• Verus

Det blir inget bröllop..

Läste endel här under hösten, skrev litegrann också. Vi är inne på vårt elfte år tillsammans, är i 30-års åldern och har tre barn ihop. Hade efter lång tid planerat att gifta oss 2011. Jag har egentligen viljat gifta mig i flera år men min sambo har varit ganska "anti-äktenskap".

Det är bara jag som sparat pengar på bröllopskontot vi öppnade sommaren 2009. Jag önskade att vi skulle gifta oss i samband med vårt sista barns dop (vilket vi även fick "hintar" om av prästen). Men han vägrade. Då bestämde vi (men i efterhand förstår jag att jag bara övertalat honom med mitt tjat) att gifta oss 2011. Nu är det 2011 och vi har inte fått ihop några direkta summor som räcker för ens ett litet bröllop. Bilen behövde nya vinterdäck osv.. *suck* Jag har studerat i flera år och inte kunnat spara så mycket. För mig är det inte summan men det hade känts viktigt och symboliskt om han hade låtit en slant gå in på bröllopskontot varje månad. Eller någon gång vid tillfälle. Det har inte hänt. Han har "lånat" därifrån till vinterdäck (som vi visserligen verkligen behövde) och för att helförsäkra våran nya bil ett år framåt. Vi har såklart gemensam ekonomi, och jag har inte sagt nej till dessa lån, men symboliken.. Man är ju kvinna..

När jag tog fram kalendern i början av detta år för att föreslå datum skruvade han väldigt mycket på sig och inget passade. Han tog det väldigt oseriöst. Vi har svårt att planera så långt fram som till hösten 2011, det vet jag. Men hur gör alla andra? Man kanske måste sätta ett datum så man har något att utgå ifrån? Jag vet inte.. Det rann ut i sanden. vi har inget stort umgänge. Vi har tre barn. Jag hade inte ens funderat på något "stort". Kanske bara en vigsel i kyrkan och sedan äta lite gott med de närmaste, en avslappnad middag, inga tal, inget "stort" alls. Bara få en fin dag, ett fint minne från bröllopsdagen. I drömmen reser vi bort hela familjen och vigs på en strand utomlands men jag skulle inte vilja vänta massor av år på att få ihop den summan.

Vi hade en diskussion idag. Han blev så eld och lågor över en klassfest ett visst datum långt fram i en annan stad som han blivit inbjuden på. Den vill han VERKLIGEN gå på. DÅ helt plötsligt kan man försöka planera långt fram och anpassa. Jag kunde bara inte låta bli (fast jag borde ha gjort det.. ) att börja med mitt äktenskaps-tjat. FY på mig.. Orkar inte dra allt men en viktig mening framkom och den var ungefär " det (gifta sig)  är som att ge upp det sista man kan bestämma över".
    Han vill inte. Han har aldrig tyckt att äktenskap är viktigt. Han har inte ens uttalat orden "gifta sig" när vi pratat om bröllop.  Jag trodde ändå att han ändrat sig. Att vi skulle gifta oss.

Varför är det så viktigt för mig. Jag blir ledsen på mig själv. Jag tycker att tryggheten rent juridiskt är bara det ett skäl för sambos med barn att hellre gifta sig, "en riktig familj", hela familjen har samma efternamn, det känns lite "status" att vara gift. Inte ringen i sig men att man liksom valt varann och vet att "vi är på allvar" och att omgivningen också vet det.

Jag är inte perfekt det vet jag, jag har fel och brister. Jag har ofta känt att han kanske vill "ha mig fullt ut" om jag skärper till mig. Blir en bättre sambo, en bättre mamma, inte gnäller i tid och otid om saker vi går igenom som är jobbiga. Som jag vet också stärkt oss och gett oss många erfarenheter. Hur jag än försöker resonera i den här äktenskapsfrågan, så slutar det alltid med att jag får rent ut sagt ont i hjärtat och gråter. För jag fylls med känslan av att han inte vill ha mig. Han har kanske aldrig älskat mig så mycket att han VILJAT fria eller gifta sig. När det bubblat över så kan han säga att det är inte alls så, han TYCKER OM MIG.

