• Emblas Mamma

Hur går Tärnor / Marskalkar och Näbbar in i Kyrkan?

Min ena tärna ringde häromdagen och var nervös för hon visste inte hur dom skulle gå in i kyrkan!
    Hon trodde sig som så att näbben gick först och sedan tärnorna och marskalkarna i par!

Det hade förvisso varit tjusigt,men vår lilla näbb på knappt 3 år kommer nog inte kunna gå först helt själv - hon kommer nog inte våga heller :)

Så hur gör man?
    Vi har En brudnäbb, Två tärnor och Två marskalkar!

Hur gör ni? :)

• Svar på tråden Hur går Tärnor / Marskalkar och Näbbar in i Kyrkan?
  • Emblas Mamma

Kanske ska säga att vi bestämt oss för att gå in tillsammans - jag och min blivande.
    Det kanske ser annorlunda ut då! =)

• Gopplan

De bröllop som jag har varit på så har tärnorna och marskalkerna kommit in efter brudparet. Ni kan kanske gå först och sedan ha dottern mellan er och tärnorna?

• Emelie 87

Vi har inga brudnäbbar, för vår lilla flicka har knappt hunnit fylla ett år när vi gifter oss. Däremot har vi en ringbärare på två år och nästan åtta månader.

Och så har vi: Huvudtärnan som går först i ledet, tätt följd av marskalkar och brudtärnor som går parvis. Allra sist kommer bruden med sin pappa.

Brudgummen och best man står vid altaret och väntar.

En fästis, två barn, oändligt med kärlek
  • GnuGS

Vi låter nog prästerna (en biskop + två präster) och korgossarna med flera gå in först (katolsk vigsel med extra allt).
    Sedan kommer efter en liten lucka på fem, sex meter själva brudföljet: fyra barn i brudnäbben, därefter brudparet (vi!) och sedan tre tärnor + tre marskalkar.
    Jag tror också att det kan vara alltför knepigt för en två-/treåring att gå först... Våra näbb-barn är fem år och uppåt, och det lär bli nervöst för de yngsta att gå i täten för brudföljet (även om de blir instruerade att följa prästerna). Vi ska lösa det genom att låta dem besöka kyrkan en eller två gånger och öva, och de har fått titta på alla barnen i Storkyrkan den 19 juni för att sätta sig in i uppdraget i god tid:
    svtplay.se/v/2048275/overlamningen
    Symboliken i att näbben kommer först är ju ”livets gång”, det vill säga barnen före de vuxna. Och tärnorna och marskalkarna ska ju gå efter er, tärnornas uppgift är ju att rätta till ditt släp... Men om du inte har en sådan klänning kan ni ju absolut strunta i den ordningen och göra som Gopplan föreslog, d v s låta näbben gå efter er. Låter som om det kan bli fint!

• Emblas Mamma

OJ!
    Jag har aldrig sett tärnor och marskalkar gå in efter brudparet - det blir liksom ingen som ser dom kanske :)

Men det var ju en annan syn på saken!

Dock vill jag nog ha tärnor och marskalkar och vi kommer sist,
    men näbben vet jag inte..

kan man inte göra så att tärnorna går först med näbbn mellan sig och marskalkarna kommer efter?
    Tror ni det ser dumt ut?

• Tärna 2011

Det finns inget syskon eller släkting till den lilla näbben som är lite äldre, så att de kan gå tillsammans?

• Emblas Mamma
    Tärna 2011 skrev 2011-03-14 18:47:36 följande:
    Det finns inget syskon eller släkting till den lilla näbben som är lite äldre, så att de kan gå tillsammans?
    vi tänkte inte ha fler i brudföljet än en näbb och två av varje annat..
    Men jag tänkte mer att tärnorna eller marskalkerna kan hålla näbben i handen.. ?
    På något sätt får vi lösa det :)
  • Jag han

När jag var tärna på min väns bröllop frågade jag prästen om jag fick hålla brudparets treåriga näbb i handen på vägen in, just för att det inte skulle vara så läskigt.

Men nej då, det fick jag inte!!

Lillpojken skulle gå själv.. Gillade jag inte... Så jag struntade i det, och tog honom i handen ändå :)

Minns att jag gick bakom bruden, som gick in med sin far. Var marsalken gick minns jag inte, för jag var tamejfan lika nervös som bruden ;)

• TheD

Näbb/-ar
    Brudparet
    Tärna - Marsalk

Det är väl det som är det mest vanliga och ev. korrekta ;)  Vi ska inte ha någon näbbis.Min yngsta kusin är 4 men hon är lång så hon blir ju inte liten och söt eller vad man ska säga..haha. men tärna och marsalk går bakom oss.

Svar på tråden Hur går Tärnor / Marskalkar och Näbbar in i Kyrkan?