• Cammee

Dominikanska Republiken, osäkert i Augusti?

Vi vill jätte jätte gärna åka till Dominikanska Republiken på vår bröllopsresa men vi är lite oroliga över vädert då det är regn och orkan period där då.
    Vad jag har läst mig fram till så är det 30 minutersskurar och inte ösregn hela dagen, men om någon här vet får ni gärna berätta :)

Tack!! :)

• Svar på tråden Dominikanska Republiken, osäkert i Augusti?
  • Aniara4

Det bästa om man vill åka under orkanperioden är ABC-öarna (Aruba, Bonaire och Curacao), de ligger utanför orkanbältet. Dessvärre får man nog lägga på lite  på priset då, men har man tur kan man hitta en prisvärd resa.

• Smuppra

Undar lite detsamma. Är inne på Mexico i augusti och det är orkansäson där. Jag har varit i dom.rep. i slutet på juli, så strax före säsongen. Det var 5 mins störtskur en gång på 15 dagar då. Kan gissa att det är fler skurar i den stilen under regnperioden och det tycker inte jag är så farligt. Kan vara skönt att gå in från stranden någon halvtimme/timme om dagen iaf. Orkaner däremot... De vill jag helst undvika men vill så gärna till Mexico då och kan inte åka senare...

• Cammee
    Smuppra skrev 2011-03-08 13:05:58 följande:
    Undar lite detsamma. Är inne på Mexico i augusti och det är orkansäson där. Jag har varit i dom.rep. i slutet på juli, så strax före säsongen. Det var 5 mins störtskur en gång på 15 dagar då. Kan gissa att det är fler skurar i den stilen under regnperioden och det tycker inte jag är så farligt. Kan vara skönt att gå in från stranden någon halvtimme/timme om dagen iaf. Orkaner däremot... De vill jag helst undvika men vill så gärna till Mexico då och kan inte åka senare...
    Så som du beskriver är så som jag har uppfattat det också av andra. Man kan ju ha rejäl otur och få orkaner och liknande , men jag har inte läst någon skriva något sånt.
    Mexico ska ha ungefär samma väder, enda skillnaden är att mexico bara har 12 regnfria dagar medans Dominikanska har 17 regnfria dagar. (genomsnitt). Vi ville också åka till Mexico och var först inne på det, och sen så bara kändes Dominikanska så rätt så vi lade Mexico åt sidan lite. Vi har egenetligen en resa bokad till Kos, men dit kan man liksom åka när man vill. Vi vill ha en häftig smekmånad :)
  • Smuppra

Haha det där sista kunde jag också ha skrivit. Jag vill åka någonstans som vi troligen inte kommer åka till annars. Nackdelen med sommarbröllop är ju att det är instabilare väder i drömländerna (men å andra sidan billigare). Hade inte jag redan varit i dom.rep. hade vi nog åkt dit. Jag känner två som varit i Florida vid olika tillfällen och det kommit orkan. De blev evakuerade och befolkningen ryckte lite på axlarna för orkaner och evakuering händer ju lite då och då. Så ingen större fara alls för dem. Kan man räkna med detsamma i dom.rep. och Mexico? Min MB bryr sig inte alls om orkanerna, han anser dels att det är precis i början av säsongen och tydligen inte lika vanligt som en bit in, och dels att i de turistorter där de har orkan varje år måste ju hus osv vara byggda för att tåla en del iaf annars skulle de ju behöva bygga om hotell osv varje år. Han har ju en poäng med det... Mexico har så spännande utflykter, det lockar oss mycket också. När jag var i dom.rep. Åkte pappa på en hel dagstur (tidig morgon o sen kväll) till Haitis landsbygd. Om ni är intresserade av sådant så rekommenderar jag det om det finns kvar. Tror det mest var huvudstaden som tog stryk av jordbävningen. Kan knappast bli värre ön det var på landsbyggden (var där 2000). Har sett massa bilder och pappa skrev en resekildring om det. En helt annan och mycket mycket fattig värld.

