• Emblas Mamma

Hur går Tärnor / Marskalkar och Näbbar in i Kyrkan?

Min ena tärna ringde häromdagen och var nervös för hon visste inte hur dom skulle gå in i kyrkan!
    Hon trodde sig som så att näbben gick först och sedan tärnorna och marskalkarna i par!

Det hade förvisso varit tjusigt,men vår lilla näbb på knappt 3 år kommer nog inte kunna gå först helt själv - hon kommer nog inte våga heller :)

Så hur gör man?
    Vi har En brudnäbb, Två tärnor och Två marskalkar!

Hur gör ni? :)

• Svar på tråden Hur går Tärnor / Marskalkar och Näbbar in i Kyrkan?
  • In Wonderland
    Emblas Mamma skrev 2011-03-14 19:13:51 följande:
    Nej men jag kan inte fatta detta! =P
    I mina tankar har ALLTID tärnor och marskalkar gått först - var har jag fått det ifrån!?

Det känns som om dominte kommer synas alls annars,
    brudparet kollar ju alla på och inte mer känns de som,
    därför är det ju bättre att tärnor och marskalkar går först så dom för ögonen lite på sig,
    sen blir det mer spänning tills brudparet går in med..

Så har jag alltid tänkt :P

Men jag måste ju fått detta från någonstans? vad är jag nu  för tankar egentligen!? :O :O
    Jag håller med dig här med att tärnorna försvinner lite om de går in efter bruden. Vi kommer att ha två näbbar först (om de klarar det vill säga). Sen kommer min första tärna in och kanske 10 meter efter henne kommer min andra tärna. När andra tärnan kommit fram till altaret kommer jag och min bror in (istället för min pappa som gått bort). Jag tycker detta blir mer fokus på både brudtärnor och bruden. Speciellt är det viktigt för oss att brudföljet inte går tätt inpå varanda för det kommer att vara lite svårt för vissa att se i kyrka pga pelar och så.

Jag ställde förfrågan (om detta är ok) i Fråga prästen 14 tråden och de svarade att svensk tradition är att tärnorna går in efter bruden och att man måste fråga prästen om man vill att sina tärnor går in först (liksom att man måste fråga prästen om brudöverlämning då det inte är svensk sed). Hoppas verkligen inte min präst motsäger sig detta. Då byter jag präst.
  • Kjell Präst

Det har ju sagts flera gånger redan, men "a good cast is worth repeating"
    Näbbet (förstås, eftersom det är just ett näbb)
    Brudparet
    Tärnor och marskalkar

Så ser den traditionella ordningen ut.

• Emblas Mamma

Hmm,
    då har kanske prästen överseende med att en 3-åring inte vågar gå in själv i kyrkan :)
    Tror inte hon ens vet vart hon ska gå..
    Så han tillåter troligen någon hålla henne i handen :)

• Salat
    In Wonderland skrev 2011-03-15 03:51:34 följande:
    Jag håller med dig här med att tärnorna försvinner lite om de går in efter bruden. Vi kommer att ha två näbbar först (om de klarar det vill säga). Sen kommer min första tärna in och kanske 10 meter efter henne kommer min andra tärna. När andra tärnan kommit fram till altaret kommer jag och min bror in (istället för min pappa som gått bort). Jag tycker detta blir mer fokus på både brudtärnor och bruden. Speciellt är det viktigt för oss att brudföljet inte går tätt inpå varanda för det kommer att vara lite svårt för vissa att se i kyrka pga pelar och så.

Jag ställde förfrågan (om detta är ok) i Fråga prästen 14 tråden och de svarade att svensk tradition är att tärnorna går in efter bruden och att man måste fråga prästen om man vill att sina tärnor går in först (liksom att man måste fråga prästen om brudöverlämning då det inte är svensk sed). Hoppas verkligen inte min präst motsäger sig detta. Då byter jag präst.
    Jag fikk svar från en präst att så länge man går sista biten tillsammans är det ok så därför träffas jag och min blivande där bänkraderna slutar 
    Vår präst sa så här när jag frågade henne vad hon tyckte om att jag ville att min pappa och jag går tillsammans i början:  jag tycker inte om det men jag vägrar inte! Det var ju tur det  
  • In Wonderland

Vad bra! Så ifall min präst inte går med på brudöverlämning så kan ju min bivande möta mig vid sista bänkraden. Det är ju ok!. Vi vill så gärna se varandra i kyrkan först. Att tärnorna går in först borde ju inte vara lika stor sak för prästen kan man ju tycka.

• Jag han
    Salat skrev 2011-03-14 22:57:14 följande:
    Hihihi Bra gjort! Vad hade prästen med det att göra...
    jadu.. ingen aning :) Men så ska det iaf inte vara..
    Jag tycker att man kan kringå traditioner och regler när det kommer till barn. Jag frågade prästen flera gånger, men fick inte hålla honom i handen.
    Jag vågade knappt gå själv, hur ska då en treåring våga? :(
    Ångrar mig inte att jag tog hans hand :)
  • In Wonderland

Förstår inte varför en präst har emot att man håller sitt barn i handen när man går in i kyrkan?

• Emblas Mamma
    In Wonderland skrev 2011-03-16 07:54:55 följande:

Förstår inte varför en präst har emot att man håller sitt barn i handen när man går in i kyrkan?

nej nu blev jag med oerhört förvånad!! :O

Det förstår väl vem som helst att en liten näbb inte vågar gå in själv?
    Tänk om man bara är 1 år?
    Eller 5? Då blir man nästan blygare..
    Men jag menar, är man så liten så vet man ju inte ens vart man ska gå..

Trodde det var självkalrt att man alltid fick hålla näbben i handen! det var en dum regel.. :S
    Kan förstå det där om brudöverlämning att det inte accepteras alltid - men att hålla näbben i handen ?
    Nej förlåt men det förstår jag inte alls.. :/
  • Kjell Präst
    Emblas Mamma skrev 2011-03-16 08:11:14 följande:
    nej nu blev jag med oerhört förvånad!! :O

Det förstår väl vem som helst att en liten näbb inte vågar gå in själv?
    Tänk om man bara är 1 år?
    Eller 5? Då blir man nästan blygare..
    Men jag menar, är man så liten så vet man ju inte ens vart man ska gå..

Trodde det var självkalrt att man alltid fick hålla näbben i handen! det var en dum regel.. :S
    Kan förstå det där om brudöverlämning att det inte accepteras alltid - men att hålla näbben i handen ?
    Nej förlåt men det förstår jag inte alls.. :/
    Det finns förstås ingen regel som säger att man inte får hålla ett litet barn i handen. Tror nog inte att det är många präster som skulle säga nej till det, det finns ju faktiskt ingen anledning att säga nej. Däremot är det inte riktigt rätt att som ovan säga "Vad har prästen med det att göra" eftersom prästen är den som är ansvarig för gudstjänsten så har han/hon egentligen med allting i vigseln att göra. Sedan kan man ju som präst välja sina "strider" så att säga, och inte småpeta i allting.
  • Emelie 87

Jo, min tanke går också tillbaka till amerikanska filmer. Haha, amerikanisering av svenska kyrkan på gång tro?

En fästis, två barn, oändligt med kärlek
Svar på tråden Hur går Tärnor / Marskalkar och Näbbar in i Kyrkan?