• inlovewetrust

Ni med budget runt 60000-70000:-

Hej alla blivande brudar!

Vi planerar bröllop till sommaren 2012 och tänkte höra som det finns någon mer här inne som har en tänkt budget runt 60000-70000. Vi vill försöka hålla oss inom ramen av detta eftersom bröllopsresan är VIKTIG för oss och vi planerar att lägga lika mycket på den.

Hur fördelar ni kostnaderna inom budgeten? Lägger ni mest på er själva (kläder, make, hår osv) eller på själva festen (mat, lokal osv)?

• Svar på tråden Ni med budget runt 60000-70000:-
  • sofi 88

Vi gifter oss 2012 och just nu ligger budgeten på ca 70 000 kr inklusive resan. Jag kommer nog antingen sminka mig själv eller be en kompis och min mamma sätter nog upp håret så där kommer det sparas in Glad Klänningen kommer heller inte få kosta så mycket, kan tänka mig att hyra. Vi ska bjuda på buffé som vi lagar själva i familjen. Så vi ska nog inte lägga så väldigt mycket på något men hoppas vi får en härlig och minnesvärd dag/kväll ändå!

• sofi 88

Ah, å vi är 60 pers totalt tror jag.

• ClaraH

Vi ligger nästan exakt på 70.000:- nu (utan ringar och resa). Maten gör vi själva, men det är det högsta utgiftsposten, ca 25.000:- med all dryck. Vi kommer bjuda 87 gäster. Lokalen kostar ca 13.000:-. Mannen får ny kostym, jag räknade med 5.000:- men det blir nog billigare. Syr brudklänningen själv och jar har köpt tyg för 1.500:-. Fotograf ca. 9.000:-. Sedan tillkommer dekorationer och trycksaker. Barnens kläder ligger utanför budgeten.

• queenelin
    Mariamilena80 skrev 2011-03-14 19:39:26 följande:
    Vi har samma ramar, på cirka 45 personer.

Mat,Tårta, Lokal: Ca 17.000kr
    Kläder: Ca 10-11.000kr
    Fotograf: 7000kr, utan framkallning
    Hår: 7500kr
    Blommor: Ca 2500kr
    Sprit och snacks mm: Ca 8000kr
    Hotell: 1500kr
    Övrigt: 4500kr
    Ringar:2500kr (eget guld, vigsel ring klar)

Plus en massa annat extra:)
    Men oj! Jag måste få fråga, vad ska du göra med ditt/ert hår för de pengarna?
  • Mariamilena80
    queenelin skrev 2011-03-15 10:05:42 följande:
    Men oj! Jag måste få fråga, vad ska du göra med ditt/ert hår för de pengarna?
    Jag ska sätta in extra hår med keratinvax ett par månader innan bröllopet, bara det kostar 4500kr. Men det håller i cirka 8 månader.
    Sen kostar uppsättning mellan 1500-3000kr...
  • my heart

jag vet inte riktigt än var vi kommer hamna... :-S Lite otäckt kanske...

Mat 24000:-
    Kläder för hela familjen (2+2) 7000:-
    Ringar 6000:-
    Hår/make/naglar 4000:-
    Inbjudningar räknar jag inte med, gjorde jul hälsning/inbjudan

Fotografen känner vi så det blir en symbol summa
    Trubadur 5000:-
    Transport oklart
    solist 1000:-
    Pynt ej klart ( ska göra sj)

Menykort ej klart
    skor till mig???
    hotell natt 600:-

Va har jag glömt???? 

• my heart
    Mariamilena80 skrev 2011-03-15 16:22:06 följande:
    Jag ska sätta in extra hår med keratinvax ett par månader innan bröllopet, bara det kostar 4500kr. Men det håller i cirka 8 månader.
    ska jag med göra... betalar 3000:- för de sen 2000 för uppsättningen! 
  • inlovewetrust

Vi har nu diskuterat lite fram och tillbaka och kommit fram till att 70000:- nog inte räcker till det bröllop vi vill ha. Så det blir till att ta en billigare semester i år och spara mer till nästa år. Ny budget runt 80'-85'.

