Inlägg från: Emblas Mamma |Visa alla inlägg
  • Emblas Mamma

Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?

Chicita skrev 2011-01-25 17:38:53 följande:
    Vi ska försöka att inte använda allt. 
    Hennes pengar går mest till bröllopsresan (om det blir någon) och sen ska vi lägga resten på att färdigställa huset och trädgården eftersom vi nyss byggt hus också Glad

Och precis som du säger så är det ju det där "lilla extra" som man kan unna sig när man fick lite oväntat bidrag.

Jag har sparat 1500:- i månaden i lång tid nu och sambon sätter in allt han har kvar på sitt konto dagen innan nya lönen kommer. Så det alternerar en hel del därifrån. Men det känns skönt att ha sparat ihop det mesta själva.
    Tror inte att jag hade kunnat njuta så mycket av festen sen om jag visste att jag spenderade någon annans pengar... 
    Får jag bara fråga en personlig fråga (förlåt om den är dum nu) Men lever din mamma eller har hon gått bort?
    För jag förstod inte riktigt ifall ni verkligen skulle ärva pengarna eller om ni ksulle få pengarna av er mamma som ett för tidigt arv?

Hoppas verkligen inte du tar illa upp för att jag ställer frågan!!

Vad häftigt sparsätt ni har kommit ! Måste bara berömma det :D Det är precis i mina takter men har inte tänkt ut det! Då syftar jag på hur din sambo gör med sina pengar innan lönen! Verkligen bra gjort!
    Brukar det då bli mycket över?
    Det är något som jag skulle kunna ta lärdom av nu! :)
  • Emblas Mamma
    Chicita skrev 2011-01-25 17:38:53 följande:
    Vi ska försöka att inte använda allt. 
    Hennes pengar går mest till bröllopsresan (om det blir någon) och sen ska vi lägga resten på att färdigställa huset och trädgården eftersom vi nyss byggt hus också Glad

Och precis som du säger så är det ju det där "lilla extra" som man kan unna sig när man fick lite oväntat bidrag.

Jag har sparat 1500:- i månaden i lång tid nu och sambon sätter in allt han har kvar på sitt konto dagen innan nya lönen kommer. Så det alternerar en hel del därifrån. Men det känns skönt att ha sparat ihop det mesta själva.
    Tror inte att jag hade kunnat njuta så mycket av festen sen om jag visste att jag spenderade någon annans pengar... 
    Åh det såg jag inte förrän nu! Har ni byggt hus!?
    Vad spännande! Vi vill med gärna göra det om några år! Har redan planerat det mesta :D
    Vad har ni byggt för något? :)
  • Emblas Mamma
    sofi 88 skrev 2011-01-25 17:43:54 följande:
    Okej, kanske jag som missuppfattat men har du inte skrivit tidigare att ni fick in över 30 000 efter skatt?
    vart skrev jag det?
    Min sambo tjänar 28.500 i ingångslön men han är pappaledig lite här och var så det blir inte alls så mycket de senaste åren :)

Jag får bara studiemedel.

Däremot har jag skrivit att i framtiden när jag är färdigutbildad så kommer vi ha en lika stor lön och då rätt mycket efter skatt ;D
    Men absolut inte nu! :)
  • Emblas Mamma
    Salat skrev 2011-01-25 17:47:54 följande:

När jag gifte mig förra gången betalade min mamma min klänning, min pappa maten och mina fd svärföräldrar all dricka... ganska vanligt förr iaf... 25 år sedan... NU sparar vi och tänker som så att vi skall betala allt själva men vet at vi kommer att få pengar av mina och hans föräldrar!
    Du r den första som har fått bröllopet betalt hittills, fastän det var längesen!
    Men var det då vanligare förut?
    Tror min mamma också fick allt betalt av sin mamma och pappa! Dock hade dom ganska gott om pengar på den tiden medan morfar fortfarande levde så det kan ju vara därför..
  • Emblas Mamma
    Jeliqa skrev 2011-01-25 17:49:23 följande:
    Vi räknade inte med att få något bidrag alls till bröllopet, ville inte ha det heller. Så vi lade upp en budget som vi ansåg lagom och hade tänkt ha catering till middagen men mina svärföräldrar ville väldigt gärna att vi skulle ha finare middag så de ger oss hela middagen i bröllopspresent. 
    ja det låter ju helt rimligt!
    då får man ju på ett sätt bestämma allt själv om man betalar själv utan massa tjat (förhoppningsvis)
    :P
  • Emblas Mamma
    Chicita skrev 2011-01-25 17:53:18 följande:
    Mamma lever - än...

