• inlovewetrust

Ni med budget runt 60000-70000:-

Hej alla blivande brudar!

Vi planerar bröllop till sommaren 2012 och tänkte höra som det finns någon mer här inne som har en tänkt budget runt 60000-70000. Vi vill försöka hålla oss inom ramen av detta eftersom bröllopsresan är VIKTIG för oss och vi planerar att lägga lika mycket på den.

Hur fördelar ni kostnaderna inom budgeten? Lägger ni mest på er själva (kläder, make, hår osv) eller på själva festen (mat, lokal osv)?

• Svar på tråden Ni med budget runt 60000-70000:-
  • Amejuli

Hej hej. Vi gifter oss 2011 har en budget på 60 000 för 70 gäster.

Våra största poster är ringar, kläder, fotograf och lokal+vigselplats (vi gifter oss borgerligt).
    Istället för att försöka hålla ner alla kostnader så har vi försökt hålla igen på sånt som vi inte tycker är lika viktigt medan sådant som är viktigt för oss har vi lagt lite mer på. Sedan har också det som vi haft svårt att hitta fått lov att kosta lite mer.
    Saker som vi hållt igen på är hår och make, mat och dekoration (som vi gör själva) och att de som underhåller på vigsel och hjälper till med buffén är personer vi känner. Vi har också valt en lokal som är relativt billig.
    Men sen finns det ju alltid utgifter som är svårare att förutse och vi har fått planera om i budgeten några gånger för att få ihop det.

• inlovewetrust

Vi har funderat på en lokal som jag tror att jag kommer bli förälskad i (har inte kollat på den än). Den kostar 25000:-, + ca 300:-/person för buffé. Man får ta med egen dryck.

Tror ni att vi klarar den lokalen med en budget på 70000  Jag vill inte ha någon fancy klänning, håruppsättning, brudbukett osv. Naglar fixar jag själv, smink fixar en kompig, säkert håret också. Vad tror ni?

• Amejuli
    inlovewetrust skrev 2011-03-14 19:08:31 följande:

Vi har funderat på en lokal som jag tror att jag kommer bli förälskad i (har inte kollat på den än). Den kostar 25000:-, + ca 300:-/person för buffé. Man får ta med egen dryck.

Tror ni att vi klarar den lokalen med en budget på 70000  Jag vill inte ha någon fancy klänning, håruppsättning, brudbukett osv. Naglar fixar jag själv, smink fixar en kompig, säkert håret också. Vad tror ni?

Jag tror det kan gå om man verkligen vill. Men det beror ju såklart också på hur många ni har tänkt att bjudà?
    Andra dyra saker som kanske kan vara bra att tänka på hur ni vill göra med först är ringarna, fotograf och exempelvis tårta/efterrätt. (Om inte detta ingår i buffén förstås?)
  • Emblas Mamma

Det är också våran budget om man inte räknar med resan,
    :)
    Vi hade tänkt oss 70-80 gäster och buffé..
    Med förätt och efterrätt och tårta också..
    Hyr en billig, större och fin bygdegård där allt ingår, porslin och sånt.
    Personal tar vi några vana kokerskor som vi känner och sen några tjejer i 12-16årsålder som serverar,
    blir billigare så :)

• inlovewetrust

Vi blir ca 70 pers. Vill verkligen ha den lokalen :)

• Jossis81

Vi gifter oss nu i augusti och vi räknar med ca 70000, kommer att bli ca 80gäster.
    Har som tur är sparat in på lite grejer som vi hade lagt ett högre pris på från början.
    Tex klänningen var det halva priset på just den dan så den betala jag endast 2700 för. Ringen var det 25% på hela februari, så den fick vi för 6100.
    Maten kommer att gå på ca 16-20 tusen. Två rätters.

Sen har vi lite lyx: Farbror är konditor och kommer att göra tårtan, en kompis har fotoutrustning och är super på att ta kort. Mamma och pappa betalar musiken i kyrkan och på festen. En kompis är frisör och kommer att fixa håret, en annan kompis är florist.  Serveringspersonal är ett gäng bekanta som kommer att hjälpa oss.

• Mariamilena80

Vi har samma ramar, på cirka 45 personer.

Mat,Tårta, Lokal: Ca 17.000kr
    Kläder: Ca 10-11.000kr
    Fotograf: 7000kr, utan framkallning
    Hår: 7500kr
    Blommor: Ca 2500kr
    Sprit och snacks mm: Ca 8000kr
    Hotell: 1500kr
    Övrigt: 4500kr
    Ringar:2500kr (eget guld, vigsel ring klar)

Plus en massa annat extra:)

• Bondbrud

Vi har satt runt 50 000-60 000kr.  Vi har gästlista på runt 60 men alla kommer kanske inte.
    Maten kommer blivande svärmor att stå för.
    Det jag lägger fokus på är: Kläderna, tårtan, håret, lokalen.
    Resan är inte inräknad utan den tar vi sen.
    Fotograf har vi egen som är jätteduktig att ta bilder.

• Amejuli
    Emblas Mamma skrev 2011-03-14 19:17:24 följande:
    Det är också våran budget om man inte räknar med resan,
    :)
    Vi hade tänkt oss 70-80 gäster och buffé..
    Med förätt och efterrätt och tårta också..
    Hyr en billig, större och fin bygdegård där allt ingår, porslin och sånt.
    Personal tar vi några vana kokerskor som vi känner och sen några tjejer i 12-16årsålder som serverar,
    blir billigare så :)
    Låter precis som vi har tänkt. Bygdegårdar är suveräna och det finns ju faktiskt riktigt fina sådana. :)
  • Amejuli
    inlovewetrust skrev 2011-03-14 19:21:49 följande:
    Vi blir ca 70 pers. Vill verkligen ha den lokalen :)
    Ja då har ni 24 000 kvar till allt annat. Den kan ju bli lite väl tight om ni har tänkt att fixa tårta, dricka, ringar, kläder och fotograf utöver det här. Men är du inte så kräsen och riktigt hård mot dig själv så kan det nog gå! Vill man verkligen något så går ju mycket att ordna! 
Svar på tråden Ni med budget runt 60000-70000:-