Inlägg från: Emblas Mamma |Visa alla inlägg
  • Emblas Mamma

Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?

Niini skrev 2011-01-27 07:42:05 följande:
    Svärmor gav förslaget att dela matkostaderna på tre, och jag tycker att om de erbjuder sig utan att man frågar så varför inte låta dom hjälpa till :) Vill dom så vill dom.
    Precis! Jag skulle inte direkt våga fråga men jag tar gärna emot hjälp om den kommer frivilligt!
    :)
  • Emblas Mamma
    2010 2010 skrev 2011-01-27 08:05:33 följande:
    Vi betalar allt själva, ev kanske mina föräldrar betalar något litet i sammanhanget typ motsvarande min håruppsättning eller kanske transporten från kyrkan. De har iaf nämnt det själva men så har jag inte hört mer om det. Pappa har iaf tagit ledigt 2 dagar innan för att hjälpa till.

Vi har en budget på ca 50 000 men ju billigare desto bättre ändå =) Men vi har väl hälften kvar, började spara i nov så det ska nog gå bra hoppas jag verkligen. Annnars har vi ju sparkonton att låna ifrån om det nu skulle fattas några tusenlappar, går ju fylla på det snabbt i efterhand. Anledningen var att vi kom påi i sep att vi skulle gifta oss i juni och var lite segstartade.

Bra löner har vi väl inte, det är väl ganska medel han har bara gymnasieutb och iof väldigt bra lön för det, jag kännar mindre och har 3 års högskoleutbildning. Vi har hus och 3 barn, vi klarar ju spara ca 7000/ månad nu men allt går ju inte till bröllopet då; det delas upp på barnen, buffert/huskontot och bröllopskonto.

Fel är det ju inte att få ekonomisk hjälp, jag skulle kanske känna mig lite dum att få allt betalt, jag menar jag är ju ändå vuxen och självförsörjande men lite stöttning skulle jag ju inte tacka nej till ändå. Men viktigaste är ju hjälpen runtomkring. Tyvärr lyser den lite med sin frånvaro från ett visst håll =(
    Oj vad mycket ni kan spara i månaden fastän ni har 3 barn!
    Bra gjort!!
    Jag tror säkert ni hinner och som du säger så kan ni ju bara låna lite från sparkontit sen, det är ju bara att betala tillbaka efter bröllopet!
    Vilket datum gifter ni er? Vi ska med gifta oss i Juni och precis som ni bestämde vi oss ordentligt i September! :D
  • Emblas Mamma
    J och J skrev 2011-01-27 09:00:32 följande:
    vi får tio tusen av vardera familj.
    sen betalar vi resten själva.
    budget är inte klarställd än beror på många detlajer som mat osv.

men blir mellan 50-70tusen (ca 120pers) inkl enklare bröllopsresa till montenegro.
    sen ett år senare blir det maldiverna 
    jagochminfina.blogg.se fråga mig om anvnamn och lösen
    generöst ändå!
    Men ni klarar er på väldigt liten budget i förhållande till gästerna - hur kommer ni göra med maten och allt?
    Ska ni laga den själva och ha buffé?
  • Emblas Mamma
    J och J skrev 2011-01-27 09:25:02 följande:
    vi ska catera buffe. sen blir det betalbar. vi bjuder på två glas till maten.
    transport får man ordna själv. finns buss o inte alltför dyr taxi om man delar.
    klänning sydde jag upp i kina när vi var där. 400kr. thai siden.
    blivande sydde upp sin kostym. 700kr
    bukett ska mamma göra. ska försöka plantera blommor
    hår gör min blivande svägerska.
    tärnklänningar köper vi bara tyget till. sen syr dom själva. enkelt bommulstyg. färgglatt o mönstrat =)

