• Chicita

En sten föll från mitt bröst...

Måste bara skriva av mig...
    Jag har mått dåligt, varit ledsen och deprimerad av och till samtidigt som jag sett fram emot bröllopet av hela mitt hjärta.

Varför har jag då mått dåligt?
    Jo...
    Min bästa vän sen många år tillbaka som skulle vara tärna började med att skvallra om bröllopet långt innan vi ens berättat för våra föräldrar.
    Jag behövde berätta för någon och då valde jag ju henne, eftersom jag ville fråga henne om hon ville vara tärna också. 5 min efter att jag sagt "berätta inte för NÅGON, inte ens min M2B vet att jag har frågat dig än" så börjar hon prata om bröllopet inför både min blivande + hennes man. Och sen har det fortsatt...
    "kan vi inte byta tema? Det vi har valt är inte kul"
    "Kan inte HON få gå efter ett eget tema?"
    "Hon vill sitta bredvid den och den" (jamen dom är inte bjudna) "bjud dom då, jag vill sitta bredvid dom"
    "Det är bättre om jag syr hennes kläning sist, så den sitter bra ifall hon hinner tappa vikt"
    osv...
    Hon skulle anordna en möhippa för att "hämnas". Varför det? Hon fick en precis som hon önskade...
    Och jag vill inte ha en förnedringshippa. Sa jag det så blev hon arg och tog det som personlig kritik.
    Hon ville inte lägga pengar på klänningen, alla andra i bröllopsföljet har fått erbjudande om att få 500 i bidrag och betala resten själv och alla har avböjt bidrag.
    Hon (som dessutom inte ens erbjöd sig att betala MIN tärnklänning när jag var tärna åt henne, och inte gav mit ett öre för att jag sydde både den och hennes brudklänning. + att hon är skyldig mig 1700:- sen flera år tillbaka) skulle däremot ha hela kllänningen betald förutom att jag ju skulle ge henne dispens så hon fick ha en egen design / tema...

Till slut tröttnade jag och sa åt henne att hon inte behövde vara tärna. Hon är välkommen som vanlig gäst.
    Och trodde att det var det...
    Då brakade helvetet löst. Nu skulle hon ha massa saker "för jag var skyldig henne" ?? Nej det är jag inte...
    Hon anklagade mig för att förnedra henne offentligt (hon sa en sak som inte vara sann och jag rättade henne) hon började sprida ut att jag misshandlade min hund. (visst, det är därför jag lagt ut 7000 i veterinärkostnader på 3 månader på symptom som dom inte ens kan hitta en orsak till istället för att ignorera det och låta honom ha ont?) osv...

Så i går talade jag om att jag inte orkar mer. Hon får ha ett bra liv och behöver inte höra av sig till mig något mer.
    I går grät jag floder...
    I dag vaknade jag och känner mig 20 kilo lättare. Jag nästan svävar. Vilken underbar känsla... Jag har inte mått så här bra på flera år. Och jag inser nu att hon inte var någon vän. Hon var en energitjuv av hög klass...

Tack för att du orkade lyssna... Solig

• Svar på tråden En sten föll från mitt bröst...
  • Kattpoet

Chicita, det är därför du skickar det som  presentkort på födelsedagen, det svider mest för en girig människa.
    Vi hade en tjej som lånade 2000 kr av oss, men aldrig hade råd att betala av, även om hon köpte kläder och tatts.
    Så när hon tog studenten gav vi henne ett student kort där hon fick hela skulden av löst.

Hennes mor läste upp alla kort för släkten även detta och sedan tittade de konstigt på dottern  och vi har inte hört av henne sen dess.  

Väldigt skönt eftersom hon hela tiden lyckades nässla in sig hos oss.  
    Vet hennes man om hennes skuld? 