Men varför duger jag inte då?
    Hade jag bara otur och träffade en man som inte vill gifta sig (jag förstår inte att så många gifter sig, jag har så svårt att tänka mig att män verkligen friar och vill gifta sig med sin kvinna, när man lika gärna kan låta bli).

Eller är jag inte värd att få gifta mig med den jag älskar och valt att dela mitt liv med. Kanske ingen någonsin skulle viljat ha mig fullt ut och gifta sig med mig, oavsett vilken man jag hade mött?

Känns kört nu. Jag kan inte tvinga honom att gifta sig, jag kan inte vänta längre, jag orkar inte efter alla dessa år, och skulle jag planerat inför ett bröllop och njutit av att välja ring och klänning och satt ett datum, då hade han känt sig överkörd, det har han sagt. Skulle jag väntat på honom, att han skulle tagit några initiativ så hade det aldrig blivit av. Jag låter väldigt drivande nu, men jag har gett honom tid. Jag har stått tillbaka, väntat. Hoppats. Efter vi hade bestämt? (2009) att gifta oss så kändes det jättebra. Men nu är vi där, året vi sagt, och han vill inte sätta ett datum. Jag har frågat honom, om han vill göra på något annat sätt. Viga sig på tu man hand på fjället, jag är flexibel, för mig är det viktiga att det känns bra och känns det bra för honom så känns det bra för mig.

Jag kan ju inte lämna honom för att han inte vill gifta sig.
    Samtidigt som det känns ofattbart jobbigt för mig att alltid sakna äktenskapet. Jag vet att man kan leva ihop utan att vara gift. Såklart. Men när det fattas mig, både känslomässigt och trygghetsmässigt, hur ska man kunna arbeta bort de känslorna?

Nu ska jag avsluta bröllopskontot och lägga in den lilla besparingen på barnens sparkonto.

Ursäkta långt och hopplöst..

Önskar er alla lycka till med era bröllop och kommande eller fortsatta liv ihop med era partners.
    Och gläds åt att ni hittat någon, som verkligen vill ha er fullt ut och dela sina liv med er.

• Svar på tråden Det blir inget bröllop..
  • Willowfield

Har några frågor.
    Hurdan är han emot dig i vardagen, när du inte tjatar (som du kallar det,) eller är grinig osv, är han kramgo och tycker om dig så att säga mera då? Visar det mer då?
    För att sedan när du ställer krav, önskar saker och ting eller berättar om dig vara tvär, torr, och uttråkad emot dig?
    Om så är fallet känns det som att du är ganska bekväm för honom, och när du är en snäll sambo då kan han vara go emot dig, men när du det minsta har egna begär och önskemål så vänder han enbart för att få dig att bli det han kallar normal igen.

Ni har ju valt barnen ihop, huset och erat liv, och då skall det vara på lika villkor, även om önskemålen och intresset är olika.
    Har han alltid varit sån här eller har det kommit mer åren? Även detta något att tänka på, Litar du på honom i vått och torrt?
     Var kväll innan du somnar skall du känna "livet är värt att leva med allt positivt och negativt, det skall kännas gott att leva" Känner du inte så är det dags att börja fråga sig själv, Varför?  Och sen förhoppnignsvis kunan göra något åt det.
    Jag vet ni har barn hus osv tillika alla känslor som du ahr för honom, men skulle det vara så att det bästa för dig vore att lämna honom, Var itne rädd att göra det! Det kommer både du och barnen isåfall att må bättre av. 
    Även barn känner av stämingar i hemmet, och det mycket mycket mer än man tror. samt om du kommer fram till att du inte gillar din sambos värderingar, kanske det kan vara på sin plats att visa barnen det finns andra värderingar så att de itne växer upp enbart med hans och därmed kanske gör lika dant mot sina medmänniskor.
    Många många kramar till dig, stå på dig glöm aldrig
    DU KAN BARA GÖRA DITT BÄSTA OCH DET ÄR GOTT NOG!
    Se dig i spegeln dagligen och beröm dig själv för det är du värd 

