• Fröken Söt

Tips på förrätt?

Vi kommer att servera buffé med sittande förrätt på vårt bröllop, och jag skulle behöva lite tips på förrätter. Vi ska inte göra den själv, restaurangen fixar det.

Temat är höst/norrländskt.

Det kommer att vara en hel del allergiker där, så plus i kanten för tips som passar: glutenallergiker, laktosintoleranta, mjölkallergiker, vegetarianer, sillallergiker och folk som är skeptiska till fisk. :)

• Svar på tråden Tips på förrätt?
  • Fröken Söt

Ingen som kan tipsa om någon förrätt?
    Vi funderade på rökt renhjärta (något annat till vegetarianerna då) eller västerbottenostpaj (något annat till mjölkallergikern). Fast jag tycker att det är lite synd att någon får en helt annan förrätt.

• La Litchi

Nån smördegsbakelse med nån svampröra (svampar är ju höstigt) och kanske nån ruccolasallad till eller nåt annat grönt. Kan ju vara både varm och kall. Då klarar ni vegetarianerna och laktos (finns ju laktosfri creme fraiche t.ex.). Vet inte om det finns nån variant till glutenallergikerna?! Kan kanske dekoreras med några röda lingon?!

• Rose marie

knepigt att ha så många allergiker, ta det ni tycker är allra godast så ni får ert drömbröllop, och sen till de som är allergiker kan ni kannske servera något annat.. goda förätter tycker jag är; västerbottenostpaj, kantarelltoast, pilgrimsmussla, ankleverterinn, hummer.. lycka till!!!

• Fröken Söt

Massa bra tips, tackar! Svamp låter bra, det fixar vegetarianerna också. Kantarelltoast låter smarrigt! Gluten och laktos brukar inte vara så stora problem heller.

Någon som vet om det finns mjölkfria alternativ till creme fraiche? Något sojabaserat kanske?

• Zelmah
    Fröken Söt skrev 2011-02-20 22:38:51 följande:
    Massa bra tips, tackar! Svamp låter bra, det fixar vegetarianerna också. Kantarelltoast låter smarrigt! Gluten och laktos brukar inte vara så stora problem heller.

Någon som vet om det finns mjölkfria alternativ till creme fraiche? Något sojabaserat kanske?
    alpro soya har väl cremefraiche i sitt sortiment annars finns ju laktosfri vanlig creme fraiche men det kanske är mjölkproteinet de inte tål? Då får ni väl köra med alpro soya. annars tycker jag att den laktosfria är godare om ni ska göra samma till alla. Jag har oxå lite specialkost att tänka på... semiveganer, men de käkar ost o mjölkprodukter ibland vet jag... ägg däremot är trixigt att ersätta tycker jag... men har nu hittat veganska cheesecakes på nätet som jag kan göra till dem som dessert..

Men det är som sagt en del att tänka på med specialkoster o allergier..

men annars är ju västerbottenostpaj med röd stenbitsrom en klick creme fraiche o gräslök supergott!
  • Zelmah

tomatbruschetta? vegetariskt o mjölkfritt och ingen fisk...

gazpacho? heller inget sånt i...

• Zelmah
    Zelmah skrev 2011-02-20 23:01:31 följande:
    tomatbruschetta? vegetariskt o mjölkfritt och ingen fisk...

gazpacho? heller inget sånt i...
    oops glömde höst/norrlandstemat hehe...
  • Zelmah

kokta rödbetor med nån norrländs ost med chèvresmak till chèvreostcreme o grovhackade valnötskärnor och ringlad honung på.. chevren kanske kan ersättas på allergikerna tallrikar till nåt annat.

• Zelmah

ungsbakade rödbetor, morötter o palsternacka med valnötter fetaostsmul och honungsrippel...
    fetan ersätts/byts/tas bort för de som inte kan ätan den

• Always And Forever87
    Fröken Söt skrev 2011-02-20 22:38:51 följande:

Här är en sida med länkar till olika mjölkfria produkter. http://www.mjolkfri.com/vaga-bjuda-mjolkfritt/12/istallet_for_mjolk/

http://www.bioferme.fi/index.php?id=87 havrebaseradprodukt istället för creme fraiche
  • Fröken Söt

Jösses, vad många bra tips! Tack så mycket!

Always And Forever87 - Det var en bra sida, lägger till den i favoriterna. Laktos har jag koll på, men mjölkfritt är jag lite mer ovan med. Sojamjölk funkar för de flesta, jag brukar använda det i kaffet, men havreprodukterna brukar kräva lite tillvänjning, rent smakmässigt.

Hittade också det här på sidan: "På mjölkfri.com undviker vi dock sojaprodukter eftersom vissa mjölkallergiker kan utveckla allergi mot soja". Kan vara bra att veta!

• Nordiskbrud

Råraka med cremé fraiche (finns laktosfri) och löjrom eller rökt ren?  http://louisespis.blogspot.com/2010/12/klassisk-raraka-med-kalixlojrom.html

Eller en löjromstoast med rödlöksbakelse?  http://louisespis.blogspot.com/2010/12/rodloksbakelse-med-lojromstoast.html

Parmesankorgar men med renröra istället. http://louisespis.blogspot.com/2010/05/parmesankorg-med-skagenrora.html

Det mesta går ju att byta ut så att gluten, mjölk, laktos kan äta. Fisk kan bli ren till fiskallergiker osv. För veggisar finns det ju veg.rom som caviart eller tångkaviart. Parmesan brukar funka för laktosintoleranta (är det själv så det mesta i min blogg är bakat/lagat laktosfritt).

• dreams come true

En "gräddig" kantarellsoppa, kanske med en klick färskost smaksatt med timjan i?

Svar på tråden Tips på förrätt?