mrs pitt skrev 2011-11-21 20:02:05 följande:
Tack för ditt svar, Darling Daisy!
Vad är det jag ska fråga efter, och vad vill jag veta angående hur de ska sy klänningen? Vad ska jag se upp för? Typ om de gör underkjolen i ett annat tyg än det översta lagret på kjolen eller? Kan verkligen inte ett smack om såna här saker så uppskattar verkligen din expertis...
Hehe, inte är jag någon expert, inte!! Jag vet dock att man ska vara noga med materialvalen och antal lager, det är där man ibland kan se stora skillnader mellan kopior och orginalklänningar.
Det ser ju ut som om överdelen är gjord i taft och underdelen i organza. Om du är noga med att klänningen ska se ut som på bilden ska du skriva tydligt att du vill ha överdelen i taffeta och kjolen i organza. (min erfarenhet är att landy gillar satin - jag fick hem en klänning i satin trots att den hette "taffeta dress")
Orginalet är nog i äkta sidentaft och sidenorganza, men du kommer att få din klänning helt i syntetmaterial. Enligt 1700tal (som nog är vår största expert här i tråden) så är sidenklänningarna helt uuuunderbara ( hon har en sidenklänning och flera syntetklänningar från milly), så om man gillar sidentyger är det värt att kolla prisskillnaden.
Kjolen är ju i flera lager, jag misstänker att de kommer att använda satin i det understa lagret och sen ha några lager organza över, med broderier i det översta lagret.
Hoppas att mina svar kan hjälpa dig lite i alla fall.