• Lilique

Hur tackla svärmors tårar?

Häromveckan så fann vi ett perfekt tillfälle att berätta för min blivande svärmor om bröllopsplanerna. När vi väl var på plats så blev allting lite stressat då hon kom på att hon hade en tid att passa och skulle iväg, men det var i samma stund som vi faktiskt berättade det. Hon blev helt tagen och mållös, tillsynes på ett bra sätt. Vi hann bara prata litegrann om det innan hennes syster steg in genom dörren mitt i allt för att det var de som skulle iväg tillsammans. Hon fick då också veta, såklart, och verkade bli överlycklig över nyheten (även om hon först gissade på att jag var gravid, tss).

Eftersom att det blev så hastigt och lustigt så sa vi att vi kommer den helgen på middag så kan i ju prata om det på riktigt. När vi kom dit var även hans moster med familj där och det började riktigt trevligt. Sedan slog svärmor sig ner mittemot oss och med en allvarlig ton i rösten frågade hon om vi verkligen var säkra på detta. Förståeligt att hon oroar sig för sin son, tyckte jag, och svarade för min egen räkning att jag var mer än säker på vad jag ville.
    Ett par minuter senare är det bara jag som sitter vid bordet och hon kommer tillbaka med en ännu allvarligare ton och ställer samma frågor igen och jag svarar igen precis vad jag känner. Hon försvinner sedan och jag skymtar hur hon i hallen drar med sig karln min in i ett annat rum, antagligen för att ställa samma frågor om och om igen till honom också. Men de är borta väldigt länge....

När han väl kommer ut har han gråten i halsen och, det har jag aldrig sett honom ha så länge jag känt honom. Hon däremot storgråter och försvinner in i sovrummet. Först log jag lite snabbt för hon brukar vara väldigt känslig (glädjetårar). Men... det var inga glädjetårar. Hon var bara ledsen. Hon grät inte mer, men hade ändå tårar i ögonen och snyftade lite hela kvällen. Jag har aldrig känt mig så obekväm. Det blev bara kaos.

Han var upprörd och ville vara ifred, henne kunde jag inte prata med. Vad hade dom sagt? Nej, enligt honom hade hon bara frågat detsamma som innan men han hade blivit väldigt tagen av hennes känslomässiga reaktion. Jag mår jättedåligt över det här. När jag pratade med henne senare på kvällen så antog hon världens försvarsställning och förklarade att hon bara var tvungen att försäkra sig om att han verkligen var med på det (pga tidigare förhållanden där han inte kunnat säga nej). Hon sa inget vettigt iallafall utan bara fortsatte "försvara sig" om jag sa något. När jag pratade med honom senare fick jag ju lite tröst, men ändå. Situationen var allt annat än vad jag väntade mig. Skulle hon inte bli glad? Ens litegrann?

Hur i hela friden tacklar jag det här? Hur kommer man över en sån sak?

• Svar på tråden Hur tackla svärmors tårar?
  • 1700tal

Jag kan ju berätta att min blivande svärmor blev helt knäckt och storgrät när sambon berättade för henne att vi tänkte börja titta på lägenheter tillsammans för 4 år sen (hade då känt varann i ungefär ett år). Han har haft det tufft på många sätt och varit den som hon hållt under sina vingar i alla år. Jättejobbigt och jag har gått många år och känt att jag var tjuven som stal hennes guldgosse. Ändå har hon hela tiden haft ett hjärta av guld och varit SÅ glada för oss men hon hade själv sån separationsångest att allt annat kom i skumundan. Tror du inte det kan vara nåt sånt i din svärmors fall oxå? Hon kanske känner att hon "förlorar" honom (som min svärmor kände när han flyttade ihop med mig och samtidigt hemifrån) och behöver tid att landa i det nya?

• Lilique

Saken är den att vi har haft ett strålande förhållande som inte varit något annat än lyckligt hela tiden. Inga "svackor", inga storbråk, ingenting. Vi har precis lagom mycket gemensamt och delar tillräckligt många värderingar för att det bara ska flyta på perfekt. Så hon har ingen direkt anledning att tro att det inte skulle fungera.

