Snigel Bee skrev 2011-01-04 15:07:40 följande:
Läste att bidraget är 40 000 kr! Inte mkt om de kostar upp mot 200! Sen är det väl inte alltid att man vet om tidigt att man vill adoptera. Tex såna som inte kan få barn vet väl inte alltid det tidigt. I dagens samhälle så får man ju barn allt senare. Jag är 30 snart 31 och ja vet ju inte, kanske är det så att ja inte kan få barn och de får ja ju reda på när d väl blir aktuellt. Så inte mkt tid att spara på. När man har sparat och kan så är man för gammal för att få adoptera. Få en unge på avbetalning känns verkligen märkligt också! :S.
Jo, jag vet att många har ont om tid. Vad jag menade var att många lägger år efter år och 100 000 efter 100 000 på att få barn på naturlig väg. Visst får kvinnor barn senare och senare, men det kräver också större insatser och ingrepp för att lyckas och därmed mer pengar.
Jag och blivande har inte börjat försöka få barn än men jag vet ju med mig sen tidigare att det kommer bli en lång och jobbig process. Alltså kommer vi spara i god tid. Först till bröllopet, sen till bebis..
Och vad gäller lån och en bebis på avbetalning
, jo, håller med - låter ju helknäppt! Men inte knäppare än att betala ur egen ficka eller att få bidrag för att "införskaffa" en. Men jag ser det inte så, det är ju barnen och barnhemmen som måste få vara första prioritet och de kostar. Se det istället som att du "ersätter" barnhemmet för de kostnader de generöst nog har lagt ut för att ditt lilla barn skulle få en bättre tillvaro i sin sorgliga start i livet. Då kan barnhemmet hjälpa nästa barn efter ditt...