• Kit73

Vi som vill ha ett pampigt borgeligt bröllop!!

Nu är det dags att en gång för alla ändra på myten att borgerliga bröllop måste vara över på två minuter i rådhuset, utan bröllopsgäster, ingen musik och utan bröllopsklänning.

Här kan vi samlas vi som har eller ska gifta oss borgerligt. Eller som kanske funderar i dom banorna!

Vi byter idéer och ger tips, inspiration och råd til varandra, som hjälper oss till ett riktigt fint och pampigt bröllop!

I sommar gifter jag mig på ett slott;  utomhusvigsel med levande musik!
    Hur ser ditt bröllop ut?
    Hur har ni lagt upp er ceremoni?
    Berätta!

Ser fram emot att spräcka en del fördomar som vissa av våra gäster, har om vad ett borgerligt bröllop innebär!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-08 13:35
    Vill bara tydliggöra att jag med pampigt inte nödvändigtvis menar dyrt!

• Svar på tråden Vi som vill ha ett pampigt borgeligt bröllop!!
  • Kit73
    misscat81 skrev 2011-03-12 10:59:16 följande:
    Vi har nu gått igenom hur vi vill ha vår ceremoni, och den kommer bli ungefär så här:

Vi kommer roendes i en eka från sjön, (vi har tänkt att marskalken får ro, så sitter vi bredvid varandra). Mina tärnor står vid strandkanten och väntar på oss. Gästerna står/sitter lite längre upp på ängen. Vi går upp tillsammans, här skulle jag vilja ha någon form av musik, men vi vet inte riktigt hur vi ska åstadkomma det, om man kan ställa ut någon musikanläggning...

När vi kommit fram till VF så har vi tänkt att hon får hälsa alla välkomna och hålla något litet tal, vi ska prata med henne om det, kanske har hon själv tänkt ut något fint. Sen vill vi att VF läser texten "Om kärleken och äktenskapet" ur Profeten av Gibran:

"När kärleken kallar er, följ honom, Om än hans vägar är svåra och branta. Och när hans vingar omsluter er, låt det ske. Om än svärdet som är dolt i vingarna kan såra er. Och när han talar till er, tro honom. Om än hans röst må krossa era drömmar såsom nordanvinden ödelägger trädgårdarna.

Kärleken ger intet annat utom sig själv och tar intet utom från sig själv. Kärleken äger intet och kan ej heller ägas; Ty kärleken är allt för kärleken.

Älska varandra, men gör inte kärleken till en boja; Låt den hellre vara likt ett öppet hav mellan era själars stränder. Fyll varandras bägare, men drick inte ur samma bägare. Ge varandra av ert bröd, men ät inte av samma stycke bröd. Sjung och dansa tillsammans och var glada. men låt var och en av er få vara ensam, Liksom strängarna på en luta är ensamma även när de vibrerar av samma musik.

Ge era hjärtan, men inte i varandras förvar. Ty endast Livets hand förmår rymma era hjärtan. Och stå vid varandras sida, men inte för nära; Ty templets pelare står åtskilda, Och eken och cypressen växer inte i varandras skugga."

Sen ska min mammas man sjunga och spela "Jag ger dig min morgon" på gitarr.

Därefter tänkte vi byta ringar, och då får VF säga följande:

Som ett tecken på er kärlek och er förening så ska ni utbyta ringar. Ringar är sedan urminnes tider en symbol för evighet och frid, för trohet och kärlek, för det som varken har början eller slut. Ni kan nu byta ringar med varandra.

Sen tänkte vi att sambons syster kan läsa en dikt, vi ska fråga henne om det.

Och slutligen, själva vigselakten, med löften. Då ska vi säga efter VF:

Jag ...  vill ta dig ... och älska dig, dela glädje och sorg med dig och vara dig trogen tills döden skiljer oss åt.

Därefter så får vi kyssa varandra!

Haha, är det bara jag som blor rörd varje gång jag läser någons ceremoni??
    Jättefint misscat81 !!

Bara en tanke; finns det någon annan närvarande som kan spela gitarr eller något annat, så låt de spela lite lugnt när ni kommer i/ från ekan. Att som gäst kunna höra lite vattenskvalp och ek-knarr blir en extra krydda, så dölj inte det med för hög musik (om de nu står så nära att de kan höra detta såklart...)
  • misscat81
    Kit73 skrev 2011-03-12 11:19:28 följande:
    Haha, är det bara jag som blor rörd varje gång jag läser någons ceremoni??
    Jättefint misscat81 !!

