• Jolin

Dilemma! Vigsel i kyrkan även om man inte är troende?

Hej alla blivande brudar! (antar att det mest är vi kvinnor som hänger på denna sajt Flört , eller?)

Tycker ni att man kan gifta sig i kyrkan även om man inte är så värst "super-troende"?

Så här tänker jag/vi:

m2b är döpt och konfirmerad i den svenska kyrkan (men han kan inte rå för att han alltid råkar svära när vi är i en kyrka). Jag däremot är varken döpt eller konfirmerad då mina föräldrar tyckte att detta var ett val som jag skulle få göra själv när jag blev äldre så när det var dags för konfirmation så kände jag inte att det var någonting för mig. Men även om man inte är så super-troende så gillar man ju alla våra högtider och traditioner. Jag har liksom ingenting emot att lyssna på julevanjeliet (om det är en rolig präst som berättar och om man tar det för en saga och inte för en sanning).

Det ÄR ju tradition att gifta sig i kyrkan och det känns så rätt när man tänker på att man går längs altargången och bröllopsmarchen spelas på orgel (eller nått?). Och när man sedan klampar ut på kyrktrappan och alla gäster kastar ris (eller småsten?... man ska ju vara spontan och kasta det som känns rätt.)

Bröllop har man ju drömt om sedan man var en liten flicka men är det rätt att gifta sig i kyrkan när man tycker att det här med gud är lite vemodigt och ett påhitt?

Hoppas någon kan ge sin lilla syn på saken.
    //Jolin

• Svar på tråden Dilemma! Vigsel i kyrkan även om man inte är troende?
  • Tinzi
    Dolly P skrev 2011-01-18 19:48:48 följande:
    Vi ska inte heller gifta oss i kyrkan. Ingen av oss är troende, så det skulle bara kännas fel. Vi ska också hyra en lokal och ha vigslen och festen på samma ställeSkrattande
    hur gör ni då? ställer ni iordning lokalen och turbo dukar sen då?
  • Jolin
    Kattpoet skrev 2011-01-18 20:45:09 följande:
    Vi hade  borgerlig vigsel, eftersom det känns fel att följa strömmen och göra något som inte oss för att alla andra gör det.

Lite som att om alla andra hoppar ut för stupet, skulle du göra det med?

Man kan ha underbara vigslar som är borgliga och man kan ha lika romantiska och vackra OM man finner rätt vigselförättare och rätt plats. 
    ja det är ju precis det - rätt plats! Jag vet ingen plats i Gävle som är rätt plats för en vigsel. Då vi gifter oss på sommaren så skulle det vara underbart att vara ute men tänk om det regnar? då blir ju allt förstört och då känns det lätta valet för att ha en vacker plats = kyrka.

Varför kan det inte finnas kyrkor bara för att? Måste alla kyrkor betyda gud? Skit dåligt.
    Vi kommer inte heller döpa våra barn med heligt kranvatten.

Men som ett tillägg så är både jag och m2b medlemmar i den svenska kyrkan och betar den där jäkla kyrkoskatten. Svider i ögonen varje år när det ska deklareras, haha! :)

Nu längtar jag till sommaren så vi kan börja ge oss ut på jakt efter fina platser i gävle med tak utan gud :)
  • dreams come true

Vi är inte heller troende och har således valt att gifta oss borgligt. Det är helt klart "knöligare" att planera en sådan vigsel och få det lika pampigt som i kyrkan, men det går! Ett tag under planeringen var jag (som är den som minst vill gifta mig i kyrkan) nästan beredd på att viga oss kyrkligt. Men sedan kollade jag på svenska kyrkans hemsida över hur deras vigslar ser ut, vad som måste sägas och vad ceremonin måste innehålla. Då flörstod jag igen varför jag verkligen inte vill gifta mig kyrkligt. Så ett råd är att gå in och titta där, känner man att man är helt okej med det upplägget, så kan man ju köra på det. Är man inte det, så planerar man en personlig och minst lika fin borglig vigselceremoni. Vi kommer gifta oss utomhus, i sommar, med en vacker lokal som reservplan, vi kommer ha flöjtspel, manskören som sjunger (förhoppningsvis) och en massa vackra texter. Vi kommer skriva egna löften och det kommer bli SÅ fint.
    Så länge det känns rätt för dig och din blivande så ÄR det rätt!

