• Diamanten90

Vad passar?

Jag kommer att ha den här (www.sweetheartgowns.com/product-detail.php&entity_id=1019) klänningen med underkjol under så den är ganska vid. Jag är 174 lång och smal. Kommer att ha en slöja som går ner till svanken och en tiara i håret. Håret kommer att vara halvuppsatt med lite lockar. Vi har rosa, vit och silver som färgtema. Nu undrar jag hurudan bukett som passar? Har funderat lite på en droppformad med rosa och vita rosor. Men hur sjutton ska man veta vad som blir för mycket?! Vet ju inte alls hur allt ser ut tillsammans...

• Svar på tråden Vad passar?
  • meah2000

Min första spontana tanke är att jag tror att det kanske skulle passa bättre med en rund bukett med nått litet som hänger ner, eller hur jag ska uttrycka det!

Typ nått i denna stil, fast med rosa och vita rosor istället.

• Chicita

Jag skulle ha tagit med bilder och kanske ett färgprov och gått till floristen.
    Dom har ju öga för sånt där Glad

Å andra sidan är det väl enda gången man kan få vara lite "too much" utan att någon tycker att det är konstigt Flört

• Diamanten90

Tack för svaren:) Ska prata med floristen vad som kan passa:) Det är så svårt att veta sånt här:)

• MrsT2011
    Diamanten90 skrev 2011-03-03 11:16:07 följande:
    Jag kommer att ha den här (www.sweetheartgowns.com/product-detail.php?id...) klänningen med underkjol under så den är ganska vid. Jag är 174 lång och smal. Kommer att ha en slöja som går ner till svanken och en tiara i håret. Håret kommer att vara halvuppsatt med lite lockar. Vi har rosa, vit och silver som färgtema. Nu undrar jag hurudan bukett som passar? Har funderat lite på en droppformad med rosa och vita rosor. Men hur sjutton ska man veta vad som blir för mycket?! Vet ju inte alls hur allt ser ut tillsammans...
    Har du köpt klänningen i butik? Den var ljuvlig! Nyfiken på pris och inköpsställe! =)
  • Diamanten90

Jo, dne är inköpt i butik:) Den kostade egentligen 890€ men fick den för 712€. De hade någon kampanj på den:) Inköpt i Vasa i Finland.

• IdaPierre
    meah2000 skrev 2011-03-03 11:36:00 följande:
    Min första spontana tanke är att jag tror att det kanske skulle passa bättre med en rund bukett med nått litet som hänger ner, eller hur jag ska uttrycka det!

Typ nått i denna stil, fast med rosa och vita rosor istället.

ungefär en sån ska jag ha...med vita och ljusrosa rosor. Vi har samma färgtema som er TS
  • Maybe2010

Vårt färgtema är också silver och rosa och jag ska ha en droppformad bukett med rosa rosor och rosa ranunkler. Nu har du ganska mycket dekorationer på klänningen så ranunkler kanske blir för mycket, men en stilren rosa bukett är nog inte helt fel!

• passionsblomman

Det är precis det här som är den stor del av floristens jobb! (och en av anledningarna till att en brudbukett är ett mucket speciellt och ganska tidskrävande arbete, jämfört med en "vanlig" över-disk-bukett, för att ta chansen att motarbeta myten att brudbuketter kostar mer bara för att man säger ordet "bröllop")

Du och floristen behöver tid  att prata ihop er och hon ska utifrån sina kunskaper och sin känsla kunna ge dig högst personliga råd och idéer. De ska baseras på vem DU är och ingenting annat. Vad som är för mycket eller för lite är högst individuellt.

Generellt sett kan man konstatera att du har det väl förspänt med din längd, det är väldigt väldigt liten risk att du ska hamna i "för mycket". Snarare tycker jag du ska tänka på att din bukett faktiskt ska matcha och leva upp till klänningen. Du kommer högst troligt att kunna köra "prinsessa all the way". En maffig klänning kräver faktiskt sin bukett. Jag håller inte med om den runda med häng. Jag tror starkt på droppe och det rosa och vita du tänker dig är säkert en jättefin utgångspunkt.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • MrsT2011

Kanske en sån här droppe är något för dig TS?

• Diamanten90

Tack så jättemycket för alla svar:) Ska försöka bestämma vilken florist jag ska anlita. Har 2 som jag ska välja mellan:) Hur länge på förhand ska man beställa buketten?

