• make2011

    inga vänner på bröllopet ingen svensexa?

    Undrar lite om svensexa. Vi åker bort och gifter oss. Därmed inga vänner som kommer på vigseln. Hur fungerar ev. svensexa då tro. Vem ser till att alla som vill vara med, kommer med? Normalt sett är det ju tex bestman som styr upp sådant. Hur blir det i ett sådant här fall, då vi inte har någon bestman ens? Vännerna vet om att vi kommer att gifta oss ett visst datum. Svensexa vore såklart kul om det blev, men jag vill ju isåfall inte att vissa blir bortglömda. Alla känner inte alla.
    Tacksam för svar.
    /Mr. Make 2011

  • Svar på tråden inga vänner på bröllopet ingen svensexa?
  • BlackWIngedAngel

    Enligt den anglosaxiska seden är det bestman som anordnar svensexan.

    I en traditionell svensk ceremoni heter däremot det manliga brudföljet marskalk. Marskalkens uppgift är egentligen inte att ordna svensexa utan det står fritt för vemsomhelst av brudgummens vänner att anordna. Eftersom de ofta är marskalkarna som är brudgummens bästa vänner så resulterar det ju däremot att det trots allt är de som tar tag i anordnandet. Men att ni inte har någon marskalk behöver alltså inte spela någon roll.

    Huruvida man får en svensexa eller inte kan man ju inte bestämma själv, men ett tips är att be din blivande att kontakta några av dina närmare vänner och erbjuda sig att ge dem en kontaktlista, OM de vill anordna en svensexa.

  • Sebastiána

    Min blivande kommer nog att få två svensexor - en av kollegorna på jobbet och en av kompisar och släkt. Som sagt, vem som helst tar initivet till en svensexa och ofta planerar man ihop.

  • Sebastiána
    BlackWIngedAngel skrev 2011-01-29 00:24:55 följande:
    Enligt den anglosaxiska seden är det bestman som anordnar svensexan.

    I en traditionell svensk ceremoni heter däremot det manliga brudföljet marskalk. Marskalkens uppgift är egentligen inte att ordna svensexa utan det står fritt för vemsomhelst av brudgummens vänner att anordna. Eftersom de ofta är marskalkarna som är brudgummens bästa vänner så resulterar det ju däremot att det trots allt är de som tar tag i anordnandet. Men att ni inte har någon marskalk behöver alltså inte spela någon roll.

    Huruvida man får en svensexa eller inte kan man ju inte bestämma själv, men ett tips är att be din blivande att kontakta några av dina närmare vänner och erbjuda sig att ge dem en kontaktlista, OM de vill anordna en svensexa.
    Jag tycker iofs att det "ser finare ut" att bruden överlämnar kontaktlistan över mannens vänner och att mannen lämnar över en lista på hennes, annars håller jag med!
  • BlackWIngedAngel
    Sebastiána skrev 2011-01-29 01:02:09 följande:
    Jag tycker iofs att det "ser finare ut" att bruden överlämnar kontaktlistan över mannens vänner och att mannen lämnar över en lista på hennes, annars håller jag med!
    Jo, men det var ju det jag sa? *förvirrad* 

    Eller, jag skrev till TS att hans blivande kunde ge vännerna kontaktlistan. Anledningen till att jag använde blivande istället för brud är därför att jag inte vet om TS ska gifta sig med en kvinna. Det framgår inte av tråden, i alla fall.
  • Lysdioda

    Kommer ni ha någon fest när ni kommer hem så att det finns en sorts gästlista? För då är det enklare för folk att organisera sig tror jag.


    Sen skulle jag fundera, om det var mina vänner som åkte iväg och gifte sig, om man ens skulle anordna nån möhippa/svensexa? Det är kanske inte naturligt för alla - inte för mig i alla fall.

  • BlackWIngedAngel
    Lysdioda skrev 2011-01-29 10:14:09 följande:

    Kommer ni ha någon fest när ni kommer hem så att det finns en sorts gästlista? För då är det enklare för folk att organisera sig tror jag.


    Sen skulle jag fundera, om det var mina vänner som åkte iväg och gifte sig, om man ens skulle anordna nån möhippa/svensexa? Det är kanske inte naturligt för alla - inte för mig i alla fall.


