• Stiina86

Ni som ska ha buffe, hur många personal ska ni ha?

hur många gäster kommer ni att ha och hur många personal?

tips på att få så lite spring som möjligt? gör det nåt med lite spring?

• Svar på tråden Ni som ska ha buffe, hur många personal ska ni ha?
  • Gopplan

Vi har anlitat servitris.se och de sa att de måste vara tre personer. En i köket som fixar och två som plockar fram och av. De serverar dricka vid borden och ställer fram maten vid ett buffébord. De kokar kaffe och tar fram tårtan och sist diskar de innan de åker. Vi räknar med 60-80 personer.

• TheD

Det kommer hotellet själva planera fram hur många som behövs :) Det ingår i det hela så om vi har 3 eller 6 pers gör ingen skillnad :D

• Aniara4

Beroende på hur många gäster det är så är det alltid bra att ha flera "stationer" eller att man åtminstone kan ta från två håll.

Vi har inte riktigt bestämt oss än om vi ska ha trerätters eller buffé. Den främsta anledningen till att ha buffé skulle vara just att hålla nere personalkostnaden. Jag tror vi får ta ett möte med festlokalen (som även ordnar personalen till ett bra pris) och höra vad de tycker.

• MagicBride

Vi kommer vara 47 ätande på vårt bröllop (gäster + vi alltså ) och vi har två stycken som hjälper oss. Vi hjälpte dem på deras bröllop, de var ca 40, och vi hade inga problem med att hinna med det vi skulle trots att vi aldrig gjort något liknande tidigare

• Jag han

vi kommer väl ha runt 70 gäster (om alla kommer).
    Vi kommer ha fyra killar som hjälper oss. De ser till att maten vid buffèn inte tar slut, diskar osv.
    Vin och öl kommer stå framme vid borden i flaskor och karaffer. Dessa ska väl fyllas på då och då. Ska inte vara tomt på borden. :)

• awarwen
    Gopplan skrev 2011-03-22 18:46:31 följande:
    Vi har anlitat servitris.se och de sa att de måste vara tre personer. En i köket som fixar och två som plockar fram och av. De serverar dricka vid borden och ställer fram maten vid ett buffébord. De kokar kaffe och tar fram tårtan och sist diskar de innan de åker. Vi räknar med 60-80 personer.
    Vi har anlitat tre personer, utbildade som kör samma upplägg som du skriver. Fast vi är 127 om alla kommer.
    Jag tror vi blir runt 100, en del av de inbjudna är riktigt gamla och har krämpor och håller sig mer för sig själv nuförtiden. Vill ändå bjuda dem så att de känner att man kommer ihåg dem. Skrattande
  • Semlorna

Vi blir ungefär 45-50 stycken och kommer ha två som plockar fram och av, diskar och gör lite annat som behövs.

• moonlightgirl

Tänkte bara höra om det är en diskmaskin i lokalen som ni ska ha eran bröllopsfest i eller om ni ber dem som hjälper er att diska för hand??

Vi kommer att bli runt 90 st om alla kommer och har lutat åt att ha 3-4 ungdomar som hjälp samt att kollegor till mig erbjudit sig att hjälpa oss så jag tänkte att de kan få ha koll och hjälpa undomarna om de behöver hjälp.  =)

• Semlorna
    moonlightgirl skrev 2011-03-24 16:11:04 följande:
    Tänkte bara höra om det är en diskmaskin i lokalen som ni ska ha eran bröllopsfest i eller om ni ber dem som hjälper er att diska för hand??

Vi kommer att bli runt 90 st om alla kommer och har lutat åt att ha 3-4 ungdomar som hjälp samt att kollegor till mig erbjudit sig att hjälpa oss så jag tänkte att de kan få ha koll och hjälpa undomarna om de behöver hjälp.  =)
    Finns ingen diskmaskin i festlokalen så det blir att diska för hand.
  • Gopplan

Vi har diskmaskin i lokalen och servicepersonalen ordnar med disk och avplockning.
  • Sebastiána

Vi blir 35-40. Det borde räcka med två. Vi hyr in proffs.

• Sebastiána

Vi har stor diskmaskin i anslutning till lokalen.
  • elingillberg

Hej! Tänkte lägga mig i lite här! :) Jag jobbar själv en hel del på större tillställnigar som bröllop och disputationer och annat. Min erfarenhet är att en rutinerad servitris klarar ca 25-30 gäster på egen hand om det är servering.
    Är det buffé kan man ha tre stycken som riktlinje. Tar ni tre så vet ni att de kommer att fixa kvällen mycket braoch kunna tillgodose gästernas behov och extragrejer som dyker upp (tro mig-det dyker ALLTID upp extrasaker man måste lösa!)

Mitt viktigaste råd, som själv jobbar inom detta är att noga kolla upp hur lång erfarenhet personalen har eller hur de är som personer. De måste vara vana att ta egna beslut och inte fråga de andra i personalen vad de ska göra hela tiden. Det är huvudregeln inom detta område. Det finns alldeles för många arbetsgivare som tar in "vem som helst" för att kunna hålla kostnaderna nere.