så vi har lyckats med en del poster billiga 
    oj vad ni har lyckats bra!
    OCh vad billigt att sy upp klänningen i thailand! varför har man inte tänkt på det? :)
    Du får gärna visa bild på den! Är lite nyfiken på hur det blev! :)
  • Emblas Mamma
    2010 2010 skrev 2011-01-27 09:48:59 följande:
    Ja det funkar ju nu under en kortare tidsperiod, men det blir ju ingen shopping och man måste tänka igenom inköpen mer. Sedan har vi aldrig levt på 2 löner förut då jag har pluggat och sambon haft föräldrarpenning. Så vi har klarat oss på 6000 mindre varje månad och ändå då sparat runt 2000 kr. Så vi tänkte att har det gått så går det ju med =)

Ja det är ju ändå våra pengar och som sagt så lånar man kanske 5 000 så kan man ju få ihop det på kanske 2 månader efteråt så det blir inget problem i sig. Däremot är det ju lite utmaning att försöka klara det.  Nu är ju inte resan inräknad men tanken är att åka en weekend typ tors-sön någonstans utan barnen. De är snart 2, 3 1/2 och 6 år gamla. Så vi känner att vi behöver lite egentid. Vi hoppas vi får bidrag till resan i present av våra föräldrar, de frågade vad vi önskade oss och vi sa det för det är det mest värdefulla för oss. Att få några dagar tillsammans för det har vi inte haft sedan 2005.

Vi gifter oss den 11 juni. När gifter ni er?
    Här shoppas det knappt något heller! Utom till dottern, kan inte låta bli att köpa kläder till henne nu till våren, men själv har jag inte handlat ett plagg till mig på många, många månader! Och snart behövs det nog!
    Men som sagt, det är ju liten utmaning att spara så mycket som möjligt :)

Förstår att ni behöver lite egentid då efter bröllopet! Blir det wn weekend i Sverige eller utomlands?
    Vi åker till varmare land halvåret efter bröllopet men vi tar dottern med oss (3,5 då) eftersom vi inte klarar oss utan ene i två veckor! Men sen är det nog skillnad på 1 och 3 barn! :)

Vi gifter oss veckan därpå! 18 Juni :)
  • Emblas Mamma
    2010 2010 skrev 2011-01-27 10:13:04 följande:
    Nej det förstår jag, skulle inte heller klara mig så länge. Det är roligt att göra saker iho som familj.
    Ja antagligen blir det Sverige eller kanske en storstad, har kollat på venedig tex. Åka på tors oh komma hem på sön. Känns lagom tid, vi kan få lite för oss själva men det är inte för lång tid ifrån barnen. Vi känner att vi behöver det, har varit så intensivt och mycket. Man hinner ju knappt planera bröllopet.

Sedan längre fram ska vi spara ihop till en längre resa någonstans varmare och då ska ji barnen med självklart, men blir inte så avkopplande när de är så små blir nog mest jobbigt med värme och bad och så. Roligare om minstingen hinner bli 4 år iaf så hon kan leka mer och våga bada och kanske tom är blöjfri då.

18 juni funderade vi också på men festlokalen var bokad då =) Men det börjar närma sig nu =) har ni kommit långt i planeringen?
    JAg hade gjort precis som ni!
    Förstår att det är mycket med tre barn och bröllop och allt annat som ska hinnas med på samma gång!
    Själv hinner jag knappt med ett barn och allt annat så ni kan nog behöva komma iväg lite själva!
    Venedig låter jättefint! Det tycker jag absolut ni kan satsa på! Har dock aldrig varit i Italen själv men alla säger att det är vackert!

Om ni reser till ett varmt lad med alla barnen så kanske dom kan vara med Bamseklubben? Det finns ju också en klubb för äldre barn som är 6+ som har sportaktiviteter och liknande.
    Det betyder 2 timmars egentid varje vardag! Det ska vi köra på nämligen:) Ska bli jättespännande!

