• Augustilyckan

Betalar man tärnklänningarna?

Hej!

Jag står inför ett litet dilemma, undrar om man betalar tärnklänningarna åt tärnorna?

Vi kommer att ha turkosttema och därför skulle det vara fint om mina tärnor hade turkosa klänningar, eftersom det är en speciellfärg kanske det inte är helt enkelt att hitta klänningar, har inte kollat så mkt ännu? Jag kommer att ha 2 tärnor.

Hur gör ni andra?

• Svar på tråden Betalar man tärnklänningarna?
  • Emblas Mamma

Jag känner mig lite tvingad att betala faktiskt. så jag gör det.
    det känns bara som om alla gör det fakiskt :/
    Det är jättedyrt verkligen, men har man inga rika vänner så har man ju inte. man kan ju inte tvinga dom att betala en klänning på flera tusen.
    Däremot kanske du kan hitta billiga och snygga kläningar på nelly eller vila eller hm eller liknande.

Men fråga dina tärnor vad dom tror, dom kanske vill betala?

• Loppansson

Det är ju helt upp till var och en, och det är väldigt olika hur alla par gör. Vi betalar våra två tärnors klänningar och deras hår. Sminket får dom göra själva.

• Emblas Mamma

kan tillägga att jag sagt till min tärna att hon får fixa håret och sminket själv.
    Likaså smycken. För där har jag inga krav! En enkel snygg frisyr helt enkelt :)

• SaJo1981

Vi ska ha tre tärnor och dom ska alla betala sina klänningar själva! Men så ska den ena tärnan sy dom så det är bara tyget som kostar, skor har jag bara sagt vita så får alla välja skor själva så att dom ändå har möjlighet att köpa skor dom kan använda vid fler tillfällen! Har ibte hunnit f under kring frisyr o make up än....

• Emblas Mamma

OJ! men tror ni inte det är olika var man bor eller så?
    Jag har ingen aning men jag skulle nog aldrig låta mina tärnor betala jättedyra klänningar, kör i vind om dom inte är så dyra - men riktiga tärnklänningar kostar ju skjortan!
    Själv skulle jag inte vilja betala flera tusen för att vara tärna - skulle nog försöka förmedla billigare alternativ i första hand :)

• S2011

min tärna får betala klänning och uppsättning själv.
    jag har inga krav alls på vare sig kläder, hår eller smink, framförallt för att jag inte tycker att det passar sig men även för att jag inte har ekonomi till att betala för henne och då vill jag inte ställa några krav heller.

när jag pratade om tärnskapet med henne så sa jag att jag inte kan betala för henne, men att jag gärna vill att hon är tärna om hon känner att hon vill det. när jag bokade frisör frågade jag henne om hon ville att jag skulle boka in henne också eller om hon ville fixa håret själv.

håller man bara en bra dialog behöver det nog aldrig bli några problem..

• SnartFruSir

Jag tror att seden säger att det är ett hedersuppdrag att vara tärna, och därför förväntas man betala sina klänningar själv.

I vårt fall betalar vi både tjejernas klänningar, hår och sminkt. Marsalkarnas kostymer (hyr vi) står vi också för. Däremot får alla köpa sina egna underkläder och skor.

Dock får de stå ut med att det är jag i slutändan som väljer. Just nu lutar det åt att vi gör en specialbeställning från Kina på klänningarna. Och håret står jag för för att jag vill att deras frisyrer skall matcha, och inte vara så avancerad som min (om den nu blir det).

• Etheleglin

I Sverige gäller generellt att det anses vara en ära att vara tärna och då står man för sina kläder själv.

I USA så betalar ofta brudparet tärnornas klänningar eftersom det då är brudparet som valt ut klänningarna, alla kanske ska ha likadana osv.

Min tärna betalar och fixar sin klänning själv. Vi från våran sida har bara sagt att det skall vara en långklänning och vilken färg, sedan får hon välja själv. Likaså fixar hon sitt eget smink och hår. Skor har vi inga önskemål kring så länge hon klarar av att gå. Däremot tärnbuketten står vi självklart för. 

Svar på tråden Betalar man tärnklänningarna?