    Nej jag hade nog inte heller tänkt på det. Men ens partner kan ju iaf hinta om att det man hade tyckt att det vore roligt. Sedan är det ju upp till vännerna.
  • make2011

    Kanske skulle vara lite tydligare....Vi åker inte utomlands o gifter oss. Vi åker iväg inom länet, men väljer att ha ett litet bröllop för enbart närmaste familjen. Min blivande är en kvinna ska jag kanske också förtydliga. Att min blivande hustru lämnar över en lista kanske kan vara en ide´  då..? Någon som varit i liknande situation? Det jag vill ha menat med tråden är att OM det planeras svensexa så vill jag inte att en del glöms bort. Som sagt, alla känner inte alla. Vissa känner inte någon, förutom mej. Vissa bor inte i närheten osv....

  • Sebastiána
    BlackWIngedAngel skrev 2011-01-29 01:25:04 följande:
    Jo, men det var ju det jag sa? *förvirrad* 

    Eller, jag skrev till TS att hans blivande kunde ge vännerna kontaktlistan. Anledningen till att jag använde blivande istället för brud är därför att jag inte vet om TS ska gifta sig med en kvinna. Det framgår inte av tråden, i alla fall.
    Jag läste slarvigt. Tyckte att du skrev att TS skulle be sin BM att kontakta några av SINA närmsta vänner... My bad
  • Piiiip

    Bästa Mr Make,

    om jag var du skulle jag prata med min bästa vän och säga att nu åker ni ju bort o gifter er men hinta om att ni ändå gärna vill ha en svensexa...

    sen kan du ju hoppas att vännen förstår hinten.

    Kanske förstår han bättre hinten om ni, du och din blivande brud, har en fest hemma med kompisarna efter att ni gift er.

  • BlackWIngedAngel
    Piiiip skrev 2011-01-30 01:52:36 följande:
    Bästa Mr Make,

    om jag var du skulle jag prata med min bästa vän och säga att nu åker ni ju bort o gifter er men hinta om att ni ändå gärna vill ha en svensexa...

    sen kan du ju hoppas att vännen förstår hinten.

    Kanske förstår han bättre hinten om ni, du och din blivande brud, har en fest hemma med kompisarna efter att ni gift er.
    Jag är nog mer med Sebastiána; Det ser snyggare ut att be blivande frun att lämna listan. I och med att svensexans vara eller inte vara, egentligen är upp till dig och det dessutom ska vara en överraskning så känns det som ett bättre förslag. På det sättet så är du ju säker på att ingen blir bortglömd om det blir av, men samtidigt känns det inte lika "påtvingat" på dina vänner att arrangera något.
    make2011 skrev 2011-01-29 23:30:28 följande:

    Kanske skulle vara lite tydligare....Vi åker inte utomlands o gifter oss. Vi åker iväg inom länet, men väljer att ha ett litet bröllop för enbart närmaste familjen. 


    Var ni gifter er gör ju egentligen ingen skillnad. Det faktum att ni inte håller bröllopsfest är ju det som gör att folk kanske inte tänker på att anordna en svensexa.
  • make2011

    Piip**************
    låter som ett bra alternativ....tackar....
    och fest efteråt...ja, vi har funderat på det, men vi får se hur det blir med det...
    **************************
     BlackWIngedAngel *******************
    Min blivande brud och hennes kompisar hade möhippa för en i deras gäng trots att det paret gifte sej på andra sidan jordklotet för enbart närmsta familjen. Så visst, man kan, ju resonera olika vad gäller fest eller inte om man inte är bjuden på bröloppet.

  • make2011

    Att lämna över lista till sin blivande fru och att hon lämnar den vidare låter också mkt bra tycker jag. (missade den texten)

  • Smultronsommar

    Är det en nära vän hade jag nog kunna hjälpa till och fixa en liten mini-möhippa (eller mini-svensexa) eller fruhippa som en del kallar det. Men då får det vara en väldigt nära vän.

    Väljer personerna att åka iväg och ha ett litet bröllop är det ofta för att man vill slippa allt ståhej runtomkring som ett bröllop annars kan dra med sig. Oavsett om det bara är för familjen eller bara paret eller familjen och enstaka vänner.

    Så i så fall tycker jag du skall prata och hinta lite för en av dina vänner, men som sagt var - hade jag varit du hade jag nog inte förväntat mig något alls.

    Jo, möjligen om ni ordnar någon fest efter för vännerna - då skulle det nog kännas mer ok.

Svar på tråden inga vänner på bröllopet ingen svensexa?