Bara en tanke; finns det någon annan närvarande som kan spela gitarr eller något annat, så låt de spela lite lugnt när ni kommer i/ från ekan. Att som gäst kunna höra lite vattenskvalp och ek-knarr blir en extra krydda, så dölj inte det med för hög musik (om de nu står så nära att de kan höra detta såklart...)
    Tack! Känns skönt att man har bestämt hur det ska vara nu, det har varit ett litet orosmoment!

Ja, vi hade en sån tanke, men gitarristen ville inte det. Jag antar att det är svårt att bara spela fritt utan att det riskerar att låta lite ostrukturerat. Dessutom så vill jag nog hellre ha en riktig "låt", och inte bara random gitarrljud... Jag tror inte gästerna kommer stå så nära vattnet att de kommer höra oss ändå (det är lite för sluttande ner mot vattnet, så det blir svårt att ha stolar/bänkar där).

Den låt som jag skulle vilja ha är "The Lonely Shepherd" av Gherorghe Zamfir (från Kill Bill). Men som sagt, då måste vi ordna med någon form av ljudanläggning som funkar att ha utomhus.
  • FruKanske
    Kit73 skrev 2011-03-11 22:40:54 följande:
    Kan ni inte ha ett partytält till grillfesten då? Finns att köpa rätt stora till ok pris. Har sett begagnade sådana på blocket...
    ...Sen måste man ju inte bjuda barn den dagen!

Kanske finns det större lokal i närheten ni kan hyra till liten penning som ni själva dekorerar?!
    Japp ska sätta mig ner med sambon & diskutera lite. Fick massor med bra tips på en länk som jag skrev ut här Glad
  • ClaraH

Vi gifter oss borgerligt i vår festlokal. Ett tag tänkte vi ha cermonien utanför festlokalen men det blir enklare med vigselakten inomhus eftersom vår vigselförrättare kommer att spela på en flygel under själva akten. Det är en vän till mig som är vigselförrättare. Hans barn kommer att spela fiol vid inmarschen och vi har valt ut en lite gladare låt att gå in till. VF:s son utbildar sig även i sång och kommer att sjunga solo. Min moster ska läsa en dikt och sen blir det ett piaono stycke av VF eller dottern (det är en otrolig musikfamilj!). Sedan blir det utmarsch också till ett annat musikstycke.

Vi har funderat ganska mycket på hur man avslutar en borgerlig vigsel. Om man är utomhus känns det inte så naturligt att gå därifrån om man inte har något ställe att gå till. Men nu gör vi så att vi marscherar ut på gården och tar brudskålen och gratulationerna där. Om det skulle regna går vi i alla fall in i ett annat rum och tar brudskålen där. Så nu känns det som att det har löst sig.Här ser ni lite mer om vigseln http://carinpeter.blogspot.com/search/label/Vigseln

Vi har nu 87 gäster, men det blir väl lite bortfall. Jag tycker inte att det är så svårt med hur det ska vara dukat, utan våra diskussioner handlar mycket om lokalen och dekoration av den. Dels hur det ska hinnas med (man hyr per timme) och dels vad vi ska göra. Vår tanke var att använda oss av fiberväv men den är tydligen inte flamsäker så vi måste kolla om man kan göra den det, annars får vi inte ha den i lokalen.

Jag kommer ha kort klänning och min dotter kommer att vara tärna. Sen har vi 5 söner som kommer att hjälpa till mycket före festen. Det som inte är löst och som jag oroar mig för lite är serveringspersonal, så om det är någon i Stockholm som har tips om det, tar jag gärna emot det.

• Dolly P

åh vilken rolig tråd. Vi ska också gifta oss borgerligt. 19 Maj 2012. Vi ska ha vigslen på samma ställe som festen. Vi har inte planerat sådär jätte mkt.. Men det ska vara ganska likt den kyrkliga, bara att vi inte ska ha med att babbel om gud osv. Tror vi kommer göra så att min blivande går in med brudnäbbarna och sin bestman. Efter en stund kommer jag och mina tärnor. Sen ska vigsel förättaren läsa något och sen en låt, sen ska vi nog ha med tager du osv. Sen blir det utgångs låten. så det kommer inte vara sådär jätte avanseratSkrattande
    Färger ska vi ha vitt, svart och lila. Borden ska dukas med vita dukar, svarta löpare och på den svarta löparen ska jag dekorera med olika lila saker.

• Höstbröllop 2011

Jag funderar på en sak och skulle behöva er expertis och era råd här i tråden!

