• MnM

Tidsplanering

Jag och min blivande man ska gifta oss i sommar, men jag har lite svårt att planera vår dag.
    Vigseln kommer att vara kl 12.30. och restiden till festlokalen är ca 10 min.  lokalen som vi bokat för festen vill att middagen börjar runt kl 18.00. men de har även sagt att de kan göra en annan planering efter våra önskemål..
    Men jag känner att jag behöver hjälp och tänka ut hur lång tid allt kan ta?
    Är det fel att tänka att vigseln är kl 12.30-13.15 och sedan foto utanför kyrkan i ca 30 min.. gästerna kanske lämnar kyrkområdet vid 14.00?? Är det sen fel att be gästerna dyka upp vid festlokalen kl 15.30.. de kanske kan åka till hotellen och lämna bilen och ta sig till festlokalen på annat sätt.
    har ni sedan tips på hur man kan underhålla gästerna innan vi dyker upp.. t.ex. att någon fotar alla gäster??
    tacksam för all hjälp jag kan få. 

• Svar på tråden Tidsplanering
  • förlovadflicka

Jag tror att folk kommer åka tidigare än 14, men det är så klart beroende på hur lång vigseln är. Jag tycker att man kan säga till gästerna att komma 15:30, men om det kommer långväga gäster som inte har någonstans att ta vägen så kanske man måste tänka på det. Jag tror inte att man behöver fixa så mycket för gästerna att göra, kanske någon tipspromenad eller något i så fall. Eller tänker inte ni komma 15:30 också? 

• MnM

Jo vi kanske kommer lämna kyrkan  före kl 14.00, men när min kompis gifte sig så var vi kvar ca 50 min efter vigseln.. dels för att det var många gäster som ville gratulera samt det kan ta lite tid att ta en gruppbild med alla gäster.
    Jag hade nog inte tänkt att vi skulle komma samtidigt som gästerna, då vi kommer att fotograferas efter vigseln istället för innan då vi har så tidig vigsel och jag tror inte vi hinner med. 

• förlovadflicka
    MnM skrev 2011-03-21 20:21:27 följande:
    Jo vi kanske kommer lämna kyrkan  före kl 14.00, men när min kompis gifte sig så var vi kvar ca 50 min efter vigseln.. dels för att det var många gäster som ville gratulera samt det kan ta lite tid att ta en gruppbild med alla gäster.
    Jag hade nog inte tänkt att vi skulle komma samtidigt som gästerna, då vi kommer att fotograferas efter vigseln istället för innan då vi har så tidig vigsel och jag tror inte vi hinner med. 
    Måste ni ha dit gästerna så tidigt då? Kan ni inte säga att de ska komma senare bara? :) 
  • MnM

Ne man kanske kan be gästerna att efter vigseln så är det fri tid fram till 16.30.. eller är det fel??

• förlovadflicka
    MnM skrev 2011-03-21 22:35:39 följande:
    Ne man kanske kan be gästerna att efter vigseln så är det fri tid fram till 16.30.. eller är det fel??
    Det tycker inte jag, det är ju inget dagis man håller i ;) Om det nu inte är mitt ute i ödemarken och det tar två timmar att köra till närmaste stad eller något liknande. :P
    Tycker inte ni behöver kommentera det så mycket, bjud in till vigsel 12:30 och sedan fest 16:30 bara :)  
  • Etheleglin

Varför lägger ni vigseln så tidigt? Du kommer ju knappt hinna sminka dig innan... Min dag är crazy bråttom och vi gifter oss 15:30! (Dock en timmas restid inbakat där i.)

• förlovadflicka
    Etheleglin skrev 2011-03-21 22:45:37 följande:
    Varför lägger ni vigseln så tidigt? Du kommer ju knappt hinna sminka dig innan... Min dag är crazy bråttom och vi gifter oss 15:30! (Dock en timmas restid inbakat där i.)
    Vi ska ha vigsel kl 13, tycker inte det är så tidigt... Vi ska fotografera oss halv elva, elva någon gång, då behöver jag gå upp 6-7 eller nåt, det är väl inte särskilt tidigt? Ofta man kommer kunna sova länge på morgonen när man väntat på den dagen hela sitt liv! 
  • MnM

vi valde inte direkt att lägga vigseln så tidigt.. jag o min sambo bestämde oss i januari att vi skulle gifta oss och då i vår stad så fanns det inte många kyrkor som låg ganska centralt kvar o boka.. då 14.30 tiden var bokad på typ alla kyrkor så fick vi välja mellan 12.30 eller 16.30 och då tyckte jag att 12.30 kändes mkt bättre..

Och såå tidigt är det ju inte.. jag tänkte nog gå upp vid 7. min kompis kommer och fixar hår o smink kl 8 och jag räknar med att jag är sminkad och fixad och påklädd  och lunchad senast kl 11 och sen kyrkan :) som ligger 10 min från vårt hus 

• Etheleglin
    förlovadflicka skrev 2011-03-21 22:47:28 följande:
    Vi ska ha vigsel kl 13, tycker inte det är så tidigt... Vi ska fotografera oss halv elva, elva någon gång, då behöver jag gå upp 6-7 eller nåt, det är väl inte särskilt tidigt? Ofta man kommer kunna sova länge på morgonen när man väntat på den dagen hela sitt liv! 
    Min dag kommer se ut så här:
    06:30 gå upp, frukost, göra min och barn i ordning
    09:00 frisören
    12:30 åka från frisören
    13:30 framme vid vigsel, dags för foton
    15:30 vigsel

Frisören är orolig för att vi inte kommer hinna i tid, och jag hade helst velat vara på plats tidigare inför fotningen.
    MnM skrev 2011-03-21 23:49:26 följande:
    vi valde inte direkt att lägga vigseln så tidigt.. jag o min sambo bestämde oss i januari att vi skulle gifta oss och då i vår stad så fanns det inte många kyrkor som låg ganska centralt kvar o boka.. då 14.30 tiden var bokad på typ alla kyrkor så fick vi välja mellan 12.30 eller 16.30 och då tyckte jag att 12.30 kändes mkt bättre..