• Cammee

Ja men det är ju så. Vi har varit på en del olika Grekiska öar, och det är ju inte dyrt så man kan åka vilket år man vill. En dyr resa får vi aldrig chans till igen för man lägger inte 40.000 kr på en vanlig resa precis :S
    Vi har hittat ett perfekt hotell för oss och då kan man boka sviten för ganska bra pris.
    Jag är inte heller så rädd för orkaner. Det kan ju vara ganska spännande om det händer. haha. Men som du skrev, husen måste ju tåla det. Så jag tror inte att det är så allvarliga orkaner att man är dödsdömd precis för då hade det ju inte kunnat gå resor dit.
    Vi blev också lockade av Mexicos utflykter. Mayaruinerna och så. På Dominikanska såg vi att man kunde åka ut bland valar, men tyvärr slutade dom utflykterna i mars :( Annars hade det ju varit en upplevelse!!
    på två veckor måste man ju ge sig iväg på lite sevärdheter, och Haiti hade ju varit väldigt spännande att se också. :)

När du var på Dominikanska, vilken stad var du i då?

• Smuppra

Exakt!och ja, så säer MB också att det kan vara häftigt att vara med om en liten orkan Jag var i Sosua... Staden hette... Puerto plata eller något. Tror inte de har resor just dit numera. Men det är i norra delen av landet och jag älskade det. En hel del fattigdom där med och vakter med k-pistar på banken och utanför första hotellen. Men personalen var supergo, vädret och stränderna jättebra. Vattnet kunde vi dock inte ens borsta tänderna i, så det fick vi av hotellet. Vi hade all inclusive och det var ett måste. En helt annan bakterierflora så att äta på restauranger var uteslutet. En kul grej var att Priscilla Presley (Elvis exfru) bodde på samma hotell som oss samtidigt. Hehe

• vår2011

Jag har jobbat som reseledare/guide i Dominikanska (norra sidan av ön, dit de flesta av oss svenskar reser) och du kan ha otur med vädret under hösten. Räkna med att det kommer att regna och blixtra ordentligt under en del av dagarna. Bästa tiden att resa hit (om man reser för solens skull) är november tom mars-april.
    Dock är det så mycket att se och ni kommer garanterat att få en  hel del sol så jag skulle åka om jag inte nödvändigtvis måste ligga på stranden hela tiden.
    Sen det andra med maten, VAR INTE RÄDD! Prova lokala restauranger (även om ni bokar all inclusive) där de serverar färsk hummer etc. Jag bodde där nästan 8 månader och blev inte sjuk en endaste gång (och jag åt verkligen allt).

Ha en underbar resa!

• TheD
    vår2011 skrev 2011-03-08 14:40:42 följande:
    Jag har jobbat som reseledare/guide i Dominikanska (norra sidan av ön, dit de flesta av oss svenskar reser) och du kan ha otur med vädret under hösten. Räkna med att det kommer att regna och blixtra ordentligt under en del av dagarna. Bästa tiden att resa hit (om man reser för solens skull) är november tom mars-april.
    Dock är det så mycket att se och ni kommer garanterat att få en  hel del sol så jag skulle åka om jag inte nödvändigtvis måste ligga på stranden hela tiden.
    Sen det andra med maten, VAR INTE RÄDD! Prova lokala restauranger (även om ni bokar all inclusive) där de serverar färsk hummer etc. Jag bodde där nästan 8 månader och blev inte sjuk en endaste gång (och jag åt verkligen allt).

Ha en underbar resa!
    Samma sak sa min kollega som jobbade som reseledare där i vintras :)
  • Aniara4
    vår2011 skrev 2011-03-08 14:40:42 följande:

