Inlägg från: Emblas Mamma |Visa alla inlägg
  • Emblas Mamma

Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?

Berätta gärna, bekostar era föräldrar/svärföräldrar eller någon annan släkting något av erat bröllop?
    Hur mycket?

Och till er som betalar själva, har ni bra inkomst?
    (bara nyfiken)
    :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-25 14:50
    Tycker ni det är FEL att få ekonomisk hjälp med bröllopet?
    Är det bättre att klara sig på egen hand?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-25 14:50
    Tycker ni det är FEL att få ekonomisk hjälp med bröllopet?
    Är det bättre att klara sig på egen hand?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?
  • Emblas Mamma
    FelizLane skrev 2011-01-25 14:00:35 följande:
    jag valde en liten symbolisk summa, men tror inte jag kommer få rena pengar utan dom kommer säkert hjälpa till med saker. Min mamma är typsik sån som hittar saker när hon är ute och handlar och kunde inte låta bli att handla det :P
    ja så tänker nog mina med lite:)
    Dom kommer mest hjälpa till att betala och laga all mat och så.
    Och svärisarna vill gärna hjälpa till att betala alkoholen.
    Så rena pengar blir det inte direkt här heller, men ändå stor hjälp :)

Jag är imponerad över dom som betalar själva, nog för att vi skulle klara det men bröllopet skulle bli mer enkelt i såfall eftersom vi bara hunnit spara 8-9 månader totalt när bröllopet inträffar.
  • Emblas Mamma
    MaddeåMats skrev 2011-01-25 14:10:55 följande:

Vi betalar allt själva och har normala inkomster, men vi har båda sparade pengar sedan tidigare så vi har inte sparat bara till bröllopet.

Kommer ni ha ett stort eller litet bröllop? :)

JAg har egentligen med sparat innan, men jag vill inte ta dom pengarna för dom ska gå till hus i framtiden,
    så jag får snåla lite på bröllopet istället och ha ett eget konto till det :P
  • Emblas Mamma

Finns det ingen där ute som kommer få hela bröllopet betalt? :)

Har hört att det vanligaste var att brudens föräldrar betalade hela bröllopet förr - stämmer det verkligen!?
    Vad fattig man borde blivit då som föräldrar! :)
    (men man kanske inte la så stora summor som idag)

• Emblas Mamma
    Flodis Hjärtat skrev 2011-01-25 14:15:44 följande:
    Vi betalar allt själva och tjänar väl mer än genomsnittet.
    Loppansson skrev 2011-01-25 13:58:24 följande:
    vi betalar allt själva. och vi tjänar nog mer än genomsnitt...
    men VAD är genomsnitt då? :)
  • Emblas Mamma
    elisabettan skrev 2011-01-25 14:29:29 följande:
    Betalar själva. Han har ok inkomst, jag lever på CSN.
    själv lever jag med på CSN och tycker det är helt okej!
    Nästan alla verkar klaga på bidraget i klassen men jag som har 18 iml att köra tur och retur till skolan får ihop det utmärkt!
    Undrar varför alla klagar så? ;)
  • Emblas Mamma
    SnartFruSir skrev 2011-01-25 14:52:38 följande:
    Det är jättesvårt att svara på. Medellönen varier beroende på var du bor, hur gammal du är, om du har eftergymnasial utbildning osv.

Om jag inte minns helt fel så brukar man räkna att den ena tjänar 25 000 kr/månaden och den andra 22 000 kr/månaden. Sett över hela landet då.

Medellönerna är högre i stortstäder och lägre på landsbygden.

Vi betalar hela bröllopet själva, eller det är budgeterat så i alla fall. Jag vet inte om våra föräldrar kommer hjäla till ekonomiskt. Gör de det är det självklart jättegulligt, men tanken är ändå att vi betalar vårt bröllop.
    okej, jag anade att det var något sånt!

Tycker det är fusk att min sambo som bara gick gymnasiet tjänar lika mycket som en distriktssköterksa där vi bor. Alltså kommer det ta 4,5 + 1 års jobb att jag kommer nå nästan till hans lön.

Irriterande moment! Varför är männen så mycket bättre egentligen? ^^
  • Emblas Mamma

För att svarapå min egen tilläggskommentar:

Jag hade varit mycket mer stolt om jag hade kunnat betala hela bröllopet själv!
    Känns ju alltid mycket bättre och jag förstår att ingen kan lägga sig i då! :)

fast jag tackar inte nej till lite finare middag och bättre lokal så jag får ge med mig!

Vad tycker ni andra? Är det fel att ta hjälp av sina föräldrar om dom erbjuder sig? :)

• Emblas Mamma
    Dona skrev 2011-01-25 14:57:19 följande:
    kan inte rösta. vi har det som tradition att mannen betalar. klart jag betalar det jag kan men får inte för honom
    spännande! är det någon speciell tradition som bara ni har eller är det en kultur? :)
    Jag har en i min klass som kommer från ett annat land där maken betalar bröllopet nämligen, dessutom är han skyldig att ge pengar till hennes systrar också!
    Tycker det är lite intressant! :)
Svar på tråden Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?