• MissHelena

Tycker verkligen du ska sätta dig ned och trycka på om hur mycket det underlättar med det juridiska. Du kan säkert få hjälp med "argument" från tex begarvningsbyrå eller advokat.
    Min sambo ville inte gifta sig än, men nu har det blivit vårt år, och det har dels att göra med att vi har 2 barn tilsammans, och vad som helst kan hända någon av oss redan imorgon, så varför ska kam gå och vänta flera år.

Och om han inte gillar det kristna eller religions bundna äktenskapet så finns ju det borgerliga.

Hoppas du rycker upp dig lite och att han inser hur viktigt du tycker att det är.

• Sammet

själva festen och ceremonin i sig är väl inte huvudanledningen tycker jag. Det är så mycker juridiska aspekter som underlättar! (om han nu inte vill vara känslomässig så är väl bara denna förnuft värd att tänka på)

• cityalven

hej!

usch vad jag blir ledsen, förstår hur du känner dig. Jag och min pojkvän började titta på ringar förrförra sommaren och när det nu var dags till årsdagen så drog han sig ur två veckor innan. Och jag som hade lagt ned massa tid på att hitta DOM ringarna och allt sånt... när det hade gått två veckor efter så hade han nästan glömt känslan... men jag fanns ju kvar, det gick ju inte över för mig. Jag har hängt på denhär sidan sedan i somras så nu när jag äntligen trodde att det skulle vara min tur så blev jag så besviken att jag stack här ifrån i nästan en månad.

Sen är vi just nu inne i ett skede då han har stor prestationsångest och tänker inte alls på hur han behandlar andra människor och har nästan gått tillbaka lite till bebisstadiet med: det gör ju inte ont på mig så då är det konstigt att det gör ont på/i dig.

Jag håller med om att du borde prata med någon. Att få ytterligare en synvinkel vare sig det är en kurator eller klok gammal moster. och att inte attackera honom utan försöka säga på ett lugnt sätt att; jag vet att du förmodligen kommer att ta det här på fel sätt och tycka att jag är dum; det är inte min mening, men anledningen till att jag blir såhär ledsen är för att jag känner mig snuvad på den upplevelsen som det känns som att alla andra får vara med om. och då blir det ännu jobbigare för mig när det känns som att du inte bryr dig om det alls, och att du inte bryr dig om mina känslor kring bröllopet.

Jag hoppas verkligen att det löser sig! stora varma kramar och jag känner mig uppriktigt ledsen för din skull!

• Potter

Jag blir så illa berörd av det du skriver "Verus". Läste inläggen igår kväll och tänkte på det under natten... kan inte lämna det!

Faktum är att det känns inte som det handlar så mkt om att han inte vill gifta sig som det handlar om ERT FÖRHÅLLANDE! Eller?? Har jag fel? Jag vet många av mina vänner, där mannen, är lite negativt inställd till bröllopet. MEN dom har inte den attityden som din sambo har och framförallt inte den orespekten inför sina barns mor.

Jag liksom många andra i denna tråden ber dig verkligen att söka utomstående hjälp. INGET kommer lösa sig om du inte tar tag i detta. Om du inte vill göra det för dig själv så gör det för dina barns skull!!! Det känns som att du är en oerhört varm och omtänksam person men med ett sjukligt dåligt självförtroende!
    DU skall inte be om ursäkt för nåt!!!
    Du skall ta din plats
    DU skall få ditt utrymme och
    DU skall ha RESPEKT!

Som sagt ta, kontakt med en bra terapeut och ta tag i detta för att ge dina barn en bra, stark självbild inför framtiden. Dom kommer nämligen ta efter dig i din osäkerhet. Bvc kan säkert ge dig ett par riktigt bra namn på personer man kan tala med (för du har kanske ftf lite kontakt med bvc genom dina barn!?), om du inte har andra kanaler du kan gå genom.

