• Emblas Mamma

vad kan det kosta?

Vad kan en liknande bukett kosta tror ni?
    Bara på ett ungefär då..

ja eller liknande:) Någon med massa vita blommor och lite grönt i.. droppformad..
    Någon som haft liknande och vad fick ni betala? Blommorna spelar inte jättestor roll i det hela..
  • Svar på tråden vad kan det kosta?
  • SnartFruSir

När jag pratade med en florist i Göteborg så sa hon runt 1500 ungefär. Men det beror såklart på om de vita blommorna är säsong på osv. Hoppas det gav dig en fingervisning iaf :)

• MrsT2011

Oj, 1500 här i göteborg låter billigt! Jag ska ha en i samma form och storlek men med lite andra blommor (rosor, hortensia och viburnum). Första förslaget jag fick var på 2500 kr men senare hittade jag en florist som gav mig ett pris på 1800 kr.

Skulle tro att Victorias bukett (översta bilden) gick på minst 3500 kr, har för mig att jag sett den siffran någonstans, på nån kungablogg eller så.

Orkidéer är svindyra medan rosor är någorlunda billigt. Övriga blommor vet jag inte. TS, visst ska du gifta dig i mitten av juni? Hoppas att någon av floristerna som hänger här kan svara på vilka blommor du kan få till bra pris vid den tiden.

• passionsblomman

1500 kr är alldeles för lite i vilken stad som helst! Generellt ska du nog räkna med åtminstone 2000 kr för en droppe (om den inte är väldigt liten och byggd bara av lite billigare blommor. Victorias bukett har garanterat gått lös på flera tusen, precis som Mrs T säger. Den innehåller verkligen mängder av blommor och dessutom dyra sorter.
    Alla tre buketterna är maffiga och blomrika. Det kostar oavsett blomval, då det behövs många blommor. Det är inte ens alltid de dyrare blommorna blir dyrast i slutänden, då man inte använder lika många av dem.

Mitt bästa tips för att hålla priset nere, är att du lämnar fria händer till floristen att åstadkomma själva känslan och stilen med vad hon kan få tag i till bäst pris. Bilderna visar ju väldigt tydligt vad du är inne på för spår.
    Ska hon förbeställa exakta sorter för att garantera just precis den och den blomman, så kommer det att kunna dra iväg ordentligt. Detta för att det man förbokar generellt brukar bli dyrt då odlare och alla i grossistleden kan sätta priserna helt efter eget huvud.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Emblas Mamma

Nej jag bryr mig inte så mycket om vilka sorter det är :)
    Bara det inte är några andra färger än grönt och vitt i! :)

Jag gillar viktorias bukett men tycker ändå den är liiite för vit. Den sista buketten tycker jag nog är snyggast.
    där ser det bara ut att vara en slags blomma i..
    kanske är billigare om mn inte tar massa olika sorter?

• MrsT2011

Är det orkidéer i den nedersta buketten? Tycker nästan det liknar pingstliljor...?

• Emblas Mamma
    MrsT2011 skrev 2011-03-07 15:16:42 följande:
    Är det orkidéer i den nedersta buketten? Tycker nästan det liknar pingstliljor...?
    ingen aning!
    Vad tror du om priset i så fall? Orkideer är väl dyrare klart.. men vackra!
    Vad kan en orkidébukett kosta?
    Och pingstliljor?
  • passionsblomman

Det är orkidéer i den sista, och något mer jag inte kan se vad det är. Du ska räkna mellan 2000-2500 för en bukett i den stilen, beroende på var du bor.
    Pingstliljor rekommenderar jag inte i en droppe. De är vare sig vanliga som snitt eller lätta att arbeta med i oasis.

• TheD
    Emblas Mamma skrev 2011-03-07 15:09:51 följande:

Jag gillar viktorias bukett men tycker ändå den är liiite för vit. Den sista buketten tycker jag nog är snyggast.
    Den sista buketten är mer vit än Kronpsinsessans. I hennes bukett är det mer gult som skymtar fram.

Jag kommer också ha en vit bukett med grönt tjafs runt om dvs... Stilrent :)
  • Humlan66

Jag tror det blir billigast att göra en sådan bukett på nejlikor och lite rosor för att bryta av och lite gröna blad etc
    Dom är jättefina =) .
    Men tänk på att ju mera avacerad buketten är ju mer tar floristen bara i arbetskostnad för det är ett konstverk att göra en bukett

Lycka till

• Emblas Mamma
    TheD skrev 2011-03-07 15:36:08 följande:
    Den sista buketten är mer vit än Kronpsinsessans. I hennes bukett är det mer gult som skymtar fram.

