• Pimpinellros

Får ont i magen av alla påtryckningar från släkten!

Min sambo och jag ska gifta oss i sommar, efter 8 år tillsammans.
    Vår budget är stram, då detta dels blev bestämt vid nyår, dels för att jag är sjukskriven för depression sedan ett halvår tillbaka och dels för att vi inte har någon buffert sedan tidigare pga att vi betalade för en provrörsbefruktning i sommras. (utan resultatGråter)

Vi valde att ha ett mindre bröllop med bara de närmaste. Dvs föräldrar och syskon med respektive och barn. Sedan la vi till mina två närmaste vänninor med familjer och tre från honom. Totalt är vi uppe i drygt 25 pers och budgeten och våra val är verkligen ett pussel nu, men det kommer att gå!

Nu hör till saken att flera släktingar har anspelat över facebook till mig att dom väntar sig en inbjudan. Jag har bara ignorerat att svara. Ska jag bjuda fastrar och kusiner så bara skenar listan iväg över det dubbla!! Får alldeles ont i magen och vet varken ut eller in.

Vad ska jag göra? och framför allt: vad ska jag säga??

• Svar på tråden Får ont i magen av alla påtryckningar från släkten!
  • Aniara4

Du ska INTE bjuda en massa fastrar och mostrar bara för att de förväntar sig det. Du kan ju nämna på Facebook att bröllopet kommer att bli litet med bara de närmaste. Ju snabbare de får det klart för sig, desto mindre förväntningar hinner de bygga upp.

Blir de sura får du sätta upp en känslomässig mur och ignorera det, det är deras problem om de är så socialt inkompetenta att de kräver att få bli bjudna på fest och surar om de inte får som de vill - särskilt om de känner till hur ni har det!

• Jeliqa

Jag tycker inte heller att du skall bjuda någon bara för att de förväntar sig.
    Säg istället kort och gott att det kommer bli ett litet intimt bröllop med de allra närmaste, precis som ni vill ha det.
    Har ni en kyrklig vigsel kanske du kan säga att de får komma till kyrkan om de vill men att mottagningen efteråt är i sällskap av de närmaste. 

• Smuppra

Hua, känner igen mig lite men i mitt fall har det löst sig på annat sätt. Jag tycker definitivt att du direkt ska göra klart för dem att ni endast ska ha ett mindre bröllop och att ni omöjligt kan bjuda alla nära och kära. Ju förr de får definitivt avböjande besked desto bättre. Lycka till!

• GnuGS

Ja, det är ju enkelt att förklara – på ett så tidigt stadium som möjligt – att ni ska ha ett minibröllop.
    Mycket värre med alla som förväntar sig att få komma när man ska ha ett rätt stort bröllop (många fler än man kan bjuda, kan jag meddela)...
    Hoppas det löser sig för er och att du mår bättre!

• crea diem

Du kan ju alltid bjuda de att närvara vid vigseln )

• Etheleglin

Säg helt öppet att ni kommer ha ett litet bröllop, bara närmaste familjen och inga fler. Oavsett vad. Det är erat bröllop.

Vi har också blivit utsatt för liknande gliringar men vi har bara skämtat bort det med "men du är ju inte familj!" och nu har de förstått att de inte får komma. 

• Pimpinellros

Jo jag förstår att jag måste göra något liknande som ni föreslår, men jag får ändå så himla ont i magen och pga min sjukdom är jag dessvärre inte så känslomässigt stark.
    Men jag måste ju hitta ett sätt för jag vill ju inte ha dom på plats. Och vi gifter oss borgligt så jag vill inte ha dom där heller...

• Dejli

Kan du inte be dina föräldrar att förklara om du inte klarar det själv, för det är ju deras syskon och syskonbarn m fl jag antar att det handlar om.

• Pimpinellros

Dejli: visserligen skulle jag kunna det, men det känns lite fjantigt att be pappa gå mina ärenden liksom...

• juni juni juni

Om de är så fräcka så de använder FB för att få en inbjudan tycker jag att du kan använda samma mynt mot dem. Kan va lättare att "bara" skriva ett meddelande om det som känns jobbigt. Lycka till!

Svar på tråden Får ont i magen av alla påtryckningar från släkten!