• hernameispekka

"Utstående" ring - opraktisk?

Gah, så typiskt mig att gå och kära ner mig i saker.(och vem vet hur många gånger jag hinner ändra mig :P) Har nu kärat ner mig i en viss sorts ring. Dyyyr tycker jag men om man gör den mindre kan man ju gå ner lite i pris :) Och för att göra den mindre otymplig. Men tror ni den kan bli jobbig och opraktisk att bära? Tänker nog isf ha en tunn skena eller något runt diamanterna för att slippa att man fastnar i dess kanter.

Denna bilden är det jag fastnat för:

Och såhär ser förlovningsringen ut:

Här är prinsessan Diana med en liknande kombination (dock är denna storlek av förklarliga skäl orimlig för mig :P) Och jag ska ha den röda rubinen om jag bestämmer mig för denna ringen.

Tycker stilen är väldigt elegant och känns lite forna tiders england xD Haha. Men som sagt hur opraktisk tror ni en mindre version är i ett vanlig liv? :) Ni som redan har "utstående" ring, tycker ni den är ivägen? Sover ni med den tex? Fastnar den mycket? :P

Tack på förhand

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-02 23:16
    Och förresten, när vi ändå är igång... vad tycker ni om utseendet på den? Är den fin? :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-18 16:55
    Förresten. Hur har ni tänkt med hållbarheten på stenen? Har läst att diamant har hållbarheten 10 och safir och rubin har hållbarhet 9 (alltså det näst bästa). Men hur mycket sämre hållbarhet är det och har guldsmeden sagt något om det? Man vill ju inte att den ska förstöras.

• Svar på tråden "Utstående" ring - opraktisk?
  • hernameispekka
    SposaRoma skrev 2011-03-20 01:09:26 följande:
    TS; jag tycker att det beror på fattningen. Oftast (upplever jag, iallafall) är dyrare ringar fattade bättre, de har inte utstående hakar som fastnar överallt. Min ring (seFlört

r du nedan) har jag på mig dagligen och jag är väldigt aktiv av mig, och den stör då inte. Jag har t o m djungelklättrat med den på 
    Okej, jo, jag har tänkt att istället för klor ha guld runt hela så de blir mer infattade och inte fastnar så lätt :)

Väldigt snygg ring btw! :D
  • Loanne
    hernameispekka skrev 2011-03-18 20:27:12 följande:
    Okej.... Det tål att tänkas på. Men vad menas med att den håller, är det att den håller sig repfri eller menar dom att efter 20-35 år går stenen sönder :P
    Ja, man kan ju undra exakt vad som menas med detta. Jag tänkte mig att det betyder att stenen kan bli repig/sliten när man haft den länge. Sen måste det väl vara skillnad från person till person också. Min ring har t ex väldigt lite repor jämfört med mannens...
  • hernameispekka
    Loanne skrev 2011-03-20 16:38:03 följande:
    Ja, man kan ju undra exakt vad som menas med detta. Jag tänkte mig att det betyder att stenen kan bli repig/sliten när man haft den länge. Sen måste det väl vara skillnad från person till person också. Min ring har t ex väldigt lite repor jämfört med mannens...
    Jo, det tänker jag med. Och då känner jag att lite repor efter 30 år är ingen fara men om den går sönder då är det ju värre :P
  • impegno di nozze
    hernameispekka skrev 2011-03-19 21:52:00 följande:
    Okej, pga av problemet med vantar eller för att man slår i saker? :)
    Ja precis, det var ju klumpigt att inte förtydliga det. Men det är handskarna jag tänker på i första hand.
  • hernameispekka
    impegno di nozze skrev 2011-03-20 20:41:26 följande:
    Ja precis, det var ju klumpigt att inte förtydliga det. Men det är handskarna jag tänker på i första hand.
    Okej. Den jag tittar på är nog inte jättehög så tror det räcker att vrida på den som många säger :) Testade du det någongång? :)
  • impegno di nozze
    Korallbruden skrev 2011-03-20 00:08:40 följande:
    Problem med vantar? Möjligen om du har köpt en 5 karatare... det är ju bara att snurra den 180 grader i hansken och du får på vilken storlek som helst...

Det känns som en stor myt eller en mycket snål m2b som hittat på något sådant...

Har ett hjärta på 1,06 karat och det sticker upp ovan skenan...samt andra större ringar som aldrig varit ivägen varelse för hanskar, vantar, rivet någon... det enda den har varit ivägen för är en och annan avundsjuk person...
    Nej det är ingen snål blivande make utan helt mitt val. Den ring jag valt i stället blev dyrare om det nu spelar någon roll. Vi lever ett aktivt vinterliv med mycket skidåkning (slalom men också längd)och en del skoteråkning men också andra vinteraktiviteter. Har man ett par skinnhandskar som man bär till jobbet varje dag är det inte något problem. Men lever man som vi gör så är det en helt annan sak.

Jag har en jättefin ring med en enda diamant som jag ficka av mins sambo för några år sedan, lite större än din korallbruden, och den stenen tappade jag..som tur var var den försäkrad. Men den använder jag bara under sommrarna nu mer. Sedan kan jag säga att varken den ringen eller några andra smycken jag äger har skapat någon svartsjuka.. Men sånt kan ju vara önsketänkande med..   
  • hernameispekka
    impegno di nozze skrev 2011-03-20 20:57:37 följande:
    Nej det är ingen snål blivande make utan helt mitt val. Den ring jag valt i stället blev dyrare om det nu spelar någon roll. Vi lever ett aktivt vinterliv med mycket skidåkning (slalom men också längd)och en del skoteråkning men också andra vinteraktiviteter. Har man ett par skinnhandskar som man bär till jobbet varje dag är det inte något problem. Men lever man som vi gör så är det en helt annan sak.