Vi har ju bokat kyrka och lokal och fixat färgtema,
    köpt kläder och ordnat transport, toastmadame och tärnor.
    I veckan ska vi sy tärnklänningar och jag ska åka till lokalen och mäta bord, jag tänkte sy dukarna själv nämligen. Svårt att hitta löpare i den färg man vill ha!
    Nu i helgen ska vi försöka gå igenom hela bröllopet med våra värdpar eller toasmadame/master om man nu vill det! Så vi får se hur vi ska lägga upp det lite.. Vi håller så smått på att bestämma vilken mat vi ska ha och så, släkten ska hjälpa oss och vi lagar den själva. Det blir buffé!
    Jag har även bokat tid med frisören och lite annat smått!

hur har ni gjort? Skickat inbjudningarna ännu? Det ska vi strax göra och det är lite stressande för det är svårt att veta hur man ska skriva! :D
  • Emblas Mamma
    101009 skrev 2011-01-27 10:40:22 följande:

Våra föräldrapar bidrog med 10 000 kr var för vårt bröllop. Detta var inget vi hade förväntat oss utan blev glada och tacksamma för att de gjorde.

Totalt tror jag att bröllopet slutade på 50 000 - 55 000 kr då är resa och allt annat inräknat. Vi valde att ha ett litet bröllop med endast den närmaste familjen och vänner. Totalt 25 personer. Ingen stor fest efteråt eftersom vi åkte direkt på bröllopsresa. Däremot bjöd vi på buffé på restaurang samt tårta och kaffe.

De största utgifterna blev:
    Resan ca 20 000:-
    Mat och dryck ca 10 000:-
    Ringar ca 6000:-
    Brudens kläder, hår, smink mm ca 10 000:-
    Övriga utgifter var hyra av frack, brudnäbbskläder, blommor, trycksaker, framkallning av foton.

Vi bestämde datum för när vi skulle gifta oss i augusti och bröllopet var i november samma år. Under denna tid sparade vi ihop de 30 000 kr som vi stod för. Vi hade inga tidigare sparpengar som vi tog av eftersom vi nyligen har köpt hus och det mesta gick till kontantinsatsen och pantbreven. Om vi inte hade fått bidragen från våra föräldrar hade vi fått spara lite till själva. Utan bidragen hade vi nog valt att ha buffén hemma istället för på restaurang och jag hade nog sparat in lite på mig själv. Kanske inte gjort naglar, fötter och vaxat benen osv på salong utan gjort det själv istället.

Inkomsten för mig är ca 23 000 efter skatt och för min man ca 16 000 per månad.

Där ser man fler som kan spara fort och mycket! :D
    Tycker det låter som ett helt perfekt bröllop! De finns de stunder då jag önskar att vi hade ett litet med BARA dom vi verkligen står närmast och tycker mest om..
    Men nu ska vi tyvärr ha ett stort ändå, men det blir nog roligt det med :)

Vart gick er bröllopsresa hän? Själv tycker jag att resan är något av det roligasate så vi har med valt att lägga mest pengar på den :)
  • Emblas Mamma
    101009 skrev 2011-01-27 11:05:44 följande:
    Jag var jättenöjd med bröllopet och skulle inte ha gjort det annorlunda om jag fick chansen.
    Vi åkte en vecka till Egypten och bodde på ett riktigt lyxhotell, i alla fall med våra mått mätt. Vi ville också ha en riktig upplevelse av resan och valde att lägga mycket pengar på den.
    Då måste ni fått en rejäl lyxresa för dom pengarna!
    Egypten är fin! Vill med besöka det någon gång!

Gjorde ni något särskilt eller var det mest slapp på hotellet? :)
  • Emblas Mamma
    2010 2010 skrev 2011-01-27 11:23:44 följande:
    Vi har inte skickat inbjudningarna, har inget färgtema och vet inte vad vi ska ha på oss =/ Jag kan inte bestämma mig för vilken klänning jag ska ha, åkte dit i veckan (till butiken) och skulle välja en tänkte jag men det slutade med att jag fick ytterligare en till undanhängd =/
    Inbjudningskorten är inte ens påbörjade. Tanken var att få ut inbjudningskorten lagon till alla hjärtans dag. Vi har ingen toastmaster/madame ännu heller.

