• bluttis

Tapet som bordslöpare?

Vi ska ha ett rätt enkelt bröllop i sommar, och försöker hålla kostnaderna nere en del...

Såg ett tips om att använda tapet som bordslöpare, vad tror ni om den idén? Det blir ju billigt, men tror ni att folk kommer att tänka på att det är en tapet? Tänkte nog ha vita knoppa lakan från IKEA som duk och i sådana fall en tapet som löpare på det (vi kommer att ha långbord). Och så blir det ju annan dekoration. Blommor, ljuslyktor etc...har inte kommit så långt med planerna för dukningen än.

Bra eller dålig idé med tapet? Annars kanske det finns någon med andra idéer? Glad

• Svar på tråden Tapet som bordslöpare?
  • Pinkgrape

Jag tycker det är en bra idé :) Om ni hittar någon ni gillar och till bra pris, så varför inte?

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • bluttis
    Pinkgrape skrev 2011-05-01 15:43:38 följande:
    Jag tycker det är en bra idé :) Om ni hittar någon ni gillar och till bra pris, så varför inte?
    Rusta, 99 kr för en rulle Cool det blir ju ett kap om det skulle funka... Får väl köpa en rulle och testa! Det är ju bara en hundring som går förlorad om det nu inte skulle se/kännas bra!
  • Pinkgrape
    bluttis skrev 2011-05-01 15:47:53 följande:
    Rusta, 99 kr för en rulle Cool det blir ju ett kap om det skulle funka... Får väl köpa en rulle och testa! Det är ju bara en hundring som går förlorad om det nu inte skulle se/kännas bra!
    Ja, det är ett kap :) Vilken av deras tapeter är det?

Om man tycker att den blir för bred, borde man väl kunna skära tapeten på längden? Då får man en smalare löpare och rullen räcker dubbelt så långt ;P
  • bluttis

Har inte kollat ut någon speciell ännu! Men när jag skummade igenom snabbt så såg jag dessa två som nog skulle funka bra...

http://www.rusta.se/tapet_atrium_turkos_blomma_p20301786.html

http://www.rusta.se/tapet_atrium_fjaril_vit_p20301942.html

Den vita med fjärilar hade nog gjort sig bra på vit duk tror jag... Men i sånna fall känns det som att det blir för lite färg! Men det går nog ordna med lite ljuslyktor, servetter i färg och blommor?

• Pinkgrape
    bluttis skrev 2011-05-01 16:16:12 följande:
    Har inte kollat ut någon speciell ännu! Men när jag skummade igenom snabbt så såg jag dessa två som nog skulle funka bra...

www.rusta.se/tapet_atrium_turkos_blomma_p2030...

www.rusta.se/tapet_atrium_fjaril_vit_p2030194...

Den vita med fjärilar hade nog gjort sig bra på vit duk tror jag... Men i sånna fall känns det som att det blir för lite färg! Men det går nog ordna med lite ljuslyktor, servetter i färg och blommor?
    Ja, det borde ju gå att ordna färgklickar från andra saker :) Har ni turkost färgtema? Den där turkosa tapeten är jättefin tycker jag. Vi har kikat på den för ett par år sedan till vardagsrummet, men sedan flyttade vi :P

Annars kan du ju gå in på färgaffärer och kolla vad de har för tapetstuvar, då kan man ju också hitta riktigt billiga tapeter :)
  • bluttis

Hehe...Jag har bestämt mig för vad vi ska ha för färgtema än! haha! 2 månader kvar!Tyst jag i ett nötskal. Turkost  är en favorit för mig och vi hade definitivt kunnat ha det som färgtema! Så bestämmer jag mig för den tapeten så får det bli det färgtemat!Flört Trodde jag hade bestämt mig för färgtema igår, men nu börjar jag ju vela igen när jag såg tapeten... Den är jättefin!

Ja, och så finns det ju andra tapetaffärer som du skriver! Får ta och kolla i veckan... Kanske dags att bli lite strukturerad nu? Drömmer

• Mimmi2012
    bluttis skrev 2011-05-01 15:39:22 följande:
    Vi ska ha ett rätt enkelt bröllop i sommar, och försöker hålla kostnaderna nere en del...

Såg ett tips om att använda tapet som bordslöpare, vad tror ni om den idén? Det blir ju billigt, men tror ni att folk kommer att tänka på att det är en tapet? Tänkte nog ha vita knoppa lakan från IKEA som duk och i sådana fall en tapet som löpare på det (vi kommer att ha långbord). Och så blir det ju annan dekoration. Blommor, ljuslyktor etc...har inte kommit så långt med planerna för dukningen än.

Bra eller dålig idé med tapet? Annars kanske det finns någon med andra idéer? Glad
    Tycker det är en kanonide!

Vi kör på samma stil, knoppalakan, mintgrön tapet, ljus, blommor, dekorationssten och några snäckor. Jag har inte provat än men jag är övertygad att det kommer bli bra!
    Vi har köpt lite "dyrare" tapet just för att det inte ska bli förstört direkt om de kommer vatten el dyl på.
  • bluttis
    Mimmi2012 skrev 2011-05-01 16:49:01 följande:
    Tycker det är en kanonide!

