• Silverglitter

Dukning - dum fråga kanske :)

Det här kan bli en korkad fråga, men iallafall:

Igår när jag skulle sova låg jag och funderade på dukningen (livets viktiga frågor liksom... Flört ). Jag tänker ju att man ställer upp tallrikar och allt. Men så började jag fundera på hur det varit på de bröllop vi varit på.
    Iallafall på två av den har det varit bordsservering där maten är upplagd på tallriken, alltså inte att serveringspersonalen går runt med stora fat och serverar.

Hur sjutton gör man med dukningen då? Man kan ju inte gärna ställa fram tallrikar så serveringspersonalen får samla in dem och sen lägga upp maten och sen bära ut tallrikarna igen. Men en dukning utan tallrikar känns ju lite ofullständig. Jag kan verkligen inte komma ihåg hur de gjort på de bröllopen vi var på.

Jag kan såklart fråga cateringfirman hur dom gör, men tänkte höra med er här först, så jag inte framstår som en korkad bridezilla för dem Tungan ute

• Svar på tråden Dukning - dum fråga kanske :)
  • S2011

om det inte serveras från fat är det ju inte jättelyckat med tallrikar på bordet, nejGlad

duka isåfall fram de bestick som skall användas till alla rätterna och där tallriken ska stå kan ni ha ev. favors ihop med servett och/eller festhäfte.

på de tillställningar (och restauranger) jag vart på där man serverar "på tallrik" s.a.s. så har man i regel haft en stående vikt servett placerad mellan besticken på tallrikens plats. 

• Chicita

Som ovanstående säger... Du dukar fram allt utom tallrikarna, och på platsen där dom ska stå så ställer du en servett.
    (finns jättefina vikningstips och instruktioner på dunis hemsida (kan inte adressen i huvudet men det är väl bara att googla).
    Sen om du vill ställa favours och sånt där tallriken ska stå (om ni ska ha såna) eller bredvid där man brukar ha det annars, det är en smaksak. Men det är en klassisk dukning och ingen kommer tycka att det ser konstigt ut.

Det ser väl inte konstigt ut när du går på restaurang? Flört 

• livan86

vi har två alternativ som vi dukar med i detta fallet, det ena är att man faktiskt dukar UTAN tallrik och gör en snygg vikning eller liknande på "tallriksplatsen" eller att man har en "undertallrik" som man sedan ställer förrätstallriken på och tar bort i samband med avdunkningen av förrätten, dessa tallrikar kan man snabbdiska vid behov och sedan använda för att lägga upp huvudrätten på, om man inte har tillgång till dubbel uppsättning av "vanliga" tallrikar

men de är ju en smaksak, en dukning utan tallrik är de absolut inge fel på

• Mirjami

Vi ska ha buffé. Ville inte ha bordsservering då jag varit med om att folk inte alltid gillar maten (senast igår såg jag det på "Fyra bröllop") som serveras men känner sig tvingade att ändå och hålla god min. Vi har buffé så alla kan välja det som de själva tycker om bäst, och då kan man ha så mycket fler rätter (för att bestämma mig för En förrätt och EN huvudrätt är omöjligt). Vi kommer inte duka med tallrik utan med servetter, troligtvis vikt  som fransk lilja och vattenglas och vinglas  där vi nog sätter placeringskorten med ett snöre runt foten (litet kort, då kan folk ändå bära med sig och skilja sitt glas från andras under festen senare). Ölglas med mera kommer nog stå på buffébordet. Vi är inte helt hundra än och jag lär ju ändra mig när vi väl gör dukningen dagen innan. Sen har min mamma, min moster, min mormor, min tärna, toastmadame, bröllopsplaneraren och kusinen jobbat inom restaurang så de lär nog ge den bästa lösningen den kvällen då de flesta av dem hjälper till med dukningen.

• mikaela86

Jobbar på restaurang och där dukar vi ju aldrig med tallrik och våra dukningar kan vara helt otroliga och vackra, så när jag tänker dukning tänker jag alltid utan tallrik Skrattande
    Så olika man kan tänka!!

• Hotlena
    Mirjami skrev 2011-04-29 11:03:39 följande:

Vi ska ha buffé. Ville inte ha bordsservering då jag varit med om att folk inte alltid gillar maten (senast igår såg jag det på "Fyra bröllop") som serveras men känner sig tvingade att ändå och hålla god min. 

Såg oxå det. Men jag tycker samtidigt att man inte får hänga upp sig för mycket på att alla ska ÄLSKA det. Det går aldrig att genomföra. Det kommer alltid fnnas någon som tycker mindre om maten och då HOPPAS jag att dom håller god min och bara tackar Tungan ute Det är väl snyggaste sättet att sköta det på som gäst. 
    Nu hade dom ju en kamera i ansiktet i fyra bröllop och ska dessutom betygsätta så det är ju inte riktigt samma sak. Och den där Tess hon vår ju otroligt petig i maten, henne hade jag nog aldrig lyckats göra nöjd Obestämd 

För att inte bara crasha tråden så kan jag ju säga att jag håller med tidigare talare, det kan bli superfint utan tallrikar, jag tycker tallriksservering är snyggare än att gå runt med fat och potionera. 
  • Silverglitter

Tack för alla svaren! Jag sa ju att det var en dum fråga Flört 
    Jag kunde liksom inte komma på hur det skulle se ut utan tallrikar. Men såklart är det ju som ni säger, man har ju servetten där. Jag får testa lite olika dukningar hemma. Jag är kass på att vika servetter, så jag tänkte att man kanske bara skulle kunna göra en rulle med ett snyggt band runt. Alltså ett band med rosett som servettring. Men jag har en kompis som är duktig på att vika servetter, kanske kan prata snällt med henne :)

Chicita: Tack för tipset om dunis sida, ska kolla där.

