• Precious Love

Klädkod: Mörk kostym - funkar denna klänning för mig?

Jag ska på ett bröllop i slutet av sommaren och undrar om denna klänning funkar att ha på sig på bröllopet där klädkoden är mörk kostym?

Vad tror ni?

Tänkte ha en svart kavaj över och ett par svarta skor till. 
  • Svar på tråden Klädkod: Mörk kostym - funkar denna klänning för mig?
  • tweety

hejsan!

klänningen i sig är väldigt fin och färgen är ju beige så det skulle nog inte vara något problem.

Det är nog längden på klänningen som inte passar sig, då till örk kostym ska det vara runt knälångt helst under knäna men ej hellångt.

• Lindaewer

Tycker klänningen är jätte fin..
    Men instämmer med många andra, fel färg, för kort, och sen ska en klänning till "mörk kostym" ha korta ärmar.

• Vintersol

Som många redan sagt, jättefin klänning. Dock alltför kort och bara axlar vilket inte passar för klädkoden. Färgmässigt för lik en brudklänning.

• Brudiframtiden

Snygg men håller med flertalet skribenter ovanför. Dock har jag varit på bröllop med klädkoden mörk kostym med väldigt varienerande längder på klänningen. De flesta hade bara axlar med, inte i kyrkan dock. Ska själv på bröllop utan klädkod alls. De har gift sig utomlands och ska ha bekräftelsegudstjänst och fest här. Supersvårt att veta vad som förväntas i klädväg...

• Zelmah

håller med de flesta andra här, tycker den är alldeles för kort till den dresscoden. Färgen ligger väl på gränsen och svävar, lite för ljus mot det vita hållet. En del skulle nog reagera på den färgen och better safe than sorry... tråkigt om man känner sig obekväm för att man är "felklädd". Annars jättefin klänning, men mer passande till en nattklubbskväll på stan med brudarna eller till ett coctail-party kanske.

• Precious Love

Fick hem klänningen och den var faktiskt lite mörkare i färgen än på bild. Men det blir en retur på den, även om den dessutom var längre på mig än på bilden. Ibland kan det vara till sin fördel att bara vara 157 cm! :)

Shit, korta ärmar på klänningen... Fan, vad svårt det skulle bli då! Längden är inga problem för mig att hitta då alla klänningar är "lite för långa" på mig i och med min längd. Men om det sen dessutom ska vara korta ärmar på klänningen så blir man ju än mer begränsad.

Jag får helt enkelt fortsätta söka! :)

Because love should be celebrated - 7 juli 2012
  • Brudiframtiden
    Precious Love skrev 2011-05-13 18:35:00 följande:
    Fick hem klänningen och den var faktiskt lite mörkare i färgen än på bild. Men det blir en retur på den, även om den dessutom var längre på mig än på bilden. Ibland kan det vara till sin fördel att bara vara 157 cm! :)

Shit, korta ärmar på klänningen... Fan, vad svårt det skulle bli då! Längden är inga problem för mig att hitta då alla klänningar är "lite för långa" på mig i och med min längd. Men om det sen dessutom ska vara korta ärmar på klänningen så blir man ju än mer begränsad.

Jag får helt enkelt fortsätta söka! :)
    Because love should be celebrated - 7 juli 2012
    Men du..de bröllop jag varit på med mörk kostym som klädkod där är det FÅ som haft klänning med korta armar. De flesta har haft exelbandslösa eller med tunna axelband och sen haft typ sjal eller bolero eller liknande över...
  • Brudiframtiden

Har du kikat på klänningar av märket teatro? Finns på bland annat haléns!

• skruttisOmuffis

Du kanske kan ha en bolero eller liknande om du vill ha en axelbandslös klänning... Jag tycker iofs inte att bara axlar är något att hänga upp sig på, men ibland kanske det är lite gnälligt i kyrkan med det? ...jag har i alla fall sett många med axelbandslöst på bröllop. Jag tycker inte att det är opassande.

• Mariamilena80

Jag tycker den var jätte snygg och med en bolero till så absolut kan du ha den=)

• ClaraH

Du behöver inte ha korta ärmar. Ärmlöst går bra. Egentligen är det ju inte korrekt med axelbandslöst, men dagen mode gör kanske att det blir mycket sånt ändå och många gäster kommer säkert att ha det, men då viktigt med sjal. Mitt förslag är en ärmlös känning.

