• daniiel

Kinaklänningar och gaffel däremellan!

Okej, då är det alltså mer av ett court train än brush train i längd :) Nu kommer ju frågan hur du vill ha det, vilket kan vara jättesvårt att bestämma sig för. Oavsett vilken längd du väljer, så kommer ingen missa att du har ett släp på klänningen :) Vad är du mer "rädd" för, att släpet ska kännas för kort eller att det ska kännas för långt?

• daniiel

En enkel lösning för släpet är ju att helt enkelt fästa en ögla på undersidan som man sedan hänger runt handleden för att hålla upp det när du tex ska dansa. Det fixar du lätt själv efter du fått hem klänningen om du tycker att det behövs.

Väljer du det kortare släpet, 50cm, så kommer det absolut synas att det är ett släp. Vill du förstärka det, så kan du ha en underkjol med släp.

När det gäller bandet i midjan, så kanske kan beställa ett separat band att ha i midjan? Ett sk. "wedding sash". Det finns såna i flera olika färger och utföranden, Etsy är bra att kika på. Även om jag tycker det låter konstigt att de inte vill sy fast lite pärlor på överdelen.

www.etsy.com/listing/105581187/dusty-rose-bridal-sash-mauve-pink&ga_search_query=pink+wedding+sash&ga_view_type=gallery&ga_ship_to=ZZ&ga_min=0&ga_max=0&ga_search_type=all&ga_facet=pink+wedding+sash
    www.etsy.com/listing/101727208/bridal-sash-wedding-sash-in-blush-pink&ga_search_query=pink+wedding+sash&ga_view_type=gallery&ga_ship_to=ZZ&ga_min=0&ga_max=0&ga_search_type=all&ga_facet=pink+wedding+sash
    www.etsy.com/listing/93595978/handcraft-light-pink-flowers-wedding&ga_search_query=pink+wedding+sash&ga_view_type=gallery&ga_ship_to=ZZ&ga_min=0&ga_max=0&ga_page=2&ga_search_type=all&ga_facet=pink+wedding+sash
    www.etsy.com/listing/74828931/wedding-accessory-bridal-sash-wide&ga_search_query=pink+wedding+sash&ga_view_type=gallery&ga_ship_to=ZZ&ga_min=0&ga_max=0&ga_page=2&ga_search_type=all&ga_facet=pink+wedding+sash
    www.etsy.com/listing/104542103/pinkwhiteivory-or-silver-bridal-sash&ga_search_query=pink+wedding+sash&ga_view_type=gallery&ga_ship_to=ZZ&ga_min=0&ga_max=0&ga_page=4&ga_search_type=all&ga_facet=pink+wedding+sash

• daniiel

Det är knepigt det där med underkläder, svårt att veta i förväg vad som "behövs" eller inte. Jag hade också tänkt ha såna trosor, hade köpt ett par som var rätt snygga faktiskt med svart spets. De behövdes inte alls, klänningen höll in allt toppenbra ändå. De nästan stjälpte mer än vad de hjälpte :P Jag hade väl egentligen inte behövt ha BH heller, men valde det ändå, för jag kände mig så otroligt naken utan.

• daniiel
    majjja skrev 2012-09-16 13:31:44 följande:
    hmm, ja där har du ju en poäng. Utan bh kan jag nog inte vara dock, skulle också känna mig jättenaken
    Har du snörning på klänningen, så gör ju inte heller ett par cm någon större skillnad och det är nästan så att det hellre får bli ett för stort mått än för litet, för det är ju överlag enklare att sy in en klänning än att lägga ut.

Men ja, jag kände mig typ toppless utan bh, trots att klänningen är i så många lager :P Var skönt att kunna ha bh :)
  • daniiel
    Anny skrev 2012-09-16 13:03:09 följande:
    Igår blev jag hippad!!

Jättemysigt. Fick ha sådan där fin leksakstiara, halsband och örhängen hela dagen. Picknicklunch på en bergstopp, sedan glassprovning på Mormor Magdas glassfabrik (www.darproducerat.se/). Sedan blev det 2timmars turridning på islandshästar. (www.kyrkekvarn.com/) Och tillsist klä upp sig i sin lilla svarta och äta middag på restaurang och sedan ut och dansa och festa. Lugnt och sansat och supermysigt! =) 

2 veckor kvar nu! 
    Åh, vad avis jag blir! Det låter som en helt underbar hippa :D

Det drar ihop sig.. hur gör du med klänningarna? Blir det bara den korta? :)
  • daniiel
    söt nöt skrev 2012-09-16 15:47:07 följande:
    En klänningsfråga. Jag behöver tips och råd.
    jag har lite över 100 cm i omkrets på rumpan/höften. stl 75B upptill midjan är något mindre än under brösten, men det är ganska lite. Så jag är med andra ord ganska rak upptill med större höft/rumpa. Vad kan passa på mig? 
    Det är ju jättesvårt att säga. Det beror ju lite på vad du vill framhäva och vad du vill dölja, samt vad du tycker är fint och känner dig fin och bekväm i. Har du inte möjlighet att gå till en butik och pröva lite olika modeller?

Jag skulle väl säga att en A-linje passar de flesta kroppsformer och en ball gown kan vara bra om man vill dölja sina "breda" höfter. Välj något som markerar din midja om du vill framhäva och förstärka den :)
  • daniiel
    söt nöt - Båda klänningarna skulle nog bli väldigt fina på dig :) Den andra, om du vill ha med det bandet i midjan, markerar ju midjan ännu bättre. Jättesnygga klänningar båda två! :)
  • daniiel
    smulan8118 skrev 2012-09-17 00:41:02 följande:
    =) 
    Jag tänkte för säkerhets skull ta å prova lite modeller i en "riktig" butik. Ska försöka få ihop tiden till helgen. Sedan är det dags att bestämma sig och beställa. Bröllopet är 29 dec, så det är väl ingen panik ännu, men man vill ju se den på riktigt...helst NU! Lovar att visa bild! 
    Inte för att stressa dig, men ska du beställa en klänning från Kina, så börjar det dra ihop sig. Det är inte helt otroligt att du kan få vänta upp till 3 månader på klänningen (förseningar händer) och hamnar då klänningen tex i tullen, så måste du räkna med ytterligare ett par dagar/en vecka och skulle det vara så att klänningen behöver ändras lite, så ska det finnas tid till det.
  • daniiel
    Minuz skrev 2012-09-17 09:09:29 följande:
    Precis. min klänning kom till sverige 5/9 och står fortfarande som lagrad hos tullen. SÅ tullen verkar inte ha bråttom iaf om något stoppas där.
    Men va? Har du inte fått klänningen än?! Har dom skickat den till dig? Nu har det ju visserligen varit helg, men jag tycker ändå att klänningen bör vara påväg nu.
Svar på tråden Kinaklänningar och gaffel däremellan!