Jag har en jättefin ring med en enda diamant som jag ficka av mins sambo för några år sedan, lite större än din korallbruden, och den stenen tappade jag..som tur var var den försäkrad. Men den använder jag bara under sommrarna nu mer. Sedan kan jag säga att varken den ringen eller några andra smycken jag äger har skapat någon svartsjuka.. Men sånt kan ju vara önsketänkande med..   
    FÖrstår att det kan vara krångligt som ni lever :) Då funkar det inte heller att vrida på ringen för då skaver den ju mot handtag (typ på skotern och stavarna) men jag tror inte jag har det problemet de max 2 ggr per år jag åker skidor :P Men förstår ert val :) Man vill verkligen inte tappa stenarna :P (men ska ändå försäkra självklart :P)
  • impegno di nozze
    hernameispekka skrev 2011-03-20 21:01:30 följande:
    FÖrstår att det kan vara krångligt som ni lever :) Då funkar det inte heller att vrida på ringen för då skaver den ju mot handtag (typ på skotern och stavarna) men jag tror inte jag har det problemet de max 2 ggr per år jag åker skidor :P Men förstår ert val :) Man vill verkligen inte tappa stenarna :P (men ska ändå försäkra självklart :P)
    Ja det är ju som med mycket annat, anpassa val efter hur vi lever. Jag hade som sagt helst velat ha en princess som vigselring men tyvärr kan jag inte. 
    Försäkra är smart, min mor tappade sin vigselring utanför kyrkan och den dök aldrig upp igen. Jag förlorade min sten på badhuset.. Det är mycket som kan hända :) Din ring är förresten väldigt vacker, en riktig klassiker som aldrig blir omodern (..vill också ha!)
  • hernameispekka
    impegno di nozze skrev 2011-03-20 21:08:46 följande:
    Ja det är ju som med mycket annat, anpassa val efter hur vi lever. Jag hade som sagt helst velat ha en princess som vigselring men tyvärr kan jag inte. 
    Försäkra är smart, min mor tappade sin vigselring utanför kyrkan och den dök aldrig upp igen. Jag förlorade min sten på badhuset.. Det är mycket som kan hända :) Din ring är förresten väldigt vacker, en riktig klassiker som aldrig blir omodern (..vill också ha!)
    Eller hur. Jag känner att jag nog kan offra att ta av den vid bad (som jag gör redan med min släta ring) och skidåkning om det är det som krävs. Det viktigaste är att man kan ha det i vardagen tycker jag :=
    Usch fy vad hemskt, ja man ska nog verkligen ha försäkring :)

Tack så mycket. Jag tycker det med. Den är unik utan att bli omodern om några år :)
  • Binis11

Vad är det för försäkring ni pratar om? Har ni en speciellt på ringen?

• hernameispekka
    Binis11 skrev 2011-03-20 22:13:00 följande:
    Vad är det för försäkring ni pratar om? Har ni en speciellt på ringen?
    Ja, jag ska försäkra ringen som man gör med dyra saker. Den ingår ju ej i husförsäkring och en så dyr ring är jobbig att inte ha försäkring på :)
  • Gopplan

Ja vi har en speciell försäkring för just ringen eftersom den är värd så mycket. Så har jag inte på mig den när jag badar eller gör annat där jag riskerat att tappa den.

• hernameispekka
    Gopplan skrev 2011-03-20 22:28:30 följande:
    Ja vi har en speciell försäkring för just ringen eftersom den är värd så mycket. Så har jag inte på mig den när jag badar eller gör annat där jag riskerat att tappa den.
    Ja, man tar ju av vid bad och liknande där man kan tappa och jag hänger även den jag har nu i min halskedja när vi labborerar i skolan, när jag bakar, tränar och liknande som kan slita på ringen så nu när man köper en till blir det inte mycket att ändra.
  • majflicka
    Tjusig! och verkligen majestätisk som du skrev :) Tack vare brittiska prinsparet kommer det nog att bli mer poulärt med sådana ringar ;)

Får hålla med de flesta andra: Vanesak med utstående sten. Min står upp ordentligt, überklassisk större enstensring. Jag är inom vården och får således ej bära ring på jobbet så mina ringar ligger mest i sin ask. Vill heller ej ha dem på om jag tränar vilket jag gör ofta. Sätter på mig dem på kvällar och helger;) Gillar inte att ha ringar i halsband om halsen. Vissa tycker det känns hemskt att ta av sig sin ring ens för timme men för mig är det ett evigt på och av ;) Men det är det värt för det är så härligt att ha dem på!  =)
  • hernameispekka
    majflicka skrev 2011-03-21 16:15:29 följande:
    Tjusig! och verkligen majestätisk som du skrev :) Tack vare brittiska prinsparet kommer det nog att bli mer poulärt med sådana ringar ;)

Får hålla med de flesta andra: Vanesak med utstående sten. Min står upp ordentligt, überklassisk större enstensring. Jag är inom vården och får således ej bära ring på jobbet så mina ringar ligger mest i sin ask. Vill heller ej ha dem på om jag tränar vilket jag gör ofta. Sätter på mig dem på kvällar och helger;) Gillar inte att ha ringar i halsband om halsen. Vissa tycker det känns hemskt att ta av sig sin ring ens för timme men för mig är det ett evigt på och av ;) Men det är det värt för det är så härligt att ha dem på!  =)
    Tack :) Jo, det blir det nog men pga av att den är så speciell tror jag inte det blir någon modegrej i sverige :P

Okej, ja det är det ju :)
Svar på tråden "Utstående" ring - opraktisk?