• Jolin

Dilemma! Vigsel i kyrkan även om man inte är troende?

Hej alla blivande brudar! (antar att det mest är vi kvinnor som hänger på denna sajt Flört , eller?)

Tycker ni att man kan gifta sig i kyrkan även om man inte är så värst "super-troende"?

Så här tänker jag/vi:

m2b är döpt och konfirmerad i den svenska kyrkan (men han kan inte rå för att han alltid råkar svära när vi är i en kyrka). Jag däremot är varken döpt eller konfirmerad då mina föräldrar tyckte att detta var ett val som jag skulle få göra själv när jag blev äldre så när det var dags för konfirmation så kände jag inte att det var någonting för mig. Men även om man inte är så super-troende så gillar man ju alla våra högtider och traditioner. Jag har liksom ingenting emot att lyssna på julevanjeliet (om det är en rolig präst som berättar och om man tar det för en saga och inte för en sanning).

Det ÄR ju tradition att gifta sig i kyrkan och det känns så rätt när man tänker på att man går längs altargången och bröllopsmarchen spelas på orgel (eller nått?). Och när man sedan klampar ut på kyrktrappan och alla gäster kastar ris (eller småsten?... man ska ju vara spontan och kasta det som känns rätt.)

Bröllop har man ju drömt om sedan man var en liten flicka men är det rätt att gifta sig i kyrkan när man tycker att det här med gud är lite vemodigt och ett påhitt?

Hoppas någon kan ge sin lilla syn på saken.
    //Jolin

• Svar på tråden Dilemma! Vigsel i kyrkan även om man inte är troende?
  • Vi2alltid
    Jolin skrev 2011-01-18 22:33:31 följande:
    Hets!

Det blir nog bra till slut... gifta blir vi ju på ett eller annat sätt :)
    Hets???
    Jag försökte svara på din fråga: nej det går tyvärr inte. Och förklara för dig varför inte det går.
  • dreams come true

Tinzi: Knöligt, men om man lägger lite tid på det så är det absolut lösbart! Och med lite mer planering blir det alldeles säkerligen helt fantastiskt!
    Har ni inte någon vacker utomhusscen, något fint museum, några andra större samlingslokaler, vackra trädgårdar med lusthus, herrgårdar, slott där du bor? Eller kanske någonstans där det finns möjlighet att i regnrusk kunna slå upp ett tält som man dekorerar fint?
    Ge er ut på jakt och prata runt lite så ska du se att ni hittar något fint!

• Jolin

Tack för alla fina och bra tips! Nu har vi bestämt oss för vilken slags vigsel vi vill ha :)

• anne på grönkulla
    Jolin skrev 2011-01-18 22:24:40 följande:
    Men det behöver väl inte kyrkan veta?
    Jag tror ni får svårt att vöertyga en präst (som ju ändå är prästvigd, med en egen tro och ett kall att vara präst, att viga er borgerligt i en kyrka mot både sin egen övertygelse och sin arbetsgovares regler. Men visst kan ni försöka om ni tycker att er inramning är viktigare än respekten för både kyrkan, prästen och församlingen...
  • 363
    Sebastiána skrev 2011-01-18 22:12:51 följande:
    Eeehh... finn fem fel liksom. Kyrkorna har byggts av kristna för att helga den gud de tror på. Därför "betyder" alla kyrkor gud. Varför skulle de kristna bygga kyrkor "bara för att" för att de som inte tror på deras gud ska ha en tjusig plats att gifta sig på. Förlåt, men det var väl ändå för mastigt!
    Finn fem fel lixom
    1. Kyrkorna byggdes inte för dem som tror på gud utav de som trodde på gud, efter det tvingades alla att gå till kyrkan och de som trodde på den fornnordiska tron eller dyl straffades. Och alla riter som hörde till andra religioner och föremål var otil¨åtna.
    2. Kyrkan är förutom en religös plats också OFTAST en äldre kulturmärkt byggnad som vi alla betalar en viss del skatt för att bevara. Därav har alla rätten att besöka sådana kyrkor som är K-märkta och ha olika evangemang där oberoende av om man är kristen eller inte.

