• Augustilyckan

Betalar man tärnklänningarna?

Hej!

Jag står inför ett litet dilemma, undrar om man betalar tärnklänningarna åt tärnorna?

Vi kommer att ha turkosttema och därför skulle det vara fint om mina tärnor hade turkosa klänningar, eftersom det är en speciellfärg kanske det inte är helt enkelt att hitta klänningar, har inte kollat så mkt ännu? Jag kommer att ha 2 tärnor.

Hur gör ni andra?

• Svar på tråden Betalar man tärnklänningarna?
  • Emblas Mamma

Jag är glad för jag betalar BÅDA mina tärnors klänningar ganska mycket billigare än vad jag trodde från början :)
    Jag har sagt till mina tärnor att jag vill ha ljusgröt - den ena är inte så jätteförtjust men ka ngå med på det.
    Alltså har jag ställt ett krav. Då betalar jag.
    Min vänner har det inte så ekonomiskt bra, det vet jag utan att föra en öppen dialog med dom, alltså är det inte på fråga om annat än att jag betalar.
    Däremot har jag sagt till dom att jag inte har något som helst krav på hur dom ser ut i håret, skor eller smink eller annat så det få dom stå för själva - dom kan sminka sig själva, ingen fara! Samma med håret.

Det är bara klännignen jag har krav på alltså står jag för dom! Det kommer kosta mig ungefär 2000 kr för två klänningar uppsydda med sidentyg och alt.
    Sen har jag även sagt att dom faktisk får vara med och bestämma hur klänningen ska se ut när den sys upp. Dom ska gärna vara likadana men dom får ändå bestämma det mesta och komma överrens..

• Jag han

Visst är det svårt?
    Min tärna betalade min klänning hon skulle gifta sig, så för mig faller det sig naturligt att köpa hennes. Men de klänningarna kostade runt 500 kr. Inga stora pengar i det hela.

Men har man en tajt budget och inte så mycket pengar, kan man inte stå för tärnans klänning.
    Kanske ni kan dela på priset?
    Eller om du googlar runt lite efter en klänning i rimlig prisklass?

De tärnklänningar i mitt galleri kostar runt 500 och finns i turkost. Går att beställa på amazon.com

Hur som helst är det viktigt att prata med din tärna. Hur hon känner, hur du tänker etc etc..

• knyttan
    S2011 skrev 2011-01-12 22:10:43 följande:
    men ärligt talat.
    så länge man är öppen från början med om man kan/tänker betala för tärnan eller inte - vad är då problemet?
    drömbröllopet sitter knappast i om man betalar klänningen för en tärna eller inte.

och om det nu är ens syster, bästa vän osv som tillfrågas om tärnskap - ska man då inte ha en sådan relation att man kan prata öppet om det ekonomiska också? "nej, jag kan tyvärr inte ställa upp om jag måste betala detta själv" eller "vi kan inte betala kläder och hår för dig, men om du har möjlighet att göra det själv skulle det vara väldigt värdefullt att få ha dig med i detta"? är det verkligen så svårt? då undrar jag om man verkligen har en så himla bra och nära relation.

om vi ändå är inne på detta med "på andra människors bekostnad" så är det väl isåfall precis lika fräckt att skriva önskelistor och förvänta sig presenter eller "bidrag"? särskilt om det är så att folk ändå behöver betala resor, boenden, möhippor/svensexor osv.
    Jo visst, om man kan ha en öppen dialog om  det så är det ju jättebra. Min synpunkt är bara att man ska tänka sig för först, för det är kanske inte alla som tycker det är så himla kul och stå och erkänna att man inte kan lägga ut "bara" en tusenlapp på en ny klänning eller så. Ekonomi och sådant har ju jättemycket med ens egen stolthet att göra. Man kan ju bli superglad och vilja vara med, men vara tvungen till att äta havregrynsgröt en hel månad bara för att man inte skulle ha råd annars och man inte vill erkänna det för sin vän... extremt exempel, visst! Men det KAN ju faktiskt vara så att man sätter sin vän i en knivig sits om man liksom förväntar sig att hon ska betala saker, och inte ha frågat lite fint först om det faktiskt är okej. Många har säkert jättenära relation med dem som de ska ha som tärna, men det innebär ju inte att man alltid vet hur sina vänners privatekonomi ser ut. Det är bara det jag vill ha sagt.
  • S2011
    knyttan skrev 2011-01-13 11:18:16 följande:
    Jo visst, om man kan ha en öppen dialog om  det så är det ju jättebra. Min synpunkt är bara att man ska tänka sig för först, för det är kanske inte alla som tycker det är så himla kul och stå och erkänna att man inte kan lägga ut "bara" en tusenlapp på en ny klänning eller så. Ekonomi och sådant har ju jättemycket med ens egen stolthet att göra. Man kan ju bli superglad och vilja vara med, men vara tvungen till att äta havregrynsgröt en hel månad bara för att man inte skulle ha råd annars och man inte vill erkänna det för sin vän... extremt exempel, visst! Men det KAN ju faktiskt vara så att man sätter sin vän i en knivig sits om man liksom förväntar sig att hon ska betala saker, och inte ha frågat lite fint först om det faktiskt är okej. Många har säkert jättenära relation med dem som de ska ha som tärna, men det innebär ju inte att man alltid vet hur sina vänners privatekonomi ser ut. Det är bara det jag vill ha sagt.
    men det är ju det jag säger att man måste göra: diskutera igenom hur tanken är med det ekonomiska. om man inte kan/har tänkt sig betala för tärnan, så måste det upp på en gång, gärna innan man "kläcker" frågan om tärnskapet.

