Darling Daisy skrev 2012-07-04 20:06:16 följande:
1700-tal:
Wow, vad häftigt!!! Vad är det för hus?
Och er andra nyfikna...
Det är ett fänrikshus från mitten av 1800-talet, 1,5 mil utanför Linköping. 102 m2 stort, 2 våningar, 4 rum och kök (varav 2 sovrum och 2 vardagsrum). Rött med vita knutar med massa snickarglädje, en riktig torpidyll fast STORT! 1600 m2 lummig tomt med gamla pionbuskar och fruktträd.
Dubbla dubbeldörrar i entren (orginal och helt underbara!) och alla innerdörrar och karmar är också orginal! Ungefär hälften av golven är även de orginal, 40 cm breda golvtiljor...
Fungerande vedspis och bakugn i köket från när huset byggdes samt öppen brasa i ena vardagsrummet och en sluten kamin i det andra.
Fält och åkrar runt omkring fast själva huset är omgivet av höga träd som ger skydd.
Är ganska kär, ifall det inte märks!! Och priset är ett smärre skämt, särskilt för att vara utanför Link (SÅ mkt dyrare än norrk). Huset kostade mindre än vår lilla etta på 28 m2 värderades för efter renoveringen. Tanken är att alltså att vi ska veckobo i ettan i norrk, och bo i huset fre kväll till mån morg. Blivanden jobbar i link och jag jobbar/pluggar i norrk. Sen när jag pluggat klart så flyttar vi kanske ut permanent och säljer lägenheten. Men tills vidare gillar jag kontrasten, lägenheten är supermodern, svart/vit/grå, rostfritt, högblanka ytor, högt i tak osv... Huset är den totala motsaten, massa orginal (sånt gillar ju jag, hence my name ) och man får ducka sig genom dörrarna!
Det här blir nog skitbra! Och det viktigaste - jag har en trädgård igen!!!