knyttan skrev 2011-01-13 11:18:16 följande:
Jo visst, om man kan ha en öppen dialog om det så är det ju jättebra. Min synpunkt är bara att man ska tänka sig för först, för det är kanske inte alla som tycker det är så himla kul och stå och erkänna att man inte kan lägga ut "bara" en tusenlapp på en ny klänning eller så. Ekonomi och sådant har ju jättemycket med ens egen stolthet att göra. Man kan ju bli superglad och vilja vara med, men vara tvungen till att äta havregrynsgröt en hel månad bara för att man inte skulle ha råd annars och man inte vill erkänna det för sin vän... extremt exempel, visst! Men det KAN ju faktiskt vara så att man sätter sin vän i en knivig sits om man liksom förväntar sig att hon ska betala saker, och inte ha frågat lite fint först om det faktiskt är okej. Många har säkert jättenära relation med dem som de ska ha som tärna, men det innebär ju inte att man alltid vet hur sina vänners privatekonomi ser ut. Det är bara det jag vill ha sagt.
men det är ju det jag säger att man måste göra: diskutera igenom hur tanken är med det ekonomiska. om man inte kan/har tänkt sig betala för tärnan, så måste det upp på en gång, gärna innan man "kläcker" frågan om tärnskapet.
jag tycker att det alldeles för ofta pratas om vad man "förväntar sig".
man kan
inte förvänta sig att ett ev. brudfölje ska betala.
man kan
inte förvänta sig att folk ens ska vilja ingå i ett brudfölje.
man kan
inte förvänta sig att alla ska kunna komma.
man kan
inte förvänta sig att gästerna ska ge presenter (och dessutom visst mycket pengar/av visst pengavärde).
osv osv.
jag blir lite allergisk på detta "förvänta", men det är en helt annan sak och hörde egentligen inte hit.