• hernameispekka

"Utstående" ring - opraktisk?

Gah, så typiskt mig att gå och kära ner mig i saker.(och vem vet hur många gånger jag hinner ändra mig :P) Har nu kärat ner mig i en viss sorts ring. Dyyyr tycker jag men om man gör den mindre kan man ju gå ner lite i pris :) Och för att göra den mindre otymplig. Men tror ni den kan bli jobbig och opraktisk att bära? Tänker nog isf ha en tunn skena eller något runt diamanterna för att slippa att man fastnar i dess kanter.

Denna bilden är det jag fastnat för:

Och såhär ser förlovningsringen ut:

Här är prinsessan Diana med en liknande kombination (dock är denna storlek av förklarliga skäl orimlig för mig :P) Och jag ska ha den röda rubinen om jag bestämmer mig för denna ringen.

Tycker stilen är väldigt elegant och känns lite forna tiders england xD Haha. Men som sagt hur opraktisk tror ni en mindre version är i ett vanlig liv? :) Ni som redan har "utstående" ring, tycker ni den är ivägen? Sover ni med den tex? Fastnar den mycket? :P

Tack på förhand

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-02 23:16
    Och förresten, när vi ändå är igång... vad tycker ni om utseendet på den? Är den fin? :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-18 16:55
    Förresten. Hur har ni tänkt med hållbarheten på stenen? Har läst att diamant har hållbarheten 10 och safir och rubin har hållbarhet 9 (alltså det näst bästa). Men hur mycket sämre hållbarhet är det och har guldsmeden sagt något om det? Man vill ju inte att den ska förstöras.

• Svar på tråden "Utstående" ring - opraktisk?
  • Sarah

Jag har en rätt stor diamant som "står ut" och det är inte alls jobbigt! Vet inte vad myten kommer ifrån att det skulle vara ivägen, har sett flertalet sådana trådar med folk som undrar och andra som ABSOLUT inte skulle kunna ha en solitär eller liknande för att den fastnar(?!) i saker. Nä köp du din superfina ring tycker jag, av andra liknande trådar att döma så är det mest de som inte har en solitär som tycker att det är opraktiskt och igen, jag tycker att ringen är helt bedårande vacker!

• Debe

Vilken fin ring! I början känns det lite ovant men man vänjer sig vid ringen snabbt så oroa dig inte!

• Emblas Mamma

Den är SUPERfin!! :)
    Dock skulle jag tyckt bätter om den i vittguld eftersom det är en röd/rosa? sten!
    Men ta den om du tycker om den!
    Jag gillar den i alla fall! :)

• Dejli
    Sarah skrev 2011-03-03 06:08:30 följande:
    Jag har en rätt stor diamant som "står ut" och det är inte alls jobbigt! Vet inte vad myten kommer ifrån att det skulle vara ivägen, har sett flertalet sådana trådar med folk som undrar och andra som ABSOLUT inte skulle kunna ha en solitär eller liknande för att den fastnar(?!) i saker. 
    Myt tycker jag nog inte att det är, det beror ju på vad man är för sorts person... jag som är hästtjej och är mycket i stallet, kör traktor etc skulle inte kunna ha en ring som inte är i det närmaste slät. Jag har iofs oftast handskar på mig, men allt som oftast behöver jag ta av mig handskarna och pilla med något, och då är en stor ring definitivt i vägen.

Någon diamantring har jag aldrig haft, men andra ringar med falska stenar på, och jag kan inte använda dem till vardags. Jag fastnar med den. Kanske beror det på mig, men jag fastnar... i håret, i sidensjalar och stickade kläder. Dessutom känns en ring med så mkt detaljer "ohygienisk" för mig som är mycket ute och grejar, och jag vill inte behöva ta av mig den av rädsla för att smutsa ner den. Hellre då en mindre och slätare ring med färre detaljer så den blir lättare att göra ren.

Jag hade nog skaffat en billig ring i samma stil och testat om det passade mig om jag var osäker... och som sagt, det handlar nog  mest om livsstil om de upplevs som för stora/i vägen.
  • queenelin

Kör hårt! Man vänjer sig nog!
    Jag kommer att ha en ring med en stor utstickande briljant (det där lät brackigt, ha, ha! Så himla stor är den inte...) och det är bara att köra efter den gamla devisen, vill man vara fin får man lida pin. Jag har ofta opraktiska smycken, armband som händer och dinglar, stora ringar. Det är ju bara att ta av om de är i vägen, man FÅR faktiskt ta av sin vigselring ibland, om man måste. Jag står ju inte och knådar deg ens i min släta förlovningsring.