Och såå tidigt är det ju inte.. jag tänkte nog gå upp vid 7. min kompis kommer och fixar hår o smink kl 8 och jag räknar med att jag är sminkad och fixad och påklädd  och lunchad senast kl 11 och sen kyrkan :) som ligger 10 min från vårt hus 
     Ah, jobbigt när det ser ut så. Antar att det är viktigt för er att gifta er i just kyrkan? Annars kan man ju ha en kyrklig vigsel på annan plats bara, församlingen har ju oftast många fler präster än kyrkor.
  • förlovadflicka
    Etheleglin skrev 2011-03-22 08:45:16 följande:

Frisören är orolig för att vi inte kommer hinna i tid, och jag hade helst velat vara på plats tidigare inför fotningen.

Ah, jobbigt när det ser ut så. Antar att det är viktigt för er att gifta er i just kyrkan? Annars kan man ju ha en kyrklig vigsel på annan plats bara, församlingen har ju oftast många fler präster än kyrkor.
    Det är ju så olika också, jag har inga barn att fixa med, frisören kommer hem till mig och kommer inte ta så lång tid för har ganska kort hår som mest ska stylas, ska sminka mig själv och så... Så för mig känns inte 13 så tidigt :) 
  • MnM
    Etheleglin skrev 2011-03-22 08:45:16 följande:

Jag har inte heller några barn att ta hänsyn till och då min kompis fixar hår och smink och det tog ca 1tmme och 45 min när vi testade. så jag räknar kallt med att allt detta plus påklädning det inte kommer att ta mer än 2.5 timmar. och då jag endast har en resväg på 10 min till kyrkan så tjänar jag lite tid där.

Men mitt dilemma är eftersom det är tidig vigsel, när kan jag be gästerna komma till fesetlokalen??
  • Pinkgrape

Vi kommer ha vår vigsel kl.13.00 (fanns ingen annan tid i kyrkan det datumet) och vi har också ca 10min till festlokalen. Jag räknar med att vigsel och allt är över vid 14.30, att alla lämnat kyrkområdet då.

Vi har varit fundersamma på hur vi ska göra med middagen, om alla ska åka dit direkt, eller om man ska ha ett litet andningsrum emellan. Vi vill gärna att middagen serveras vid 18.00 och det känns som lång tid att underhålla gästerna på i lokalen. Vi kommer ju inte att kunna åka dit direkt, då vi ska fotas osv.

Efter att ha läst här, så känns det ju dock inte lika "läskigt" att bjuda in till vigsel kl.13.00 och middag kl.17.00.
    Eller är det för sent? Räcker det om alla kommer kl.17.00 om man vill äta 18.00? Man kanske ska försöka ha alla där lite tidigare? Usch, jag vet inte.

Förstår att ni har svårt med detta också :P

• salsa775

Oj vad alla har tidig vigsel!?
    Vi ska vigas kl.16:00, dock i samma lokal som middagen o festen.
    Men då kommer vi inte äta förrän kanske 18:00?
    Känns plötsligt väääldigt sent allting...men det kanske löser sig. 

• Aniara4
    salsa775 skrev 2011-03-27 12:00:00 följande:
    Vår vigsel börjar 16.30, inte vårt val utan det var kyrkan som inte hade någon annan tid. Jag hade föredragit 15, men nu blev det som det blev. Festlokalen ligger nära, så vi räknar med att vara där 18.00 och sitta till bords allra senaste 19. Det är inte optimalt, men det får duga!
  • Pinkgrape
    salsa775 skrev 2011-03-27 12:00:00 följande:
    Hade jag fått välja, hade vi haft kl.15, men det var redan ett par som skulle vigas den tiden.
    Jag ville inte byta kyrka eller datum, så då fick vi snällt ta tiden som fanns helt enkelt.
    Kl.13.00 känns inte helt optimalt, men vi får försöka göra det bästa av det helt enkelt :)
  • salsa775
    Pinkgrape skrev 2011-03-27 14:36:55 följande:
    Hade jag fått välja, hade vi haft kl.15, men det var redan ett par som skulle vigas den tiden.
    Jag ville inte byta kyrka eller datum, så då fick vi snällt ta tiden som fanns helt enkelt.
    Kl.13.00 känns inte helt optimalt, men vi får försöka göra det bästa av det helt enkelt :)
    Ok jag kanske ska tänka annorlunda då?
    Nu får jag en massa tid för att göra mig iordning för mitt livs kanske största dag!
    O en massa tid för o fota oss.
    Tack för era synpunkter. 
  • MnM
    Pinkgrape skrev 2011-03-27 14:36:55 följande:
    Vad skönt att höra att någon annan har hamnat i lite samma dilemma när man själv inte valt att det ska vara tidig vigsel, men man får göra det bästa av det..

jag har börjat fundera såhär:
    12.30 vigsel
    13.15 vigsel slut
    14.00 alla lämnar kyrkområdet
    16.00 till festlokalen, alla ska fotas , mingel, snittar
    16.45 brudparet anländer
    17.15-17.30 till bords
    18.00 förrätt 

ser denna planering ut att vara helt åt skogen? 
Svar på tråden Tidsplanering