Snälla börja tro på dig själv och sluta be om ursäkt. Det känns som att din sambo lever i dåtiden, dvs när ni va runt 20 år... tragiskt!! Men tyvärr är det inte allt för ovanligt... och tyvärr vaknar dom upp lite försent.....

Lycka till och ta tag i det!! Varma kramar från mig oxå.
    DU ÄR VÄRDEFULL!!!!

• Bobou
    Verus skrev 2011-02-10 15:35:18 följande:
    Samtidigt blir jag ganska knäckt över att han ser hur ledsen jag blir men inte reagerar dess mer på det. Jag tror han blir irriterad över att jag blir ledsen. Han känner nog inte precis för att trösta mig för något som han vet att jag anser att han är "skyldig" till.
    Vad som ligger bakom din sambos beteende vet du såklart bäst själv, men jag vill presentera en annan teori i tråden. Jag tolkar inte det beteendet som att din sambo inte bryr sig om att du blir ledsen, självklart gör det honom upprörd tänker jag, men han blir frustrerad över att han själv är orsak till det och att han inte kan trösta dig utan att gå emot sina egna principer.

Här på BT tycks det finnas ganska många par där den ena vill gifta sig mer än den andra, och den andra går med på det av kärlek och omtanke. Jag känner också många personer som inte hänger på BT, som inte skulle gå med på att gifta sig för sin partners skull, därför att de har en stark princip emot det.

Den principen behöver inte vara så noga formulerad i ord, det kan vara mest en känsla. Somliga är emot äktenskap generellt, för att de ser dem som en tvingande konstruktion som håller kvar folk i olyckliga relationer (kanske har de observerat det på nära håll som barn), och andra har en tydlig bild av vad ett bröllop ska innebära, som inte stämmer överens med livssituationen just nu. Det kan till exempel vara att äktenskap ingår man när det känns helt rätt i tiden/ekonomin/karriären/relationen, eller efter att man själv ha fått fria, eller när man helt enkelt känner att det känns roligt (istället för jobbigt, som det lätt blir om man har mycket annat att tänka på).

Det vore intressant att få höra anledningarna till varför din sambo inte vill gifta sig, och det finns tusen andra orsaker än att han inte tycker att han hittat rätt kvinna. Har du kunnat fråga honom om det utan att han känt sig anklagad? Visst är det hemskt att han gör dig så ledsen genom att inte vilja gifta sig just nu - men det är också bra att han står upp för sig själv.

Och så till sist vill jag säga att jag också känner till åtminstone två personer som tyckt att äktenskap bara är allmänt onödigt, och så poff! helt plötsligt har den rätta stunden/känslan kommit och så har de ändrat sig, mer eller mindre från en sekund till en annan. Folk funkar olika, helt enkelt. Kan vara bra att komma ihåg ibland.

Många kramar!
  • Sockersaken

SÅ SUR JAG BLIR! Jag tycker verkligen synd om dig för att han inte inser vad ett äktenskap egentligen handlar om. Det handlar om att viga sitt liv till en annan människa och lova varandra att älska och stödja varandra i vått och torrt. Det är väl (förhoppninsvis) vad ni gör nu? Det handlar inte om att man säljer sin själ eller ger upp sig själv som person, det handlar om att dela sitt liv med någon och visa det för folk, att det står i papper att man tillhör varandra och men främst att man står inför Gud/familj/de man älskar och ge en väldigt stor kärleksförklaring till någon. Det är i alla fall vad äktenskap är för mig.
    En klassfest, who cares? Ett bröllop, det är guld värt oavsett hur litet det är. För det är tanken bakom det som räknas.
    Du är värd så mycket mer, tycker det är trist att han inte ger dig vad du förtjänar och vill ha.
    Du kan visst det lämna honom för att han inte vill gifta sig. Stå på dig! 

