.

Tyvärr är det nog så att socialnämnden och adoptionsförmedlingar bedömer det så att kan man inte skrapa ihop den summan (har blivit nekad adoptionslån och därmed förmodligen har anmärkningar hos kronofogden, har barskrapat bankkonto osv) så får man blankt nej. Men är man så i klistret att de ger ett nej pga ekonomin, då kanske man bör lägga krutet på att komma på fötter ekonomiskt innan man ansöker om adoption.

Likaså, har man haft psykisk ohälsa och blivit behandlad för det - får man ofta nej.

Har någon av de ansökande föräldrarna en enda anmärkning i brottsregistret - då får man sannolikt nej.
    Och allt detta, som kan tyckas orättvist i mångas öron, grundas på grundvärderingen inom adoption - barnets rätt till föräldrar och ett bra liv, inte föräldrars rätt till ett barn...
  • 1700tal

Tror att antalet svenskar som tycker 200 000 kr är en skitsumma är mycket litet...

Men väljer man ett land som kostar mindre och så med adoptionsbidraget så blir det ju inga 200 000.  Man måste väl inte ta det dyraste landet man hittar?

• Moster Stina
    förlovadflicka skrev 2011-01-04 15:03:33 följande:
    Eller så är de inte det, finns idioter som sen har skulder upp över öronen...
    Jo jag HAR ju sett lyxfällan!

Men då borde de väl också kunna övertrassera sina kreditkort för att köpa sig ett barn alltså?
  • Snigel Bee
    1700tal skrev 2011-01-04 15:08:47 följande:
    Och allt detta, som kan tyckas orättvist i mångas öron, grundas på grundvärderingen inom adoption - barnets rätt till föräldrar och ett bra liv, inte föräldrars rätt till ett barn...
    Att man inte ska finnas i brottsregistret och inte ha massa skulder det förstår jag. På många ställen som jag har tittat så står det att det kostar mellan 80-200 tusen! Det är mkt pengar att skrapa ihop!
  • Snigel Bee

Man ska väl ha pengar kvar sen för att kunna ge barnet ett tryggt framtid. Kanske har man andra barn sen tidigare och dom har ju kostnader med.

• Emblas Mamma

Fast om det kostar mella n60-100.000 så tycker jag i och för sig inte att det är så vidare mycket pengar i dagens samhälle.
    Nuförtiden är en miljon kronor ganska lite.
    Men visst, för många är det mycket pengar, men att låna upp mot 100.000 tycker jag är väldigt överkommligt, det kan nästan alla göra idag.
    Och för att få adoptera så Måste man ju ändå ha jobb och inkomst om jag inte minns fel? Så då är det nog inte världens svåraste att låna dom pengarna om man nu inte redan är skuldsatt upp över öronen.

• Snigel Bee

Finns det nån listan över vilka länder som erbjuder adoption? Och om det finns en lista är det kört i de länder som inte finns med på listan? Nån som vet?

• 1700tal
    Snigel Bee skrev 2011-01-04 15:07:40 följande:
    Läste att bidraget är 40 000 kr! Inte mkt om de kostar upp mot 200! Sen är det väl inte alltid att man vet om tidigt att man vill adoptera. Tex såna som inte kan få barn vet väl inte alltid det tidigt. I dagens samhälle så får man ju barn allt senare. Jag är 30 snart 31 och ja vet ju inte, kanske är det så att ja inte kan få barn och de får ja ju reda på när d väl blir aktuellt. Så inte mkt tid att spara på. När man har sparat och kan så är man för gammal för att få adoptera. Få en unge på avbetalning känns verkligen märkligt också! :S.
    Jo, jag vet att många har ont om tid. Vad jag menade var att många lägger år efter år och 100 000 efter 100 000 på att få barn på naturlig väg. Visst får kvinnor barn senare och senare, men det kräver också större insatser och ingrepp för att lyckas och därmed mer pengar.

Jag och blivande har inte börjat försöka få barn än men jag vet ju med mig sen tidigare att det kommer bli en lång och jobbig process. Alltså kommer vi spara i god tid. Först till bröllopet, sen till bebis..

Och vad gäller lån och en bebis på avbetalning , jo, håller med - låter ju helknäppt! Men inte knäppare än att betala ur egen ficka eller att få bidrag för att "införskaffa" en. Men jag ser det inte så, det är ju barnen och barnhemmen som måste få vara första prioritet och de kostar. Se det istället som att du "ersätter" barnhemmet för de kostnader de generöst nog har lagt ut för att ditt lilla barn skulle få en bättre tillvaro i sin sorgliga start i livet. Då kan barnhemmet hjälpa nästa barn efter ditt...
Svar på tråden Adoption