jag tycker att det alldeles för ofta pratas om vad man "förväntar sig".
    man kan inte förvänta sig att ett ev. brudfölje ska betala.
    man kan inte förvänta sig att folk ens ska vilja ingå i ett brudfölje.
    man kan inte förvänta sig att alla ska kunna komma.
    man kan inte förvänta sig att gästerna ska ge presenter (och dessutom visst mycket pengar/av visst pengavärde).

osv osv.

jag blir lite allergisk på detta "förvänta", men det är en helt annan sak och hörde egentligen inte hit.
  • Snigel Bee

Min syster som var tärna åt mig hade turkos! =)

• turbovampyria

Jag som sagt ska betala min tärnas kläder. Däremot så vet jag att min tärna inte har så bra med pengar så för att vara snäll mot henne så sa jag att jag skulle betala för hennes hår. Tänkte att det kunde vara kul för henne att få håret fixat. Så nu är det bara smink och skor hon får fixa själv.

• Augustilyckan

Tack, Jag & han, för tipset om tärnklänningen på Amazon.com, klänningen var superfin i turkos ! Har du beställt? Hur fungerade storlekarna isåfall? Stämde storlekarna bra? Snigel Bee - vart köpte du din tärnas turkosa klänning?

• Jag han
    Augustilyckan skrev 2011-01-14 21:18:04 följande:
    Tack, Jag & han, för tipset om tärnklänningen på Amazon.com, klänningen var superfin i turkos ! Har du beställt? Hur fungerade storlekarna isåfall? Stämde storlekarna bra? Snigel Bee - vart köpte du din tärnas turkosa klänning?
    Vad kul att du gillade dom! Jag har själv inte beställt, men äger själv en sedan jag fick en då jag var tärna. Den jag beställde var lite liten (var  lite optimistisk), men gick till en skräddare som bytte ut dragkedja mot en snörning för 250 kr. Han tog en bit från sjalen, men det blev super!
    Detta för att klänningen beställdes så sent, så jag han inte byta.
    Men klänningen är verkligen jättefin, och priset super! :)
  • Snigel Bee
    Augustilyckan skrev 2011-01-14 21:18:04 följande:
    Åh vet inte, undra om det inte var på NK ska fråga henne! Hon ska försöka sälja den, inte ofta man tar på sig turkos i vanliga fall! =)
  • Vi2alltid

Jag skulle säga så här: Har du speciella önskemål om hur klänningarna ska se ut så bör du bidra med kostnaden, med minst hälten skulle jag tycka. Men har du tex bara önskemål om färg och inte är så noga med mera detaljer och att färgerna kan vara i olika toner och så, då kanske det kan vara lättare att de köper något själva - precis som gästerna också behöver fixa kläder.

Jag gjorde en deal med mina tärnor att jag köpte tyget jag ville att de skulle ha, sedan fick de själva gå och få den uppsydd i just den stilen de själva önskade. På så sätt fick de en klänning de kunde använda vid andra tillfällen. Om man tex syr den tvådelat med en överdel och en underdel så är chansen större att den används vid senare tillfällen. Båda mina tärnor var jättenöjda med detta!

• Tittski

Mina tärner betalar själva, dom fråga vad dom skulle ha på sig.. ni ha vad tusan ni vill tyckte jag...

Sen har min huvudtärna bestämt med de andra två tärnorna att de ska ha rockabilly klänningar på sig även med hår, smink mm då jag ska ha sån makeup och hår....eftersom de själva förslog de så betalar de sina klänningar =)

• Augustilyckan
    Jag han skrev 2011-01-14 21:24:35 följande:
    Vad kul att du gillade dom! Jag har själv inte beställt, men äger själv en sedan jag fick en då jag var tärna. Den jag beställde var lite liten (var  lite optimistisk), men gick till en skräddare som bytte ut dragkedja mot en snörning för 250 kr. Han tog en bit från sjalen, men det blev super!
    Detta för att klänningen beställdes så sent, så jag han inte byta.
    Men klänningen är verkligen jättefin, och priset super! :)
    Klänningen och modellen såg jättefin ut! Ingick sjalarna när du beställde klänningen eller köpten man till dem?
  • Jag han
    Augustilyckan skrev 2011-01-18 11:20:16 följande:
    Klänningen och modellen såg jättefin ut! Ingick sjalarna när du beställde klänningen eller köpten man till dem?
    Ja dom ingick. Perfekt tyckte jag. Så slipper man leta efter något som passar i färg o material :)
  • Salat

Det är nog rätt vanligt att vi betalar våra tärnors klänningar,särskilt om vi bestämmer färg/längd!
    Är det inte så viktigt är det en helt annan sak! Hår,smink o sko får dom bet själva!

