• ProjectX

Kan man be cateringen ändra bröllopsmenyn?

Vi ska gifta oss i en festlokal som även tillhandahåller maten.

De bestämmer en bröllopsmeny för olika årstider med 2-3 förslag på varje förrätt, varmrätt och dessert och tidigare säsonger har jag alltid hittat minst en rätt på varje "del" som varit jättebra, men när de nu har skickat menyn inför i sommar (vi gifter oss i augusti) är jag lite besviken.

De förrätter man kan välja på är en parfait på anklever (som både jag och min BM tycker är jätteäckligt Kräks ) eller en "Delikatesstallrik" som består av böcklingcheesecake (WTF? Rynkar på näsan), löjrom, gravad lax och västerbottenost.

Nummer ett är inget alternativ, men det känns inte som att en cheesecake med fisk är någon jättehöjdare heller.

Så frågan går till er som har gift er, jobbar med catering eller stött på något liknande: Går det att be cateringen om ett annat alternativ till förrätt, eller brukar det vara lite "hugget i sten"? Jag kommer självklart behöva ringa och fråga ändå, men vore skönt att höra från nån som varit med om något liknande, eller vet hur det funkar.

• Svar på tråden Kan man be cateringen ändra bröllopsmenyn?
  • Chicita

Fråga kan du ju alltid göra.
    Du kan ju faktiskt tala om att du har sett tidigare menyer från dom och att du har gillat deras mat.
    Men denna gång så föll inget dig på läppen.

Visst kan dom säga att det är det där som gäller, punkt slut.
    Men troligtvis kan dom vara lite flexibla så länge som det inte är orimliga krav Solig

• Äppelkärna

Vi tog faktiskt i slutändan bara förrätten från en av de färdiga förslagen på bröllopsmeny från vår cateringfirma. Jag tolkar det som att förslag är just förslag och tror de är måna om att tillaga en middag kunderna blir helt nöjda med. Sedan kanske många kockar tycker det är roligt att få använda sin fantasi till fullo också -är säkert rätt trist att laga exakt samma mat till varje bröllop/fest :)
    Vi gjorde så att vi valde en förrätt från menyn, föreslog vilket kött vi skulle vilja ha till varmrätten (anka) och vilka typer av såser/tillbehör vi oftast tycker om -sen fick cateringfirman utforma ett varmrättsförslag utifrån det och i vårt fall blev det ett superbra förslag så vi godkände det rakt av! Efterrätten visste vi precis vad vi ville ha och den fanns inte med i ngn av deras menyer men de kunde utan problem ordna det för oss. Kontakten med cateringfirman har varit jättebra hela tiden och jag tror att just det att tillåta kocken utforma en bra meny utifrån ens egna smakönskemål är bra. Då blir alla nöjda och man tar tillvara på den expertis som finns i köket :)
    Lycka till och hoppas du får samma fina bemötande som vi fick!  

• Glamourama

Jag gillade inte menyn jag fick. Så jag tog och gjorde en egen från deras andra menyer som fanns för andra tillfällen, och efterätterna gillade jag inte alls. Så vi frågade om de kunde göra våran gemensamma favorit, vaniljpannacotta med bär. Det var inga problem. Menyn blev till och med lite billigare!

• ProjectX

Tack för alla svar!

Vad skönt att höra att jag inte är den enda som är lite kinkig med maten. Tungan ute

Får ringa och snacka med dem om någon vecka och se vad man kan arbeta fram.

• jkbr

klart du kan ändra du är kunden, vill dom inte ändra är dom dåliga

• Värmland2011

När jag pratade med cateringfirman som vi ska ha så sa de att vi skulle träffas i början av maj, bröllop 4 juni, och diskutera hur VI ville ha det. Det kändes jättebra så jag ska komma med förslag vad vi vill ha på vår buffé.

• Ciccci

Man tycker ju att en cateringfirma lagar maten efter BRUDPARETS önskemål..
    Skulle jag ha mitt bröllop på ett ställe o ceteringfolket sa: "Ni har det här att välja på", inga ändringar osv. Då skulle jag nog dra mig nån annanstans..

Men det ska nog gå bra! Prata med dom!

• Silverglitter

Det är  nog inga problem alls. Alla cateringfirmor jag pratat med iför vårt bröllop har sagt att de anpassar menyn efter våra önskemål. De enda som inte kändes flexibla var en restaurant där jag fick ett kort svar på min mailförfrågan om att "menyn finns på hemsidan". Vi valde inte dom kan jag säga :)

• hysch

Fiskcheesecake är dock sjuk gott! Bara så du vet ;)

Svar på tråden Kan man be cateringen ändra bröllopsmenyn?