Sen är det upp till var och en om man vill att bröllopet ska handla om kärlek tillvarandra eller ett löfte till gud!
  • Etheleglin
    Tinzi skrev 2011-01-18 20:50:58 följande:
    hur gör ni då? ställer ni iordning lokalen och turbo dukar sen då?
    Vi pyntar vår vigselplats och dukar dagen innan bröllopet. Vi ska också ha borgerlig vigsel på samma plats som middagen sedan; en väldigt fin liten herrgård.

Vi har skrivit en egen ceremoni, lång och vacker. Men ingen gud. Och inget om att lova trohet. Det passar inte oss och vårat förhållande.
  • GnuGS

Jag hade kunnat tänka mig att gifta mig i Stockholms stadshus, på någon av alla vackra miljöer på Skansen, på en slott eller herrgård med festvåning, i en trädgård, i en ruinkyrka i närheten av vårt lantställe, vid stranden i Visby, på en svensk kyrka i utlandet eller något annat.
    Har lekt med tanken på många vigselplatser, men inte haft några klara idéer om hur mitt eventuella bröllop skulle vara – ej heller om det skulle vara borgerligt eller kyrkligt.
    Jag är medlem i Svenska kyrkan (döpt, ej konfirmerad) och har valt att vara kvar (och betala kyrkoskatt) eftersom jag gillar byggnaderna, stämningen, kulturhistorien, traditionerna.
    Men jag är inte troende, är kritisk mot hur religionen använts i olika sammanhang, och känner inte att mina privata relationer har med en högre makt att göra.

Fast nu råkade M2B dyka upp och visade sig vara en ytterst troende person, för vilken religionen betyder väldigt mycket (liksom för hans familj). Jag upptäckte plötsligt att jag blivit ett gudsbevis – för honom, i alla fall!

Så nu får det bli ett rejält kyrkbröllop, med en biskop som vigselförrättare och två präster som medcelebranter, och allehanda religiösa inslag. (In- och utgångsmarscherna måste exempelvis vara kyrkokompositioner, som Bach, och ingalunda några operastycken, som Verdi! Viktigt för M2B...)
    Jag får erkänna att jag lite grann tar M2B som intäkt för att få ha ett pampigt bröllop.
    Den religiösa inramningen gör mig inte så mycket, och den kulturhistoriska inramningen (vi ska gifta oss i ”min” vackra hemförsamlingskyrka) gör att det blir väldigt mycket ”jag” ändå.

• moonlightgirl
    Emsie skrev 2011-01-18 21:18:55 följande:
    Jag skulle personligen inte gifta mig i kyrkan  eftersom jag inte är religös och inte min kille heller, så det skulle kännas fel och inte "oss", vill ju att det ska vara personligt... Dessutom brukar jag drabbas av obehagskänslor när jag är i en kyrka och alla ber och pratar i kör, tycker det känns som om jag är mitt i en sekt och alla utom jag är hjärntvättade. Jag vet självklart att det inte är så! Men får ändå den känslan.. :S Så jag vill inte vara där på en av de viktigaste dagarna i livet. Jag tror också att det går att få till en lika pampig tillställning i en vacker park, slott, hotell eller herrgård. Man kan ju som någon sa tidigare, ställa ut stolarna så det blir en gång i mitten och sen gå ut ur byggnaden så gästern får kasta ris, rosenblad (eller grus?!) :) och pampig musik går säkerligen få till på nått annat sätt också.
    Ha ha ha, förlåt att jag skrattar men om det ska kastas grus hoppas jag att de tar små grus, vill ju inte höra talas om skadade brudpar. Hoppas att du inte tar illa upp för det är inte min mening att håna dig utan jag kunde se det komiska i det hela med gruset.

