• Snigel Bee

Adoption

Har varit en del babyprat nu här på tråden. Om när man blir för gammal, någon som inte vill ha, medans någon annan längtar. Om provrörsbefruktning och hur man gör om man inte kan få.
    Jag undrar om det är någon som kan det här med adoption? Tittade lite på kostnader och det verkar vara SJUKT dyrt. Vem har råd med det?! Har vanliga människor råd med det!? Kan man adoptera från alla länder?

• Svar på tråden Adoption
  • 1700tal

Tveksamt om länder som Iran och Irak godkänner adoption till kristna länder? Men jag har inga belägg för det mer än att de flesta länder där religionen är så pass viktig som den är där brukar kräva att barnet ska behålla sin/hemlandets religion? De enda länder som inte är mindre noga med det är de med buddism och hinduism.

Har faktiskt aldrig sett Iran på några listor, kan mkt väl vara så att de inte godkänt Sverige som adoptionsmottagare. Men om du själv (eller din man) är muslim och/eller iranier kan jag tänka mig att andra regler gäller. Särskilt om någon av er eller i familjen har iraniskt medborgarskap?

Många adoptionsländer och förmedlare har i alla fall mycket stor förståelse för att barnet ska likna föräldrarna och många väljer särskilt ut barn med liknande drag utefter foton på föräldrar. Svenskar väljer ju ofta att adoptera från de baltiska länderna samt ryssland enbart av det skälet. Så det är säkert ett vinnande argument om du kommer ifrån! Kanske du skulle höra av dig direkt till Irans myndigheter?

• JustMeAndMyLove

Har diskuterat adoption med ett par som adopterade nyligen.
    De adoptreade från Indien, men kollade inte upp adoptionsbyrån (heter det så?) riktigt noga. Slutade med en extra 70.000 i mutor när de skulle hämta barnet.
    Nu kunde det här paret inte gå lagligt tillväga i vilket fall då de var två män, men jag rekomenderar verkligen att man läser på och verkligen kollar upp allt i förväg för att slippa obehagliga överaskningar :)

Lycka till! 

• 1700tal

Barnhemmen drivs ju ofta av religiösa instanser, som kloster...

• 1700tal
    JustMeAndMyLove skrev 2011-01-04 16:07:05 följande:
    Har diskuterat adoption med ett par som adopterade nyligen.
    De adoptreade från Indien, men kollade inte upp adoptionsbyrån (heter det så?) riktigt noga. Slutade med en extra 70.000 i mutor när de skulle hämta barnet.
    Nu kunde det här paret inte gå lagligt tillväga i vilket fall då de var två män, men jag rekomenderar verkligen att man läser på och verkligen kollar upp allt i förväg för att slippa obehagliga överaskningar :)

Lycka till! 
    OJ!
  • Snigel Bee
    1700tal skrev 2011-01-04 16:06:52 följande:
    Tveksamt om länder som Iran och Irak godkänner adoption till kristna länder? Men jag har inga belägg för det mer än att de flesta länder där religionen är så pass viktig som den är där brukar kräva att barnet ska behålla sin/hemlandets religion? De enda länder som inte är mindre noga med det är de med buddism och hinduism.

Har faktiskt aldrig sett Iran på några listor, kan mkt väl vara så att de inte godkänt Sverige som adoptionsmottagare. Men om du själv (eller din man) är muslim och/eller iranier kan jag tänka mig att andra regler gäller. Särskilt om någon av er eller i familjen har iraniskt medborgarskap?

Många adoptionsländer och förmedlare har i alla fall mycket stor förståelse för att barnet ska likna föräldrarna och många väljer särskilt ut barn med liknande drag utefter foton på föräldrar. Svenskar väljer ju ofta att adoptera från de baltiska länderna samt ryssland enbart av det skälet. Så det är säkert ett vinnande argument om du kommer ifrån! Kanske du skulle höra av dig direkt till Irans myndigheter?
    Nej har också läst att islam inte tillåter adoption! Varför fattar jag itne riktigt! Men jo jag kmr sj från iran men muslim är jag inte och det blir väl säkert problem med det då. Har hört att när det gäller muslimska länder gör man enskild adoption och de låter mer osäkert! Om jag har fattat det rätt så åker man direkt till landet och kollar där hur man ska göra och om man får. Är lite rädd för att det kan gå hur som helst då. Tex att man betalar massa, lägger massa tid sen så jävlas d me en på nåt sätt och säger nej till slut. Känns inte nåt vidare tryggt!
  • Lapinette

Ser att du redan har fått en hel del svar så mitt inlägg kanske bara blir repetition.