• Pinkgrape

Jag instämmer med övriga, satsa på axelbandslöst och en bolero, kavaj eller sjal tex. Ja, även att klänningen bör vara kortast till knäna. Jag tror nog du kommer hitta något jättefint :)

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • emzerus83

Jag ska också på bröllop med mörk kostym som klädsel...och det är många olika bud om vad som gäller. Det jag förstått är att tiden för vigseln är avgörande för vilken längd som är okej. Vigseln jag ska på är kl 16 vilket klassas som sent o för mig gäller då långklänning. Men lättast är att du hör med brudparet om vilken längd som är okej!
    Jag skulle inte tro att du behöver ha kort ärm på klänningen...men i kyrkan är det väl vanligast att man täcker axlarna. Jag har tex köpt tyg i samma färg som klänningen o ska sy en sjal att ha över axlarna....

Tyckte din klänning var fin med kanske lite kort! Som sagt kolla med brudparet vilken längd de tycker är okej, så slipper du göra som mig...köpa flera olika klänningar som sen ändå inte får användas!

• Loche

Vad jag vet så gäller kort klänning på bröllop som är tidigare än kl 15. Och när vi pratar kort i detta sammanhang är det fråga om att klänningen slutar precis under knät, som kortast.

Vid bröllop senare på dagen är det långklänning som gäller.

Om man nu alls ska följa såna regler då,,, bäst är väl att fråga brudparet. :)

• MrsT2011

Nästan alla (vi själva till exempel) som väljer klädkoden "mörk kostym" anser att det är OK med kort klänning oavsett när på dagen vigseln är! För mig är det bara krav på långklänning när man väljer klädkod "högtidsdräkt".

Vi ville inte ha klädkod "kavaj" för då kommer vissa killar med udda byxor typ chinos och på vårt bröllop hörde det till med hel kostym enligt vår personliga uppfattning. Dessutom öppnar klädkoden "kavaj" för att kvinnor kan ha byxor+blus eller kjol+blus, detta ville vi också undvika.

Samtliga män hade grå, mörkblå eller svart kostym och en slips i någon glad färg. Samtliga kvinnor hade knälånga klänningar i glada färger, ej svarta eller vita och med lagom urringning. Precis som vi ville ha det! Solig

• Emma83brud

Vi har också mörk kostym som dresscode mest för att slippa udda byxor till kavaj. Vad gäller tjejerna tycker jag man kan ha en axelbandslös klänning med en sjal/bolero i kyrkan. Längden bör ju inte vara kort kort men annars tycker jag det mesta funkar.

• Brudiframtiden
    Emma83brud skrev 2011-06-14 15:06:27 följande:
    Vi har också mörk kostym som dresscode mest för att slippa udda byxor till kavaj. Vad gäller tjejerna tycker jag man kan ha en axelbandslös klänning med en sjal/bolero i kyrkan. Längden bör ju inte vara kort kort men annars tycker jag det mesta funkar.
    Jag förstår att alla tycker olika men jag förstår inte VARFÖR det spelar någon roll om gästerna kommer med snygga udda byxor till kavaj...för mig lär det vara viktigast att folk kommer inte vad de har på sig..men det är ju min åsikt!
  • Madreh73
    Brudiframtiden skrev 2011-09-03 19:48:40 följande:
    Jag förstår att alla tycker olika men jag förstår inte VARFÖR det spelar någon roll om gästerna kommer med snygga udda byxor till kavaj...för mig lär det vara viktigast att folk kommer inte vad de har på sig..men det är ju min åsikt!
    Håller med dig.....kläderna är inte viktiga för mig heller. Bra om dom har kläder på sig och visst FÖR kort klänning/kjol är ju inte så passande men det är ju inte passande någonstans enligt mig!
    Såg några tjejer i sommar på ett uteställe med kjolar/klänningar eller vad det nu var som slutade precis under rumpan och så skyhöga klackar till detta. Dom kunde INTE gå i den utstyrseln och inte heller sitta ner på ett normalt sätt. Nej det vill vi inte ha på vårt bröllop heller, men vet inte vilken kod vi ska ta än, för vår del gör det inget om killarna/männen har jeans, vi ska inte vigas i kyrkan och vill att det blir en trevlig fest som inte är stel. Flera av våra gäster (på min sida) har aldrig finbyxor eller kostym och skulle nog känna sig väldigt stela och det vill jag inte att dom gör.
Svar på tråden Klädkod: Mörk kostym - funkar denna klänning för mig?