Ellis skrev 2011-06-08 18:52:09 följande:
Hej igen, jag har lite funderingar som jag vore jätte tacksam över om ni vill svara på
En del av er tycks beställa två klänningar, vad är anledningen till det? För att vara på den säkra sidan? (Egentligen undrar jag om det är något som jag också borde göra?) Säljer ni sedan klänningen ni inte använder?
Materialet, är det äkta silke i klänningarna? Jag vill nämligen inte ha silke överhuvudtaget, jag antar att försäljarna borde kunna svara på det via mail. De klänningar jag tittat på så har det inte stått om de innehåller silke eller inte, det står t.ex. satin vilket bara är metoden man knyter tyget om jag förstår det rätt, och då kan antingen vara silke eller annat material.
Och sist men inte minst, beställningstiden. Vi ska inte gifta oss förrän augusti 2012, räcker det att beställa klänningen 6 månader innan? Eller tidigare/senare? Jag tänkte att vikten (midjemåttet) kan gå upp och ner på ett helt år, särskilt nu när jag börjat få in rutin på gymandet. Och helst vill jag ju inte stå med för stor/liten klänning på dagen med stort D.
Hej!
Nej, det är inte inte siden i klänningarna. Jag har beställt min ena klänning i siden särskilt och betalat ganska mkt extra för det men är nog den enda i tråden som gjort det. Alla klänningar sys i 100% polyester. Och det spelar ingen roll om det är taft, satin, organza, chiffong osv, allt är i polyester precis som i sverige. Det är inte sämre tyg än i sverige (de flesta klänningar i butiker här sys ju i kina och är i polyster de oxå) utom möjligtvis de i 30 000 kr-klassen, då kanske du kan få silke/siden här i sverige. Det är alltså mellanhänderna du kapar. Sen varierar det självklart i pris/kvalité på kinatillverkarna oxå. Det är business det handlar om, inte trolleri...
De flesta av oss beställer fler klänningar för att vi vill ha en "backup" eller helt enkelt inte har bestämt oss helt vilken stil vi vill ha. Och tror de flesta tänker sälja de andra när vi gift oss/bestämt oss.
Jag skulle beställa mer än 6 mån innan för att va på den säkra sidan... Och tar man snörning så har man ju ganska många kilon/centimeter att spela med.