• Hoffsennanen Tottoplex

Gluten och laktosfri efterrätt/tårta/bakelse!

Skulle så vilja ha smaskiga recept på olika efterrätter osv som är både gluten och laktosfria!
    Är jätte dålig inom detta område men har en syster som har båda och en bror som har det ena och man måste ju baka något fint när man väl bjuder på kalas
    Tack på förhand! 

• Svar på tråden Gluten och laktosfri efterrätt/tårta/bakelse!
  • Hoffsennanen Tottoplex

Ingen som har något..?

• Cantaton

När det gäller laktos finns det ju laktosfri grädde, laktosfritt smör o.s.v. Så laktosfritt är enkelt att göra!

• Hoffsennanen Tottoplex
    Cantaton skrev 2011-01-13 21:42:17 följande:
    När det gäller laktos finns det ju laktosfri grädde, laktosfritt smör o.s.v. Så laktosfritt är enkelt att göra!
    Gluten desto värre Det är lite svårt när man inte har något av detta själv...å man vill ju verkligen inte göra fel!
  • Cantaton
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2011-01-13 21:47:17 följande:
    Gluten desto värre Det är lite svårt när man inte har något av detta själv...å man vill ju verkligen inte göra fel!
    Jag är laktosintollerant och allt man lagar "normalt" går att göra med laktosfria alternativ, så det är inte vidare svårt. Men jag vågar faktiskt inte uttala mig om gluten.
  • queenelin

Det brukar finnas fina kakor gjorda på mald mandel. Jag ser sådana recept hela tiden. Prova googla bara. På en sån kaka kan man ju sen göra någon god glasyr eller frostning. Kolla upp en kaka någonstans och en glasyr någon annanstans och slå ihop. Med fina dekrationer (om du bor i Stockholm finns fina grejer i den engelska butiken i Söderhallarna) så kommer dina syskon att känna sig som kung och drottning! Det allra tjusigaste är ju såklart om hela festen får samma kaka så att ingen behöver äta "specialmat".

Lycka till!

• Ocean Bride

Om du ska baka glutenfritt så är Lailas mix (blå) den BÄSTA mjölsorten att baka på - oavsett vad du ska baka!!
    Det som är allra lättast med att baka glutenfritt är att göra smarriga rulltårtor!!
    Det blir dessutom mkt så om de ska ha en hög bakelse så är det perfekt...

Jag är både gluten o laktos intollerant..

Om du ska baka glutenfritt så är det bäst (tycker jag) att ha degen något lösare än bakning med vanligt mjöl, annars är risken att det blir TORRT och SMULIGT!!

Om du ska baka bröd bör jästen blandas med lite fiberhusk som gör brödet saftigare och mer "tänjbart" & luftigare, men då ska smeten vara så klibbig att du får väta händerna/skeden och "licka" ut på plåt, då blir de ofta bäst om man är ovan bakare på glutenfritt..

Lycka till!!

• Hoffsennanen Tottoplex

Åh tack snälla ni!
    Hittade ett recept för jag har hela tiden tänkt två olika sorter av någon anledning...
    Men så fick jag ett recept på daimtårta.
    1 maräng botten
    1pkt vaniljvisp
    1pkt daim

Fast det är ju mjölk i vaniljvispen väl? den är så smidig att frysa annars å så kan man ta fram allt eftersom...hmm...men något snyggt med frosting kanske!

• Liljekonvaljen

Hej!
    Jag är utbildad kock och har lite erfarenhet inom detta område.
    När det gäller det laktosfria är det ungefär lika enkelt som med en vanlig tårta/dessert. Bara att du väljer laktosfria livsmedel. Om du beställer bröllopstårta och inte vill/ har lust att baka egen kan du ju beställa en liten mindre tårta.
    När det kommer till det glutenfria så måste man vara lite på sin vakt att det inte finns något mjöl i närheten om du ska göra detta själv då en glutenintolerants tarmar skadas ifall man får mjöl i kroppen.
    Och om du skulle beställa tårta kan du ju även beställa någon form av glutenfri tårta ifall du skulle tycka det är för krångligt. Annars finns det många bra "mjölsorter" och andra glutenfria produkter. Även färdigt (fryst bröd) om det skulle behövas till förätt/dessert. Till dessert kan man ju alltid göra någon typ av fruktsallad eller något med frukt som kan passa på gluten och laktosintolleranta?
    Kanske finns något bra recept här du kan kolla efter och få inspiration.
    www.dansukker.com

Svar på tråden Gluten och laktosfri efterrätt/tårta/bakelse!