• Fröken Söt

Någon som beställt ring från vigselbutiken.se / storlek på ring

Jag är inne på att beställa min ring från http://www.vigselbutiken.se. Är det någon här som beställt därifrån?

Jag beställde hem ett ringmått, och enligt det så passar en ring i storleken 49 (15,5). Min förlovningsring är nästan för stor, känns nästan som att den ska gloda av fingret när jag är kallare om händerna. Men den är i storlek 16,25 (enligt Guldfynd). Den ser inte särskilt mycket mindre ut än ringmåttet.
    Ska det verkligen skilja så mycket på storlekarna? Eller har de olika system?

Om det nu skulle bli helt fel, hur mycket kostar det att ändra storlek på en ring?

• Svar på tråden Någon som beställt ring från vigselbutiken.se / storlek på ring
  • Fröken Söt

Ja, Guldfynd i Halmstad har väl inga stjärnor som jobbar där heller förstås. Har varit där två gånger. En gång ville de inte överhuvudtaget hjälpa till (expediten gick sin väg - trevligt), andra gången visste inte expediten varken vad alliansringar eller princesslipade diamanter var.

Ok, men då känner jag mig lite lugnare. Har jättenojja över att beställa en ring, men klänningen är inga problem. Ibland undrar jag hur man är funtad... Skrattande

• Miceme
    Fröken Söt skrev 2011-04-11 17:03:12 följande:
    Ja, Guldfynd i Halmstad har väl inga stjärnor som jobbar där heller förstås. Har varit där två gånger. En gång ville de inte överhuvudtaget hjälpa till (expediten gick sin väg - trevligt), andra gången visste inte expediten varken vad alliansringar eller princesslipade diamanter var.

Ok, men då känner jag mig lite lugnare. Har jättenojja över att beställa en ring, men klänningen är inga problem. Ibland undrar jag hur man är funtad... Skrattande
    Såna vill man ju verkligen inte köpa något av.
    hoppas att du blir nöjd med ringen! och storleken =)
  • Joffan

Jag skulle inte beställa därifrån.  Kollade lite runt på sidan och hittade presis samma ring för 18 395,00 kr som jag hittat här i Finland för 259€...

• Fröken Söt
    Joffan skrev 2011-04-11 19:24:03 följande:
    Jag skulle inte beställa därifrån.  Kollade lite runt på sidan och hittade presis samma ring för 18 395,00 kr som jag hittat här i Finland för 259€...
    Är du säker på att det är samma märke? Vilken ring var det?
    Jag har också jämfört med butik. 1500 kr respektive 2000 kr mer skulle "min" ring kosta i butik.
  • majflicka
    Joffan skrev 2011-04-11 19:24:03 följande:
    Jag vet inget om nämnda sidan men det kan vara väldigt svårt att jämföra ringar med diamanter man ser på nätet utan specifikationer. Är verkligen en djungel! Kan skilja så mkt: Märket, kvaliten på guldet och ffa diamanten/erna. Är diamanterna billigare är de ju generellt "sämre" sett till inclusions, cut osv. Sätter sämre inom "" för de kan ju vara fantastiskt vackra för det :)
  • soffia
    majflicka skrev 2011-04-15 14:02:15 följande:
    Jag vet inget om nämnda sidan men det kan vara väldigt svårt att jämföra ringar med diamanter man ser på nätet utan specifikationer. Är verkligen en djungel! Kan skilja så mkt: Märket, kvaliten på guldet och ffa diamanten/erna. Är diamanterna billigare är de ju generellt "sämre" sett till inclusions, cut osv. Sätter sämre inom "" för de kan ju vara fantastiskt vackra för det :)
    Kvaliten behöver inte vara sämre bara för att det är ett billigare pris. Vissa företag köper in stora kvantiteter av stenar och får då ett mkt bra pris och kan där med säja ringarna till mkt billigare priser.
    Så man ska inte tro att kvaliten är sämre bara för att priset är lägre.

Joffan: Jag har väldigtsvårt att tro att den ringen du har tittat på för 259€ är äkta stenar. Mest troligt så är det cz och eventuellt silver till och med, en så kraftig slät ring utan stenar i vitguld  ligger på minst 6500-7000 kr!
    Vigselbutiken.se är en seriös sida och skulle inte lura på folk strunt för 18000:-
    Jag säger detta för jag jobbar själv i en guldsmedsbutik , som ägs av min far.

Skulle någon komma och säga till mig "Här har vi en ring med svarta och vita briljanter med en total storek på 1,40ct WVS för 2500 svenska kronor" DÅ skulle mina varningsklockor börja ringa, för det är alldeles för bra för att vara sant.
  • majflicka
    soffia skrev 2011-04-15 14:56:38 följande:
    Kvaliten behöver inte vara sämre bara för att det är ett billigare pris. Vissa företag köper in stora kvantiteter av stenar och får då ett mkt bra pris och kan där med säja ringarna till mkt billigare priser.
    Så man ska inte tro att kvaliten är sämre bara för att priset är lägre.
    Nej du har helt rätt, visst är det så. Det ska man självklart hålla i minnet. Generellt sett tycker jag dock att man kan säga att när man tittar runt på vissa svenska sidor och de är villiga att sälja 0,8 carat enstensringar för ca 10 000 kr kan man nog tänka att stenen inte är av topp-kvalitet. Kan vara hur fin ring som helst för det men diamanten kanske har lite längre sett till c:na. Men precis som du säger så finns det andra faktorer som också påverkar priset.
  • majflicka
    majflicka skrev 2011-04-15 15:34:38 följande:
    Nej du har helt rätt, visst är det så. Det ska man självklart hålla i minnet. Generellt sett tycker jag dock att man kan säga att när man tittar runt på vissa svenska sidor och de är villiga att sälja 0,8 carat enstensringar för ca 10 000 kr kan man nog tänka att stenen inte är av topp-kvalitet. Kan vara hur fin ring som helst för det men diamanten kanske har lite längre sett till c:na. Men precis som du säger så finns det andra faktorer som också påverkar priset.
    Bara så att ingen missförstår: Ovan uttalar jag mig inte om vigselbutiken.se som ju är en seriös återförsäljare av ett flertal olika ringmärken. Jag ska låta er återgå till orginaldiskussionenFlört
  • soffia
    majflicka skrev 2011-04-15 15:34:38 följande:
    Absolut och vid köp av en sådan ring med den storleken på sten så ska man se till att alltid få med ett certifikat på sin sten! Sen är det ju väldigt bra att om man nu mot förmodan inte skulle få ett cert, atman har ett mycket utförligt kvitto och väldigt snabbt efter gå och skaffa sig ett värderingsintyg.
    Sen är det ju väldigt vågat att köpa en sådan ring genom internet, eller vilken igselring som hest igentligen, skulle nog aldrig få för mig det och jag inte hade kollat upp allt nog först, skaffat mig goda recensioner, pratat med dom över telefon och verkligen fösäkrat mig om att detta är seriöst.
Svar på tråden Någon som beställt ring från vigselbutiken.se / storlek på ring