Jag har däremot bokat transport, frisör, smink, fotograf, festställe, solisterna och valt utgångslåt och iaf en solosång. Möte med präst den 17:e feb och möte med fotograf och restaurangägare den 26 feb för att planera fest, middag och meny. Det lutar starkt åt buffé för vår del med. Förstår inte riktigt hur allt ska hinnas med, börjar plugga igen den 28 feb och då är det liksom gasen i bott för studierna, är schemalagd fram tills 8 juni. Tur att mina öräldrar kommer och hjälper oss lite med att ha barnen så att vi kan komma iväg och planera annars skulle det var väldigt svårt.

Tur att det är så kul iaf!
    Det är nog ingen brådksa, me nni bör nog snart tänka på inbjudningarna, fast det beror på hur länge innan ni vill skicka!
    Ska ni göra dom själv? Annars kan jag rekommendera Vistaprint.se och optimalprint.se (tror jag) som har BILLIGA inbjudningskort som man kan förhandsgranska och skriva själv via internet. Ni får välja färg och sånt med!  Det går fort att få färdigt och är snabbt hema i bredlådan! Matchande kuvert är ju också en del!

Vi beställde spara datum kort därifrån och allt som allt med kuvert gick det på ca. 200 någonting och det var 30-35 stycken! Tyckte det var billigt, nästan billigare än att göra själv! Och sparar tid :)

Jag har mer ångest över prästen, har inte bestämt ett datum ännu med honom. Han verkar ha mycket att göra men jag ska ta och ringa honom nu inom en vecka. Det kan ju vara bra att bestämma snart.
    JAg vill gärna gå till krykan och öva gå i gången med slöjan och allt för jag vill att det ska vara perfekt. haha :) Är så rädd att något går fel! Typiskt mig!

Ka ndu bara inte bestämma vilken klänning du vill ha eller du vet inte riktigt alls vad du vill ha?
    Du kanske kan utgå från vad du passar i? Om det är sjöljungfrumodell eller en klänning med stor prinsesskjol, tubklänning eller axelband..?
    JAg hittade som tur var den första gången (nu är jag rädd att ångra mig, så egentligen är det jobbigt det med), men jag har inte fått hem den ännu. Ska ringa dom i början av februari igen och säga att jag verkligen MÅSTE ha den nu! ;)

Jag pluggar med just nu, men vi slutar skolan 6 Juni så vi hinner ha några veckor på oss innan bröllopet!
    Vad pluggar du för något? :)
  • Emblas Mamma
    J och J skrev 2011-01-27 11:42:26 följande:
    såsmåningom kanske det kan bli nån bild på klänningen =)
    den är enkel men ska brodera på den själv.
    syster och jag har precis börjat skissa på klänningen och ska börja brodera imorrn.
    ett gigantiskt projekt men det kommer bli såååå fint :D
    såg att ni med skulle sy upp tärnklänningarn nu!
    Det ska vi med göra :D
    Men jag kan tyvärr inte sy klänningar - jag klarar bara gardiner och dukar - jag blev vän med min symaskin för bara två år sen! haha..
    Istället låter jag en kompis sy två tärnklänningar för bara 500 kr styck. Tyckte det var ganska billigt å alla andra som har en riktig sömmerskebutik tar minst 2000kr ! Inte klokt :)
    Så jag kommer relativt billigt undan i alla fall!

Vilken färg har ni på era?
    Vi har Limegrönt och det är en av anledningarna till att dom måste sys upp - det finns helt enkelt inte sådana att köpa som faller mig i smaken!
Svar på tråden Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?