Ha en underbar resa!
    November är ok alltså? Jag frågar för att jag brukar dras med höstdepressioner i november men vill vara hemma igen till första advent eftersom jag gillar advent (så mycket att depressionen brukar släppa då! Solig), men när vi tittade förra året fick jag intrycket att Karibien (förutom ABC-öarna då) var tveksamt då?
  • vår2011
    Aniara4 skrev 2011-03-08 20:01:36 följande:
    November är ok alltså? Jag frågar för att jag brukar dras med höstdepressioner i november men vill vara hemma igen till första advent eftersom jag gillar advent (så mycket att depressionen brukar släppa då! Solig), men när vi tittade förra året fick jag intrycket att Karibien (förutom ABC-öarna då) var tveksamt då?
    November brukar vara en säker månad, visst har du otur kan det komma en regnskur men den drar rätt fort bort igen (det kan ju hända varhelst du reser). Jag skulle helt klart satsa på Dominikanska i november! =)
    Det är ett underbart land med spännande utflykter, härlig musik, klimat och god mat! So go for it! =)
  • Rhodos2011

Vi var på Dom Rep nu, 9-24/12 vi hade 6dagar sol.( I övrigt har jag inget att klaga på...)
    Min uppfattning är att vädret kan vara väldigt instabilt,
    Vågar ni verkligen chansa på smekmånaden?  Bättre att välja något säkrare. Vill ni åka lite längre, varför inte titta på Bali som har väldigt få rengdagar under vårat sommarhalvår...

• Houdini

Nu vet man aldrig i förväg hur orkansäsongen kommer se ut, om det blir små orkaner eller om det blir stora typ Katrina.

Mexico är inte heller någon hit under orkan säsongen, har för mig att det var CanCun som råkade väldigt illa ut härom året med dödsfall bland turister också.

Ja de som bor i trakterna är ju vana att evakuera, men om det inte vore någon fara tror ni de skulle evakuera då ;)

Vid den tiden på året är det mycket smartare att välja ett annat resmål. Eller skulle ni ta lika lätt på att semestra i ett land där det är oroligt politiskt, inte så att det är inbördeskrig direkt men lite skottlossning och sånt ibland ;) Det brukar ju ändå inte drabba turisterna.

• Cammee

Vår2011: För vår del så gör det absolut inget om det regnar och åskar några av dagarna, eller om vi måste gå in en timme om dagen för att det kommer någon skur. På 14 dagar kan man ju hoppas på att få någon soldag pch vi har isåfall hittat ett jätte fint hotell och då hade vi tänkt boka sviten. Så är det kasst väder har vi iallafall mycket utrymme att röra oss på inne på rummet. Sen ska vi ju ha all inclusive, men vi tänker också gå ut i "staden" (Vet inte hur stort det är där) och äta.

Vet ni hur mycket saker kostar där? Ex en middag eller en öl.
    Även hur mycket det kostar med shopping.
    Kan ju vara bra att veta ca hur mycket fickpengar vi behöver :p

• Cammee
    Rhodos2011 skrev 2011-03-08 22:49:08 följande:
    Vi var på Dom Rep nu, 9-24/12 vi hade 6dagar sol.( I övrigt har jag inget att klaga på...)
    Min uppfattning är att vädret kan vara väldigt instabilt,
    Vågar ni verkligen chansa på smekmånaden?  Bättre att välja något säkrare. Vill ni åka lite längre, varför inte titta på Bali som har väldigt få rengdagar under vårat sommarhalvår...
    Saken är den att vi har redan bokat en resa till kos genom apollo, och dominikanska är det enda som passar in med resedagar och liknande genom apollo. Avbokar vi så förlorar vi 2400. Och vi har varit sugna länge på att åka till Dominikanska så det kändes så perfekt när allting passade ihop. Självklart vill vi sola, men det är ok om det inte blir så 14 dagar i rad. Vi vill bara sitta och mysa och slappna av också utan sol, kanske läsa en bok , åka på någon utflykt, eller bara ligga på rummet. På hotellen finns ju allt möjligt man kan tänka sig så man får ju aldrig tråkigt heller. Så ja, vi vågar nog chansa. Åker vi inte hit så blir det nog ingen resa för vi åker alltid till medelhavet och känner att det kan vi göra alla andra år.  En långresa till en paradisö får vi aldrig chans till igen. Dom pengarna lägger man inte på en vanlig resa och nästa gång vi får chansen är väl när vi firar 50årig bröllopsdag. :P haha.
Svar på tråden Dominikanska Republiken, osäkert i Augusti?