Jag kommer också ha en vit bukett med grönt tjafs runt om dvs... Stilrent :)
    hmm, jag menade mest att det var för lite grönt och för mycket vitt Tungan ute
    Men något gult vill jag helst inte ha.

tänk om jag blir för tråkig?
    Vi kommer u bara ha vitt och grönt i färgtema. .undras om det blir för lite?
  • Emblas Mamma
    Humlan66 skrev 2011-03-07 15:42:12 följande:
    Jag tror det blir billigast att göra en sådan bukett på nejlikor och lite rosor för att bryta av och lite gröna blad etc
    Dom är jättefina =) .
    Men tänk på att ju mera avacerad buketten är ju mer tar floristen bara i arbetskostnad för det är ett konstverk att göra en bukett

Lycka till
    tack för tipset!!

jag får kanske nöja mig med rosor - fast jag tycker egentligen inte dom är så fina i vitt så jag vet inte..
    Får leta andra billiga blommor med!

Kom gärna med fler förslag på billigare vita blommor :) :)
    Eller sådana som är lätta att sätta ihop så att det blir lättare för floristen, då kan dom ju få vara lite dyrare med.. :)
  • passionsblomman

Jag upprepar mitt tips. Det är inte alls säkert att en blomma som generellt är billig verkligen blir det ifall det måste till en specialbeställning. Du sa ju att det inte är så noga med blommorna? Då tycker jag du följer mitt råd som florist och överlåter just det till floristen. Det BLIR bäst pris då, och det brukar förövrigt bli snäppet mer kreativt än vad gemene brud själv lyckats fundera ut.

Vitt är en jättestor färg i blomvärlden och det finns massor av sorter. Släpp det till floristen! Tänk om hon får chans på superfina orkidéer på fyndpris? Eller någon nyhet som vare sig hon eller du kunde veta om? Stilen och storleken är det ni främst behöver ha pratat ihop er om.

• Moster Stina

Jag älskar verkligen orkidéer och har massor hemma.
    Men jag ville bara flika in att jag var på ett riktigt påkostat bröllop förrförra året och vi undrade dock vad bruden hade för fula blommor i sin bukett. Såg ut som pappersblommor på håll.

Den buketten såg ut som den längt ned. Jättevacker på riktigt nära håll, men tyvärr "skräpig" ut på håll.
    Har ingen aning om varför...men den var verkligen inte fin på håll. Så som vi flesta såg den alltså.

Synd när det verkligen var en maffig jättebukett med enbart dyra orkidéer!

• TheD
    Emblas Mamma skrev 2011-03-07 15:56:14 följande:
    hmm, jag menade mest att det var för lite grönt och för mycket vitt Tungan ute
    Men något gult vill jag helst inte ha.

tänk om jag blir för tråkig?
    Vi kommer u bara ha vitt och grönt i färgtema. .undras om det blir för lite?
    För lite? Varför skulle det vara för lite? Vi har två färger som tema och det blir hur fint som helst!!! :D Längtar att få dekorera lokalen!!!
  • MuBu

Pioner och Ranunkel är ju fina också Glad

• 20th century fox

jag är florist och gissar på följaden priser för buketterna
    bild 1 3000-4000
    bild 2 4000-5000
    bild 3 2000 -2500

Vad victorias bukett skulle kosta så tror jag  typ 10 papp om man räknar in all arbetskostnad, MINST!...men materialet kanske gick på 3500 vad vet jag...

Vi har sålt liknande buketter i affären jag jobbar inspirerade av Victorias bukett för kanske priset runt 3000 kr, då det var säsong dvs juni.

• 20th century fox
    Emblas Mamma skrev 2011-03-07 15:09:51 följande:

Om det inte spelar någon roll vilka sorter som ingår så tror jag du kan få en jättefin och maffig droppe och klara dig på 2000-2500 kr för buketten!
  • TheD

Följande blommor finns i kronprinsessans bukett: konvalj, ros, phalaeonopsisorkidé, pion, klematis, rosenskära, doftranka, luktärt, fänrikshjärta, mårbackapelargon, amazonlilja, gardenia, azalea, löjtnantshjärta, samt den traditionella myrten från Sofiero.

Svar på tråden vad kan det kosta?