• MrsT2011
    inlovewetrust skrev 2011-03-17 20:38:40 följande:
    Vi har nu diskuterat lite fram och tillbaka och kommit fram till att 70000:- nog inte räcker till det bröllop vi vill ha. Så det blir till att ta en billigare semester i år och spara mer till nästa år. Ny budget runt 80'-85'.
    Det låter klokt, förstår att det är svårt att få ihop det med tanke på att ni ska ha ca 70 gäster. Själv tycker jag vår budget är rimlig, ca 800 kr per kuvert + 30 000 kr till övriga kostnader, det blir ju i så fall 85 000 kr i ert fall.
  • gelehallon
    Mariamilena80 skrev 2011-03-15 16:22:06 följande:
    Har du rådfrågat din frisör om detta? Jag blev avrådd att göra det då fästena av slingorna då kan sitta så de blir svår att dölja i den uppsättningen man har tänkt sig den stora dagen. Jag ville verkligen göra så, för det kostar mig 600kr, då jag köper hår av en tjej som säljer hemifrån och en väninna som sätter i det).
    Jag blev istället rekommenderad att min frisör tillhandahåller ett fullständigt clip-in-set som hon färgar in i min exakta hårnyans och lånar ut till mig under dagen. På så sätt kunde hon lova mig att det inte skulle synas.

Jag brukar ha löshår i, under ca 2 perioder om året, det håller sig absolut INTE snyggt i 8 månader, oavsett hårkvalité eller proffsigt isättande. Jag fick dessutom förbud att sätta i slingor nå fler ggr innan bröllopet då det sliter rätt hårt på håret.

Och med frisyr och lån av hår och allt kostar min stora rätt avancerade brudfrisyr mig 2500kr på den stora dagen. Men då bor jag i en liten stad.

Bara en tanke... ;)
  • Mariamilena80
    gelehallon skrev 2011-03-18 09:19:09 följande:
    Har du rådfrågat din frisör om detta? Jag blev avrådd att göra det då fästena av slingorna då kan sitta så de blir svår att dölja i den uppsättningen man har tänkt sig den stora dagen. Jag ville verkligen göra så, för det kostar mig 600kr, då jag köper hår av en tjej som säljer hemifrån och en väninna som sätter i det).
    Jag blev istället rekommenderad att min frisör tillhandahåller ett fullständigt clip-in-set som hon färgar in i min exakta hårnyans och lånar ut till mig under dagen. På så sätt kunde hon lova mig att det inte skulle synas.

Jag brukar ha löshår i, under ca 2 perioder om året, det håller sig absolut INTE snyggt i 8 månader, oavsett hårkvalité eller proffsigt isättande. Jag fick dessutom förbud att sätta i slingor nå fler ggr innan bröllopet då det sliter rätt hårt på håret.

Och med frisyr och lån av hår och allt kostar min stora rätt avancerade brudfrisyr mig 2500kr på den stora dagen. Men då bor jag i en liten stad.

Bara en tanke... ;)
    Jag har inte bestämt frisör än:) Jag tror inte kommer att vara nå problem.. Jag har haft flera omgångar av keratinvax slingor och det håret har fortfarande varit fräscht efter 8 månader. Skulle kunna ha haft på mera vax och satt tillbaka dem igen:) Mitt eget hår har varit helt ok inte speciellt slitet. Nu har jag varit utan i över ett halv år och jag har långt eget hår, så det kan ju ha rätt mycket i om det syns mer eller inte..  Sen beror det självklart vad man har tänkt för uppsättning..
  • inlovewetrust

Nu har vi nog nästan bestämt oss. Redan :) Är ju faktiskt nästan 1½ år kvar. Vi lägger nog lite mer pengar för att få den lokalen vi vill ha. Pratade med bekanta igår som verkligen peppade oss till att ta ett mer färdigt "paket" än vad dom gjorde. I slutändan blev det ändå nästan lika dyrt att plocka ihop smådelar själv.

Svar på tråden Ni med budget runt 60000-70000:-