• MissNina

Jag hoppar in här =).
    Jag har erbjudit min tärna att betala klänning och allt tillbehör skor m.m.
    men hon vill dock betala allt sj.  så jag får komma på något sett att "smussla" tillbaka lite pengar till henne
    XD.

• Chicita

Jag har gett mina tärnor tema, "århundrade" och färg. Sen får dom själva bestämma modell och material.
    Samma med våra båda marskalker (riddare Flört) och eftersom vi styr rätt hårt så har vi bestämt att dom får 500:- i bidrag om dom vill. Men alla har nekat till att ta emot det.

Så då har vi istället hittat bälten, svärd (ett i alla fall) och lite smycken åt dom. Såna extrakostnader som dom kanske inte räknat med men som gör mycket för helheten och som dom då slipper lägga ut för.
    Så vi fick ge tillbaka lite även fast dom sa nej.

Och det känns bra.

Men "generellt" så brukar det vara så att det är en ära i att vara tärna och att man då betalar sin klänning själv.
    Har brudparet väldigt bestämda åsikter om färger, modeller och sånt som kan göra att det blir dyrare för dom så kan man ju erbjuda ett bidrag. Eller om man har råd så bekostar man hela klänningarna...
    Man får vara juste helt enkelt tycker jag, och även utgå ifrån tärnornas ekonomiska situation.

Om man vet att ens vänner har dålig ekonomi så kan man ju inte bestämma att dom ska ha en viss klänning för x antal tusenlappar och förvänta sig att dom betalar den själv då liksom. Det är ju bara sunt förnuft tycker jag.
    Men det är min åsikt det och behöver inte delas av alla

• Dona

jag köpte min egen klänning när jag var tärna. det enda jag var tvungen att gå efter var färgen. persikofärg

• Chicita
    Dona skrev 2011-01-23 13:30:17 följande:
    jag köpte min egen klänning när jag var tärna. det enda jag var tvungen att gå efter var färgen. persikofärg
    Det här är varken kritik mot ovanstående eller skryt, utan ett konstaterande:
    Jag betalade och sydde min egen klänning när jag var tärna + att jag sydde brudens klänning + väskor åt oss båda, satte upp hennes hår osv...

Och min poäng (som i mitt tidigare inlägg) är att alla har ju olika förutsättningar.

För MIG som person (och säkert många övriga) så skulle det kännas fel att låta bruden betala för att jag är tärna.
    Men som brud så känner jag ett ansvar för mina tärnor...

Tror inte det finns något rätt eller fel i detta ämne.
    Det hänger på förutsättningarna :)
    Som någon ovan sa så gäller det att ha en öppen dialog... Ex "Jag ska gifta mig och jag skulle gärna önska att du var min tärna, men jag har inte råd att betala din klänning. Jag vill gärna att du har en _____ vill du vara min tärna även om du får bekosta det själv? "
  • Dona
    Chicita skrev 2011-01-23 13:37:29 följande:
    Det här är varken kritik mot ovanstående eller skryt, utan ett konstaterande:
    Jag betalade och sydde min egen klänning när jag var tärna + att jag sydde brudens klänning + väskor åt oss båda, satte upp hennes hår osv...

Och min poäng (som i mitt tidigare inlägg) är att alla har ju olika förutsättningar.

För MIG som person (och säkert många övriga) så skulle det kännas fel att låta bruden betala för att jag är tärna.
    Men som brud så känner jag ett ansvar för mina tärnor...

Tror inte det finns något rätt eller fel i detta ämne.
    Det hänger på förutsättningarna :)
    Som någon ovan sa så gäller det att ha en öppen dialog... Ex "Jag ska gifta mig och jag skulle gärna önska att du var min tärna, men jag har inte råd att betala din klänning. Jag vill gärna att du har en _____ vill du vara min tärna även om du får bekosta det själv? "
    jag förstår vad du menar, om  jag hade velat ha tärnor (vilket jag inte vill ha) så hade jag själv betalat för deras klänningar, men när jag var tärna så hade bruden 7 tärnor och det hade blivit dyrt för henne så därför köpte vi våra egna, vilket jag tyckte var bra för då kunde jag själv välja klänning.. MEN om man har två tärnor så tycker jag personligen att bruden ska betala klänningarna. allt annat får tärnorna själva stå för
Svar på tråden Betalar man tärnklänningarna?