• MrsT2011

Tänk om det är så att han inte älskar dig längre? Folk har en viss förmåga att stanna kvar i en relation av ren bekvämlighet, till och med när de blivit kära i någon annan. Tycker det är helt åt helskotta fel att många människor inte kan stå upp för sina känslor och ta ansvar för både sitt och sin partners liv. Det känns som en varningssignal att han lite lamt svarar "tycker om dig" när du frågar om han älskar dig...

• weddingdreams

Åh, jag vill bara slå till han och sedan vill jag krama dig... tycker han verkar vara ett stort ego som inte respekterar dig alls... jag vill inte såra dig men jag blir såå arg på han när ha gör så mot dig...

Tycker det känns som en markering när man säger jag älskar dig och man får tillbaka jag tycker om dig... han kunde lika gärna svarat och jag dig om "älska" ordet är jobbigt att säga...

Kom ihåg en sak... NI är föräldrar och inte bara du... Du kan väl omöjligt tvingat honom att skaffa tre barn. han gjorde det valet lika mycket som du... han får vara hemma och "offra" sin leiga tid lika mycket som du...

Åh, jag vill inte att du missförstår det jag skriver. Jag hoppas allt blir bra men tycker han är såå elak coh det känns som om det pågått för länge...

• Sebastiána
    Bobou skrev 2011-02-11 11:53:16 följande:
    Och så till sist vill jag säga att jag också känner till åtminstone två personer som tyckt att äktenskap bara är allmänt onödigt, och så poff! helt plötsligt har den rätta stunden/känslan kommit och så har de ändrat sig, mer eller mindre från en sekund till en annan. Folk funkar olika, helt enkelt. Kan vara bra att komma ihåg ibland.

Många kramar!
    Sån var jag. Jag tyckte att äktenskap var helt onödigt. Fattade inte vitsen. Så träffade jag min BM och insåg att det vore bra av juridiska skäl, men då tänkte jag mig en snabb ceremoni i rådhuset bara. Nu vill jag verkligen gifta mig! Detta av skälet jag redan nämnt. Jag känner för första gången i livet att denna människa vill jag vara med resten av livet. Jag vill leva i nöd och lust med honom!!!
  • pissmyran
    Verus skrev 2011-02-10 14:32:47 följande:

Läste endel här under hösten, skrev litegrann också. Vi är inne på vårt elfte år tillsammans, är i 30-års åldern och har tre barn ihop. Hade efter lång tid planerat att gifta oss 2011. Jag har egentligen viljat gifta mig i flera år men min sambo har varit ganska "anti-äktenskap".

Det är bara jag som sparat pengar på bröllopskontot vi öppnade sommaren 2009. Jag önskade att vi skulle gifta oss i samband med vårt sista barns dop (vilket vi även fick "hintar" om av prästen). Men han vägrade. Då bestämde vi (men i efterhand förstår jag att jag bara övertalat honom med mitt tjat) att gifta oss 2011. Nu är det 2011 och vi har inte fått ihop några direkta summor som räcker för ens ett litet bröllop. Bilen behövde nya vinterdäck osv.. *suck* Jag har studerat i flera år och inte kunnat spara så mycket. För mig är det inte summan men det hade känts viktigt och symboliskt om han hade låtit en slant gå in på bröllopskontot varje månad. Eller någon gång vid tillfälle. Det har inte hänt. Han har "lånat" därifrån till vinterdäck (som vi visserligen verkligen behövde) och för att helförsäkra våran nya bil ett år framåt. Vi har såklart gemensam ekonomi, och jag har inte sagt nej till dessa lån, men symboliken.. Man är ju kvinna..

När jag tog fram kalendern i början av detta år för att föreslå datum skruvade han väldigt mycket på sig och inget passade. Han tog det väldigt oseriöst. Vi har svårt att planera så långt fram som till hösten 2011, det vet jag. Men hur gör alla andra? Man kanske måste sätta ett datum så man har något att utgå ifrån? Jag vet inte.. Det rann ut i sanden. vi har inget stort umgänge. Vi har tre barn. Jag hade inte ens funderat på något "stort". Kanske bara en vigsel i kyrkan och sedan äta lite gott med de närmaste, en avslappnad middag, inga tal, inget "stort" alls. Bara få en fin dag, ett fint minne från bröllopsdagen. I drömmen reser vi bort hela familjen och vigs på en strand utomlands men jag skulle inte vilja vänta massor av år på att få ihop den summan.

