• Emblas Mamma

Hur går Tärnor / Marskalkar och Näbbar in i Kyrkan?

Min ena tärna ringde häromdagen och var nervös för hon visste inte hur dom skulle gå in i kyrkan!
    Hon trodde sig som så att näbben gick först och sedan tärnorna och marskalkarna i par!

Det hade förvisso varit tjusigt,men vår lilla näbb på knappt 3 år kommer nog inte kunna gå först helt själv - hon kommer nog inte våga heller :)

Så hur gör man?
    Vi har En brudnäbb, Två tärnor och Två marskalkar!

Hur gör ni? :)

• Svar på tråden Hur går Tärnor / Marskalkar och Näbbar in i Kyrkan?
  • Emblas Mamma

Nej men jag kan inte fatta detta! =P
    I mina tankar har ALLTID tärnor och marskalkar gått först - var har jag fått det ifrån!?

Det känns som om dominte kommer synas alls annars,
    brudparet kollar ju alla på och inte mer känns de som,
    därför är det ju bättre att tärnor och marskalkar går först så dom för ögonen lite på sig,
    sen blir det mer spänning tills brudparet går in med..

Så har jag alltid tänkt :P

Men jag måste ju fått detta från någonstans? vad är jag nu  för tankar egentligen!? :O :O

• moonlightgirl

Vare sig du vill ha brudföljet före eller efter er in i kyrkan tycker jag att det är fint om dom går en marskalk och en tärna tillsammans och efter dem kommer nästa tärna och marskalk. Kan inte någon av dem hålla lilla näbben i handen så att näbben går mellan två vuxna??

• Emblas Mamma
    moonlightgirl skrev 2011-03-14 19:19:25 följande:
    Vare sig du vill ha brudföljet före eller efter er in i kyrkan tycker jag att det är fint om dom går en marskalk och en tärna tillsammans och efter dem kommer nästa tärna och marskalk. Kan inte någon av dem hålla lilla näbben i handen så att näbben går mellan två vuxna??
    jag antar att näbben får hålla i det frsta paret som går in då :)

Jag tycker med det är fint med marsklk och tärna ihop,
    och då kan ju näbben som sagt hålla handen kanske :)
  • TheD

i USA och i filmer ;) så går alla före bruden. Det är nog det du tänker på :)

• Aniara4
    Emblas Mamma skrev 2011-03-14 19:13:51 följande:
    Nej men jag kan inte fatta detta! =P
    I mina tankar har ALLTID tärnor och marskalkar gått först - var har jag fått det ifrån!?
    Amerikanska filmer förmodligen. De flesta har ju trots allt sett fler bröllop på film (och oftast amerikanska sådana) än i verkligheten. (Därav idéer som brudöverlämning, hysteriska dekorationer och annat otyg!)
  • planeringsdax

Så här skall vi göra..

M2B och hans marshalk skall stå vid altaret redan

sedan går våran 3 åriga dotter in tillsammans med  6 åriga sonen

tätt efter kommer 10 åriga dottern och sist min tärna.....

och sist kommer jag med min pappa

• Emblas Mamma

Jaha då får vi blanda de svenska och amerikanska då :P

Tärnor marskalkar och näbb först,

sen kommer vi tillsammans :)

pappa får sitta jämte mamma längst fram i bänken :)

• planeringsdax
    Emblas Mamma skrev 2011-03-14 20:04:08 följande:
    Jaha då får vi blanda de svenska och amerikanska då :P

Tärnor marskalkar och näbb först,

sen kommer vi tillsammans :)

pappa får sitta jämte mamma längst fram i bänken :)
    Låter jätte bra jag hade också för mig att det är brudparet  eller brud och far som skall gå sist
  • Salat
    Jag han skrev 2011-03-14 19:01:20 följande:

När jag var tärna på min väns bröllop frågade jag prästen om jag fick hålla brudparets treåriga näbb i handen på vägen in, just för att det inte skulle vara så läskigt.

Men nej då, det fick jag inte!!

Lillpojken skulle gå själv.. Gillade jag inte... Så jag struntade i det, och tog honom i handen ändå :)

Minns att jag gick bakom bruden, som gick in med sin far. Var marsalken gick minns jag inte, för jag var tamejfan lika nervös som bruden ;)

Hihihi Bra gjort! Vad hade prästen med det att göra...
  • Salat

Sä här tror jag vi kommer att göra. Tror...
    Min blivande och marskalken skall stå där bänkraderna tar slut

Först går vår fyra, snart fem åriga son (jag vill hålla dig i handen mamma... sa han då jag nämde det första gången.. hm, fär kanske tänka om...)
    Sen kommer min son (14) tillsammans med min dotter (18) (som kan "fånga upp" lillebror.... kan ju vara trygt att gå mellan dom om han inte vill gå själv...)
    Bak kommer två tärnor till

Til slut kommer min pappa och jag. När vi kommer fram till där bänkraderna tar slut går min pappa tillsammans med marsalken och ställer sig på sina platser och jag och min blivande går sista biten tillsammasn upp.
    En liten Viktoria&Daniel

Skulle vår lille son bli ledsen och vilja hålla mig eller morfar i handen får han självklart göra det

Svar på tråden Hur går Tärnor / Marskalkar och Näbbar in i Kyrkan?