• mikita

Båda vill ha ny ring, hur göra i kyrkan?

Hej!
    Vi vill båda ha en ny ring när vi gifter oss. Jag kommer alltså ev. ha två ringar efter bröllopet (som man "brukar"). Min m2b  vill byta ut sin förloningsring mot en vigselring. Jag har förståt att det är ovanligt att göra så här?? Vår präst blev väldigt fundersam och tycker att vi ska ha en egen lite ceremoni tidigare på dagen där min m2b får sin nya ring. Sedan får jag min ring som vanligt under vigseln. Är det någon annan här som varit med om att BÅDA får en ny ring under vigseln? Att båda under ceremonin  säger  "med dena ring..." och sedan trär ringen på den andras finger. Är vi helt ute och cyklar? Hur skulle ni göra? Vi har inte ens reflekterat över att detta skulle vara konstigt. Våra förlovningsringar passar helt enkelt inte ihop med vigselringarna, utan vi vill båda ha nya. Hjälp!

• Svar på tråden Båda vill ha ny ring, hur göra i kyrkan?
  • Chicita

Men... nu är det ju jättepopulärt att mannen också ska ha en till ring. Så varför skulle det vara mer problem om han vill byta ut sin gamla Förvånad

Konstigt... Ta ett snack med prästen igen och fråga hur alla andra som vill ha varsin ring gör.

Borde inte prästen kunna välsigna båda era ringar samtidigt och sen uttala "med denna ring..." osv. Och sen sätter han på din ring och du hans?

• mikita
    Chicita skrev 2011-03-27 08:46:25 följande:
    Men... nu är det ju jättepopulärt att mannen också ska ha en till ring. Så varför skulle det vara mer problem om han vill byta ut sin gamla Förvånad

Konstigt... Ta ett snack med prästen igen och fråga hur alla andra som vill ha varsin ring gör.

Borde inte prästen kunna välsigna båda era ringar samtidigt och sen uttala "med denna ring..." osv. Och sen sätter han på din ring och du hans?
    Åh vad skönt att det inte bara är jag som har missat något! Vi har liksom inte trott att det varit något problem, förrän vi pratde med prästen som sa " oj, det har jag aldrig varit med om". Eftersom vi inte var beredda så hade vi väl inga argument heller direkt...

Mmm, prästen var själv inne på att välsigna båda ringarna som du skrev, men sa sen att det bästa kanske är att mannen får sin tidigare under dagen. Vi får ta ett snack igen!
  • Chicita

Jag känner flera som har valt att ta en TILL ring till båda två. Så att det skulle vara ett problem har jag aldrig liksom tänkte mig.
    Blev lite ställd när jag såg din fundering först Obestämd

Men ja ta ett snack till med prästen. Det där ska väl inte vara så svårt att ordna tycker jag

• Pinkgrape
    Läste detta på svenska kyrkans hemsida:

"Vigselringen ingår i den kyrkliga vigselceremonin. Det vanligaste är att bruden får en ring av guld av brudgummen, men om man vill att båda ska få en ring går det också bra. Ringarna behöver naturligtvis inte vara av guld.

Ringen med sin slutna cirkel är i sig en urgammal symbol för evighet och eviga förbund. Det äkta guldet symboliserar äkta kärlek som aldrig rostar.

Innan ringen sätts på brudens finger läser prästen en bön över den och brudparet håller gemensamt i ringen medan de uttalar sina löften.

I Sverige bärs ringen normalt på vänstra handens ringfinger då man förr trodde att det gick ett blodkärl därifrån direkt till hjärtat."

Vi kommer att ha varsin ring och inte i guld, utan titan. Vi har ju dock inte pratat med vår präst om det ännu, så jag hoppas då att det inte ska vara något problem. Det hade jag aldrig kunnat tro, att det skulle vara något speciellt med det. Jag trodde att "alla" gjorde så nuförtiden, att man fick varsin ring.
    Jag hade nog inte velat att min blivande skulle få sin ring före själva vigseln, utan jag hade nog verkligen försökt få prästen att gå med på att vi båda får den under själva cermonin i kyrkan.
  • mikita

Tack!
    Det är som ni båda skriver, vi hade aldrig kunnat tro att det skulle vara något problem. Vi blev jätteställda!

Men nu ska vi verkligen stå på oss!

• Pinkgrape
    mikita skrev 2011-03-27 09:21:43 följande:
    Tack!
    Det är som ni båda skriver, vi hade aldrig kunnat tro att det skulle vara något problem. Vi blev jätteställda!

Men nu ska vi verkligen stå på oss!
    Det tycker jag att ni ska! Lycka till :)
  • 2011bröllop

Min 2be ska oso ha en vigselring förstår inte vad problemet är ? för om dom inte skulle haft en vigselring så trär man ju ändå på förlovningsringen på han, man bytar väll alltid ringar ??? bara det att  2be annars brukar ta  av förlovningsringen o lämna den på putsning för att sen bruden ska sätta på den igen under vigslen   hmm 

• mikita

Problemet verkar ligga hos prästen, vi var bara så oförberedda på att det skulle vara konstigt/blir problem, så jag var tvungen att kolla med alla kloka här så det inte är jag/vi som fått något om bakfoten och gör något jättekonstigt. Men så är det ju inte (det trodde jag egentligen inte heller).

Som sagt, våra vigselringar passar inte ihop med våra förlovningsringar så vi kommer nog båda "bara" ha vigselringarna. Men möjligheten finns ju för oss båda att  ha 2  om vi vill det framöver :)

• Niini

Vad skulle det vara för problem med att båda vill ha ring. Förstår inte var prästen tycker problemet ligger.. Är väl bara att din sambo trär din ring på ditt finger o sen trär du hans på hans finger, done!

Svar på tråden Båda vill ha ny ring, hur göra i kyrkan?