Bra tips till dig som anlitar personal:

Se till att skriva en kom ihåg lista till dem om ni har många olika moment, gärna med ca-tider som de kan hålla sig till. Det är en trygghet för den lite mindre rutinerade.

GLÖM INTE ATT KÖPA NOG MED KAFFE! Jag har serverat på så många tillställningar där kaffet helt enkelt tagit slut, vilket är supertråkigt för personalen att behöva tala om..

Glöm ej té, mjölk och socker. Detaljer som ofta glöms bort. Inte många som har socker i kaffet längre, men de som har blir besvikna om det fattas..

För att ha glad och trevlig personal- var glad och trevlig själv! Det smittar och de kommer att göra allt för att alla ska ha trevligt om de gillar brudparet!

Om ni inte vill dricksa personalen av ekonomiska skäl, men ändå är så nöjda att ni tycker synd om de stackars tjejerna som slitit hårt medan ni haft skoj (haha!) så säg till dem att de gärna får äta överbliven mat/tårta/godis... (om det är ok med er alltså) Många glömmer att äta under tiden de jobbar och leder till att de utför sämre jobb. Jag lovar. Mätta servitriser  = glada servitriser. Självklart ska ni inte beställa extramat till dem, men blir det över är det en väldigt trevlig gest att bjuda dem som jobbat med maten hela kvällen..!

Hoppas detta hjälpte någon. :)
    Själv ska jag gifta mig den 23 juli och vi ska ha buffé. Vi kommer att ha tre stycken som jobbar och gästerna blir ca 80-90 stycken. Men då har jag handplockat mina efter att själv ha jobbat tätt ihop med dem oc hvet att de löser kriser som när t.ex skruven i tårtställningen lossnade och hela översta tårtan var på väg att kana åt sidan.. eller som när värdparet glömde hämta tårtan och min kollega fick åka till en mack för att fixa annan tårta. Allt löser sig med duktig kökspersonal! =)

Kram på er och lycka till med era bröllop!
    Kram på er!!

• elingillberg

Självklart diskmaskin. Om ni inte tänkt att ha det  så måste ni ha någon som HELA TIDEN diskar. Ni är ändå 90 pers och jag kan lova att det blir ordentligt med disk. Jobbar själv på tillställningar ibland och diskmaskin är nästintill ett måste, även när det "bara" är 50 gäster. Och ungdomar,... ja, jag har jobbat med dem och det är inte alltid så enkelt osm man tror att vara en duktig servitris/diskplockare. Det är tungt att bära av faten och man måste vara lite rutinerad för att kunna bära fler än åtta tallrikar samtidigt, vilket alla gånger behövs om det ska flyta på..
    Om du ska anlita ungdomar, leta efter dessa egenskaper: någon med ett fast handslag som vågar se i ögonen, en ansvarstagande hästtjej eller storasystrar som inte är blyga.. Då kan det fungera.  Absolut inte ungdomar som har svårt att tala för sig eller någon som du märker är med för att "tjäna lite extra"  och mest står och tittar eller hänger någon av de andra servitriserna i kjolen.

Viktigt med bra personal för att få festen att fungera! Jag vet, jag har sett motsatsen så många gånger!
  • Gopplan
    elingillberg skrev 2011-03-24 17:22:03 följande:
    Hej! Tänkte lägga mig i lite här! :) Jag jobbar själv en hel del på större tillställnigar som bröllop och disputationer och annat. Min erfarenhet är att en rutinerad servitris klarar ca 25-30 gäster på egen hand om det är servering.
    Är det buffé kan man ha tre stycken som riktlinje. Tar ni tre så vet ni att de kommer att fixa kvällen mycket braoch kunna tillgodose gästernas behov och extragrejer som dyker upp (tro mig-det dyker ALLTID upp extrasaker man måste lösa!)

Mitt viktigaste råd, som själv jobbar inom detta är att noga kolla upp hur lång erfarenhet personalen har eller hur de är som personer. De måste vara vana att ta egna beslut och inte fråga de andra i personalen vad de ska göra hela tiden. Det är huvudregeln inom detta område. Det finns alldeles för många arbetsgivare som tar in "vem som helst" för att kunna hålla kostnaderna nere.

Bra tips till dig som anlitar personal:

Se till att skriva en kom ihåg lista till dem om ni har många olika moment, gärna med ca-tider som de kan hålla sig till. Det är en trygghet för den lite mindre rutinerade.

GLÖM INTE ATT KÖPA NOG MED KAFFE! Jag har serverat på så många tillställningar där kaffet helt enkelt tagit slut, vilket är supertråkigt för personalen att behöva tala om..

Glöm ej té, mjölk och socker. Detaljer som ofta glöms bort. Inte många som har socker i kaffet längre, men de som har blir besvikna om det fattas..

För att ha glad och trevlig personal- var glad och trevlig själv! Det smittar och de kommer att göra allt för att alla ska ha trevligt om de gillar brudparet!