Vi kör på samma stil, knoppalakan, mintgrön tapet, ljus, blommor, dekorationssten och några snäckor. Jag har inte provat än men jag är övertygad att det kommer bli bra!
    Vi har köpt lite "dyrare" tapet just för att det inte ska bli förstört direkt om de kommer vatten el dyl på.
    Va kul! Låter som att det kommer att bli kanonbra!Glad Kanske är en idé att kolla efter en tapet med bra kvalité ja...jag tänkte inte riktigt så långt! haha.
  • Sackhina

Ska också ha knoppalakan och tapet!! Tror det blir bra!!

• Mimmi2012
    bluttis skrev 2011-05-01 17:07:03 följande:
    Va kul! Låter som att det kommer att bli kanonbra!Glad Kanske är en idé att kolla efter en tapet med bra kvalité ja...jag tänkte inte riktigt så långt! haha.
    Vi tänkte också försöka hålla vårt bröllop enkelt. Tar ju lite tid o spara ihop pengar och jag är student, visserligen slutar jag nu den 1 juni men de finns ju ingen garanti för jobb fast man lägger till ytterligare tre år i sitt CV he he.

Vi kan ju försöka hålla kontakten och tipsa varandra när det dyker upp nått intressant Glad
  • 11juni2011

Jag kör en ännu billigare löpare. Vanlig pappersduk för 20 kr/rullen, som jag har klippt i längder. Fär att unvika ringar på bordet (som faktiskt blir på tygduk också!) så tänkte vi bara ha glas med fot, då brukar man undvika ringar på bordet!

• Chicita

Om någon mot förväntan skulle se att det är tapet så tror jag att reaktionen snarare blir "Åh vad smart, det tipset ska jag sno nångång"...
    Det kan bli riktigt snyggt, och en tapet är ju lite kraftigare och krullar sig inte lika lätt (alltså när man flyttar runt saker på bordet och så).
    Dessutom kan du använda tapetbitar till festhäftena om du ska ha såna och få det riktigt matchande, eller sätta ett litet band runt ljuslyktorna, eller göra servettringar osv osv...

• Humlan66
    11juni2011 skrev 2011-05-02 10:06:10 följande:

Jag kör en ännu billigare löpare. Vanlig pappersduk för 20 kr/rullen, som jag har klippt i längder. Fär att unvika ringar på bordet (som faktiskt blir på tygduk också!) så tänkte vi bara ha glas med fot, då brukar man undvika ringar på bordet!

Meen va smart -- får jag fråga vad du hittade den där rosa rullen någonstans ?
  • bluttis
    Mimmi2012 skrev 2011-05-02 09:07:06 följande:
    Vi tänkte också försöka hålla vårt bröllop enkelt. Tar ju lite tid o spara ihop pengar och jag är student, visserligen slutar jag nu den 1 juni men de finns ju ingen garanti för jobb fast man lägger till ytterligare tre år i sitt CV he he.

Vi kan ju försöka hålla kontakten och tipsa varandra när det dyker upp nått intressant Glad
    Ja det kan vi ju göra, mimmi2012!Glad

Vilka bra svar och tips det dykt upp! Va kul!!
  • Moster Stina

Vi har köpt tapet på Coop bygg. De har också billiga tapeter, men mycket tåligare och i bättre kvalitet än på Rusta. (Jag gick runt och kollade upp saken i höstas)

Vi har klippt två olika tapeter (med snygga motiv) till pärmar på våra festprogram. (JA det är ett fasligt jobb, om man ska ha 100 gäster!) Vi tänkte ha ett snyggt tyg som löpare på KNOPPAlakan, för att dölja skarven som kommer att bli då vi sätter  ihop bord två och två längs med långsidan.
    Men så insåg jag vilket fasligt jobb det (I vårt fall) kommer att bli med att fålla 12 stycken löpare. Hade ingen lust att lägga den tiden på just den saken. Så vi gick tillbaka och köpte en fin men enkel tapet på Coop igen. Tror den kostade typ 89 kr rullen. Och tål vatten! Kommer skära den i två långa delar sen, så blir det en för oss lagom bred löpare.
    Tror att det blir jättesnyggt med festprogrammen i rosa och grått, och så denna ljusgula löpare, med rosa rosor och rosa/lila vita ljus i en massa lyktor.

• 11juni2011
    Humlan66 skrev 2011-05-02 10:20:39 följande:
    Meen va smart -- får jag fråga vad du hittade den där rosa rullen någonstans ?
    Ullared, Gekås :=) Fanns i massor av olika färger och mönster! 20 kr/st som sagt och rullen var 8 x 1,2 meter!
  • Bluppen

Snyggt, elegant och smakfullt! Jag har dukat tre större födelsedagsfester med tapet som bordslöpare och det har fått mycket positiv respons på det. Lycka till!

Svar på tråden Tapet som bordslöpare?