Vi hade en diskussion idag. Han blev så eld och lågor över en klassfest ett visst datum långt fram i en annan stad som han blivit inbjuden på. Den vill han VERKLIGEN gå på. DÅ helt plötsligt kan man försöka planera långt fram och anpassa. Jag kunde bara inte låta bli (fast jag borde ha gjort det.. ) att börja med mitt äktenskaps-tjat. FY på mig.. Orkar inte dra allt men en viktig mening framkom och den var ungefär " det (gifta sig)  är som att ge upp det sista man kan bestämma över".
    Han vill inte. Han har aldrig tyckt att äktenskap är viktigt. Han har inte ens uttalat orden "gifta sig" när vi pratat om bröllop.  Jag trodde ändå att han ändrat sig. Att vi skulle gifta oss.

Varför är det så viktigt för mig. Jag blir ledsen på mig själv. Jag tycker att tryggheten rent juridiskt är bara det ett skäl för sambos med barn att hellre gifta sig, "en riktig familj", hela familjen har samma efternamn, det känns lite "status" att vara gift. Inte ringen i sig men att man liksom valt varann och vet att "vi är på allvar" och att omgivningen också vet det.

Jag är inte perfekt det vet jag, jag har fel och brister. Jag har ofta känt att han kanske vill "ha mig fullt ut" om jag skärper till mig. Blir en bättre sambo, en bättre mamma, inte gnäller i tid och otid om saker vi går igenom som är jobbiga. Som jag vet också stärkt oss och gett oss många erfarenheter. Hur jag än försöker resonera i den här äktenskapsfrågan, så slutar det alltid med att jag får rent ut sagt ont i hjärtat och gråter. För jag fylls med känslan av att han inte vill ha mig. Han har kanske aldrig älskat mig så mycket att han VILJAT fria eller gifta sig. När det bubblat över så kan han säga att det är inte alls så, han TYCKER OM MIG.

Hade jag bara otur och träffade en man som inte vill gifta sig (jag förstår inte att så många gifter sig, jag har så svårt att tänka mig att män verkligen friar och vill gifta sig med sin kvinna, när man lika gärna kan låta bli).

Eller är jag inte värd att få gifta mig med den jag älskar och valt att dela mitt liv med. Kanske ingen någonsin skulle viljat ha mig fullt ut och gifta sig med mig, oavsett vilken man jag hade mött?

Känns kört nu. Jag kan inte tvinga honom att gifta sig, jag kan inte vänta längre, jag orkar inte efter alla dessa år, och skulle jag planerat inför ett bröllop och njutit av att välja ring och klänning och satt ett datum, då hade han känt sig överkörd, det har han sagt. Skulle jag väntat på honom, att han skulle tagit några initiativ så hade det aldrig blivit av. Jag låter väldigt drivande nu, men jag har gett honom tid. Jag har stått tillbaka, väntat. Hoppats. Efter vi hade bestämt? (2009) att gifta oss så kändes det jättebra. Men nu är vi där, året vi sagt, och han vill inte sätta ett datum. Jag har frågat honom, om han vill göra på något annat sätt. Viga sig på tu man hand på fjället, jag är flexibel, för mig är det viktiga att det känns bra och känns det bra för honom så känns det bra för mig.

Samtidigt som det känns ofattbart jobbigt för mig att alltid sakna äktenskapet. Jag vet att man kan leva ihop utan att vara gift. Såklart. Men när det fattas mig, både känslomässigt och trygghetsmässigt, hur ska man kunna arbeta bort de känslorna?

Nu ska jag avsluta bröllopskontot och lägga in den lilla besparingen på barnens sparkonto.