• TheD

Vi är inte troende men det finaste sättet att gifta sig är i kyrka :) Av oss två  så är jag med i svenska kyrkan (inget som jag tänker på direkt eller märker av..) om jag inte hade varit det så skulle vi inte kunna gifta oss i kyrka då minst ena partnern måste vara det.

Ju äldre jag blir desto mer kan jag se varför kyrkan hade en sån "makt" längre tillbaka i tiden och förstå varför människor vände sig dit.

• Tinzi
    dreams come true skrev 2011-01-18 20:58:07 följande:

Vi är inte heller troende och har således valt att gifta oss borgligt. Det är helt klart "knöligare" att planera en sådan vigsel och få det lika pampigt som i kyrkan, men det går! Ett tag under planeringen var jag (som är den som minst vill gifta mig i kyrkan) nästan beredd på att viga oss kyrkligt. Men sedan kollade jag på svenska kyrkans hemsida över hur deras vigslar ser ut, vad som måste sägas och vad ceremonin måste innehålla. Då flörstod jag igen varför jag verkligen inte vill gifta mig kyrkligt. Så ett råd är att gå in och titta där, känner man att man är helt okej med det upplägget, så kan man ju köra på det. Är man inte det, så planerar man en personlig och minst lika fin borglig vigselceremoni. Vi kommer gifta oss utomhus, i sommar, med en vacker lokal som reservplan, vi kommer ha flöjtspel, manskören som sjunger (förhoppningsvis) och en massa vackra texter. Vi kommer skriva egna löften och det kommer bli SÅ fint.

åh! Jag vill helst gifta mig så, men känns som du säger..knöligt :(
  • Kattpoet

Jag betalar kyrkoskatten endast för att  bevara kyrkorna vilket jag anser är vackra bydgnader.

• Jolin
    Kattpoet skrev 2011-01-18 21:05:02 följande:
    Jag betalar kyrkoskatten endast för att  bevara kyrkorna vilket jag anser är vackra bydgnader.
    Ja, det är bra det.
  • SaJo1981

jag känner personligen att det är fel att gifta sig i kyrkan om man inte tror på Gud, varför ska ni stå inför Gud och denna församling och lova varandra något när ni inte kan stå för det prästen pratar om?

Det finns massvis med vackra platser som inte är kyrkor men som funkar fantastiskt fint att vigas på=)

här är visserligen bara jag troende (eller ens medlem i svenska kyrkan) men det är viktigt för mig att stå inför Gud och vigas!

• Emsie

Jag skulle personligen inte gifta mig i kyrkan  eftersom jag inte är religös och inte min kille heller, så det skulle kännas fel och inte "oss", vill ju att det ska vara personligt... Dessutom brukar jag drabbas av obehagskänslor när jag är i en kyrka och alla ber och pratar i kör, tycker det känns som om jag är mitt i en sekt och alla utom jag är hjärntvättade. Jag vet självklart att det inte är så! Men får ändå den känslan.. :S Så jag vill inte vara där på en av de viktigaste dagarna i livet. Jag tror också att det går att få till en lika pampig tillställning i en vacker park, slott, hotell eller herrgård. Man kan ju som någon sa tidigare, ställa ut stolarna så det blir en gång i mitten och sen gå ut ur byggnaden så gästern får kasta ris, rosenblad (eller grus?!) :) och pampig musik går säkerligen få till på nått annat sätt också.

• Irish Coffee
    dreams come true skrev 2011-01-18 20:58:07 följande:

Haller med till fullo!!!!!!!!!!!!!
    Vi kommer gora det samma i sommar, borlig  personlig cermoni utomhus med egen musk, dikt och sang!! 
    Skulle kannas saaa fel att sta  lava "framfor" gud nar man igentligen inte ar troende......

Men folj era HJARTAN och vad NI vill!!
    Lycka till!! 
Svar på tråden Dilemma! Vigsel i kyrkan även om man inte är troende?