Köp det du vill ha och njut!

• Etheleglin

Jag har en väldigt hög ring, stenen står ut lite mer än en centimeter. Jobbigt första veckan, sedan vänjer man sig. Man lär sig hantera sin ring och den blir en del av dig. Jag vrider lite på min och då funkar den även i tajta handskar. Och jag sover med den också.

Ta och testa med lite olika vantar och se vad du tycker. Är klorna välgjorda så ska man inte fastna i saker. Go for it! 

• hernameispekka
    Sarah skrev 2011-03-03 06:08:30 följande:
    Jag har en rätt stor diamant som "står ut" och det är inte alls jobbigt! Vet inte vad myten kommer ifrån att det skulle vara ivägen, har sett flertalet sådana trådar med folk som undrar och andra som ABSOLUT inte skulle kunna ha en solitär eller liknande för att den fastnar(?!) i saker. Nä köp du din superfina ring tycker jag, av andra liknande trådar att döma så är det mest de som inte har en solitär som tycker att det är opraktiskt och igen, jag tycker att ringen är helt bedårande vacker!
    Har också kännt att det är mest de som inte har solitär som klagar på hur opraktiskt solitär är :P Har hört att någon som har solitär jämfört det med att vänja sig vid att ha långa naglar och jag tycker det låter rimligt. :)
    Emblas Mamma skrev 2011-03-03 07:04:06 följande:
    Den är SUPERfin!! :)
    Dock skulle jag tyckt bätter om den i vittguld eftersom det är en röd/rosa? sten!
    Men ta den om du tycker om den!
    Jag gillar den i alla fall! :)
    Tack :) Nee, rött guld ska det va då jag är mer av en guldtjej :) Plus att jag tycker rubinen ser väldigt majestätisk ut mot det röda guldet :)
    Dejli skrev 2011-03-03 10:57:42 följande:
    Jag hade nog skaffat en billig ring i samma stil och testat om det passade mig om jag var osäker... och som sagt, det handlar nog  mest om livsstil om de upplevs som för stora/i vägen.
    Jag har tänkt på detta med. Och ha den typ på långfingret bredvid i flera dagar för att se hur det känns. Tror jag kommer köra på det :P
    queenelin skrev 2011-03-03 11:16:48 följande:
    man FÅR faktiskt ta av sin vigselring ibland, om man måste. Jag står ju inte och knådar deg ens i min släta förlovningsring.

Köp det du vill ha och njut!
    Jo, det gör jag ju med. :)
    Etheleglin skrev 2011-03-03 12:41:18 följande:
    Ta och testa med lite olika vantar och se vad du tycker. Är klorna välgjorda så ska man inte fastna i saker. Go for it! 
    Ja, det ska jag :) Och tror jag ska ha en "kant" runt diamanterna för att inte behöva ha klor som fastnar :)

Tack allihopa för hjälpen :) Någon mer som har erfarenhet? :D
  • AnnaHjärtaChristian

Beror lite på vad man har för jobb kan jag tycka. Jag vill bära min ring hela tiden. och i mitt yrke finns risk att jag river dom jag hjälper. Därför valde jag en ring med en sten som är utåt men ganska lite.

• hernameispekka
    AnnaHjärtaChristian skrev 2011-03-03 22:46:00 följande:
    Beror lite på vad man har för jobb kan jag tycka. Jag vill bära min ring hela tiden. och i mitt yrke finns risk att jag river dom jag hjälper. Därför valde jag en ring med en sten som är utåt men ganska lite.
    Okej. Jag går just nu i skolan men vill senare bli förskolelärare. Tror du det skulle kunna bli ett problem där?
  • AnnaHjärtaChristian

Jag vet inte men. Jag har två barn, och kan tänka mig att man när man klär på, byter blöjor m.m. kan tycka de kan vara jobbigt med stor ring som fastnar. Jag skulle vara lite rädd för o fastna med ringen när man klär barnen overall och vinter kängor m.m. att man skadar ringen, eller rent av river barnet. 
     Jag tror att i förskola ska man tänka på hygienen, speciellt under vintertid med magsjukan som i stort sett härjar i avdelningen i flera veckor ibland. Då tror jag man ändå bör ta av sig allt vad ringar och smycken heter

Men sen tycker jag också att man ska välja en ring som man verkligen älskar. Man kan ju trots allt ta av ringen när de behövs.

Svar på tråden "Utstående" ring - opraktisk?