• Verus

Det blir inget bröllop..

Läste endel här under hösten, skrev litegrann också. Vi är inne på vårt elfte år tillsammans, är i 30-års åldern och har tre barn ihop. Hade efter lång tid planerat att gifta oss 2011. Jag har egentligen viljat gifta mig i flera år men min sambo har varit ganska "anti-äktenskap".

Det är bara jag som sparat pengar på bröllopskontot vi öppnade sommaren 2009. Jag önskade att vi skulle gifta oss i samband med vårt sista barns dop (vilket vi även fick "hintar" om av prästen). Men han vägrade. Då bestämde vi (men i efterhand förstår jag att jag bara övertalat honom med mitt tjat) att gifta oss 2011. Nu är det 2011 och vi har inte fått ihop några direkta summor som räcker för ens ett litet bröllop. Bilen behövde nya vinterdäck osv.. *suck* Jag har studerat i flera år och inte kunnat spara så mycket. För mig är det inte summan men det hade känts viktigt och symboliskt om han hade låtit en slant gå in på bröllopskontot varje månad. Eller någon gång vid tillfälle. Det har inte hänt. Han har "lånat" därifrån till vinterdäck (som vi visserligen verkligen behövde) och för att helförsäkra våran nya bil ett år framåt. Vi har såklart gemensam ekonomi, och jag har inte sagt nej till dessa lån, men symboliken.. Man är ju kvinna..

När jag tog fram kalendern i början av detta år för att föreslå datum skruvade han väldigt mycket på sig och inget passade. Han tog det väldigt oseriöst. Vi har svårt att planera så långt fram som till hösten 2011, det vet jag. Men hur gör alla andra? Man kanske måste sätta ett datum så man har något att utgå ifrån? Jag vet inte.. Det rann ut i sanden. vi har inget stort umgänge. Vi har tre barn. Jag hade inte ens funderat på något "stort". Kanske bara en vigsel i kyrkan och sedan äta lite gott med de närmaste, en avslappnad middag, inga tal, inget "stort" alls. Bara få en fin dag, ett fint minne från bröllopsdagen. I drömmen reser vi bort hela familjen och vigs på en strand utomlands men jag skulle inte vilja vänta massor av år på att få ihop den summan.

Vi hade en diskussion idag. Han blev så eld och lågor över en klassfest ett visst datum långt fram i en annan stad som han blivit inbjuden på. Den vill han VERKLIGEN gå på. DÅ helt plötsligt kan man försöka planera långt fram och anpassa. Jag kunde bara inte låta bli (fast jag borde ha gjort det.. ) att börja med mitt äktenskaps-tjat. FY på mig.. Orkar inte dra allt men en viktig mening framkom och den var ungefär " det (gifta sig)  är som att ge upp det sista man kan bestämma över".
    Han vill inte. Han har aldrig tyckt att äktenskap är viktigt. Han har inte ens uttalat orden "gifta sig" när vi pratat om bröllop.  Jag trodde ändå att han ändrat sig. Att vi skulle gifta oss.

Varför är det så viktigt för mig. Jag blir ledsen på mig själv. Jag tycker att tryggheten rent juridiskt är bara det ett skäl för sambos med barn att hellre gifta sig, "en riktig familj", hela familjen har samma efternamn, det känns lite "status" att vara gift. Inte ringen i sig men att man liksom valt varann och vet att "vi är på allvar" och att omgivningen också vet det.

Jag är inte perfekt det vet jag, jag har fel och brister. Jag har ofta känt att han kanske vill "ha mig fullt ut" om jag skärper till mig. Blir en bättre sambo, en bättre mamma, inte gnäller i tid och otid om saker vi går igenom som är jobbiga. Som jag vet också stärkt oss och gett oss många erfarenheter. Hur jag än försöker resonera i den här äktenskapsfrågan, så slutar det alltid med att jag får rent ut sagt ont i hjärtat och gråter. För jag fylls med känslan av att han inte vill ha mig. Han har kanske aldrig älskat mig så mycket att han VILJAT fria eller gifta sig. När det bubblat över så kan han säga att det är inte alls så, han TYCKER OM MIG.