När vår vigselakt är över så kommer det bli riskastning och champagne med chokladdoppade jordgubbar utanför lokalen där vi gift oss. Sen går vi till middagen som äger rum några hundra meter därifrån vid resturangen på slottsgården.

Det jag funderar över är hur går vi från Orangeriet (där vi gifter oss) till restaurangen på ett snyggt sätt, ska vi bara gå som gästerna och prata och mingla eller ska man fixa något finare? Känns löjligt att fixa nån transport för den lilla sträckan så det är uteslutet. Och väl framme vid middagen så kommer det stå en skylt över bordsplaceringarna så alla vet var de ska sitta, men eftersom det är en buffe vet jag inte hur jag ska lägga upp det. Ska alla sätta sej för att sen resa sej igen och ta mat?

Min tanke är:

* Alla gästerna kommer in till restaurangen
    * Tar sina platser
    * Någon hälsar välkommen till festen och säger "varsågoda"

Blir det kaka-på-kaka att hälsa välkomna eftersom det redan varit på vigseln? Vem ska i så fall hälsa dem välkomna? Mycket tankar runt små detaljer, men vill ju ha det så bra det bara går!

• Aleta
    Höstbröllop 2011 skrev 2011-03-13 12:11:05 följande:
    Jag funderar på en sak och skulle behöva er expertis och era råd här i tråden!

När vår vigselakt är över så kommer det bli riskastning och champagne med chokladdoppade jordgubbar utanför lokalen där vi gift oss. Sen går vi till middagen som äger rum några hundra meter därifrån vid resturangen på slottsgården.

Det jag funderar över är hur går vi från Orangeriet (där vi gifter oss) till restaurangen på ett snyggt sätt, ska vi bara gå som gästerna och prata och mingla eller ska man fixa något finare? Känns löjligt att fixa nån transport för den lilla sträckan så det är uteslutet. Och väl framme vid middagen så kommer det stå en skylt över bordsplaceringarna så alla vet var de ska sitta, men eftersom det är en buffe vet jag inte hur jag ska lägga upp det. Ska alla sätta sej för att sen resa sej igen och ta mat?

Min tanke är:

* Alla gästerna kommer in till restaurangen
    * Tar sina platser
    * Någon hälsar välkommen till festen och säger "varsågoda"

Blir det kaka-på-kaka att hälsa välkomna eftersom det redan varit på vigseln? Vem ska i så fall hälsa dem välkomna? Mycket tankar runt små detaljer, men vill ju ha det så bra det bara går!
    Jag har varit på två bröllop där det har skett en liknande promenad med gästerna. Båda gångerna så hade man hyrt in spelmän som gick först och spelade, sedan brudparet och sedan alla gäster i blandad ordning.
    Det har varit bode pampigt och mysigt samtidigt!
  • Höstbröllop 2011
    Aleta skrev 2011-03-13 12:20:26 följande:
    Jag har varit på två bröllop där det har skett en liknande promenad med gästerna. Båda gångerna så hade man hyrt in spelmän som gick först och spelade, sedan brudparet och sedan alla gäster i blandad ordning.
    Det har varit bode pampigt och mysigt samtidigt!
    Det var faktiskt en av mina tankar att ha det så, just med spelemännen. Vi har ju några stycken som spelar bl.a. stråkar under vigseln så skulle kanske fråga ifall de vill spela under promenaden också. Skulle ju göra det hela mer högtidligt än att bara gå rakt upp och ner. Det var bara det att jag inte visste hur det skulle bli i praktiken men nu när du säger att du sett det två ggr så litar jag på ditt omdöme, tack! Glad
  • Aleta
    Höstbröllop 2011 skrev 2011-03-13 12:39:07 följande:
    Det var faktiskt en av mina tankar att ha det så, just med spelemännen. Vi har ju några stycken som spelar bl.a. stråkar under vigseln så skulle kanske fråga ifall de vill spela under promenaden också. Skulle ju göra det hela mer högtidligt än att bara gå rakt upp och ner. Det var bara det att jag inte visste hur det skulle bli i praktiken men nu när du säger att du sett det två ggr så litar jag på ditt omdöme, tack! Glad
    Det kommer att bli jättefint!
  • petitemoi

Åh jag blir så glad över att få läsa andras vigselceremonier, för det är just  detta jag tycker är så svårt.
    Att ordagrant bestämma vad som skall sägas, och ändå få det att låta fint och inte alls för kort.

Snälla snälla är det fler som har bestämt vad som skall sägas under ceremonin? behöver all hjälp som kan fås:)

Svar på tråden Vi som vill ha ett pampigt borgeligt bröllop!!