Mirjami: Det där med placeringskort på vinglaset lät smart!

Mikaela: Ja, verkligen! Jag ska också börja tänka utan tallrik nu Glad

Hotlena: Håller med, jag hoppas cateringfirman lägger upp på tallrikarna innan de serverar. Men det kan man säkert fråga dem hur de brukar göra.

• Chicita
    Silverglitter skrev 2011-04-29 13:13:58 följande:
    Jag är kass på att vika servetter, så jag tänkte att man kanske bara skulle kunna göra en rulle med ett snyggt band runt. Alltså ett band med rosett som servettring. Men jag har en kompis som är duktig på att vika servetter, kanske kan prata snällt med henne :)
    Klipper lite i ditt inlägg så jag bara svarar på en del...

Det finns en superenkel servettvikning som ändå ser rätt ok ut.

Om du har en fyrkantig servett så är den ju redan vikt två gånger. Först en gång på mitten och sen en gång till.

Öppna första vikningen på servetten, ungefär som om det var en bok. Så du får "ryggen på boken" ner mot bordet.
    Och den vikta kant som finns kvar på servetten ska vara bort från dig...

Nu tar du det översta högra hörnet och viker diagonalt ner mot dig, så det hamnar mot servettens nederkant, i den gamla vikningen och så likadant från andra sidan. tryck inte till, det ska vara luftig.
    Nu har du en triangelform.
    Vik ihop "boken" försiktigt. Du ska fortfarande inte trycka till något, det ska vara mjuka rundningar.
    När du ställer servetten upp nu så har du en klassisk restaurangvikning.
    Man kan vika massor med servetter i förväg och ställa dom i grupper om 10. Ryggarna mot varandra, så är det bara att försiktigt ta tag högst upp i "pyramiden" och bära ut på borden...

Det här funkar bäst om det är en stadig servett, typ Dunilin (behöver inte vara Duni, ICA har något budgetmärke som är helt ok).
    Man kan också vika den med dubbla servetter så att när man öppnar servettvikningen så var det en annan färg på insidan.
    Eller så viker man en stadig servett enligt instruktion. Och så tar man en mjukare (i temafärgen kanske) och bara trycker in i mitten på ett dekorativt sätt...

Den här vikningen klarar alla, det lovar jag Solig
  • MickeAngelica2011

Hej

vi kommer att ha förrätten serverad när gästerna kommer så en tallrik finns i dukningen. Beror ju på vad man ska ha för  någon förrätt

• Silverglitter

Chicita: Tack så mycket för vikningstipset! Det låter som att till och med jag kan klara av det. Skrattande

• livan86
    Silverglitter skrev 2011-05-01 20:41:09 följande:
    Chicita: Tack så mycket för vikningstipset! Det låter som att till och med jag kan klara av det. Skrattande
    här är en bild på hur det ser ut, ungefär med den vikningen,
    klassiskt å snyggt, enkelt o stilrent..

www.google.se/imgres&imgrefurl=www.checkoutclarion.se/olika-typer-av-dukningar/&usg=__fyWdIvpWuGxOofmFU-XLpATOu4M=&h=2112&w=2816&sz=2231&hl=sv&start=0&zoom=1&tbnid=iAxkMXRzRb_c8M:&tbnh=148&tbnw=197&ei=f3e-Tc_EFcir8QOihq3cBg&prev=/search%3Fq%3Ddukning%2Bservett%26hl%3Dsv%26client%3Dfirefox-a%26hs%3Dmr%26rls%3Dorg.mozilla:sv-SE:official%26biw%3D1424%26bih%3D663%26tbm%3Disch&itbs=1&iact=hc&vpx=318&vpy=362&dur=1525&hovh=194&hovw=259&tx=125&ty=63&page=1&ndsp=18&ved=1t:429,r:13,s:0
  • livan86
    livan86 skrev 2011-05-02 11:21:58 följande:
    här är en bild på hur det ser ut, ungefär med den vikningen,
    klassiskt å snyggt, enkelt o stilrent..

www.google.se/imgres?imgurl=http://www.checkoutclarion.se/wp-content/uploads/2010/ 09/tisdag-img_4660.jpg&imgrefurl=http://www.checko utclarion.se/olika-typer-av-dukningar/&usg=__fyWdI vpWuGxOofmFU-XLpATOu4M=&h=2112&w=2816&sz=2231&hl=s v&start=0&zoom=1&tbnid=iAxkMXRzRb_c8M:&tbnh=148&tb nw=197&ei=f3e-Tc_EFcir8QOihq3cBg&prev=/search%3Fq% 3Ddukning%2Bservett%26hl%3Dsv%26client%3Dfirefox-a %26hs%3Dmr%26rls%3Dorg.mozilla:sv-SE:official%26bi w%3D1424%26bih%3D663%26tbm%3Disch&itbs=1&iact=hc&v px=318&vpy=362&dur=1525&hovh=194&hovw=259&tx=125&t y=63&page=1&ndsp=18&ved=1t:429,r:13,s:0
    verka som inte länken fungerade:
    testa denna!

http://www.checkoutclarion.se/wp-content/uploads/2010/09/tisdag-img_4660.jpg
  • Silverglitter
    livan86 skrev 2011-05-02 11:22:52 följande:
    verka som inte länken fungerade:
    testa denna!

www.checkoutclarion.se/wp-content/uploads/201...

Tack för länken! Såg fint ut, snyggt och helt normalt utan tallrikar Flört Det där borde till och med jag klara av att vika. Annars får jag sätta blivande mannen på att göra det, haha.

Svar på tråden Dukning - dum fråga kanske :)