Men varför duger jag inte då?
    Hade jag bara otur och träffade en man som inte vill gifta sig (jag förstår inte att så många gifter sig, jag har så svårt att tänka mig att män verkligen friar och vill gifta sig med sin kvinna, när man lika gärna kan låta bli).

Eller är jag inte värd att få gifta mig med den jag älskar och valt att dela mitt liv med. Kanske ingen någonsin skulle viljat ha mig fullt ut och gifta sig med mig, oavsett vilken man jag hade mött?

Känns kört nu. Jag kan inte tvinga honom att gifta sig, jag kan inte vänta längre, jag orkar inte efter alla dessa år, och skulle jag planerat inför ett bröllop och njutit av att välja ring och klänning och satt ett datum, då hade han känt sig överkörd, det har han sagt. Skulle jag väntat på honom, att han skulle tagit några initiativ så hade det aldrig blivit av. Jag låter väldigt drivande nu, men jag har gett honom tid. Jag har stått tillbaka, väntat. Hoppats. Efter vi hade bestämt? (2009) att gifta oss så kändes det jättebra. Men nu är vi där, året vi sagt, och han vill inte sätta ett datum. Jag har frågat honom, om han vill göra på något annat sätt. Viga sig på tu man hand på fjället, jag är flexibel, för mig är det viktiga att det känns bra och känns det bra för honom så känns det bra för mig.

Jag kan ju inte lämna honom för att han inte vill gifta sig.
    Samtidigt som det känns ofattbart jobbigt för mig att alltid sakna äktenskapet. Jag vet att man kan leva ihop utan att vara gift. Såklart. Men när det fattas mig, både känslomässigt och trygghetsmässigt, hur ska man kunna arbeta bort de känslorna?

Nu ska jag avsluta bröllopskontot och lägga in den lilla besparingen på barnens sparkonto.

Ursäkta långt och hopplöst..

Önskar er alla lycka till med era bröllop och kommande eller fortsatta liv ihop med era partners.
    Och gläds åt att ni hittat någon, som verkligen vill ha er fullt ut och dela sina liv med er.

• Svar på tråden Det blir inget bröllop..
  • förlovadflicka

Har inte läst vad de andra har skrivit... Men du ska verkligen inte tro att du inte är värd honom, det är tvärtom!!! 
    Blir riktigt skitsur hur han kan göra så, om han älskar dig och det betyder så mycket för dig med äktenskap så borde han faktiskt längta efter att gifta sig med dig! Fy vad arg jag blir! Jag hade inte stannat hos honom kan jag säga men när man har barn tillsammans blir det ju lite svårare också, så klart... Lycka till!  

• kaffeälskaren

En sak får jag inte ihop, om nu giftemål känns som att han "förlorar det sista av sin frihet". Varför valde han då att skaffa barn och hus? Så jag kan nog endast hålla med ovanstående att ta hjälp av någon att prata med. Någon som är opartisk och som mer kan se helthets bilden. 

Jag hoppas att allt löser sig till det bästa för dig, du är värd det. Att kombinera vardagsliv med allt vad det betyder och studier är verkligen inte lätt. Du är stark som har fixat det!

En massa styrkekramar 

• jennifaer

Jag känner verkligen med dig och förstår att det inte är lätt! Jag vill inte göra saken värre men kanske kan det vara bra att prata om alla fördelar som finns med att vara gift? Framförallt när man har barn! Mina föräldrar äger en begravningsbyrå och har verkligen fått se vilka konsekvenser det kan få när man bara är sambo. Det är ju såklart alltid viktigt att leva i nuet men det betyder inte att man inte ska planera inför framtiden. Min sambo kanske inte riktigt alltid förstår det romantiska med bröllopet men det juridiska förstår han i alla fall;)

• Lysdioda

Åh vad ledsen jag blev när jag läste dina tankar. Det värmde dock i själen av alla omtänksamma och peppande svar du fått.

