• himeko81

Häst vs bröllop

Jag umgås inte särskilt mycket med mina kollegor utanför mitt arbete men valde ändå att bjuda in ett tiotal personer från mitt arbete som jag anser att jag förtror mig lite mer till och som jag helhjärtat skulle göra mer eller mindre vad som helst för. Detta eftersom jag arbetat nästan dagligen med dessa personer i 10 år. Den av dem som jag anser som min "bästa vän" och även den jag avslöjat de mest pinsamma och även har många minnen med har tackat nej med motiveringen att personen ska på elitloppet.
    Min haka åkte fan i golvet när jag hörde det men personen skämtar inte.
    Jag har inte haft chansen att prata med personen face to face än men för fan ELITELOPPET!?
    Det kommer ju nästa år igen, se reprisen på tv... jag gifter mig EN gång (förhoppningsvis).
    Kan man verkligen känna så fel efter TIO år ihop att man betyder mindre än några hamburgare på ben?! Gråter
    Jag vet att man är känslig över sitt egna bröllop men jag kände direkt att den här personen kommer jag ALDRIG att bjuda på någonting igen.

• Svar på tråden Häst vs bröllop
  • Chicita

Inte för att försvara din kollega på något sätt...
    Men Elitloppet är en helig graal för många travintresserade. Och travfolk "är inte som alla andra"...
    Och det behöver inte alltid vara på ett negativt sätt Flört
    Jag har själv jobbat i travbranchen och därikring. Både i stallen och med utrustning mm. Och jag vet hur viktigt elitloppet är för dom. Även för många spelare så är det en sån där grej som man bara inte får missa...
    Det är som att säga att "jamen Metallica kommer väl tillbaka en annan gång?" som att säga att elitloppet går igen nästa år. Det är ju inte likadant dom två gångerna liksom...

Vi har folk som inte kommer pga älgjakten. Så jag förstår precis hur du känner...
    Och jag tycker att du ska ta det med din vän, alltså inte anklaga eller pressa personen, men berätta hur besviken du blev över att denne inte kunde komma på ditt bröllop...

• Mikina

Jag skiter fullständigt i om det är elitlopp eller älgjakt,
    det är upp till personen i fråga om den vill vara med då jag gifter mig eller inte och uppenbarligen så vill de inte.
    Jag hade som du tagit illa upp, speciellt om det är en så nära vän.
    Om folk hellre går på kräftskiva eller vad som kan tänkas ske i augusti då jag gifter mig så är det deras miss, jag lär ju inte vara så sugen på att bjuda in dom på någonting efteråt i alla fall.

Elitlopp kanske är "årets händelse" eller nåt i travbranschen men som du säger så gifter du dig en gång och det är ett av ditt livs största händelser, känns inte ens som att det går att jämföra. Frågan är hur den här travmänniskan skulle vilja ha sitt bröllop, är hon/han gift? Kanske är gift för länge sedan och glömt hur viktig dagen är. Mina vänner skulle ställa in sitt egna födelsedagskalas för mitt bröllop och jag skulle göra detsamma för dem. Älgjakten var ju till och med ännu sämre än elitloppet, det är ju mer än en dag det håller på, men älgmänniskan kanske inte är så närstående. En kusins sambo får gärna gå på elitlopp eller älgjakt men inte en av de närmsta.
    Oj vad långt det blev, jag blev riktigt upprörd och håller helt med dig TS!

Ja bästa är ju som Chicita säger att prata med din vän, kanske han/hon inte riktigt insett hur viktigt bröllopet är, vad vet jag. Alla tycker ju faktiskt inte att bröllop är så stor grej (svår för oss här på BT att förstå kanske ;) ) och då kanske elitloppet är större men om din vän förstår hur viktigt bröllopet är för dig så kanske kan/hon tänker om.