• IdaPierre
    Diamanten90 skrev 2011-03-06 18:59:19 följande:
    Tack så jättemycket för alla svar:) Ska försöka bestämma vilken florist jag ska anlita. Har 2 som jag ska välja mellan:) Hur länge på förhand ska man beställa buketten?
    Jag har läst i en bröllopstidning att man ska beställa buketten mellan 6 till 4 månader innan bröllopet..men ja vet inte..det va vad jag läste. Men de kan du ju säkert bestämma med din florist. Floristen lär ju veta hur lång tid den vill ha på sej :)
  • MrsT2011
    IdaPierre skrev 2011-03-06 19:22:00 följande:
    Jag har läst i en bröllopstidning att man ska beställa buketten mellan 6 till 4 månader innan bröllopet..men ja vet inte..det va vad jag läste. Men de kan du ju säkert bestämma med din florist. Floristen lär ju veta hur lång tid den vill ha på sej :)
    Nja, det finns många florister som ber en återkomma när det närmar sig! =) Beställde min drygt tre månader innan, och det är ändå bara preliminärt, skulle jag ångra något val eller vil lägga till något tar hon emot mina tillägg i minst två månader till!
  • MrsT2011

Å andra sidan slog det mig precis att i vår stora stad finns det ett hav av florister att välja mellan. Bor man på en liten ort där de snabbt blir uppbokade är det säkert all idé att vara ute i god tid!

• IdaPierre
    MrsT2011 skrev 2011-03-06 19:38:12 följande:
    Å andra sidan slog det mig precis att i vår stora stad finns det ett hav av florister att välja mellan. Bor man på en liten ort där de snabbt blir uppbokade är det säkert all idé att vara ute i god tid!
    ja det va bara nått ja hade läst...jag bor i en ganska liten stad så ja tror att ja iaf måste vara ute i tid. Nu e de ca 6 månader kvar till bröllopet men ja har inte varit iväg till någon florist än. Kanske borde gå dit o höra hur länge de vill ha beställningen :)
  • Diamanten90

Har två florister som jag ska välja mellan men vet inte vilken av dem jag ska ta:p Men det är ganska små städer/byar som de finns i så jag tror inte att de har så fullt upp:)

• passionsblomman
    Diamanten90 skrev 2011-03-09 09:19:04 följande:
    Har två florister som jag ska välja mellan men vet inte vilken av dem jag ska ta:p Men det är ganska små städer/byar som de finns i så jag tror inte att de har så fullt upp:)
    Gå till båda butikerna och snacka lite med dem. Verkar båda kunniga och kvalitetsmedvetna? Får du förtroende för båda? Då väljer du den du får bäst känsla för. Det är ju viktigt att den som får uppdraget kan läsa dig och är lätt att kommunicera med.

(Ibland har somliga florister en så otroligt utpräglad egen stil att de faktiskt har svårt att anpassa arbetet efter tillfället och personen-men då kanske man faktiskt valt just denne utifrån att hela butiken har ett stuk man fastnat för.)     

Hur långt i förväg man ska boka sig varierar mellan butikerna. Hör efter med de som är aktuella för dig.
    6 månader innan låter starkt överdrivet, men det finns flera som har mycket brudbinderier som vill att man har sin konsultation minst tre månader innan. medan  andra inte alls har samma behov av tidsbokning.

Själva slutliga blombeställningen behöver floristen göra nåogon vecka innan hon ska ha hem dem, men framförhållningen handlar mycket om arbetslogistiken så att man hinner planera verksamheten med personal och så.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • MrsT2011
    passionsblomman skrev 2011-03-09 11:31:55 följande:
    (Ibland har somliga florister en så otroligt utpräglad egen stil att de faktiskt har svårt att anpassa arbetet efter tillfället och personen-men då kanske man faktiskt valt just denne utifrån att hela butiken har ett stuk man fastnat för.)     
    Ahaaaa, nu fattar jag varför hon jag pratade med först var så snorkig och bara sa att "ja du verkar ju veta vad du vill ha!"

Har istället bokat en jättegullig tjej som verkade både glad och lättad över att jag kunde ge en tydlig beskrivning! =)
  • Diamanten90

Tack för svaren:) Tror att jag tar den florist som är närmast festlokalen och kyrkan så blir det inte så långt att frakta blommorna:p

Svar på tråden Vad passar?