MrsT2011 skrev 2011-02-11 13:52:23 följande:
Jag var på ett bröllop med 100 gäster där varenda gäst verkade känna sig manad att hålla tal. Det mest långsökta var "nu ska brudgummens farfars bror hålla tal"... Jag skämtar inte heller, denne man gjorde verkligen det!
Visst, det är jättecharmigt men det ledde också till att middagen varade i sex timmar, och senare var det dessutom tårta. Brudparet var lite lätt besvikna kan man säga, de hade lämnat tidernas mest detaljerade låtlista till sin DJ och sen varade dansen i mindre än en timme...
Det värsta exempel jag hört är en 60-årsfest (tror jag det var) som mina föräldrar var på. Sittningen/middagen varade till klockan 02.30, för att det var så många spex och uppträdanden och tal! Mamma lät lätt irriterad när hon berättade det, trots att det är en del år sedan...
Svårt att styra hur det blir med tal... Jag har pratat med vår blivande toastmaster, som också var det när M2B fyllde 40. Hans erfarenhet är att nästan ingen presumtiv talare brukar ta kontakt i förväg (trots uppmaningen att göra det, i inbjudan) så det är svårt att ge dem tuffa instruktioner. De flesta säger i bästa fall till vid fördrinken.
Och i vårt fall är det så att M2B
älskar tal, särskilt på bröllop, och helst vill ha så många som möjligt, vare sig det är farfars bror (inte för att vi har någon kvar i den generationen) eller någon annan som håller dem...
När kompisar till mig gifte sig fick de inte mindre än 27 tal – på 53 gäster! M2B såg väldigt avundsjuk ut när han hörde det. Vi tror att det på vår middag blir minst 20 stycken tal, dock på ett betydligt större antal gäster – så det gäller att hålla talarna kort, ifall det ska bli något dansande av.
”Korta och kärnfulla tal uppskattas, så att det blir lite tid till dans också”, har vi skrivit i informationsbladet, få se om det går in!