• S2011

jag förstår att du är besviken, det är klart att man känner så när någon -oavsett vem- tackar nej till bröllopsinbjudan.

men: en inbjudan är också just bara en inbjudan. en förfrågan från din/er sida om att delta i firandet av er bröllopsdag. en del, som man gärna sett som gäster, kanske faktiskt inte prioriterar det deltagandet så högt som man skulle önska och det måste man faktiskt acceptera. jag tycker heller inte att det när det gäller en inbjudan behöver anges skäl till varför man inte kommer; i såna här sammanhang finns det inget som heter "giltiga skäl". en inbjudan är inte en order om inställelse, utan just bara en inbjudan.

om just denna person har andra saker i sin kalender som de anser viktiga, som kanske är inplanerat sen länge och som de inte vill prioritera bort - då får man faktiskt acceptera det.

när man planerar bröllop är det så himla lätt att gå vilse i gästlistor och per automatik tänka att de som man "sätter upp på listan" absolut ska vara där. men listan är ju snarare ett verktyg för att avgöra vilka man vill skicka en förfrågan om deltagande till. många brud(p)ar verkar balla ur helt när deras presumtiva gäster tackar nej p.g.a andra planer, för att man har räknat med att de ska komma redan på förhand. som sagt, ingen order om inställelse - en förfrågan om deltagande.... 

• Chicita

Tja älgjägarna är en farbror och två kusiner till min blivande Tungan ute
    För mig känns det mer som att "det är deras förlust"... och så bjuder jag in 2 kollegor med respektive som jag inte hade haft råd att bjuda annars... Solig

Som du säger Mikina, så är det ju faktiskt så att även om dom är väldigt glada för ens skull, så är det "bara ett bröllop" för vissa.
    Dom är inte lika engagerade och inne i det som vi är. Det är inte "årets händelse" för dom.
    Men om dom förstår hur gärna man vill ha dom där. Att man inte bjuder dom "bara för att man måste" så kanske dom ändrar sig.
    Det är ju så att vissa kan känna sig som om dom bjuds in för att det liksom "måste bjudas", och att dom kanske borde tacka nej för att man hellst inte vill ha dom där... Om ni förstår vad jag menar

• Dejli

Det är inte ens en person som du verkar umgås med på fritiden, så jag tycker faktiskt inte att du har någon rätt att bli sur för att den inte tycker ditt bröllop är det viktigaste i världen... särskilt inte som du helt uppenbart nedvärderar dennes stora intresse genom att kalla det "några hamburgare på ben".

Om jag blev inbjuden av en jobbarkompis som jag kom bra överens med, men inte umgicks med privat, så hade jag faktiskt inte tyckt att det var viktigare än en aktivitet som jag planerat länge och kanske tillsammans med personer som betydde mer för mig än arbetskamraten som ska gifta sig. Det kanske är en familjetradition eller en tradition bland dennes närmsta vänner, och som betyder mycket för personen i fråga.

• himeko81

Ibland är det svårt att förklara, flera av er tycker det är väl inte så märkvärdigt men den här personen har sagt att jag betyder jättemycket och att när det blev tal om bröllop så skullde denne vara den första som svarar ja.
    Jag är mest besviken för att jag faktiskt trodde att jag betydde mer för personen, speciellt när vi som sagt delat upplevelser som vanliga människor inte stöter på i sina jobb såsom dödsfall och utredningar det känns som att man kommer varandra närmare men tydligen inte.
    Dessutom var det ju tvärnej att ens dyka upp efter att de där loppet är över vilket känns ännu mer sårande.

• Piiiip

Vi fick veta efter att inbjudan gått ut att en kusin till min blivande planerat sitt födelsedagskalas (fyller jämt) samma dag som vi gifter oss.

Jag hoppas för sambons skull att kusinen flyttar födelsedagsfirandet h*n har ju haft 3 månader på sig sen de fick inbjudan men vi får väl se. Vore tråkigt om alla kusinens syskon och föräldrar ska gå på födelsedagskalas istället för vårt bröllop, men då får det väl bli så.

Själv har jag varit i situationen att få välja på födelsedagsfirande eller bröllop men givetvis valt bröllopet. Jag tänker som så att födelsedagar kommer åter, men gifter sig det gör man förhoppningsvis bara en gång. Om du brudparet har bjudit mig känner mig mig hedrad och vill gärna dela dagen med dem.

Elitloppet eller älgjakt?! Vad är det för människor egentligen?