Men vi vet inte om hon lever till bröllopet.
    Så hon vill gärna göra upp allt innan hon går bort så att vi inte ska behöva krångla så mycket med byråkrati efteråt...

Vi har byggt en Fiskarhedenvilla.
    Svanen (förlängd 2 regelbredder) så den är på 200 kvadrat :)

Ibland har sambon inte sparat något alls utan vi har lagt det på annat den månaden och ibland blir det några tusenlappar. Det skiljer en hel del månad för månad :)  
    oj.. får säga att jag beklagar och hoppas hon får vara med på er stora dag!

Vi hade med tänkt bygga från fiskarhedenvillan! Många tycker det är för dyrt då dom tar mycket mer än vad man tror!
    Svanen är jättefint! Men vi hade tänkt bygga Tranan eftersom vi bor på landet och det är lite landsbygdskänsla över just det huset :)
    Vad fick ni ge? Du behöver inte svara - är bara nyfiken på vad andra har lagt så man har något att gå efter! :)
  • Emblas Mamma
    Chicita skrev 2011-01-25 18:08:50 följande:
    Tack... Jo vi hoppas att det blir så

Vi köpte inte nyckelfärdigt utan har gjort allt invändigt själva (utom el, vatten och värme + våtrum)  
    Vi har också stött på en del saker under bygget som gjort att det blivit dyrare än vi tänkt + att vår tomt kostade 600000... 
    Totalt blev det 3,4 miljoner men då har vi köpt dyrt kakel, lagt in vattenburen golvvärme i badrummet uppe (ingår inte och vi fick lov att stärka upp golvet mer än vad snickarna redan gjort) och så har vi dragit in massa extra  eluttag och annat sånt som man kanske inte tänker på direkt. Vår förlängning av huset kostade ju också en del...
    Det blev också jordvärme istället för fjärrvärme som det var menat från början. Så där sprang ju en halv miljon iväg utan att det gick att stoppa. (Borlänge Energi lovade att vi kunde ansluta till fjärrvärme först när vi ritade huset, men när vi ville veta  vart vi skulle ansluta så säger dom att det är fullt i nätet så det går inte) *suck*

Fiskarheden har varit väldigt bra att ha och göra med och huset är värt vartenda öre.
    Vi fick det värderat till 3,25 miljoner. Vilket är väldigt bra för ett hus i Borlänge.
    Ett par kompisar som byggde ett hus av annat fabrikat för ca 2 mille, fick det värderat till 1,3 miljoner bara...
    Så kvalité räknas :)  
    Åh vad roligt tat ni har fått en sånt fint hus!
    Skulle vara roligt tat se bild på det! Du ska inte ladda upp något här på BT?
    Vi har räknat med lite under 2 mille om vi gör ALLT själva eftersom mannen är snickare..

Tomterna är inte alls så dyra där vi bor så vi funderar lite på var vi vill placera oss bara..
    Vi har dock inte räknat med hur mycket lyx som helst utan vi får se vad vi hamnar på i grunden så får vi lyxa till det allteftersom vi tycker vi kan kosta på oss! Vi får helt enkelt se under tiden vi bygger :)

Tyckte ni det var tufft under själva byggandet? Hur lång tid tog det för er?
  • Emblas Mamma
    34 RÖSTER och ÄNDÅ flest som klarar sig själva!

Helt otroligt! Det trodde jag aldrig! Var tog alla vägen osm fick ekonomisk hjälp? För någon månad sen fanns det en tråd om det och där var det typ ALLA som fick det!?

;)
  • Emblas Mamma
    sofi 88 skrev 2011-01-25 18:39:17 följande:
    Jaha! Då förstår jag bättre, måste vara det som jag läste tidigare. Var väl i den skänka pengar tråden.
    ja just det. men det var massa annat. pratade om framtid vitt och brett :P
Svar på tråden Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?