Jag tror att det spelar ingen roll vart man bestämmer sig för att ha bröllopet, om man vill ha det i en kyrka, kyrkoruin, park, slott eller något annat ställe utan huvudsaken att man är överens med sin blivande och att båda två är nöjda med planerna och platsen. Naturligtvis kan en borgerlig vigsel vara lika vacker och pampig som en kyrklig det tvekar jag inte alls på. Och känner man obehag av att vara i kyrkan som en skrev ja då är inte det rätta platsen för dig.  =)

Jag själv har blivit religiöst uppfostrad med att gå till kyrkan varje söndag och gå i söndagsskolan MEN där står jag inte idag. Jag kan inte säga att jag tror på allt men jag är inte ateist heller. Det jag tycker är skrämmande är vilken makt prästerna hade förr och vilken ondska de kunde utöva och som de ibland utövade (har sett en del filmer om det) och sedan står de och ber till gud. Mycket märkligt enligt min mening.

Hur som hellst, hur ni än väljer att gifta er så hoppas jag att det blir en magisk dag med mycket kärlek och vackra minnen.  =)
  • Sebastiána
    363 skrev 2011-01-18 23:21:29 följande:
    Finn fem fel lixom
    1. Kyrkorna byggdes inte för dem som tror på gud utav de som trodde på gud, efter det tvingades alla att gå till kyrkan och de som trodde på den fornnordiska tron eller dyl straffades. Och alla riter som hörde till andra religioner och föremål var otil¨åtna.
    2. Kyrkan är förutom en religös plats också OFTAST en äldre kulturmärkt byggnad som vi alla betalar en viss del skatt för att bevara. Därav har alla rätten att besöka sådana kyrkor som är K-märkta och ha olika evangemang där oberoende av om man är kristen eller inte.

Sen är det upp till var och en om man vill att bröllopet ska handla om kärlek tillvarandra eller ett löfte till gud!
    Samtidigt undrar jag hur många som skulle komma på idén att ha en borglig vigsel i en moské. De är lika mycket "maktbyggnader" som kristna kyrkor. Jag är inte kristen och tycker väldigt illa om det förtryck kyrkan utövat historiakt, men nu är det så att utan den kristna tron hade inte kristna kyrkor byggts och därför tycker jag personligen att det är lite magstarkt att planera att smyga in en präst, som också kan viga borgligt, i kyrkan utan att arbetsgivaren vet om det, och hålla en borglig vigsel där.

Eftersom antalet kyrkobesökare har minskat drastiskt de senaste decennierna har ett antal kyrkor avkristnats. Varför inte välja en sådan kyrka?
  • 363
    Sebastiána skrev 2011-01-19 08:11:34 följande:
    Samtidigt undrar jag hur många som skulle komma på idén att ha en borglig vigsel i en moské. De är lika mycket "maktbyggnader" som kristna kyrkor. Jag är inte kristen och tycker väldigt illa om det förtryck kyrkan utövat historiakt, men nu är det så att utan den kristna tron hade inte kristna kyrkor byggts och därför tycker jag personligen att det är lite magstarkt att planera att smyga in en präst, som också kan viga borgligt, i kyrkan utan att arbetsgivaren vet om det, och hålla en borglig vigsel där.

Eftersom antalet kyrkobesökare har minskat drastiskt de senaste decennierna har ett antal kyrkor avkristnats. Varför inte välja en sådan kyrka?
    Klart man kan välja en sådan kyrka., men om hon vill vara i den lokalen och hittar en präst som vill viga borgerligt ja då är det väll inget fel. Precis som man kan låna in exempelvis en pingstpräst för att hålla en vigsel i svenska kyrkan. Du får ju även låna kyrkornas församlingshem för olika evangemang ink om du har en borgerlig vigsel, så är det okej för präst och brudpar så ser jag inget fel i det.
Svar på tråden Dilemma! Vigsel i kyrkan även om man inte är troende?