Visst det kostar en hel del att adoptera men en stor del av kostnaden innebär resan/resorna som man måste göra till landet. Det dyraste landet att adoptera ifrån (jag kan här ha fel) är Sydkorea och detta då Sydkorea är ett dyrt land dvs det kostar en hel del att vara där, administration etc. Sen finns det vissa länder som kräver att man är i landet minst 6 månader under tiden all administration gås igenom, ett par länder i Afrika t ex. Detta innebär ju att man måste kunna ta ledigt denna tid från sitt arbete och bo där.

Bidraget som man får från staten är på 40 000 kronor oavsett vilket land man adopterar ifrån och detta belopp har dessvärre legat på samma nivå under väldigt många år.

Sen säger jag som någon tidigare skrev här inne att det inte är enbart överklassen som adopterar. Vill man ha barn och inte kan få det på naturlig väg så gör man nog i princip allt för att spara ihop, låna för att få igenom sin adoption. Känner flera som inte alls har det så bra ekonomiskt som har adopterat. Dessutom så har många av dessa par gått igenom diverse inseminationer och IVFer innan de valt att adoptera, vilket också kostar mycket pengar ... om man inte bor i en kommun där köerna är korta hos landstinget.

Och nej det är inte alla länder som adopterar bort sina barn, så det går inte att adoptera från alla länder i världen. Enklast sker en adoption genom en organisation. Det finns några stycken i Sverige varav Adoptionscentrum är den största. De har en lista på länder som de samarbetar med. Det går även att adoptera själv, direkt med landet men det är otroligt krångligt, kräver massor med administration och många gånger kräver landet som man ska adoptera från att man är släkt med barnet som då ska adopteras.

• Emblas Mamma

Hur är det nu: Går det att adoptera barn från sverige numera?
    Självklart måste det vara svårt, men innan hette det ju fosterföräldrar men jag hörde att detta skulle ändras?

• Lapinette

Det är väldigt sällan barn adopteras från/inom Sverige. Har för mig att det rör sig om 10-20 barn per år. Det har varit uppe på diskussion att det är bättre att barn blir adopterade än placerade i fosterhem men än så länge har ingen förändring skett.

• Emblas Mamma
    Lapinette skrev 2011-01-04 16:58:00 följande:
    Det är väldigt sällan barn adopteras från/inom Sverige. Har för mig att det rör sig om 10-20 barn per år. Det har varit uppe på diskussion att det är bättre att barn blir adopterade än placerade i fosterhem men än så länge har ingen förändring skett.
    ja, jag fattar inte varför vi inte skulle kunna få adoptera från vårt eget land?
    Måste vara mycket bättre med en kärleksfull förälder och ett hem istället.. Och många blivande föräldrar skulle nog också bli väldigt glada över att spara på resor och annat.
  • 1700tal
    Snigel Bee skrev 2011-01-04 16:25:32 följande:
    Nej har också läst att islam inte tillåter adoption! Varför fattar jag itne riktigt! Men jo jag kmr sj från iran men muslim är jag inte och det blir väl säkert problem med det då. Har hört att när det gäller muslimska länder gör man enskild adoption och de låter mer osäkert! Om jag har fattat det rätt så åker man direkt till landet och kollar där hur man ska göra och om man får. Är lite rädd för att det kan gå hur som helst då. Tex att man betalar massa, lägger massa tid sen så jävlas d me en på nåt sätt och säger nej till slut. Känns inte nåt vidare tryggt!
    Kanske har inte heller Iran ett behov av att adoptera utanför landets gränser (det tillåter ju inte Sverige heller eftersom behovet inte finns) utan barn utan föräldrar adopteras av barnets släktingar eller nya föräldrar inom landet. Främst är det ju länder där det inte är tillåtet/accepterat för ensamstående ogifta kvinnor att få barn och som lämnar bort sina barn annars blir både kvinnan och barnet utstötta och förskjutna från samhälle och familj. Kanske är det inte alls så i Iran i dagsläget? För då finns kanske inte behovet av adoptioner. Jag vet inte riktigt... För några årtionden var väl samhållet hårdare hållet än idag? Vissa muslimska länder är väl väldigt strikta i sin kvinnosyn (precis som vissa kristna) och då borde väl oönskade barn födas även där? Kanske är ute och cyklar, inte vet jag...

Lapinette - det var jättebra och informativt skrivet!
Svar på tråden Adoption