Önskar er alla lycka till med era bröllop och kommande eller fortsatta liv ihop med era partners.
    Och gläds åt att ni hittat någon, som verkligen vill ha er fullt ut och dela sina liv med er.

Lider med dig..inte lätt när man vill något och ens partner inte har samma mål i livet.Hoppas innerligt att det vänder för dig och att ni kan mötas halvvägs på något sätt!
    Stor kram och hoppfullhet
  • Hoffsennanen Tottoplex

Ge ultimatum!

• Aniara4

Jag skrev ett långt inlägg förut, men just då strulade nätet så det försvann, och jag orkade inte återskapa det då.

Det första jag ville säga var att acceptera att han helt enkelt inte vill gifta sig. Inte acceptera som i att tycka det är bra, men att se klart att det är så verkligheten ser ut. Han vill inte gifta sig. Hur ska du förhålla dig till det?

Men sen tycker jag precis som flera andra att det inte verkar vara det enda problemet i er relation. Jag tycker det låter som att ni är fast i negativa mönster där även du beter dig på ett sätt som du inte vill. Han verkar inte vara schysst mot dig, och du reagerar med att gnälla och tjata, som du beskriver det själv.

Jag tror ni behöver hjälp utifrån. Förstahandsalternativet borde vara parterapi. Det brukar gå att få till reducerad kostnad via kyrkan eller kommunen, om man inte kan eller vill lägga pengar på att gå privat. Jag rekommenderar par-KBT å det varmaste, eftersom det fokuserar just på att hitta fungerande kommunikation och lösa konkreta problem här och nu. Men risken är förstås att han inte vill gå. Då får du fundera på hur viktigt det är för dig. Om det för dig blir det slutgiltiga tecknet på att han inte bryr sig om relationen kanske det blir droppen som får dig att inte vilja stanna.  Men kanske känns det inte så avgörande för dig.

I så fall tycker jag du ska gå för egen del. Du kan aldrig förändra en annan person, men du kan förändra dig själv vilket på sätt och vis tvingar den andre att ändra sig eftersom "dansen" inte kan fortsätta när någon börjar ta andra steg. Du kanske behöver lära dig andra sätt att förmedla dina önskemål och behov, och bestämma dig för vad du ska göra om han struntar i det du säger. Det är lite läskigt. för om du kommer fram till att vissa saker faktiskt är helt nödvändiga för dig i en relation, och han inte är beredd att ändra sig på de punkterna, då blir den logiska konsekvensen att du måste gå.

Man kan be någon ändra sig, men aldrig tvinga dem, och om någon vägrar ändra sig måste man själv bestämma sig för om det är en "deal breaker" som Dr Phil brukar prata om, eller inte.

Lycka till!

• MrsT2011
    Aniara4 skrev 2011-02-17 18:10:41 följande:
    Jag skrev ett långt inlägg förut, men just då strulade nätet så det försvann, och jag orkade inte återskapa det då.

Det första jag ville säga var att acceptera att han helt enkelt inte vill gifta sig. Inte acceptera som i att tycka det är bra, men att se klart att det är så verkligheten ser ut. Han vill inte gifta sig. Hur ska du förhålla dig till det?

Men sen tycker jag precis som flera andra att det inte verkar vara det enda problemet i er relation. Jag tycker det låter som att ni är fast i negativa mönster där även du beter dig på ett sätt som du inte vill. Han verkar inte vara schysst mot dig, och du reagerar med att gnälla och tjata, som du beskriver det själv.

Jag tror ni behöver hjälp utifrån. Förstahandsalternativet borde vara parterapi. Det brukar gå att få till reducerad kostnad via kyrkan eller kommunen, om man inte kan eller vill lägga pengar på att gå privat. Jag rekommenderar par-KBT å det varmaste, eftersom det fokuserar just på att hitta fungerande kommunikation och lösa konkreta problem här och nu. Men risken är förstås att han inte vill gå. Då får du fundera på hur viktigt det är för dig. Om det för dig blir det slutgiltiga tecknet på att han inte bryr sig om relationen kanske det blir droppen som får dig att inte vilja stanna.  Men kanske känns det inte så avgörande för dig.