• Sackhina

Förstår att du blir besviken, det skulle jag oxå bli! Å andra sidan har jag varit i lite samma sits som den som tackade nej. I det fallet handlade det om att jag hade starthäst i ett stort lopp utomlands, det upplevde jag var en större händelse än att en kollega gifte sig...
    Det som kan spela in är ju att man i travbranschen jobbar MYCKET, man sliter och kämpar i ur och skur, dag som natt, vardag som helg! Det man ser fram emot, är ju dessa stora händelser, tex Elitloppet! (särskilt om man har starhäst den dagen, då är ju det en onceinalifetime händelse!)
    Är nog som nån skrev innan , olika händelser är olika viktigt för olika människor! Tycker absolut att du ska prata med denna kollega!
    Det kan ju hända att det är en komunikationsmiss och hon inte förstått att du är ledsen?
    Vilken tid gifter ni er och är det långt från Stockholm?
    (sen har du helt rätt, man kan faktiskt se det på TV efteråt!!)

• ångermanlandsbrud

Instämmer med S2011: det är en inbjudan, inte en order. För många människor är inte andras bröllop särskilt intressanta och det får man nog bara acceptera. Det är knappast något att tjura över efteråt, om personen bara sett till att tacka nej i tid så att ni har möjlighet att planera utifrån det.

• Hoffsennanen Tottoplex

Har denne kollegan en travhäst,delägare eller liknande, så betyder det här nog extremt mycket! Som någon skrev tror jag, det kanske bara händer en gång i livet att deras höst startar. Dessa höstar är som deras barn i princip. De lever för detta. Så tycker kanske det inte är super konstigt. Hon/han känner väl att detta är det hon/ han känner är viktigast. Och om ni nu är så bea vänner så borde du kanske hört om detta? Att det betyder så mycket? Men ABSOLUT är det tråkigt att denne kollegan ej kan närvara på din dag. Men tänk istället på alla som kommer vara där

• himeko81

personen i fråga är inte ens intresserad av trav och jobbar inte heller med det, det är det som är så ... spännande. Rynkar på näsan 

• Sackhina
    Ihimeko81 skrev 2011-04-20 22:35:38 följande:
    personen i fråga är inte ens intresserad av trav och jobbar inte heller med det, det är det som är så ... spännande. Rynkar på näsan 

Isf tycker jag absolut att du ska fråga hur hon/han tänkt!! Tala om att du blev jätteglad när denne först tackade ja, och att du är ledsen nu!!
    Visst man kanske inte ska behöva förklara varför man väljer att inte komma, men jag förstår att du undrar då denne först sagt ja!!
  • Vintersol
    Mikina skrev 2011-04-20 17:33:41 följande:
    Jag skiter fullständigt i om det är elitlopp eller älgjakt,
    det är upp till personen i fråga om den vill vara med då jag gifter mig eller inte och uppenbarligen så vill de inte.
    Jag hade som du tagit illa upp, speciellt om det är en så nära vän.
    Om folk hellre går på kräftskiva eller vad som kan tänkas ske i augusti då jag gifter mig så är det deras miss, jag lär ju inte vara så sugen på att bjuda in dom på någonting efteråt i alla fall.

Elitlopp kanske är "årets händelse" eller nåt i travbranschen men som du säger så gifter du dig en gång och det är ett av ditt livs största händelser, känns inte ens som att det går att jämföra.
    Ett av ditt livs största händelser - för den som gifter sig ja. Det innebär inte att det är det för alla andra.
    Inbjudan till ett bröllop är faktiskt inte en kallelse som innebär ett obligatoriskt ja, utan människor har rätt att göra sina egna prioriteringar och val.
    Det är klart att man kan bli ledsen eller besviken över att inte kunna dela dagen med någon som står en nära, men i min mening är det bästa man kan göra att respektera personens prioriteringar. Dessutom kan det finnas andra orsaker till att någon har en ursäkt till att inte komma på ett bröllop. Jag vet att det kan vara svårt för bröllopsentusiaster här att tänka sig det, men det finns människor som verkligen inte är bekväma på bröllop. Och om du "skiter fullständigt" i vad dina vänner har för eventuella skäl till att inte komma på ditt bröllop så kanske du skulle gynnas av att fundera över vilken sorts vän du är.
  • EllaBella

Jag förstår att du är besviken, helst vill man ju att alla som bjuds in vill och ska komma

Men samtidigt så skriver du att du inte umgås så jättemycket med dina kollegor, så förmodligen är det andra gäster på ditt bröllop som det känns viktigare att dela dagen med?  

Svar på tråden Häst vs bröllop