Det som gjorde mig mest illa berörd är att din sambo svarar att han tycker om dig, inte att han älskar dig. Är det tillräckligt för dig?

Är ni förlovade - hittade inte det i texten?

Och, kanske att du ska ta dina sparpengar och köpa dig en fin ring att ha på fel hand. En ring för att du är en kvinna som sliter, satsar framåt och finns för dina barn.

Sen tycker jag ni kan ordna juridiken med ett besök hos familjejuristen. Se till att skriva papper på allt. Av det lilla jag läst hittills känns det som att er relation kan gå vilken väg som helst när du fått ditt jobb och finns i en annan vardag. Kanske du inte är nöjd längre. Kanske han inte är nöjd. Kanske ni hittar gemensamma framtidsplaner. Vem vet?

Håller tummarna för dig å alla sätt.

Jag kan även, slutligen, rekommendera dig att gå i samtal med en bra KBT-teraput. Det är förhållandevis korta samtalsserien, ibland bara tre träffar, upp till tio för de allra flesta. Där vänder man tänke och känslor till positivt och framåt. Det kan vara en riktigt bra investering för din del!

• Maria Rebecca

Det låter som du redan fått en massa fina råd. :)
    Varför är hans känslor viktigare än dina? Varför säger han att han "tycker om dig", när du frågar om du är älskad? Om ens partner behöver bekräftelse tycker jag att man får ge det.
    Jag reagerar inte lika mycket på äkentskapsbiten som på det faktum att han viftar bort dig när du försöker förklara hur du känner och mår. Det är inte OK att bagetallisera en medmänniska och partner på det sättet. Instämmer med tidigare talare, ni behöver prata med någon utomstående. Se till att du också mår bra i förhållandet och känner dig trygg. Vill han inte gå till en terapeut skulle jag fundera på varför. Vill han att det ska bli bättre mellan er? Som det är nu är ju du frusterad och ledsen medan han låtsas som att det regnar. Så kan du inte ha det vännen, han måste kunna lyssna och ställa upp för dig. När den biten är löst och utredd kan ni ta upp bröllop igen. Ett stort lycka till!

• Sebastiána

Om man verkligen känner att den här människan vill jag leva med resten av livet, varför då inte gifta sig? Fråga honom om det? Personligen har jag svårt att förstå hur människor tycker att det är ett för stort steg att ta att gifta sig, men att skaffa barn går bra. Är det inte ett STÖRRE steg att skaffa barn? Man kan ju alltid skilja sig, men barnen har ingen ångervecka.

• Sebastiána

Kan tillägga att JAG tidigare var en sån som aldrig skulle gifta mig minsann. Men det var innan jag träffade min nuvarande sambo. Ibland känner jag tvivel, men då tänker jag precis så som jag skrev innan. Jag vill faktiskt leva med honom resten av livet! Vad är det då att vara rädd för?!

• Thailand2011

Men usch stackare.... :/

Har inte läst alla inlägg men såg att någon skrivit frågan om det inte är större att skaffa barn!
    Det håller jag helt och fullt med om, men tyvärr verkar det som att det går bra att skaffa barn utan ärmare eftertanke (nu säger jag inte att det är så i ditt fall). Men att gifta sig verkar vara extremt farligt för vissa killar...

Har själv en sambo som inte velat gifta sig, och det har tagit hårt på mig som alltid drömt om ett stort kyrkbröllop och aldrig kunnat tänka mig något annat.
    Jag har efter en del tjat förstått att det inte handlar om själva giftermålet utan om att han inte vill samla hela sin familj på en gång. (mycket skilsmässor och interna bråk gör att många inte kan prata med varandra).

Vi kom fram till lösningen att vi ska gifta oss bara vi och vår dotter på en strand utomlands. Detta utan att någon vet om det. Alltså blir det inte någon stor grej av det hela, utan väldigt intimt och enkelt.
    Jag kände till en början att jag gick miste om min stora dröm, men har vant mig vid tanken och inser nu att det är den bästa lösningen om jag vill gifta mig med mannen i mitt liv!

