Diamanten90 skrev 2011-03-09 09:19:04 följande:
Har två florister som jag ska välja mellan men vet inte vilken av dem jag ska ta:p Men det är ganska små städer/byar som de finns i så jag tror inte att de har så fullt upp:)
Gå till båda butikerna och snacka lite med dem. Verkar båda kunniga och kvalitetsmedvetna? Får du förtroende för båda? Då väljer du den du får bäst känsla för. Det är ju viktigt att den som får uppdraget kan läsa dig och är lätt att kommunicera med.
(Ibland har somliga florister en så otroligt utpräglad egen stil att de faktiskt har svårt att anpassa arbetet efter tillfället och personen-men då kanske man faktiskt valt just denne utifrån att hela butiken har ett stuk man fastnat för.)
Hur långt i förväg man ska boka sig varierar mellan butikerna. Hör efter med de som är aktuella för dig.
6 månader innan låter starkt överdrivet, men det finns flera som har mycket brudbinderier som vill att man har sin konsultation minst tre månader innan. medan andra inte alls har samma behov av tidsbokning.
Själva slutliga blombeställningen behöver floristen göra nåogon vecka innan hon ska ha hem dem, men framförhållningen handlar mycket om arbetslogistiken så att man hinner planera verksamheten med personal och så.