• Chicita
    Kattpoet skrev 2011-03-06 09:04:50 följande:
    Chicita, det är därför du skickar det som  presentkort på födelsedagen, det svider mest för en girig människa.
    Vi hade en tjej som lånade 2000 kr av oss, men aldrig hade råd att betala av, även om hon köpte kläder och tatts.
    Så när hon tog studenten gav vi henne ett student kort där hon fick hela skulden av löst.

Hennes mor läste upp alla kort för släkten även detta och sedan tittade de konstigt på dottern  och vi har inte hört av henne sen dess.  

Väldigt skönt eftersom hon hela tiden lyckades nässla in sig hos oss.  
    Vet hennes man om hennes skuld? 
    hehe... det lät ju lite smart förstås *S*

Jag vet inte om hennes man vet, men han borde veta. Vi har pratat om skulden när han har varit närvarande. Så om han inte vet, så är det för att han inte VILL veta Obestämd
  • Kattpoet

Berätta för honom om skulden och  se vad som kan göras innan du skriver av den.

• Chicita

Han är rätt bestämd på att hon ska sköta sin egen ekonomi. Så jag tror inte att han kommer att hjälpa till något där. Speciellt inte sen skulden är sen innan dom träffades...
    och det gör det ju ännu surare för mig nu då... Eftersom jag hjälpte dom så mycket med deras bröllop, deras sons dop mm mm.

• Kattpoet

Då ska du skriva av dem från vänlistan.  Jag är tjejen som  har berättat för folks föräldrar om deras barns skulder, när jag  kännt mig utnyttjad.
    Men det är jag det, jag brukar bara säga ja jo vi är inte vänner längre eftersom hon/han bara lånade av mig hela tiden och aldrig betalade tillbaka. 

• Chicita

Det är ditåt det är på väg, jag ska bara klippa dom sista banden till dom...
    Som att skicka dopklänningen.
    Trots hennes beteende så ska jag göra klar det jag lovat. Dvs brodera in hans namn och datum för dopet

• MrsT2011
    Kattpoet skrev 2011-03-06 10:07:55 följande:
    Då ska du skriva av dem från vänlistan.  Jag är tjejen som  har berättat för folks föräldrar om deras barns skulder, när jag  kännt mig utnyttjad.
    Men det är jag det, jag brukar bara säga ja jo vi är inte vänner längre eftersom hon/han bara lånade av mig hela tiden och aldrig betalade tillbaka. 
    Tycker du gör helt rätt, har aldrig förstått mig på folk som lånar till höger och vänster men aldrig betalar tillbaka!
  • Kattpoet

Jag faktiskt fått tillbaka pengar på så satt av föräldrar, en kille skulle åkt till Mallorca med sin föräldrar, de istället gav mig pengarna och så var lånet löst och han fick vara hundvakt istället.

• MrsT2011
    Kattpoet skrev 2011-03-06 11:53:34 följande:
    Jag faktiskt fått tillbaka pengar på så satt av föräldrar, en kille skulle åkt till Mallorca med sin föräldrar, de istället gav mig pengarna och så var lånet löst och han fick vara hundvakt istället.
    Helt perfekt, skönt att föräldrarna är vettiga. Gillade även din idé med att efterskänka skulder via presentkort, där får de så de tiger! =)
  • Chicita

Ja om man lånar så ska man betala tillbaka...

Här var det snarare att hon inte betalade sin del av vad det kostade att ha hästen.
    Jag minns en månad som hyresvärden var på oss om hyran (vi var inte sena eller så men hon undrade när hon såg mig om jag hade pengar på mig) och vi skulle ha ut tillsammans dagen därpå för att betala...
    Jag råkade ha pengar på mig så jag gav hyresvärden och sa till min kompis att hon kunde ge sin del till mig.
    Och jag får till svar "vad bra, då är det ju betalt. Då behöver jag inte betala den här månaden för jag har lite ont om pengar" Skrikandes Va???
    Jamen jag då? Pengar växer inte på träd för mig heller *suck*

Svar på tråden En sten föll från mitt bröst...