Om ni inte vill dricksa personalen av ekonomiska skäl, men ändå är så nöjda att ni tycker synd om de stackars tjejerna som slitit hårt medan ni haft skoj (haha!) så säg till dem att de gärna får äta överbliven mat/tårta/godis... (om det är ok med er alltså) Många glömmer att äta under tiden de jobbar och leder till att de utför sämre jobb. Jag lovar. Mätta servitriser  = glada servitriser. Självklart ska ni inte beställa extramat till dem, men blir det över är det en väldigt trevlig gest att bjuda dem som jobbat med maten hela kvällen..!

Hoppas detta hjälpte någon. :)
    Själv ska jag gifta mig den 23 juli och vi ska ha buffé. Vi kommer att ha tre stycken som jobbar och gästerna blir ca 80-90 stycken. Men då har jag handplockat mina efter att själv ha jobbat tätt ihop med dem oc hvet att de löser kriser som när t.ex skruven i tårtställningen lossnade och hela översta tårtan var på väg att kana åt sidan.. eller som när värdparet glömde hämta tårtan och min kollega fick åka till en mack för att fixa annan tårta. Allt löser sig med duktig kökspersonal! =)

Kram på er och lycka till med era bröllop!
    Kram på er!!
    Kul med någon som har erfarenhet. Vi funderade först på att anlita ungdomar, men valde sedan att anlita professionell serveringspersonal och det känns som att det är väl investerade pengar. Hon jag pratade med kom med en hel lista på saker jag skulle tänka på, som jag absolut inte hade kommit ihåg annars, som att ta med soppåsar och diskhanddukar t ex.
  • moonlightgirl
    elingillberg skrev 2011-03-24 17:35:34 följande:
    Självklart diskmaskin. Om ni inte tänkt att ha det  så måste ni ha någon som HELA TIDEN diskar. Ni är ändå 90 pers och jag kan lova att det blir ordentligt med disk. Jobbar själv på tillställningar ibland och diskmaskin är nästintill ett måste, även när det "bara" är 50 gäster. Och ungdomar,... ja, jag har jobbat med dem och det är inte alltid så enkelt osm man tror att vara en duktig servitris/diskplockare. Det är tungt att bära av faten och man måste vara lite rutinerad för att kunna bära fler än åtta tallrikar samtidigt, vilket alla gånger behövs om det ska flyta på..
    Om du ska anlita ungdomar, leta efter dessa egenskaper: någon med ett fast handslag som vågar se i ögonen, en ansvarstagande hästtjej eller storasystrar som inte är blyga.. Då kan det fungera.  Absolut inte ungdomar som har svårt att tala för sig eller någon som du märker är med för att "tjäna lite extra"  och mest står och tittar eller hänger någon av de andra servitriserna i kjolen.

Viktigt med bra personal för att få festen att fungera! Jag vet, jag har sett motsatsen så många gånger!
    Nu är det så att vi ska ha festen i en bygdegård och där finns det ingen diskmaskin. Men om jag fick bestämma så är det klart att det skulle varit en diskmaskin där.
    Vi ska ha buffé precis som rubriken lyder så de vi ska ha som hjälp ska inte gå runt och servera gästerna. Vi hade tänkt att de skulle se till buffén så att det ser snyggt ut och fylla på osv. Allt som man tänkt sig kring en fest men inte servera.
    Jag har själv jobbat innom hotell och resturang så jag förstår hur ni menar med att det är en del att tänka på, det är därför som jag ska ha av mina kollegor som ska hjälpa och stötta ungdomarna som ska hjälpa oss.

När min mamma fyllde 60 hade hon en stor fest, kommer inte ihåg hur många vi var men vi var många iallafall. Då var det syrran, jag och mamma som fixade maten kring det, syrran och hennes sambo, jag och min sambo dukade av och diskade osv och det var inga problem och då är det bara jag som har erfarenhet kring sånt. Så jag är inte orolig för att ha hjälp av ungdomar.

Nu ska de inte diska då vi hyr porslinet från en cateringfirma och då behöver vi inte dicka det så det är skönt eftersom det inte finns diskmaskin i lokalen.
  • mysan33

Hejsan, vi ska ha buffe för ca 130personer och räknar med 5 personal. upplägget blir ungefär samma som ni beskrivit ovan=)

• Sebastiána
    elingillberg skrev 2011-03-24 17:22:03 följande:
    Då borde det räcka med 2 personer till 35-40 gäster. Vi hyr av en cateringfirma så jag hoppas att det är erfaren personal.
  • Sebastiána
    Sebastiána skrev 2011-03-26 19:56:05 följande:
    Då borde det räcka med 2 personer till 35-40 gäster. Vi hyr av en cateringfirma så jag hoppas att det är erfaren personal.
    Vi ska ha buffé... personalen ska fylla vin från Bib till flaskor och servera den (servera första glaste sedan fylla på och ställa fram på bordet för de som vill ha mer).
Svar på tråden Ni som ska ha buffe, hur många personal ska ni ha?