Haha, jag ser ingen psykiskt misshandlande golddigger när jag ser mig själv i spegeln iallafall, men vem vet? Kanske är jag omedvetet schizofren! :O

Hon och svärfar är lyckligt gifta, så jag tror inte att det har något att göra med det. Men bra tanke.

Det som fick mig att tro att hon verkligen skulle bli glad är att när vi berättade om för förlovning från första början (a while back) så blev hon väldigt exalterad och verkade knappt kunna bärga sig tills att det blev dags att ta tag i planering och annat. Hon har bara söner, tre stycken, och verkade tycka att det var fantastiskt med en tjej att få prata med allt det här om. Men hmm...

Visst, kanske är det så att det hänt mycket på sistone eller att hon varit stressad och ditten och datten. Men det tycker jag ändå att hon borde kunna antingen säga högt (kanske som en förklaring) eller hålla för sig själv. Hon förtar en hel del genom att göra såhär. Som tur väl är så verkade svärfar bli glad iallafall. Han drog några lustiga skämt om hur hans sons liv var över, och jag tror att det betyder "grattis!" på svärfariska. ^^

• Loche

Får man fråga hur gammal din blivande svärmor är?

• Lilique

Åh, jag och siffror. 45-ish. Så hon är ju inte precis gammal.

• stellastella

Om hon är 45 år (jag kanske missförstår nu) kanske det är åldersnoja att hon tycker att hon själv börjar bli gammal

• Salat

Ojoj det här låter jobbigt! Har upplevt något liknande själv faktisk med min förra svärmor. Tror det är något med "min son skall bli vuxen och lämna mig" som sätter i gång... Nu är detta många år sedan men vi var säkra på vår sak (iaf 16 årSkrattande ) och visade tydligt att vi hade bestämt oss oavsett vad hon sa. Vi hade kanskje inte världens bästa förhållande i början men sakta men säkert blev vi veldigt nära varann. Och nu, även om hennes son o jag är skilda sen 12 år tillbaka, pratar vi med varann pr telefon och ses flera gånger pr år (hon bor i Norge) Så ge inte upp.
    Det viktigaste här är att du och din blivande PRATAR med varandra så du kan känna dig trygg på vad han känner!
    Lycka till!!

• Aniara4
    stellastella skrev 2011-03-10 16:30:29 följande:
    Om hon är 45 år (jag kanske missförstår nu) kanske det är åldersnoja att hon tycker att hon själv börjar bli gammal
    Så kan det också vara. Jag gissar att ni är rätt unga då, och förmodligen ännu yngre i hennes ögon - om hon själv nätt och jämnt har lämnat ungdomen måste ju hennes barn vara just barn och definitivt inte giftasvuxna.

Men oavsett orsaken tycker jag fortfarande inte det är ok att ställa till ett uppträde. En vuxen människa förväntas kunna hålla sina känslor i styr och uttrycka sin skepsis på ett mer sansat sätt. Men hon kanske inte vill vara vuxen?
  • TheD
    Lilique skrev 2011-03-10 15:47:27 följande:
    Åh, jag och siffror. 45-ish. Så hon är ju inte precis gammal.
    Nej... det kan jag hålla med om. Min mamma är 48 - jag 24. Min fästman är 29 och hans morsa är 63. Och det tycker jag är gammalt!!!  Om han hade varit 40 så vore det en sak men....Det är ju mitt tycke så inga dumma påhopp nu ;)
  • JustMeAndMyLove

Låter som din kille haft jobbiga förhållanden tidigare?
    Har inte läst alla svar men kanske har han inte berättat hur illa det varit?
    Män skämms ofta om de kontroleras av en kvinna, bvare sig det är psykiskt eller med fysiskt våld. Och precis som kvinnor har de en tendens att följa ett förhållande mönster vilket så klart skrämmer en förälder.
    Jag tror att hon kommer lugna sig när hon ser att han är lycklig!

• ClaraH
    stellastella skrev 2011-03-10 16:30:29 följande:
    Tja, jag som är 46 år och har två barn på 20 och 16 skulle nog bli lite förfärad om sonen (20 år) kom hem och skulle gifta sig, det får jag nog medge.,, Jag skulle ju önska att han hinner med lite mer i sitt liv innan han gifter sig.
Svar på tråden Hur tackla svärmors tårar?