I så fall tycker jag du ska gå för egen del. Du kan aldrig förändra en annan person, men du kan förändra dig själv vilket på sätt och vis tvingar den andre att ändra sig eftersom "dansen" inte kan fortsätta när någon börjar ta andra steg. Du kanske behöver lära dig andra sätt att förmedla dina önskemål och behov, och bestämma dig för vad du ska göra om han struntar i det du säger. Det är lite läskigt. för om du kommer fram till att vissa saker faktiskt är helt nödvändiga för dig i en relation, och han inte är beredd att ändra sig på de punkterna, då blir den logiska konsekvensen att du måste gå.

Man kan be någon ändra sig, men aldrig tvinga dem, och om någon vägrar ändra sig måste man själv bestämma sig för om det är en "deal breaker" som Dr Phil brukar prata om, eller inte.

Lycka till!
    Helt rätt, precis så jag också menade i mina inlägg! Man kan aldrig förändra någon annan men man kan förändra sin egen situation. Du kommer inte att ångra dig, börja förändra NU! Var modig och lita på dina egna insikter om situationen. Tro på att du löser det här på det sätt som är bäst för dig!
  • Bobou
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2011-02-17 15:13:23 följande:
    Ge ultimatum!
    Eller hur, "my way or the highway", passar det inte kan han dra! Det är ju DIN dröm om att gifta dig, har han valt att vara tillsammans med dig och ha barn med dig, så måste han ju respektera dig fullt ut! Det är ju inte som att du är ihop med honom för hans egen skull...!

Han kan väl få ha egna tankar och drömmar om han vill, men det viktigaste är ändå att han anpassar sig efter DIG! Bröllopet är ju DIN dag!

(Hoppas ironin gick fram...)
  • pyret och snöflingan
    Verus skrev 2011-02-10 14:32:47 följande:

Usch, det är inte roligt alls det du berättar. Själv har jag varit förlovad två gånger och båda gångerna slutade det med att de var otrogna mot mig så jag var singel i nästan 10 år innan jag träffade min nuvarande make! Men med Peter gick det på mindre än 1 år, 9 månader och 2 dagar från det att vi blev tillsammans tills det att vi gifte oss. Dock har vi inga barn ihop och jag har alltid varit ANTIbarn och jag måste vara ekonomiskt stabil först och vara gift innan jag skaffar några barn. Dessutom ska man ha en bostad som rymmer för barnens skull.
    Men nu tillbaka till dig, du är värd respekt, se till att ställa ett ultimatum att om han inte vill ha dig som sin fru så är det inte meningen att vara tillsammans. Det kan ju vara så att barnen indirekt far illa av stämningen hemma hos er och att det kan precis som de andra skriver påverka de i sin tur.

Hoppas att det löser sig och kom ihåg att du är värd respekt, all kärlek och mycket omtanke från din sambo!! Det handlar om att ge och ta, inte bara att du ska leva med honom på hans villkor.

Stora kramar från snöflingan
  • Aniara4

Hur har det gått för dig Verus? Har det blivit någon förändring?

• In Wonderland

Versus, tycker att du ska skriva ut ditt meddelande här på BT och ge till din partner. Tycker det var så fint, ärligt och kännslofyllt skrivit. Vet inte om det skulle förändra något då du uppenbarligen  tagit upp detta mycket, men kanske kan några skrivna ord väcka tankar hos honom om han får läsa det i fred än vad det gör om du tar upp detta med honom (och i hans ögon stressar och tjatar på honom).

• MrsT2011

Jag tycker det värsta av allt är att han vägrade ta frieriet på allvar. Här tar du mod till dig och friar till din partner och sen skrattar han bara bort det! Kränkande och fruktansvärt oseriöst.

Svar på tråden Det blir inget bröllop..