Ibland måste man såklart ge och ta, men jag ser ett förhållande som något som man jobbar tillsmmans med och försöker få alla parter att bli nöjda..... Det gör ont i mig när jag läser att du har en stor dröm som du kämpat hårt för att förverkliga och så tar han inte det på allvar....

Jag hoppas innerligt att det kan lösa sig och att ni kommer fram till något som ni båda känner er nöjda med...

Stor kram!!

• himeko81

Säger som månste ovanstående - det gör ont att läsa allt du skriver.

Det är lätt att skapa sig en uppfattning som man själv "fabricerar (?)" när man läser det du skriver dock känner jag lite varningstecken när du säger att du är nöjd med gymmet en timme för att sedan få vara med familjen medan sambon är ute och fester vilket inte är samma tidspann och inte heller något ni verkar göra tillsammans. Jag undrar hur högt han värderar dig när dina känslor och önskningar inte verkar vara värda något.

De pengar du sparat ihop tycker jag att du ska använda på dig själv. Gör något som du alltid velat göra. Kanske ta en semester låååååångt bort på en solig strand och fundera på vad du VERKLIGEN vill med livet, relationer, barn, önskningar och framtiden. :D

Usch.. nä jag skriver alltför deprimerat. Stå på dig och många kramar!

• Zelmah

Alla ovanstående har gett väldigt bra och fina råd. Kan bara hålla med i alltihop. När jag läser detta blir jag förbannad. Han repekterar dig inte, kör över dig och negligerar dina känslor. På dessa beskrivningar kring han beteende så börjar jag undra varför han är i en relation överhuvudtaget. Och varför svarade han Jag tycker om dig när du frågar efter om han älskar dig. Varför kan ahn inte säga att han älskar dig? Frågar du honom det när han svarade så? Jag tycker precis som flera andra här att du borde prata med någon, men inte bara du utan även han och du tillsammans båda två. Vill han inte ställa upp för ER och DIG kan man fråga sig hur mycket relationen egentligen betyder för honom. Är han verkligen värd dig, så som han behandlar dig och förringar dig?

Att han har skaffat barn tillsammans med dig är ju ett större committment än att gifta sig, hur tänker han kring det? Har du frågat hur han resonerar och VARFÖR han inte vill gifta sig. Rent juridiskt så är det mycket bättre att vara gift med den man har barn med om något händer och den ena skulle frånfalla eller liknande. Rättigheterna som make/maka ser bättre ut än för endast samboende.

För övrig finns en bra bok som handlar om machokulturen och mäns gruppbeteende och hur de fostras in i ett äktenskapsfientligt tänk. Precis som flera nämner  detta med att man skulle förlora all sin frihet och att livets roliga plötsligt skulle vara över. Att man är "fast" dömd till ett liv i tristess osv.. Den är mycket läsvärd för alla! kvinnor som män och särskilt när man skaffat barn att ha med i tankarna kring vår sociala fostran och beteende. Pappor får gärna läsa denna och mammor också, vi är ju med och formar kommande generationer.

Stefan Mendel-Enk "Med uppenbar känsla för stil - ett reportage om manlighet". Tunn och lättläst, jag hittade den på en bokoutlet för typ 25 spänn.

Jag hoppas att allt ordnar sig till det bästa för dig och glöm inte hur värdefull DU är. Glöm inte bort dig själv, det handlar inte om att allt bara ska passa honom och att han ska få allt som han vill och att inget duger medan du sliter och han är grinig över att inte få slå runt med polarna. Ni är ett team och ett team jobbar tillsammans inte mot varandra eller enbart för den enes vinning. Att stanna i en relation som saknar respekt, ömhet och hänsyn kan göra att man utarmas som människa och manipuleras till att tro att felen ligger hos en själv. Se till att du inte sakta bryts ner! Du är en blomma, en blomma behöver ömhet, näring och kärlek annars vissnar den. Vill han att blomman ska vissna eller att den ska blomma? Vill du att den ska vissna? Alla styrka till dig. Hoppas det ordnar upp sig så att du kan må bra igen.

Svar på tråden Det blir inget bröllop..